Scena iš operos ,,Tosca”. Lyric Opera of Chicago fotografas Dan Rest.
Violeta Urmana: ,,Kai muzikuoji – gyveni kitame išmatavime”
RAIMUNDAS M. LAPAS
Sausio 10 d. Lyric Opera of Chicago scenoje Puccini operoje
,,Tosca” debiutavo (kaip keistai beskambėtų!) Violeta Urmana
– jau beveik porą dešimtmečių dainuojanti garsiausiuose
Europos teatruose, koncertuojanti žymiausiose salėse Europoje,
Amerikoje, Izraelyje, Japonijoje, Rusijoje, bendradarbiaujanti su
talentingiausiais mūsų meto dirigentais ir solistais, nuo 2001ųjų
nuolat kviečiama pagrindiniams vaidmenims į The Metropolitan Opera. Ir
štai pagaliau – Lyric Opera of Chicago!
Spektaklis, kuriame šį sausį dainuoja V. Urmana –
istorinis. Prieš 46 metus Covent Garden jį režisavo maestro
Franco Zeffirelli (premjera įvyko 1964 m. sausio 21 d.), scenografiją
kūrė garsus italų menininkas Renzo Mongiardino, kostiumus –
prancūzų dailininkas Marcel Escoffier, o pagrindinę partiją atliko
legendinė Maria Callas. Lyric Opera of Chicago scenoje Londono
Karališkosios operos pastatymą atnaujino režisieriai Garnett
Bruce ir Paula Suozzi. ,,Tosca” šį sezoną atliekama du
kartus: rudenį su Deborah Voigt, o štai dabar, sausio mėnesį,
– su V. Urmana. Po premjeros turėjome progos pasikalbėti su
garsiąja lietuvaite apie šį ilgai lauktą jos pasirodymą ir
apskritai apie įtemptą, bet nepakartojamą operos solistės gyvenimą.
– Violeta, šis Jūsų
sezonas labai amerikietiškas: rudenį dainavote ,,Aida”
Metropolitan, dabar ,,Tosca” Lyric Opera of Chicago, netrukus ir
vėl grįšite į New York miestą kitam Verdi pastatymui?
– Nenorom ir netyčia. Prieš kokius trejus metus buvo
susitarta dėl ,,Toscos”. ,,Aida” jau buvo suplanuota
prieš tai, o kai maestro Muti paklausė, ar nenorėčiau dainuoti
Odabellos ,,Attiloje”, aišku, negalėjau nesutikti.
Iš tikrųjų gavosi amerikietiškas sezonas –
aš penkis mėnesius Amerikoje! Labai netipiška.
– Kuriame Amerikos teatre įvyko Jūsų premjera?
– San Francisco operoje, ,,Tristane ir Isoldoje”, 1998 metais įvyko mano amerikietiškas operinis debiutas.
Kiek pamenu, tai buvo labai sėkmingas debiutas, ir San Francisco
miestas – labai gražus miestas. Tad išties buvo
šauni pradžia.
– Tačiau kelias į Lyric Opera of
Chicago buvo neįtikėtinai ilgas. Juk pirmoji Jūsų perklausa įvyko dar
tada, kai teatrui vadovavo Ardis Krainik?
– Perklausa vyko Europoje, gal kokiais 1993 mtais. Net nepamenu,
ką aš tada dainavau, greičiausiai Eboli iš ,,Don
Carlo”. Mano agentūra paskui kalbėjosi su Ardis Krainik (ilgametė
Lyric Opera of Chicago direktorė – R. M. L.), su maestro
Bartoletti (Bruno Bartoletti – buvęs Lyric Opera of Chicago
dirigentas ir meno vadovas – R. M. L.) – jiems labai patiko
mano pasirodymas. Su maestro Bartoletti netrukus po to bendradarbiavome
Turine, kuriant Bartoko operos ,,Mėlynbarzdžio pilis” koncertinį
variantą, vėliau susitikome Florencijoje. Ir tikrai žinau, kad A.
Krainik labai patiko mano pasirodymas, tad nesuprantu, dėl kokių
priežasčių ir kas čia pagalius į ratus kaišiojo. Mano agentas
neseniai sutiko maestro Bartoletti Italijoje ir sako: ,,Maestro,
Violeta debiutuoja Čikagoje.” O jis: ,,O, pagaliau!...”
Iš kitos pusės, visur vienu metu nebūsi.
– ,,Toscos” premjera Lyric
Opera of Chicago įvyko tuoj po Naujųjų metų. Ar jūs, dainininkai,
nejautėte, kad gal per mažai laiko buvo skirta bendroms repeticijoms? O
gal esate pažįstami iš anksčiau ir tai padėjo?
– Pažįsti ar ne, tai visai neturi reikšmės. Viskas
greičiau priklauso nuo tavo kolegų talento ir kaip tu su partneriu
bendrauji būtent tuo momentu, koks jo įsivaizdavimas apie vaidmenį
(šioje ,,Toscoje” V. Urmanos partneriai – tenoras
Marco Berti – Cavaradossi ir baritonas Lucio Gallo –
Scarpia). Atsitinka ir taip, kad išeini į sceną su dainininku,
su kuriuo iš viso nerepetavai. Būna, kad ir dirigentą pamatai
per spektaklį pirmą sykį. Reikia improvizuoti – turi jausti, kada
kas tinka, kur eiti. Dainininkas gali suklysti, gali nueiti visai į
kitą pusę, tu nestovėsi kaip stulpas ir nelauksi. Smulkmenos kiekvieną
vakarą gali būti vis kitokios, svarbiausia, kad žinotumei, kuo gyvena
tavo personažas. Turi jausti padėtį – lyg tikrai dabar ja
gyventumei. Ir, aišku, reaguoji, kaip gyvenime reaguotumei, kai
atsitinka, kas nenumatyta. Matyt, galima tai vadinti paprasčiausiu
profesionalumu. Čia nors ir nedaug dienų turėjome repeticijoms, jos
buvo gana įtemptos.
– Užsiminėte apie sąsajas su
gyvenimu. Toscai tenka tiek visko išgyventi, kad iš proto
gali išeiti! Ar pakanka Jūsų gyvenime šaltinių, iš
kurių galite pasisemti emocijų, patirties Toscos vaidmeniui?
– Aišku, aš niekada nebuvau tokioje padėtyje, kad
šokčiau nuo bokšto ir nusižudyčiau. Net iš tolo.
Gyvenu labai ramų gyvenimą ir visa tai – įsivaizdavimas, kaip tu
tokį dalyką išgyventum. Be to, kadangi mums reikia ne tik
vaidinti, bet ir dainuoti, netgi negali sau leisti tiek įsijausti į
vaidmenį, kad realiai kentėtumei. Žmogus labai užaštrintoje
emocinėje būklėje kvėpuoja dažniau, o mes turime savo kvėpavimą visada
labai gerai sutvarkyti – kad būtume pajėgūs sudainuoti
parašytas natas. O parašyta jau užaštrintai
– padėk Dieve, Toscai visa tai sudainuoti. Negali prarasti
kontrolės ir ,,paleisti” emocijas. Stengiesi, aišku,
įsivaizduoti visą tą padėtį, jos desperaciją. Bet speciali vaidyba gali
atitraukti nuo tikro pojūčio. Manau, reikia sujungti savo širdį,
savo dvasią su tuo konstruktyviu momentu. Nes vien tik sukonstruoti
dalykai, veiksminga vaidyba man palieka dvilypį jausmą – matai
poveikį, bet supranti, kad tai yra padaryta. Nėra išgyventa,
nėra pajausta iš tikrųjų. Kai giliai jauti, ir gestai ne visada
reikalingi. Aš stengiuosi tikrai gyventi ta situacija, kokioje
esu scenoje. Aišku, yra akimirkų, kai scenoje kažkas vyksta be
tavęs. Bet aš įsivaizduoju, koks maždaug yra mano gyvenimas toje
operoje – nuo pirmo pasirodymo iki paskutinio. Tai tarsi koks
lankas, ir jis neturėtų nutrūkti. Tai procesas – žmogus gyvena
visas tas tris, pas Wagner – penkias valandas. Gyvena tiek, kiek
yra matomas scenoje, tai jo gyvenimo atkarpa. Ir tai turėtų būti
perteikta realiai. Negali būti, kad išeinu iš scenos ir
nežinau, kas joje vyksta. Turiu įsivaizduoti, kas vyksta tarpuose. Ir
visada atitikti situacijos tikrovę.
– Kas Jums artimiausia Toscoje, kokie šio vaidmens bruožai?
– Tosca ir apskritai Puccini personažai yra labai
tikroviški. Ne taip, kaip pas didžiai gerbiamą Giuseppe Verdi,
ypatingai jo pirmosiose operose. Pavyzdžiui, ,,Attiloje”
aš dainuosiu: ,,Tu... tu! Foresto?” (,,Man kalbi
šitaip...”). Odabella kartoja tą bent dešimt kartų!
Šito pas Puccini tikrai neatsitiks. Jo tekstas absoliučiai
gyvenimiškas, todėl viskas įgauna labai realų pobūdį. Jeigu
Verdi ar bel canto operoje kartais jautiesi nepatogiai, jauti, kad
kažką lyg ir dar reikėtų išgalvoti, kad „užpildytum”
savo personažą, pas Puccini, mano manymu, visai nesudėtinga kurti
personažus, nes jie yra tikri žmonės.
– O kalbant plačiau apie operos herojes, ar turite mėgstamiausias?
– Tosca man, aišku, labai patinka. Labai patinka Gioconda
(Amilcare Ponchielli opera ,,La Gioconda” – R. M. L.)
– ten visas ketvirtas veiksmas yra jos. Visi jos
išgyvenimai, desperacija, priėjus liepto galą. Yra sudėtinga
pradžioje – norėtųsi kažką daugiau daryti, geriau
,,nupiešti” tą personažą, deja, medžiaga to neleidžia.
Bandai visą savo vaizduotę pajungti, kad sukurtum personažą su mėsa,
kaulais ir oda. Užtat ketvirtame veiksme viskas jau savaime einasi.
Aida, aišku yra puikus personažas, labai gražiai galima
perteikti jos vystymąsi, jos gyvenimo logiką. Ankstyvose Verdi operose
tai žymiai sunkiau padaryti – ir muzikos, ir teksto prasme nėra
taip gilu, kaip vėlesnėje jo kūryboje.
– Kada supratote, kad norite dainuoti soprano, o ne mecosoprano partijas?
– Iš pat pradžių Lietuvoje ketverius metus mokiausi kaip
sopranas, tik penktaisiais metais perėjau į koloratūrinį mecosopraną.
Paskui išvažiavau į Vokietiją ir iš karto tapau
dramatiniu mecosopranu, t. y. aukštu dramatiniu mecosopranu
– kaip Eboli ,,Don Carlo”. Paskui sekė Kundry
,,Parsifalyje”, kuri praktiškai yra sopranas ta prasme,
kad dainuoji greičiau aukštai ir dramatiškai. Iš
tikrųjų niekada nebuvau žemas mecosopranas, pavyzdžiui, Amneris mane
labai kankindavo ,,Aidoje”, nedaug, tiesa, aš jos ir
dainavau. Kai pabandžiau Aidą, priešingai negu Amneris, jinai
iš karto labai tiko mano balsui. Tada pagalvojau, kad reikia
grįžti atgal į sopraną. Visada svajojau būti sopranu. Sutherland,
Callas, Zinka Milanov, Rosa Ponselle, Tibaldi, Caballe – tai buvo
mano žvaigždės. Niekados nesilygiavau į mecosopranus. Bet toks
laikotarpis turbūt buvo teisingas, kadangi Lietuvoje neišmokau
valdyti balso taip, kad galėčiau dainuoti tokias soprano partijas,
kokias būčiau norėjusi. Po to balsas užsimanė dainuoti kitaip.
Aš, aišku, nesu tas lengvas sopranėlis, kuriam kiekvieną
rytą padovanota ,,do”, bet užtat turiu kitų privalumų –
galiu atlikti dramatiškas partijas. Lengvi sopranai kartais
šiek tiek ,,kudakena”, jiems trūksta autoriteto
centriniame balse ir galbūt kartais apatinėse gaidose. O kai kurios
partijos yra labai dramatiškos. Jau nekalbant apie Turandot, yra
ir kitos – Lady Macbeth, Leonora ,,Likimo galioje”, Amelia
,,Un ballo in maschera”. Čia turi būti tam tikra ,,mėsa”.
Tokiam ,,mėsingam” sopranui, kaip sakiau, ne visada padovanojamos
aukštos gaidos. Jeigu turi, gali dainuoti, jeigu ne –
geriau pasilikti mecosopranu, nes, neduok Dieve, kankintis tuose
aukštuose regionuose. Gali per pusę metų taip sugadinti balsą,
kad nebebus nė už ką bandelės nusipirkti.
– Zeffirelli dėka – būtent
per kiną – daugelis susipažino su opera. ,,Aida”,
,,Tosca” – tai jo pastatymai, kuriuose Jums teko dainuoti.
Kaip jaučiatės dėl to?
– Man pačiai jo ,,Traviata” buvo kažkas nepaprasta. Ėjau
gal penkis kartus. Kiek rodė, tiek ėjau. Mūsų susitikimas
,,Aidoje” La Scala buvo pirmasis, ir labai vėlyvas. Jis nekaip
jautėsi, ir aš turėjau vos neversti jį repetuoti. Sakiau:
,,Maestro, kada tą pačią pagrindinę ariją repetuosime?” Juk mano
debiutas La Scala, sezono atidarymas, o aš dar nerepetavusi
arijos! Klausiau: ,,Maestro, gal šiandien?”, o jis sako:
,,Na, gerai...” Toje didžiulėje triumfo scenoje jam ir į tą
reikia kreipti dėmesį, ir į kitką, o aš žiūriu, kad man visur
keliai užtverti, niekas manęs nematys. O Aida visgi yra pagrindinis
vaidmuo! Tai aš ten susitvarkiau pati, paskui sutikau
Zeffirelli, sakau: ,,Maestro, aš šį tą pakeičiau. Kaip
Jums – patinka?” ,,Gerai, gerai”, – sako. Kai
jis mus pamatė – mano ūgio ir sudėjimo mecosopraną, baritoną su
pilvu, tik tenoras mažiukas, sako: ,,O, kaip jūs gerai imitę...”
Po to Italijos laikraščiai rašė, kad ,,Urmana bandė
suliesėti, bet jai nepavyko.” Padainuoti Aidą – ir dar tam
tikrame lygyje sezono atidaryme La Scaloje – reikia visų pirma
balso, kuris tai sugebėtų. Štai tada dainavimas pasidaro
svarbus, nors ne visi šiais laikais į tai kreipia dėmesį. Dažnai
sutartį gauna gerai vaidinanti ir greitai išsirengianti, o ne
ta, kuri iš tikrųjų gali sudainuoti.
– Bendradarbiaujate su maestro Riccardo Muti. Ar jis yra ypatingas dirigentas Jūsų, kaip dainininkės, gyvenime?
– Manau, kad taip. Kiekvieną sykį aš matau didžiulę
pagarbą iš jo pusės muzikai ir tiems genialiems žmonėms, kurie
tą muziką parašė. Mes tiktai skaitome natas ir interpretuojame,
kad ta muzika įgautų gyvą formą. Aš negalėčiau sau leisti
iškraipyti tai, ką parašė Verdi. Kad tik atlikčiau viską,
ką jis užrašė natose, tai būtų labai gerai. Sakau, pirmiausia
perskaitykime reikiamai, o jau paskui interpretuokime. Šiandien
dažnai dirigentai nori padaryti kažką savo. Tada rašyk savo
operą! Jie taip išdarko tas pačias Verdi operas, kad jos
pasidaro beveik neatpažįstamos. Su maestro Muti niekados nebuvo jokių
diskusijų apie tai, kaip vieną ar kitą muzikos puslapį dainuoti ar
interpretuoti. Tiesiog pradedi muzikuoti, ir viskas eina kaip iš
pypkės. Atsimenu, kai pirmą Verdi ,,Requiem” turėjau su juo
dainuoti, tada dar kaip mecosopranas, jis lyg ir bandė kažką
aiškinti, paskui sako: ,,Tu supranti?”, ,,Suprantu”,
– atsakiau. Daugiau niekada nebuvo apie tai šnekos. Jisai
turi tokį sutelktą, aiškų gestą – kaip jis nori, kad tu
atliktumei tą ar kitą frazę. Bent jau man nekyla jokių abejonių. Nors
tai skamba vos ne telepatiškai, iš tikrųjų – tai
normalus muzikantų darbas. Kai turi pajungti visą intuiciją, ne tik
klausą. Kai muzikuoji – gyveni kitame išmatavime.
Aišku, su tokiu dirigentu kaip Claudio Abbado irgi yra tas
lygis, bet mes su maestro Muti tiesiog daugiau esame dirbę kartu. Jis
laukia iš dainininko tam tikro atlikimo, ir kai tai padarai,
tiesiog matai – taip, taip ir norėjau. Tarsi jungtų kažkokia
srovė – ką jisai savo gestu rodo, taip aš ir dainuoju, imi
ir duodi. Atsimenu vienas Bach Mišias Milano katedroje. Buvo
fantastiška, tiesiog jauteisi kaip ne šitoje žemėje ir ne
šitame išmatavime. Muzikoje tas yra įmanoma.
* * *
Lyric Opera of Chicago V. Urmana dar dainuos trijuose ,,Toscos”
pastatymuose: sausio 22, 25 ir 29 d. Iš Čikagos Violeta skrenda
tiesiai į New York miestą, kur vasario gale – kovo mėnesį
Metropolitan Opera ji dainuos Odabellą Verdi ,,Attiloje” –
šiuo spektakliu čia debiutuoja dirigentas Riccardo Muti (ne tik
V. Urmanos kelias į Lyric Opera of Chicago, bet ir maestro kelias į
Metropolitan buvo neįtikėtinai ilgas!). Pastatymas turėtų būti
įspūdingas – scenografiją ir kostiumus kuria tokios garsenybės
kaip architektai Jacques Hercog ir Pierre de Meuron (,,Paukščio
lizdo” stadiono autoriai 2008 m. Beijing olimpiadoje) bei mados
kūrėja Miuccia Prada. Jau nekalbant apie dainininkus: Ildar Abdrazakov,
Violeta Urmana, Ramon Vargas ir Carlos Alvarez. Urmanos Odabella pratęs
dainininkės ankstesnių vaidmenų Metropolitan Opera sąrašą:
Kundry personažas Wagner operoje ,,Parsifalyje”, Eboli Verdi
,,Don Carlo”, Santuzza Mascagni ,,Cavalleria Rusticana”,
Ariadne R. Strauss ,,Ariadne auf Naxos”, Gioconda Ponchielli ,,La
Gioconda”, Maddalena Giordano ,,Andrea Chenier”, Aida Verdi
,,Aida”. Na, o po puikaus debiuto Čikagos Lyric Opera ir R. Muti
nuo rugsėjo mėnesio perėmus vadovavimą Čikagos simfoniniam orkestrui,
belieka viltis kur kas dažniau matyti V. Urmaną ir pasaulio lietuvių
sostinėje.