Diskusija: sveikatos reforma JAV – priimti ar atmesti?
2009-siems baigiantis, JAV Atstovų rūmai ir Senatas priėmė mažai vieną
nuo kito besiskiriančius įstatymo projektus, skirtus JAV sveikatos
sistemą pertvarkyti. Respublikonų partijai nepritariant, projektai (su
viena išimtimi Atstovų rūmuose) Kongrese buvo priimti vien tik
demokratų balsais. Paskutiniaisiais mėnesiais JAV prezidentas Barack
Obama tiesia ranką respublikonų JAV Kongreso respublikonams, siekiama
surasti sutarimą ir susitarimą. Sutarimo neradus, demokratai, suderinę
Atstovų rūmų ir Senato projektus, greičiausia bandys sveikatos reformos
įstatymą priimti vien tik savo turimais balsais.
JAV žiniasklaidoje netrūksta pasisakymų šiuo klausimu. O ką
galvoja JAV lietuviai: dvasininkai, gydytojai, socialiniai darbuotojai,
teisininkai? Kviečiame diskusijai. Šiandien į ,,Draugo”
klausimus apie JAV sveikatos reformą, jos teigiamas ir neigiamas puses
atsako kun. dr. Kęstutis A. Trimakas.
– Popiežiui Leonui XIII yra
priskiriami darbininkų gerovės pagerinimai, įvykę pripažinus jiems
teisę burtis į profsąjungas – unijas. Ar nemanote, kad
panašią teisę kiekvienas pilietis turi į valstybės įvesti
siekiamą universalų gydymą?
– Esu įsitikinęs, kad kiekvienas žmogus turi teisę į savo gyvybę
ir į visa, kas jam ar jai yra reikalinga savo gyvybei, o taip pat ir
sveikatai išsaugoti. Civilizuotoje valstybėje šios teisės
gali būti nukreiptos į „universalų gydymą”, tik nemanau,
jog tą universalų gydymą turi būtinai vykdyti valstybė. Jei sveikatos
priežiūra pakankamai gerai vykdoma privačiame sektoriuje, valstybė turi
pasirūpinti tik trūkumais, ypač tais žmonėmis, kuriems gydymas yra
neprieinamas.
– Ar sutiktumėte ,,Draugo”
skaitytojams paaiškinti, kur sveikatos reformos klausimu
šiandien stovi JAV Katalikų vyskupų konferencija?
– JAV Katalikų vyskupų konferencija laikosi bendro katalikų
Bažnyčios mokslo, kuris yra pagrįstas Dievo apreiškimu ir
prigimtiniu Dievo įstatymu. Pagal tą mokslą Vyskupų konferencija
pritaria JAV sveikatos reformai, bet priešinasi tokiai JAV
valdžios iniciatyvai, kuri siekia įvesti abortus bei jų finansavimą
federaliniais ištekliais ir net verstų gydytojus, sveikatos
darbuotojus bei ligonines elgtis prieš jų sąžinę. Ypatingas
dėmesys atkreiptinas į tris teiginius:
1. Kiekvienas žmogus turi teisę tiek į savo gyvybę, tiek į visa, kas
reikalinga tai gyvybei išsaugoti, taigi, ir į gydymą bei
visokeriopą sveikatos apsaugą.
2. Kiekvieno žmogaus teisė į savo gyvybę neturi būti pažeidžiama.
Nepažeidžiama turi būti ir prasidėjusio, bet dar negimusio žmogaus
teisė gyventi. Abortas yra žmogžudystė.
3. Niekas negali reikalauti gydytojų ir kitų sveikatos darbuotojų
prieš savo sąžinę atlikti abortus ar dalyvauti juos atliekant,
grasinant, kad atsisakius jie bus atleisti iš darbo. Ir
neteisėta yra uždaryti ligonines, jei jos atsisako atlikti abortus.
Paskutinis JAV Katalikų vyskupų konferencijos pranešimas tuo
klausimu pasirodė š. m. sausio 26 d., kada JAV prezidento Barack
Obama pateiktas sveikatos reformos projektas pradėjo strigti JAV
Kongrese. Tam projektui priešinosi ne vien respublikonai
Kongreso nariai, bet ir nemažai demokratų.
Šiuo pareiškimu JAV vyskupai ne tik pakartojo sveikatos
reformos svarbą, bet taip pat paskatino atnaujinti diskusijas,
„kad būtų pasiekta tikra sveikatos aprūpinimo reforma, kuri
apsaugotų gyvybę, pagarbą, sąžines ir visų sveikatą”.
Šie žodžiai buvo ypač taikliai parinkti. Prezidento Obama
siūlomame projekte tebuvo propaguojami abortai, siekiant, kad jie būtų
apmokomi iš federalinių išteklių (t. y. iš
surinktų mokesčių; betgi iki šiol JAV tebegalioja įstatymas,
draudžiantis už abortus mokėti federaliniais pinigais). Vyskupų
konferencija įsitikinusi, kad kol projekte yra tokių prieš pačią
gyvybę ir žmonių sąžinę nukreiptų priedų, toks projektas netarnautų
žmonių gerovei.
– Kiek sveikatos reformos reikale JAV katalikai bendradarbiauja su kitų konfesijų vadovais?
– Iš visų religijų katalikų Bažnyčia aiškiausiai ir
stipriausiai pasisako prieš abortus, kaip prieš
žmogžudystę. Taip yra todėl, kad moralės srityje ji ištikimai
laikosi Dievo apreiškimo bei prigimtinių žmogaus įstatymų.
Naujausios bendro krikščionių fronto pastangos JAV sutelktos
visiškai neseniai. Jungtinė evangelikų, katalikų ir ortodoksų
koalicija 2009 m. lapkričio 20 d. paskelbė vieningą deklaraciją,
pavadintą Manhattan deklaracija. Amerikoje gausėjant konkrečių
išpuolių prieš bendražmogiškas vertybes –
prieš gyvybę, prieš tradicinę santuoką, prieš
sąžinės ir religinio išpažinimo laisvę – ši
krikščionių koalicija šiuo jungtiniu balsu viešai
jas užstoja ir atskleidžia žmonėms daromą žalą. Vienas iš
pavyzdžių: kai uždaromos ligoninės, kurios atsisako atlikti abortus,
kai uždaromos socialinės rūpybos įstaigos, atsisakančios perduoti
vaikus įsivaikinti dviejų vyrų ar dviejų moterų poroms.
Pažymėtina, kad ši deklaracija nėra paskelbta kokių nors
krikščionių Bažnyčių oficialių vadovybių (pvz., JAV katalikų
vyskupų konferencijos), bet atsirado vienijantis krikščionims
dvasiškiams, mokslininkams, įvairių organizacijų vadovams,
aktyviai veikiantiems ir susirūpinusiems dėl net naujais įstatymais
pagrįstų išpuolių, kurie pažeidžia ligi šiol pačios JAV
saugotas sąžinės laisvės ir žmonių gyvybės teises.
Tarp beveik pusės milijono Manhattan deklaracijai pritariančių,
pasirašiusių ir ją propaguojančių krikščionių yra įvairių
konfesijų Bendrijų hierarchų, pvz., Philadelphia miesto kardinolas
Justin Rigali, Washington, DC arkivyskupas Donal Wuerl, New York miesto
arkivyskupas Timothy Dolan ir kt.
Manhattan deklaracijos tekstą galima perskaityti ir po ja
pasirašyti internete adresu: www.manhattandeclaration.org.
– Kiek tarpusavy sutariama, kad abortų klausimas visiškai nebūtų liečiamas sveikatos reformos įstatyme?
– Dievo tikrove ir Jo tiesa įsitikinę katalikai persiima Jo
vertybėmis, kurių didžiausia yra Jo dovanojama gyvybė. Tokiems nesunku
pripažinti, kad prasidėjusieji, tik dar negimę žmonės – kūdikiai,
jau yra apdovanoti ta gyvybės dovana. Tai atitinka ir katalikų
Bažnyčios visais laikais skelbiamą tikrovę, kad nutraukti tą dar
negimusių kūdikių gyvybę yra žmogžudystė. Ši tiesa yra pagrįsta
Dievo apreiškimu Šventajame Rašte ir prigimtine
žmogaus morale. Moteris, tapusi motina, savo prigimtimi junta stiprų
ryšį su savo nors dar ir negimsiu kūdikiu. Prisidėjusi prie savo
kūdikio gyvybės nutraukimo ji natūraliai jaučia stiprią kaltę. Net jei
stengiasi tai neigti, ta kaltė įvairiai iš pasąmonės prasiveržia
į sąmonę. Tai rodo psichologinė abortus padariusių moterų patirtis.
Yra tariamų ,,katalikų”, kurie nėra įsitikinę Dievo tikrove nei
Jo tiesa. Tokie pasikliauja savo išmone, dažnai pagal ją
renkasi, kas jiems patogiau. Savo elgesiu jie parodo, kad jie nėra
tikri katalikai. Negalima nei tikėtis, kad būtų tarpusavio sutarimas
tarp Dievą pripažįstančių katalikų ir tik tariamų ,,katalikų”.
Išvadų vietoje
Iki šiol JAV prezidento Obama valdžios siūlomame sveikatos
reformos projekte yra prikaišiota visokių „priedų”,
kurie, atrodo, siūlytojams yra svarbesni (nes prieš rinkimus
buvo pažadėti rėmėjams), negu pats pagrindinis sveikatos reformos
tikslas. Tie su sveikata nieko bendro neturintys „priedai”
leistų žudyti nekaltus, beginklius, negimusius kūdikius, verstų
gydytojus prieš jų sąžinę atlikinėti abortus ir pažeistų teisę
piliečių, nenorinčių, kad jų pinigai būtų skirti abortams apmokėti.
Tokie „priedai” turi būti pašalinti.
Kalbino
Dalia Cidzikaitė