Sovietų žudynės ir trėmimai nesiskaito – teigia anglų korespondentas
DONATAS JANUTA
Anglijos laikraščio ,,The Guardian” korespondentas
Jonathan Freedland reikalauja, kad Lietuvos partneriai – Europos
Sajunga (ES) ir NATO – spaustų Lietuvą pakeisti savo požiūrį į
istoriją. Jis kaltina Lietuvą, jog ši bando lyginti ir
sutapatinti sovietų ir nacių nusikaltimus. Tokiu kaltinimu jis neigia
,,dvigubo genocido” – sovietų ir nacių – sąvoką ir
teigia, kad tik nacių įvykdytas žydų žudynes galima vadinti genocidu.
Freedland baigia savo straipsnį, sakydamas, kad lietuviai naudojasi
,,dvigubo genocido” sąvoka, kaip būdu nukreipti dėmesį nuo pačių
lietuvių kaltės dalyvaujant vokiečių suruoštose žydų žudynėse.
Visą Freedland straipsnį galima rasti ,,The Guardian” 2010 m.
rugpjūčio 14 d. internetinėje laidoje http://www.
guardian.co.uk/commentisfree/2010/sep/14/doublegenocide-lithuania-holocaust-communism.
Įdomu, kad Freedland, kilęs iš Lietuvos žydų šeimos
iš Baisiogalos miestelio, puola ,,dvigubo genocido” temą,
kuri žydų rašytojai ir mokslininkai patys pasinaudoja, kai jiems
tai naudinga. Dov Levin, Lietuvoje gimęs, garsus Izraelio istorikas,
besispecializuojantis Holokausto tyrinėjimuose (už tai jis daug kartų
apdovanotas), vienoje iš pagrindinių savo knygų aprašo
Lietuvos, Lenkijos ir gretimų kraštų žydus sovietams valdant
1939–1941 metais. Toje knygoje, pavadintoje ,,Mažesnė iš
dviejų blogybių”, jis lygina ir sovietus, ir nacius ir
nusprendžia, kad sovietai buvo mažesnė blogybė negu naciai. Bet vien
jau tai, kad Levin pareiškia, jog buvo ,,dvi” blogybės ir
kad jas lygina vieną su kita, jis pripažįsta, kad yra vietos kalbėjimui
apie du genocidus. Levin nėra vienintelis žydas, kuris lygina tuos
,,du” – sovietų ir nacių – nusikaltimus.
Freedland nesąžiningai kaltina Vilniaus genocido muziejų, kad ten
rodomos tiktai sovietų aukos ir nėra nieko apie nacių įvykdytas žydų
žudynes. Jis nepasako, kad ne taip toli Vilniuje yra taip pat valdžios
išlaikomas atskiras Lietuvos Nacionalinis žydų muziejus, kuriame
rodomos tiktai žydų Holokausto kančios ir nieko neminima apie nežydų
kančias. Jeigu Freedland būtų sąžiningas, jis būtų aprašęs ir
žydų muziejų, o jeigu kritikuoja Genocido muziejų už tai, kad jame
nieko nėra apie žydų kančias, turėjo pakritikuoti ir žydų muziejų, jog
ir jame nieko nėra apie nežydų kančias.
Žydas, gimęs, augęs ir mokslus išėjęs ir dar dabar gyvenantis ne
Anglijoje, kaip Freedland, bet Lietuvoje, Lietuvos nepriklausomos
valstybės atkūrimo signataras, Sąjūdžio ir Lietuvos Respublikos Seimo
narys, vienas iš Nacionalinio žydų muziejaus Vilniuje steigėjų
Emanuelis Zingeris šitaip yra pareiškęs apie Lietuvos
gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centrą, kuriam priklauso ir
Vilniaus genocido muziejus: ,,Norėčiau padėkoti nepaprastai tiksliai
veikiančiam Genocido ir rezistencijos centrui, kuris savo atsiradimu
Lietuvoje galų gale patikslino visą genocido laikų tematiką. Nepaisant
to, kad jo darbai daugiausia susiję su rezistenciniu laikotarpiu, o
žydų muziejaus (...) daugiausia susiję su žydų genocido tragedija, bet
iš esmės tai yra broliška, visiškai
broliška žydų visuomeninėms organizacijoms ir akademinėms
organizacijoms (…)”.
Savo straipsnyje Freedland pasinaudoja ,,dvigubo genocido” tema,
norėdamas tiktai supainioti arba nukreipti dėmesį nuo pagrindinio
fakto. Neaišku, kas pirmas pavartojo ,,dvigubo genocido”
terminą, tačiau dabar aš dažniausiai užtinku šį terminą
tokiuose straipsniuose kaip Freedland, kur šis terminas
vartojamas kaip įžanginis žingsnis atmetant nežydų nusiskundimus apie
nežydų kančias. Arba, angliškai tariant, tas ,,dvigubo
genocido” terminas pasitarnauja kaip ,,red herring”.
Pagrindinis faktas yra tas, kad žydus ir nežydus lietuvius
ištiko baisios tragedijos, ir kiekviena tauta turi teisę
apraudoti, skųstis ir pasauliui išaiškinti savo kančias.
Izraelis ir žydai aiškina ir pabrėžia savo tragediją, ir vien
tik savo tragediją, kuri buvo didelė ir žiauri, kai jie tai daro, jie
nemini kitų tautų tragedijų. Lietuviai, ukrainiečiai, armėnai ir kiti
taip pat turi teisę apraudoti ir išryškinti savo kančias
atskirai nuo kitų. Ir už tai neturi susilaukti tokių
išsišokimų kaip Freedland reikalavimas, kad ES ir NATO
lietuvius nutildytų.
Gėda skaityti rimtame leidinyje kaip ,,The Guardian” tokius
nesąžiningus kaltinimus kaip Freedland straipsnis. Kaip lietuviui, man
taip pat gaila, kad Lietuvos valdžia ar kokia kita lietuvių visuomeninė
organizacija neturi pastovaus ir veiklaus būdo atsiliepti į tokius
išsišokimus, kurie gana dažnai pasirodo tarptautinėje
žiniasklaidoje. Pavienių asmenų ,,komentarai” nesulaukia tiek
dėmesio ir savo įtaka neprilygsta Freedland ir kitiems panašiems
straipsniams. Valdiškos ar visuomeninės įstaigos bei jų nuomonės
rastų daugiau dėmesio ir turėtų daugiau įtakos ir tarptautinėje
politikoje, ir istorijoje.