Laiškas Z. Rekašiui,
arba kur yra XX a. Lietuvos istorija?
STASYS GOŠTAUTAS
Mielas Zenonai, buvo smagu skaityti tavo komentarą, pasirodžiusį
,,Drauge” (,,Nusikaltimas neturi tautybės ir pilietybės”,
2010 m. spalio 7 d.). Žinojau, kad mano vedamasis susilauks ir
priekaištų, ir sveikinimų, tad visiškai nesistebiu tavo
patikslinimais. Galėjau, aišku, kaip ir dauguma, nekalbėti
šia tema, ir viskas būtų tvarkoje. Bet tyla nėra atsakymas į
griežtus kaltinimus, ypač jeigu mūsų dauguma nematė ir nežino, kas
iš tikrųjų ten vyko.
Kaip buvusi Rytų Vokietija nesutaria ta tema su Vakarų Vokietija, taip
išeivija ir Tarybų Lietuva bei šiandieninė Lietuva į tą
patį klausimą žiūri skirtingai. Tai normalu, ir todėl taip reikia
vienos, nors vienos, rimtos ir atsakingos XX a. Lietuvos istorijos.
Nors jau 2010ieji, mes vis dar neturime savo tikros pirmosios XX a.
pusės Lietuvos istorijos. Buvo bandymų ir gerų norų, bet be vieno kito
akademinio pranešimo ir gal vienos kitos disertacijos mūsų
istorikai nedrįsta rašyti visos teisybės apie XX a. ir palieka
tą spragą ateičiai. Bet ateitis jau čia, ir mums garbės nedaro
atidėliojimas ir nežinojimas, kas gi iš tikrųjų įvyko, kodėl
kaimo bernai džiaugėsi, žudydami žydus, lyg tai būtų buvęs koks
žaidimas, kodėl prisitaikėliai darė karjerą, nepaisydami ar pritardami
žydų žudynėms. Buvo ir tokių, kurie rimtai tikėjo, kad žydų tauta,
nužudžiusi Kristų, yra neverta mindžioti šio pasaulio žemės.
Prisiminkime, ką Didįjį penktadienį apie žydus sakydavo Katalikų
bažnyčia!
Yra suprantama, kad dar neturime tos XX a. Lietuvos istorijos, juk ir
Didžiosios Lietuvos Kunigaikštystės istorijos neturėjome daug
šimtmečių. Ilgai neturėjome ir XIX a. istorijos, ir tik
Egidijaus Aleksandravičiaus bei jo draugų dėka galų gale sulaukėme jos.
Tad nėra ko stebėtis, kad, sekant istorine tradicija, dar neatėjo
laikas rašyti apie XX amžių.
Gal, kaip ir su visa kita mūsų istorija, reikia laukti, kol koks
svetimtautis griebsis to darbo, nebijodamas pasakyti savo teisybę. Kaip
to patvirtinimą jau galima rasti vieną kitą tekstą anglų ar lenkų
kalba, kaip Jerzy Ochmanski tekstai. Yale University profesorius
Timothy Snyder šiais metais išleido knygą ,,Bloodlands:
Europe Between Hitler and Stalin” (New York: Basic Books, 2010),
kuri susilaukė teigiamų ir žydų, ir amerikiečių istorikų recenzijų.
Negaliu to pasakyti apie Karen Sutton šališkus kaltinimus
knygoje ,,The Massacre of the Jews of Lithuania. Lithuanian
Collaboration in the Final Solution 1941–1944” (Gefen
Publishing House: Jerusalem & New York, 2008). O kur lietuvių
atsakymas? Ne tik nėra atsakymo, bet, paieškojus
bibliografijoje, nerasime ir nė vieno Lietuvos istoriko. Alfred Erich
Senn drąsiai išdrįso rašyti apie XX amžių. Jo ,,The
Emergence of Modern Lithuania” (New York: Columbia University
Press, 1959) jau eina tuo keliu. Prieš keletą metų jis
išleido knygą ,,Lithuania 1940: Revolution from Above”
(Amsterdam: Rodopi, 2007). Reikia nepamiršti Šarūno
Liekio ,,1939: The Year that Changed Everything in Lithuania’s
History” (Amsterdam: Rodopi, 2009).
Tarp išeivijos nedaug liko dalyvių ar stebėtojų to, kas tikrai
nutiko tarp 1939–1941 m., nors iš tikrųjų XX a. istorija
prasideda su 1905aisiais. O gal reikėtų pradėti nuo Rygiškių
gimnazijos ir ,,Aušros” bei ,,Varpo” pirmųjų
numerių, kurie pabudino tautą ir nuvedė į XX amžių? Medžiagos apie tai
yra labai daug, pavyzdžiui, atsiminimų knygose, kur užfiksuoti
svarbiausi XX a. įvykiai. Politinius atsiminimus ir dienoraščius
spausdina Romualdas Ozolas, Vytautas Landsbergis, Kazys Bobelis,
tremtiniai, partizanai ir išeiviai. Daug įdomių faktų galima
surasti, bet vieningos mokslinės XX a istorijos iki šiol ir
neturime. Bandė ją rašyti Alfredas Bumblauskas, gal Zigmantas
Kiaupa ir kiti, bet nieko rimto iš to neišėjo.
Matyt, viskas dar pernelyg ,,karšta”, ir
objektyviai įvykių visumą apibendrinti istorikams dar per sunku.
Tam reikia didesnės laiko perspektyvos, kol visi ginčai ir konfliktai
aprims ir valstybės padėtis nusistovės, taip maždaug man sakė Stasio
Šalkauskio sūnus, mokslininkas ir rašytojas Julius
Šalkauskas.
Negaliu suprasti, kodėl Edvardas Gudavičius ir A. Bumblauskas
neparuošė gerų istorikų, kurie imtųsi ne visada malonios
užduoties parašyti Lietuvos XX a. istoriją? Tokia istorija duotų
visam laikui atsakymą, kas iš tikrųjų nutiko tarp 1940 ir 1941
metų. Atsakytų, kur Lietuvos, kur Europos, kur Vokietijos ir Rusijos
kaltė. Jeigu jau lyginsime procentais, tai aš tikras –
bent taip atrodo iš Izraelio pateiktų duomenų, – kad buvo
daugiau lietuvių, gelbėjusių žydus ir kitų tautybių žmones nuo nacių,
negu žydų lietuvius per pirmąją okupaciją. Apie antrąją okupaciją
iš viso sunku kalbėti. Dauguma išsimokslinusių buvo
šiapus gležinės uždangos, o kas tikrai dėjosi Tarybų Lietuvoje,
dar ilgai lauksime tikros ir be neapykantos parašytos istorijos.
Beveik visi išeivijos istorikai rūpinosi praėjusiais
šimtmečiais: Paulius Rabikauskas, Zenonas Ivinskis, Saulius
Sužiedelis, Vanda Daugirdaitė Sruogienė, Jonas Dainauskas ir Algirdas
Budreckis. Visi bijojo paliesti XX amžių, nes nesvarbu, ką
rašysi ir kiek tų argumentų ir dokumentų pateiksi, vis vien kai
kuriems lietuviams ir žydams liksi kaltas. Iš išeivijos
liko tik Tomas Remeikis, kuris nepalūžtamai renka medžiagą apie Sovietų
okupaciją, bet jis į viską žiūri daugiau iš politinių mokslų
taško negu istorijos. Panašiai galima sakyti ir apie
Leono Sabaliūno disertaciją ,,Lithuania in Crisis: Nationalism to
Communism, 1939–1940” (Bloomington: Indiana University
Press, 1972). Tai gal artimiausias tekstas apie tuos laikus, bet ir jis
įvykius aptaria daugiau iš politinio taško. Geriausias
žinovas būtų Sužiedėlis, bet dar laukiame jo studijos. Prano Čepėno
dvitomis ,,Naujųjų laikų Lietuvos istorija” (Chicago, 1986)
siekia tik 1922 metus. Istoriko mirtis sustabdė trečiojo tomo, kaip tik
turėjusio aptarti Nepriklausomybės ir pirmosios okupacijos laikus,
parašymą.
Tad grįžtant prie tavo komentaro, Zenonai, turiu prisipažinti, kad tu
mandagiai, gal su trupučiu ironijos, pateiki savo svarią nuomonę, su
kuria nebūtinai reikia sutikti, bet būdamas inteligentiškas
žmogus, nėra abejonės, tu turi motyvų taip rašyti. Tu
rašai, kad aš taikau ,,visiems”, ką darė grupė žydų
per pirmąją okupaciją. Aš tikrai nenoriu daryti taip, kaip
žydai, kurie už ,,grupę” kaltina visą Lietuvą. Taip pat nežinau,
kodėl tu porą kartų kartoji žodį ,,tariamas”, lyg žydų
dalyvavimas pirmojoje okupacijoje būtų tik tariamas.
Sutinku, jog su skaičiais reikia elgtis atsargiai, ypač kai yra tiek
dar nežinomų faktų, bet tylėti irgi būtų neteisinga, nesvarbu, ar mes
kalbame apie šimtą ar šimtus. Kad kaime žydų komunistų
nebuvo, to niekas neneigia, dauguma jų buvo mieste, tai caro laikų
palikimas, kada žydams buvo uždrausta būti žemės savininkais. Kalbant
apie skaičius, kiek Lietuvos žydų esu sutikęs Boston, Lawrence (MA)
miestuose, kiek žinau, jų gyveno/gyvena Pietų Afrikoje, o kiek jų
Argentinoje, Kolumbijos sostinėje Bogota… Gal laimingu sutapimu
nemažas skaičius litvakų inteligentų pabėgo iš Lietuvos
prieš nacių okupaciją?
Beje, inkvizicija buvo ne tik viduramžių instrumentas, ji buvo
naudojama ir Italijoje, įsigalėjus Renesansui XV ir XVI a., o
daugiausia jos buvo Ispanijoje, kuri gynėsi nuo ,,tariamai”
netikrų atsivertėlių tarp žydų (1492 m.) ir musulmonų (1506 m.).
Su geriausiais linkėjimais –
Stasys.