Lietuvybė ,,valgoma” su sielvartu
VITALIJA DUNČIENĖ
Kalėdų Senelis (Amandas Ragauskas) straipsnyje ,,Su kuo
‘valgoma’ lietuvybė” (,,Draugas”, 2013 m.
sausio 26 d.) uždavė daug sudėtingų klausimų: Apie kokį
lietuviškumo išlaikymą galime kalbėti, jeigu nesugebame
sekmadieniais ateiti į lietuvišką bažnyčią? Kas yra lietuvybė ir
kaip ją išsaugoti? O gal to visai ir nereikia?” Nežinau
teisingų atsakymų į šiuos klausimus, bet pabandysiu paspėlioti.
A. Ragauskas, žvelgdamas pro Kalėdų Senelio akinius, pastebėjo
nelinksmą lietuvybės padėtį Los Angeles. Greičiausiai dar liūdnesnis
vaizdas susidarytų, aprašius Philadelphia apylinkės
lietuvišką veidą. Lietuviškoje parapijoje Mišias
dažniausiai lanko tik nedidelė vyresnio amžiaus žmonių grupelė. Ir tas
būrelis aktyvių žmonių skausmingai mažėja su kiekvienu į amžinybę
iškeliaujančiu tautiečiu. Jaunas žmogus, atėjęs į
lietuvišką parapiją, pasijunta vienišas ir ne vietoje,
nes ten visai nėra jo bendraamžių. Bandymai sukviesti jaunimą po
lietuviškų Mišių pasižiūrėti filmą, pažaisti
krepšinį, padiskutuoti kokia nors tema ir tokiu būdu užmegsti
tarpusavio pažintis ir kt. neduoda jokių rezultatų. Niekam tai nerūpi.
Tiesa, atsiranda vaikų Pirmos komunijos pamokoms (greičiausiai dėl
patogumo ar pigumo), kurie, kaip įprasta, dingsta iš parapijos
ir bendruomenės gyvenimo tik priėmę Pirmąją komuniją. Toks bendravimas
su tautiečiais varo į neviltį ir gundo tik numoti į viską ranka ir eiti
ten, kur būsi laukiamas, kur rasi bendraminčių, kur tavo veikla bus
prasminga.
Iš tikrųjų ne kažkiek linksmesnis vaizdas susidarytų
aprašius lietuvybės padėtį mano gimtinėje. Jaunimas, jaunos
šeimos išsibarstė po visą pasaulį. Aplinkiniai kaimai
taip ištuštėjo, kad klasėse beliko tik po 1 ar 2 mokinius
(mažiau nei Philadelphia). Daugelį metų sėkmingai veikusi mokykla,
ateinančiais metais ruošiasi paskutinį kartą atverti savo duris.
Todėl esama padėtis ir Lietuvos mažesniuose miesteliuose daugeliui
žmonių kelia liūdesį ir rūpestį dėl lietuviškos Lietuvos likimo.
Man atrodo, kad mūsų jaunimas, net ir tas, kuris buvo auklėjamas
krikščioniška ir lietuviška dvasia, dingsta
iš bendruomenės dėl dviejų pagrindinių priežasčių.
Pirma priežastis. Juos
,,praryja” moderniškumo, šiuolaikiškumo,
virtualios realybės virusas, nes jie vaikystėje nesugebėjo įsigyti
šiam virusui atsparumo. Susirgus virtualios realybės virusu,
jaunam žmogui nereikia nei tikrų draugų, nei šeimos, nei
bendruomenės – jam viską atstoja įvairios komunikacijos priemonės
ir bendravimas su jomis. Ir jeigu šiam virusui negali
pasipriešinti krikščioniška dvasia
išauklėti vaikai, tai pagalvokite, kaip greitai tas virusas
sudoros vaikus, kurie neturėjo progos susipažinti su
krikščioniškos moralės principais.
Siūlyčiau būtinai pasižiūrėti filmą ,,Out of the Darkness”.
Šio filmo veikėjai gerai išaiškina, kaip
šiuolaikinis jaunimas iškeičia gyvą tarpusavio
bendravimą, šeimą ir bendruomenę į virtualią realybę ir su
kokiomis psichologinėmis pasekmėmis turi gyventi. Pažiūrėjus šį
filmą beliks tik atsakyti į sau iškeltą klausimą – o ką
mes, tėvai, darėme (darome šiandien), kad mūsų vaikai
išmoktų bendrauti, linksmintis, draugauti su savo bendraamžiais
ir ūgtelėję nepakliūtų į tas vienišumo, savanaudiškumo,
narcisizmo, iliuzinės-virtualios draugystės ir meilės spąstus? Ar
draugiška ir veikli lietuviška bendruomenė negalėtų tapti
gyvenimo ruošimo mokykla, kurioje skirtingų kartų žmonės,
bendraudami tarpusavyje, mokytųsi kultūringo bendravimo, padėtų mūsų
vaikams subręsti visavertėmis, dvasingomis bei supratingomis
asmenybėmis?
Antra priežastis. Kita
lietuviško jaunimo nykimo priežastis yra nutautėjimas.
Nutautėjimas vyksta ne tik išeivijoje, bet ir Lietuvoje. Tie
patys Hollywood filmai, ta pati tarptautinė muzika, ta pati nepagarba
tautinėms, krikščioniškoms vertybėms, ta pati palaidumo
propaganda ir kt. formuoja panašių savybių turinčias asmenybes,
nepriklausomai nuo jų gyvenamos vietos. Skirtumas tarp Lietuvos ir
išeivijos vaikų tik toks, kad Lietuvoje gyvenantys lietuviukai
kalbos ir meilės Lietuvai gali pasimokyti mokykloje, iš kaimynų,
o išeivijoje lietuvybės išlaikymas savo vaikuose
priklauso tik nuo tėvų šimtaprocentinio nusistatymo ir pastangų.
•••
Pernai metais dalyvavau vokiečių bendruomenės mugėje. Buvo nuostabi
šventė: vokiška liaudies muzika, bavariški
šokiai, kuriuos atliko kelios, labai gausios jaunimo grupės,
daug šeimų, vyko žaidimai, viktorinos, smagus
pasisėdėjimas… Renginio dalyviams nereikėjo jokios vaidybos ar
apsimetinėjimo, kad pastebėtumei, jog šiems žmonėms kartu leisti
laiką yra labai smagu ir gera. Važiuodama namo, galvojau, kaip būtų
smagu prisijungti prie tokios gyvybingos, gausios ir kultūringos
bendruomenės. Vaikai susirastų gerų draugų.
Nemaža dalis lietuvių dėl panašių priežasčių taip ir dingsta
rusų, lenkų bendruomenėse ar sporto grupėse. Kur slepiasi vokiečių
bendruomenės jaunatviškumas ir gyvybiškumas, aš
nežinau. Gal vokiečių kilmės amerikiečių bendruomenė yra labai gausi ir
todėl yra pakankamai tautiškai nusiteikusių vokiečių? Gal jų
bendruomenės vadovai turi neeilinių sugebėjimų sutelkti jaunimą bendrai
veiklai? Gal jie žino paslaptį, kaip išauginti vaikus,
besididžiuojančius savo tėvų ir senelių kultūra ir norinčius tam aukoti
savo laiką?
Į klausimą, ar reikia saugoti lietuvybę, mano šeima atsako
vienareikšmiškai – TAIP. Kartais tarpusavyje
pakalbame, kiek mes ryšių, pažinčių, draugysčių ir visokiausios
naudos turėtumėme būdami aktyvūs vietinėje (visais atžvilgiais
nuostabioje) amerikiečių parapijoje. Bet būtinybę būti lietuviais,
rūpintis savo vaikų lietuvišku auklėjimu suprantame kaip
atsakomybę, kurią Dievas mums patikėjo, suteikdamas galimybę ir garbę
gimti lietuviais. Mes šeimoje padedame vienas kitam būti
lietuviais. Kai vienam tingisi anksti rytą keltis ir važiuoti
toliausiai į lietuvišką parapiją, tai kitas šeimos narys
tą dieną turi pakankamai energijos paraginti tai daryti. Kai vienam
nesinori lietuviškai šnekėti, tai kitas primena, kad
lietuviškai kalbėti yra svarbu. O lietuviška bendruomenė
mums, gyvenantiems toli nuo Lietuvos, yra jos gabalėlis, todėl mums
skauda širdį, kai matome, kad ta dalelė mažėja ir nyksta.
Liko atsakyti į patį sunkiausią klausimą: kaip išsaugoti
lietuvybę? Lietuvybės išsaugoti negali vienas ar keli žmonės.
Prie lietuvybės išsaugojimo turi prisijungti visi tautiečiai.
Žinome iš patirties, kokią didelę įtaką vaikaičiams gali
padaryti seneliai. Todėl seneliai turėtų neapleisti tautiškumo
išlaikymo darbo. Skaitome, kaip motinos prie ratelio (tėvai
dirbo ūkio darbus) dirbdamos mokė savo vaikus lietuviško
rašto ir išsaugojo lietuvių kalbą carinės priespaudos
metais. Tėvų darbai pasikeitė, bet pavojus lietuvių kalbai
išliko.
•••
Ne per seniausiai susipažinau su šveicarų valdžios užsakytų
tyrimų rezultatais, kurie parodo, kokią įtaką vaiko vertybėms turi tėvo
elgesys (Robbie Low, ,,Touchstone Magazine”, June 2003;
www.touchstonemag.com /archives/article.php?id=16-05-024-v). Tyrimo
rezultatai parodė, kad jeigu abu tėvai reguliariai lanko Mišias,
tai 33 proc. jų vaikų Mišias lankys reguliariai, 25 proc. praras
tikėjimą, o likusieji lankys Mišias nereguliariai. Jeigu motina
lanko Mišias reguliariai, o tėvas – ne, tai tik 3 proc. jų
vaikų lankys Mišias reguliariai, o 38 proc. praras tikėjimą.
Jeigu motina lanko Mišias reguliariai, o tėvas jų nelanko
iš viso, tai tik 2 proc. jų vaikų Mišias lankys
reguliariai ir net 60 proc. praras tikėjimą. Jeigu tėvas lanko
Mišias reguliariai, o motina – ne, tai 38 proc. jų vaikų
Mišias lankys reguliariai. Jeigu tėvas lanko Mišias
reguliariai, o motina yra netikinti, tai net 44 proc. vaikų lankys
Mišias reguliariai.
Nepadariau klaidos nurašinėdama skaičius. Statistiškai
patikimi duomenys parodė, kad tėvo – labiau negu mamos –
vertybes pasisavina vaikai. Todėl galime daryti išvadą, kad,
jeigu norime, kad jaunimas aktyviau dalyvautų lietuviškoje
bendruomenės, parapijos, lietuvybės išlaikymo veikloje, tai
pirmiausia šeimų galvos turi parodyti geresnį pavyzdį savo
vaikams.
Pasodinus (ne vien žodžiais, bet veiksmais ir savo pavyzdžiu) į savo
jaunų vaikų širdis mintį, kad lietuvybė, lietuvių kalba,
tikėjimas, šeima, bendravimas su tautiečiais,
nesavanaudiškumas, mokėjimas sutarti su žmonėmis, pasiaukojimas
bendram tikslui yra tikros, neabejotinos vertybės, mūsų vaikai augs
pasitikėdami savimi, savo bendruomene, savo tautiečiais ir
išvengs daug psichologinių problemų ateityje.