(Anti)diskriminacija: ar kiaulės širdis gali mylėti?
Giedrius Kadziauskas
Lietuvos laisvosios rinkos instituto vyresnysis ekspertas
Diskriminofobija
– naujadaras, kurį neseniai paviešino vienas Lietuvos teisininkas,
taikliai apibūdina situaciją – baimė netyčia ko nors
ne(su)diskriminuoti. Draudimas diskriminuoti dėl amžiaus, lytinės
orientacijos, negalios, religijos, rasės ar etninės priklausomybės
darbo santykiuose, teikiant švietimo ir kitas paslaugas įtvirtinti
Lietuvos įstatymuose ir po truputį užkariauja pozicijas visuomenėje.
Tačiau juoką ir nesusipratimą keliantys diskriminacijos bylų atvejai
sufleruoja, kad čia kažkas netvarkoje.
2003 metais
danas, mažos picerijos, esančios Danijos Fanio saloje, savininkas, buvo
nubaustas už tai, kad pranešė neaptarnausiąs prancūzų ir vokiečių
turistų, nes
Kas, kur, ką ir kaip diskriminuoja? Regimanto Tamošaičio nuotr.
Vokietija ir Prancūzija nepalaikė sąjungininkų įsiveržimo
į Iraką siekiant nuversti Sadam Husein. Už rasinę diskriminaciją jis
gavo 2000 litų baudą, prarado dalį klientų ir buvo apdaužytas vandalų.
Tačiau, kaip jis pats sakė, jo sąžinė rami, nes jautė turėjęs taip
pasielgti.
Ant Lietuvos
lygių galimybių kontrolierės stalo guli vienos gėlėmis prekiaujančios
įmonės skundas prieš konkurentę, kuri juodaodžio gėles į namus
pristatančio kurjerio paslaugą parduoda bene dvigubai daugiau nei
identišką paslaugą, atliekamą baltaodžio. Kontrolierė jau preliminariai
teigė, jog tai akivaizdus rasinės diskriminacijos pavyzdys, tačiau tai
pagrįsti gali būti sunku. Reikės įrodyti, kad vartotojai elgiasi
kvailai mokėdami dvigubai už tą pačią paslaugą ir kad ne jie yra
tikrieji diskriminuotojai, pasirinkdami juodaodį. Reikės išaiškinti
taip, kad žmonės patikėtų, jog visas (ne)diskriminavimo vajus turi
rimtą idėjinį pagrindą po kojomis ir kad tai nėra tik dar viena
politinė-kultūrinė mada, kurią Lietuva stropiai, pagal direktyvos
raidę, įgyvendina.
O rimto loginio
pagrindimo trūksta. Nuo pat savo ištakų diskriminacijos draudimas siekė
įtvirtinti visų lygybę prieš įstatymą ir valdžią. Šiandienė isterija
vis aktyviau draudžia diskriminaciją santykiuose tarp privačių asmenų.
Santykiai tarp žmonių ir meilės, ir piniginiuose, ir draugystės
reikaluose esti tik diskriminaciniai. Perkame pigų ir diskriminuojame
brangų daiktą, diskriminuojame nepatikimus, negražius, gražius,
raudonus, žalius, aukštus, žemus ir t. t. Kiekvienas diskriminaciškai
pasirenka, kokių tikslų siekti, kokius poreikius tenkinti ir kaip tai
daryti. Tai galioja ir žmonėms, ir įmonėms.
Vartotojai
nuolat diskriminuojami, nes neturi pakankamai pinigų brangesniems
produktams, o mažmeninės prekybos tinklai diskriminuoja mažųjų
miestelių gyventojus nestatydami ten hyper centrų. Lygių
galimybių kontrolierė neseniai priėmė sprendimą, kad didesnės
vairuotojų civilinės atsakomybės įmokos, taikomos jaunimui,
diskriminuoja juos dėl amžiaus. Draudimo bendrovės aiškino, jog
jaunesni vairuotojai yra rizikingesni klientai, todėl jie patys ir
turėtų prisiimti didesnių įmokų naštą. Deja, po tokio sprendimo visi
apsidraudusieji sumokės už jaunųjų vairuotojų riziką.
Žmogiškų
savybių, kurias įsakmiai draudžiama diskriminuoti, daugėja. Lygaus
įstatymo požiūrio į žmogų dėl nuomonės, religijos, tautybės ištakos
glūdi dar XVI amžiaus mąstytojų darbuose. Pareiga nediskriminuoti dėl
lyties ar seksualinės orientacijos įsitvirtino tik pastaraisiais
dešimtmečiais. Šiandien dėl technologinių pokyčių nauji draudimo
diskriminuoti pagrindai gali gimti iš diskusijų apie tai, kas yra
(tikrasis) žmogus? Ar žmogus gimęs iš mėgintuvėlio arba turintis
elektronines smegenis ir ar smegenys, turinčios mechaninį kūną, yra
žmogus su visomis iš to išplaukiančiomis pasekmėmis ir atsirandančia
teise būti nediskriminuojamu?
Ar neturėsime
ateityje Vilniaus pirmajame apylinkės teisme bylos, kurioje
vyras/moteris kaltins sutuoktinę/sutuoktinį, kad išsiskyrė su ja/juo,
nes nepagrįstai mano, jog dėl persodintos kiaulės širdies jis/ji negali
žmogiškai mylėti?