Žvilgsnis į Lietuvą pro medžių šakas
Čiurlionio galerijoje Jaunimo centre penktadienį, vasario 6 d. 7:30 val. v. atidaroma gerai čikagiečiams pažįstamo fotografo Jono Tamulaičio šeštoji asmeninė paroda ,,Pro šakas...”
J. Tamulaitis rimčiau fotografija susidomėjo 1978 metais, pradėjęs
fotografuoti skautų stovyklų akimirkas. Nuo 1980ųjų atsidėjo vien
fotografijai. Jo nuotraukos – dokumentinės, fotoreportažinės. Jam
įdomu sustabdyti akimirką, asmenį įamžinti tokį, koks jis yra tą
sekundę, be jokių padailinimų ar fotomeninių bandymų. Pagrindinis jo
tikslas – įamžinti konkretų įvykį, sustabdyti akimirką istorijai.
Prieš parodos atidarymą pakalbinome Joną Tamulaitį.
– Tai jau šeštoji Jūsų asmeninė fotografijos paroda, o ar esate dalyvavęs bendrose parodose?
– Gal tik kartą LR Generalinio konsulato Čikagoje prašymu
ruošėme parodą ,,Čikagos lietuviai” Mexico miesto
bibliotekoje. Ši paroda buvo iškabinta dviem savaitėm,
tačiau išbuvo ten visą mėnesį.
– Iš kur vieną dieną gimė noras fotografuoti?
– Nežinau (juokiasi). Dar mokantis gimnazijoje tėvai nupirko
fotoaparatą, nebuvo kur dėtis, tad pradėjau ,,peckiotis”.
– Ką labiausiai mėgstate fotografuoti?
– Ką fotografuoti – nėra skirtumo, nors man
asmeniškai labiausiai patinka fotografuoti gamtą. Tačiau
iš visų nuotraukų, ką esu padaręs, 90 proc. jų – žmonių
nuotraukos.
– Kodėl?
– Reikėjo gyventi.
– Tai jūs iš fotografijos užsidirbdavote duoną?
– Tiksliai atsakyti į šį klausimą sunku. Iš vienos
pusės – mėgau fotografuoti, tačiau pastaruoju metu tai buvo ir
mano pragyvenimo šaltinis.
– Esate studijavęs fotografiją?
– Ne, nesu baigęs jokių fotografijos mokslų.
– Kaip suprantu, mokėtės savarankiškai?
– Be abejo, kai pradedi fotografuoti, pradedi domėtis ir kitų
fotografų darbais. Pamatai vieno kito fotografijas, pradedi lyginti,
žiūrėti. Skaitai įvairiausius žurnalus, knygas, vartai fotoalbumus. Tai
– taip pat mokslas.
– Kas iš fotografų Jums turėjo didžiausią įtaką?
– Tokių, kurie man būtų padarę ypatingą įtaką, – neturiu.
Netoli manęs gyvena fotomenininkas Algimantas Kezys. Tačiau jo
fotografija yra visiškai kitokia. Su juo pabendraujame.
Lietuvoje taip pat turiu nemažai pažįstamų fotografų, su kuriais taip
pat bendrauju.
– Kaip vertinate Lietuvos fotomenininkus?
– Manau, kad Lietuvos fotomenininkai gerai žinomi, ypač Europoje.
Mes ne taip dažnai jų pavardes girdime gyvendami čia, tačiau galiu
tikrai pasakyti, kad Lietuvoje yra gerai dirbančių fotomenininkų. Ir ne
tik dirbančių, bet ir ieškančių, bandančių kažką naujo, pvz.,
sujungti fotografiją su tapyba, grafika. Tą daro Rimantas Dichavičius.
Ir, manau, labai neblogai daro. Jo darbai Europoje tikrai gerai žinomi.
– Kaip Jūs pamatote, ką fotografuoti, o gal fotografuojate viską iš eilės?
– Man viešint Lietuvoje buvo toks atsitikimas. Einu su
giminaite per mišką. Pamiškėje – laukas, o ten
– medis auga. Aš tą medį nufotografavau. Kai padariau
nuotrauką ir jai parodžiau, pažiūrėjo ir sako: ,,Tai kur tu tą medį
tokį gražų radai?” Ji pro tą medį kasdien praeidavo ir
nepastebėdavo jo grožio. Tad tikrai nežinau, kaip išeina.
Fotografuoji ir tiek.
– Tai akis yra išmiklinta?
– Akis savaime ,,atranda” ką įamžinti. Tiesa, kartais
padarius nuotrauką esi nepatenkintas vaizdu – tada vėl eini
ieškoti.
– Kokios nuotraukos – spalvotos ar juodai-baltos – Jums asmeniškai patinka ?
– Ir vienos, ir kitos turi savo pliusų ir minusų. Su spalvota
nuotrauka niekada nepadarysi to, ką gali padaryti su juodaibalta ir
atvirkščiai. Yra atvejų, kai spalvota nuotrauka žymiai geriau
atrodo, o kartais mieliau žiūrisi juodaibalta.
– Ar galite įvardinti, kada kokia nuotrauka geriau atrodo?
– Spalvota nuotrauka geresnė tada, kai spalvos ,,padeda”
nuotraukai. Pvz., gražus saulėlydis. Tokiai nuotraukai spalvos padės
parodyti saulėlydžio grožį, juodai-baltoje nuotraukoje tuo atveju
matysis tik šviesos perėjimai. Bet fotografuojant dangoraižį
– juodai-balta nuotrauka išeitų geresnė.
Esu daręs medžių nuotraukas, kur taip pat juodai balta nuotrauka, mano nuomone, geresnė.
– Nors sakėte, kad labiausiai
mėgstate fotografuoti gamtą, tačiau daugiausia iš nuotraukų
žvelgia žmonės. Ar lengva juos fotografuoti?
– Žmones yra labai sunku fotografuoti. Kažkada juokaudamas
pasakiau, kad reikėtų padaryti fotoparodą ,,Užsimerkę žmonės”.
Mat turiu daugybę nuotraukų, kuriuose įamžinti užsimerkę žmonės. Ir
nieko negali padaryti – fotografuojant žmogus mirkteli ir viskas.
– Tikriausia, žmones apakina šviesa?
– Ne, šviesa būna jau po to, kai nuspaudi mygtuką. Žmogus
tiesiog sumirksi, o tu pataikai tą mirksnį nufotografuoti.
– Gal tikrai įdomi paroda būtų?
– Po tokios parodos gali ir draugus prarasti (juokiasi).
– Kokios Jūsų parodos vyko Lietuvoje?
– Pirmoji mano paroda Lietuvoje apie Amerikos lietuvius buvo
suorganizuota 1993 m. Kitą parodą LR generalinis konsulatas Čikagoje
buvo paprašęs suruošti per ,,Vilniaus dienas 2001”
Vilniaus Rotušėje. Tai turėjo būti A. Kezio ir mano paroda, bet
Algimantas dėl įvykių Amerikoje (rugsėjo 11-oji) negalėjo tuo laiku
atskristi į Lietuvą, tad likau vienas. Paroda buvo pasisekusi. Po mano
parodos parodą ten pat suruošė ir A. Kezys, vargais negalais
atskridęs į Lietuvą.
– Kur lengviau suruošti parodą?
– Lietuvoje suruošti parodą yra šiek tiek lengviau
– nuveži darbus, ir jie sukabina. Čia reikia viską pačiam daryti.
Bet tai yra suprantama – mūsų čia mažiau ir niekas neateis ir už
tave nepadarys. Tačiau galiu pasakyti, kad mes parodas padarome ne
blogesnes nei Lietuvoje.
– Pakalbėkime apie penktadienį atsidarančią Jūsų parodą. Ji daugiausia apie medžius. Kas Jums yra medis?
– Medis mane traukia visą laiką. Ar tai būtų medžio skulptūra, ar
tiesiog augantis medis – jis dvelkia šiluma. Nuo
keramikos, stiklo sklinda šaltis.
Iš tiesų aš net negalvojau ruošti šios
parodos, tačiau Skirmantė Miglinienė, pamačiusi keletą nuotraukų,
pasakė, kad turiu būtinai padaryti parodą. Nuo to viskas ir prasidėjo.
Vis delto ši paroda nėra vien apie medžius. Čia žiūrovai pamatys
ir Lietuvos vaizdų.
Noras parodyti Lietuvos miestelių, jos pastatų nuotraukas gimė po
paskutinės parodos, kur žiūrovai išsakė norą pamatyti parodą
apie Lietuvą. Tad ir gavosi tokia jungtis – ,,Pro
šakas...” – te žiūrovas pasižiūri į Lietuvą pro
medžių šakas.
– O ką Jūs fotografuojate Lietuvoje?
– Kaip atėjęs žiūrovas pamatys parodoje – patinka
fotografuoti Lietuvos gamtą. Ir ne tik. Lietuvoje daug dirbinių
iš medžio – skulptūrėlių, kryžių. Tokių mielų, kurie taip
pat traukia mano akį. Tad parodos nuotraukose – medžių
šakos, įvairiausios medžio skulptūrėlės, drožiniai, miško
vaizdai. O pro medžių šakas galime pažvelgti ir į Lietuvos
miestelių bei juose esančių pastatų nuotraukas. Niekada nefotografuoju
architektūrinio paminklo kaip paminklo. Mane turi kažkas patraukti,
aš turiu rasti kažkokią detalę, kuri mane sužavėtų.
– Kaip Jūs dirbate – pagal tvarkaraštį, ar nuo nuotaikos priklauso?
– Daug kas priklauso nuo oro arba nuo vietovės. Nuvažiuoji, kur
niekada nesi buvęs, pamatai gražų vaizdą – norisi jį įamžinti.
Būna, kai po gamtos išdaigų važiuoji specialiai fotografuoti.
Arba štai, atsibundi, žvilgt pro langą – medžiai gražiai
apsnigti. Kaip nefotografuosi?
– Kaip šeima žiūri į Jūsų pomėgį?
– Tikriausiai žmona patenkinta, kad palieku ją ramybėje
(juokiasi). Iš tiesų, sunku pasakyti, kaip mano artimieji
vertina mano darbus. Aš dėkingas žmonai už supratimą. Ji niekada
nieko nesako, kai vakarais ar savaitgaliais nebūnu namuose.
– Be fotografavimo Jūs jau ne pirmi metai darbuojatės Lituanistikos tyrimo ir studijų centre (LTSC). Ką Jūs ten veikiate?
– Mane prikalbino tvarkyti S. Budrio fotoarchyvą. Kai į Lietuvą
išsikėlė Vytautas Maželis, LTSC gavo dalį jo archyvų. Iš
tikro tai buvo sumestos į dėžę nuotraukos. Šiuo metu beveik visą
tą medžiagą esu sutvarkęs, išrūšiavęs. Tad jau galima
pamatyti archyve esančias V. Maželio nuotraukas.
Turime ir kitų fotografų archyvinę medžiagą. Kai atėjau dirbti, radau
prieš penketą metų atsiųstus vokus, kurie gulėjo
neatplėšti. Juose esančią medžiagą taip pat reikėjo sutvarkyti.
Vietos, kaip ir visiems, trūksta, bet po truputį tvarkomės. Dar yra
keletas netvarkytų archyvų, bet, manau, kad ir jiems ateis laikas.
– O kaip Jūs gaunate archyvinę medžiagą?
– Daug medžiagos gauname iš JAV gyvenusių fotografų
šeimų. Daugiausia jie atsiunčia negatyvus, kadangi nenori jų
laikyti savo namuose. Gaila tik, kad ši medžiaga, ypač didelio
formato negatyvai, buvo netinkamai laikomi ir daugelis jų yra
negrįžtamai sugadinti. Juos paėmus į rankas, jie tiesiog sutrupa.
– O kokių amžinybėn išėjusių fotografų archyvus saugote?
– Visų išvardyti negalėčiau. Yra Vaclovo Noreikos, ypač
daug turime jo negatyvų (nuotraukų mažiau). Taip pat Mažeikos, kaip
minėjau, V. Maželio ir kitų fotografų.
– Ar archyve yra pirmųjų emigrantų nuotraukų?
– Nuotraukų yra. Įdomu, kad turime didelio formato
nuotraukų, tačiau tų laikų negatyvų neturime. Buvau atradęs vieną
Dariaus ir Girėno nuotraukos negatyvą – tos populiarios
nuotraukos, kur jiedu nusifotografavę prie lėktuvo. Deja, pusė negatyvų
yra sugadinta – daug jų buvo sušlapę arba sunaikinti
šilumos bei saulės spindulių.
– Tad archyve turite neįkainuojamą turtą?
– Taip. Turime tikrai gerų nuotraukų. Naudojant archyvinę
medžiagą buvo suruošta ne viena paroda. Turime nemažai istorinių
nuotraukų. Jose – įvairiausių suvažiavimų, pokylių akimirkos.
Aišku, jos pageltusios, tačiau dar galima įžvelgti jose
įamžintas akimirkas.
Tikrai archyve turime nuotraukų, kurių Lietuvoje nėra. Tad džiaugiamės
tuo, ką mes čia turime. Be nuotraukų turime ir daug filmų. Pvz., turime
filmą apie Jaunimo centro statybą.
Mūsų laukia dar daug darbo, nes kai kurie filmai net nežiūrėti,
nežinia, kas juose įamžinta, mat kažkada užklijuoti užrašai yra
nukritę. Tad darbo tikrai netrūksta.
– Ačiū už pokalbį. Sėkmingų Jums darbų LTSC archyvuose ir geros parodos.
Kalbino Laima Apanavičienė