Vilnius, 1991 m. Jono Kuprio nuotr.
Kas mums atsitiko?
VITALIJA DUNČIENĖ
Prieš 18 metų, šaltą sausio mėnesį, dauguma padorių
lietuvių buvo pasiruošę atiduoti už Lietuvos laisvę brangiausią
savo turtą – gyvybę. Nereikėjo labai įmantrių prašymų,
nereikėjo gundyti būsimais apdovanojimais, premijomis, būsimomis
karjeromis – žmonės patys rinkosi į Lietuvos širdį ginti
SAVO Lietuvos. Ir apgynė SAVO Lietuvą.
1991 m. sausio 16 d. poetas Justinas Marcinkevičius, atsisveikindamas
su žuvusiais, kalbėjo: ,,Tegu žino Nepriklausomybės priešai, kad
savo tikėjime ir kovoje mes dar labiau sutvirtėjome, nes mūsų žuvusieji
niekada neapleidžia mūsų, jie pasilieka kartu su mumis, jie paremia ne
tik mus, jie paremia laisvę, teisingumą, demokratiją, visuotinius
tiesos ir humanizmo principus. Sakau, kokie mes stiprūs, kai mano ranka
tavo rankoje, o tavo ranka – jo rankoje. Šioje visą
Lietuvą apkabinusioje rankų grandinėje amžinai jausime ir jų,
žuvusiųjų, rankas, jie stovės kartu su mumis, kaip tą sausio 13-tosios
naktį, prieš tankus ir automatus, prieš tamsą ir smurtą,
prieš begėdišką melą ir šmeižtą.” Tada
atrodė, kad poetas labai aiškiai ir tiksliai reiškė visų
mūsų mintis ir pasiryžimą. Deja, mūsų mąstymui ir mūsų poelgiams
atsitiko kažkas neįtikėtino!
• • •
Nuo tų baisiųjų sausio dienų praėjo 18 metų. Šių metų sausio 16
dieną žmonės vėl rinkosi prie Seimo rūmų. Tik šį kartą į
Lietuvos valstybinių įstaigų sienas skrido akmenys, kiaušiniai,
plytos, buteliai, keiksmai ir prakeiksmai. Į tas pačias valstybės
sienas, dėl kurių saugumo prieš 18 metų tūkstančiai žmonių buvo
pasiruošę aukoti gyvybę, keli šimtai savo krauju palaistė
sužvarbusią žemę, keliolika – paaukojo gyvybę.
Kas atsitiko, žmonės mielieji, mums? Kur tik pasisuksi, kokį tik
laikraštį atsiversi, – visur akis rėžia intrigos, pykčiai,
nepagarba žmogui, patyčios, nepasitikėjimas, apgavystės, panieka savo
artimui, abejingumas.
Kas atsitiko jums, Seimo nariai, kad staiga atsitvėrėte nuo žmonių
aukštomis sienomis, apsidovanojote save visokiausiomis rentomis,
žemės sklypais, išskirtiniais atlyginimais, priskyrėte sau
įstatyminę neliečiamybę, apsistatėte visokiais pataikūnais,
prisigalvojote visokiausių privilegijų, pradėjote taupyti TIK kitų
žmogelių sąskaita? O juk tada, prieš 18 metų, nebuvo tarp mūsų
savokų ,,jūs” ir ,,mes”. Mes visi buvome vieningi –
pasiruošę atiduoti savo gyvybę už savo ir savo artimojo laisvę.
Mums visiems geriausias ir tobuliausias apdovanojimas turėjo būti
iškovota laisvė! Mums visiems didžiausias apdovanojimas turėjo
būti galimybė dirbti/kurti, gyventi ir užsidirbti pragyvenimui laisvoje
tėvynėje!
Kas atsitiko, broli lietuvi, kad keli ranką prieš savo valstybę?
Prieš 18 metų neturėjome tiek butų, tiek mašinų, tiek
pinigų. Buvome atskirti nuo viso pasaulio. Ekonominė blokada grasino
badu ir šalčiu. Kankino nežinia dėl rytdienos… O kokį
dvasinį pakilimą išgyvenome! Kokį vieningumą patyrėme! Kaip
susirinkę prie Seimo rūmų mokėjome dalintis šilta arbata,
lašinių gabaliuku ir juodos duonos kriaukšle! Ir atrodė,
kad dėl laisvės galime iškentėti viską. O juk kova dėl Lietuvos
laisvės neužsibaigė prieš 18 metų. Ta kova vyksta ir
šiandien. Ir pasiaukojimo šiandien reikia ne mažiau nei
prieš 18 metų.
Kas atsitiko mums, eiliniai žmogeliai, kad pradėjome pirkti iš
užsienio atgabentą sūrį, kiaušinį, batus, dešrą,
šaldytuvą – viską, kas tik keliais centais pigiau kainuoja
ar gražesnę etiketę turi? Ar nepalaikydami savų verslininkų, ūkininkų,
batsiuvių, patys nepjauname šakos, ant kurios sėdime? Juk
subankrutavę Lietuvos verslininkai naikina Lietuvos valstybės pamatus
ir papildo Europos ar pasaulio samdinių gretas. Kodėl tapome tokie
abejingi savo ir Lietuvos likimui?
Kas atsitiko jums, verslininkai, kad išnyko padorumas ir kad
mokesčių nusukimą nuo valstybės biudžeto pradėjote laikyti vos ne
didvyrišku poelgiu?
Kas atsitiko jums, broliai ir sesės žurnalistai, kad savo
laikraščiuose nebesugebate parašyti objektyvių naujienų,
o pateikiate skaitytojams savo nuomonių/interpretacijų kratinį. O juk
tada, prieš 18 metų, žiniasklaida buvo visų mūsų vedlys tiesos,
padorumo, teisingumo link!
Kas atsitiko mums, išeiviai, kad prieš daugelį metų buvę
tokie dvasiškai stiprūs lietuviai, sugebėję savo vaikus
išauklėti Lietuvos patriotais, pradėjome prašyti, kad
Lietuva parūpintų mūsų vaikams lietuviškų knygų, padėtų
sutvarkyti sporto sales, parūpintų televiziją, nes kitaip (gąsdiname)
neliksime lietuviais? O juk į užsienį dauguma žmonių išvažiavo
dėl daug didesnio uždarbio! Ir uždirba. Tai kas atsitiko mūsų mąstymui,
kad pradėjome tvirtinti, kad daug mažiau uždirbantys lietuviai turi
duoti pinigų daug daugiau uždirbantiems lietuviams?
Kas atsitiko jums, įstatymų aiškintojai, kad Lietuvos
Konstitucijoje esantys žodžiai: ,,atskirais atvejais lietuviai gali
turėt dvigubą pilietybę” pavirto žodžiais: ,,ypač retais
atvejais, pavieniais atvejais…”, kurie nubraukė į nebūtį
tūkstančius, gyvenamos vietos pilietybę įgijusių lietuvių? O juk tada,
prieš 18 metų, mes, viso pasaulio lietuviai, buvome tokie
vieningi, tokie vieni kitiems reikalingi. Juk Amerikos piliečiai
Liucija Baškauskaitė, Arvydas Žygas buvo tikri šviesos
spinduliai tomis tamsiausiomis Lietuvai dienomis, kurių balsas drąsino,
guodė, vienijo, teikė viltį ir skelbė pasauliui… O tūkstančiai
demonstrantų, per visą pasaulį išėję į gatves, reikalavo savo
vyriausybių padėti Lietuvai – kaip galėdami gelbėjo SAVO
Lietuvai! Kodėl mes nebetikime, kad mūsų išlikimui pasaulio
žemėlapyje yra svarbus kiekvienas lietuvis ir mūsų vienybė? Kodėl mes
nebesurandame laiko jungtis ranka į ranką, kad absoliučiai jokios
aplinkybės neužpūstų mumyse ir mūsų vaikuose lietuvybės ugnies!
Mieli skaitytojai, kas mums atsitiko, kad mes taip pasikeitėme? Kodėl
mes šiandien nebejaučiame žuvusiųjų rankos savojoje, o savosios
– neištiesiame šalia stovinčiam? Kodėl nebegirdime
mūsų žuvusiųjų didvyrių begarsio klausimo: ,,Jeigu aš
prieš 18 metų nedvejodama(s) atidaviau savo gyvybę už Lietuvą,
už tave, už tavo ir tavo vaikų ateitį, tai ką tu esi
pasiruošęs(usi) paaukoti Lietuvai (nepriklausomai nuo gyvenamos
vietos) savo artimui šiandien ir rytoj?!”
Vilnius, 1991 m. Jono Kuprio nuotr.