Marija Strasevičiūtė ir Alvidas Pakarklis kviečia į parodą
LAIMA APANAVIČIENĖ
Sėdime tryse – Marija Strasevičiūtė, Alvidas Pakarklis ir
aš tik ką pabaigę iškabinti ir išdėstyti parodą
Čiurlionio galerijoje Jaunimo centre. Sėdime ir kalbamės.
Alvidą Pakarklį pažįsta daugelis meno mylėtojų, o štai Marija
Strasevičiūtė lietuviškoje galerijoje lankytojams pažįstama
mažiau.
Kaip gimė ši paroda? Jau senokai kalbinau Alvidą suruošti
parodą. O kai jau sutarėme, pagalvojau, kad šalia nelabai spalvą
mėgstančio Alvido darbų reikėtų kažko spalvingesnio. Visai atsitiktinai
Čikagos kultūros centre pamačiau Noros Aušrienės suruoštą
vieno vakaro parodą, o joje – Marijos kūrinį. Iškart kilo
mintis: ,,Tiktų kartu su A. Pakarklio darbais”. Pakalbėjau su
abiem, ir, jiems maloniai sutikus, gimė ši dviguba paroda
– Alvido Pakarklio ,,Rimtas susitarimas su savimi molyje”
ir Marijos Strasevičiūtės ,,Iš vidaus”.
– Kelintą kartą Jūs rodote savo kūrybą Čiurlionio galerijoje?
Marija Strasevičiūtė:
Čiurlionio galerijoje grupinėse parodose esu dalyvavusi du kartus
– kartą buvo pakvietęs Algimantas Kezys, o kartą dalyvavau moterų
dailininkių klubo narių suruoštoje parodoje. Bet tokia didelė
mano paroda Čiurlionio galerijoje suruošta pirmą kartą.
Alvidas Pakarklis: Kai tik
atvykau į Čikagą (tai buvo 1992-ieji) gyvenau pas gerbiamą daktarą Joną
Adomavičių. Mane sutikęs Leonas Narbutis įkalbėjo padaryti parodą.
Neturėjau nieko – nei molio, nei pečiaus, bet pas kaimynystėje
gyvenančią Mariją Gaižutienę pradėjau ruoštis parodai. Per porą
mėnesių ją padariau. Tai buvo 1992-ųjų birželis.
Po to buvo pertrauka. Po truputį pradėjau lobti ir apie 1996 metus
degiau savo keramiką garaže, kurį gavau ,,for free”. Gyvenimas
buvo laisvas, neįpareigojantis, jokio turto neturėjau, tai galėjau
daryti, ką noriu. Tų metų balandį vėl suruošiau parodą.
Šita, trečioji, surengta jūsų, Laima, dėka – užkankino
raginimai, apeliavimai į sąžinę: ,,Esi Čiurlionio galerijos konkurso
laureatas” (juokiasi).
– Galiu pasakyti, kodėl tie raginimai atsirado. Pastebėjau, kad A. Pakarklis po truputį atgijo...
A. P.: Mat kaip?! Tikra tiesa,
nuo 1996 metų, kai nebeturėjau to garažo, neturėjau kur dirbti. Praėjo
šešeri metai, kol išsinuomavau vietą pas
Marčiulionį. Tad nuo 2002 metų vėl kibau į darbą.
– O jei kalbėsime apie Lietuvą, ar esate ten turėję parodų?
M. S.: Esu turėjusi labai
gražią parodą Šiuolaikiniame meno centre, Vilniuje, kurią
Lietuvai pasiūlė Balzeko lietuvių kultūros muziejus, o kuravo Danas
Lapkus. Pati buvau pirmą kartą Lietuvoje, susitikau su giminėmis,
jaučiausi labai pagerbta.
A. P.: Dar 1983 metais pradėjau
rengti respublikinius seminarus Panevėžio stiklo fabrike. Jie
išaugo į tarptautinius keramikų simpoziumus. Su Lietuva
bendradarbiauju iki šiolei. Šių metų XVII Panevėžio
tarptautiniame keramikos simpoziume dalyvavau kartu su kitais 10
dailininkais iš įvairių šalių.
– Marija, o Tu, ar seniai pradėjai draugauti su menais?
M. S.: Jau seniai. Aš
taip gerai prisimenu tą akimirką, kai pagalvojau: ,,Aš žinau, ką
darysiu gyvenime”. Tai buvo dar besimokant Maria gimnazijoje. Man
buvo šešiolika, kai nutariau – būsiu tik
dailininke. Ir nuo tos dienos tuo keliu einu iki šiol.
– Po mokyklos pradėjai studijuoti dailę?
M. S.: Taip. (1976 metais
Southern Illinois University Marija įgijo magistro laipsnį meno
strityje). Tačiau man daug davė ne tik mokykla. Aš labai daug
išmokau taip vadinamoje ,,gyvenimo mokykloje”. Dar būdama
studentė keliavau po Europą. Kai ištekėjau, mano vyras James
McBride turėjo turizmo verslą, ir man teko su juo kartu daug keliauti.
Tos kelionės buvo labai gera mokykla. Esu apkeliavusi daugybę pasaulio
šalių.
– Marija, o kai pradėjai kurti, ar turėjai kuo sekti?
M. S.: Labai žavėjausi Vasilij
Kandinskij (1866–1944), kuris laikomas abstrakcionizmo
pradininku, Anri Matis, kurio darbuose mačiau ne supančios aplinkos
atskiras detalės, o bendrą gyvenimo, jo formų pajautimą.
O kad pasukau meno keliu, prisidėjo ir dailininkas Antanas
Rūkštelė, kuris buvo mano mokytojas mokykloje. Mano
šeimoje nebuvo dailininkų, visi buvo gydytojai. Viskas susideda
ir viskas yra labai svarbu.
– Marijos kūriniai spalvingi,
nutapyti žemiškomis, ramiomis spalvomis, o Alvidas spalvų
naudoja nedaug, sakosi nesąs ir glazūrų mėgėjas. Kas lemia spalvų
pasirinkimą?
M. S.: Man spalva yra jausmas,
harmonija. Esu įsitikinusi, kad daugelis dailininkų spalvas naudoja
jausmams išreikšti. Dirbdama nesirenku spalvų specialiai,
dirbtinai, prieš darbą neplanuoju, kokia spalva tapysiu tą ar
kitą drobę. Jos išplaukia iš mano pojūčių, emocijų.
Tapydama tiesiog pajaučiu, kokia spalva man tuo metu reikalinga. Man
svarbu, kad spalva derėtų ir su kompozicija.
A. P.: Mano darbai, tokie yra
gal todėl, kad Lietuvos peizažas įaugęs mūsų kraujyje – toks
rudeniškas, be jokių didelių kalnų, be palmių... Rudenio arimai,
rūkai, nušienauti laukai – tai atsinešta iš
prigimties, iš vaikystės. Gal todėl tas mane ir traukia –
santūrumas, neklykiantis spalvomis. Kiek save pamenu, ir mūsų namuose
nebuvo nieko dažyto, tad ir savo darbuose privengiu spalvų, nes
galvoju, kad pasiklysiu jose ir nesusitvarkysiu. Nerizikuoju būti
spalvininku.
– Bet skaitant darbų pavadinimus, atrodo, visai nebijai pasiklysti?
A. P.: O ne, nebijau (juokiasi). Ką tuo momentu galvoju, tą sakau,
niekada neužsirašau, pasakau ir viskas. Jei užsirašau
pradedu galvoti, kad kažką ypatingo pasakiau (juokiasi). Dažnai eilėmis
parašau – ir žmonai, ir sau. Kartais pavyksta, kartais ne,
bet savo rašliavos nelaikau dideliu privalumu.
– Tai gal kada ir A. Pakarklio knygos sulauksim?
– Nebūtina sulaukti, bet kai ruošiu kitą parodą savo
apvalesnio jubiliejaus proga, jei dar būsiu Čikagoje, įtrauksiu ir
keletą eilių, ir filmavimo medžiagos. Bet čia dar labai toli –
dar pusantrų metų teks laukti.
– ,,Abstrakcija – tai
mintinis atsiejimas nuo kokio nors dalyko”, – rašoma
internetiniame ,,Vikižodyne”. Marija, kodėl pasirinkai
abstrakciją?
M. S.: Man labai patinka
muzika, ypač avangardinis džiazas. Taip pat labai patinka judesys,
šokis. Gal todėl išreikšti savo mintis man yra
geriausia per abstrakciją. Esu labai pastabus žmogus, viską stebiu
– gamtą, žmones, dangoraižius, niekas nepraslysta pro mano akis.
Aš galiu tik sėdėti ir žiūrėti. Man patinka stebėti, kaip
skleidžiasi gėlė, auga medis. Tas visko judėjimas ir atsispindi mano
darbuose. Man įdomu sudėti iš matomų dalykų kompoziciją. Todėl
linija mano darbuose labai svarbi, ji viską darbe
,,suriša”.
– Alvidai, kodėl tave patraukė tas molio čiupinėjimas?
A. P.: Pradžioje buvau
nusiteikęs studijuoti skulptūrą. Bet nepasitvirtino mano anatomijos
išmanymas. Neatradau savyje to kažkokio prado, kuris reikalingas
kuriant skulptūrą. Be to, monumentaliems darbams reikalingi užsakymai,
esi įspraustas į tam tikrus rėmus. Kuriant skulptūrą nelabai
pajuokausi, turi būti rimtas, o kurdamas keramikos darbus aš
galiu labiau išreikšti save. Keramika mane atpalaidavo,
galėjau laisvai dirbti be užsakovo. Dirbdamas aš galiu ne tik
,,lipdyti”, galiu naudoti ir piešinį, ir grafiką, ir
interpretuoti daug laisviau nei skulptūroje. Be to man labai patinka
degimo procesas, po jo gauti netikėtumai, spalvos, išsiliejimai.
Nesu glazūrų mėgėjas, pats molis yra pakankamai
išraiškingas, todėl aš jį ir mėgstu.
– Kuris procesas tau įdomesnis:
ar lipdymas, ar degimas, kai, kaip pats sakai, niekada negali žinoti,
ką iš pečiaus išimsi?
A. P.: Aišku, pečius yra
svarbiausias. Tai – paskutinis teismas (juokiasi). Žiūrėk,
kartais dedi ne kažin kokį dirbinį, pečiuje jis atsigavo ir
išėjo visai įdomus darbas.
– Marija, Tavo šioje parodoje rodomi darbai atlikti akrilo dažais. Ar kuriant naudoji kitos rūšies dažus?
M. S.: Nemažai darbų esu
padariusi pieštuku, ypač tik pradėjusi kurti. Kodėl akriliniai
dažai? Vienas dalykas, darbas, nutapius akriliniais dažais, greičiau
išdžiūsta. Dirbdama su tais dažais aš galiu pasirinkti
plačią spalvų gamą. Mano nuomone, jais nutapyti kūriniai įgauna gilumo.
Aš jaučiu, kad mano technika laikui bėgant keičiasi, mano darbai
darosi meistriškesni, atrodo, kad aš pagaliau radau savo
asmeninį stilių, kad mano darbus jau galima atpažinti. Gal jau ir
laikas, juk tapau jau per 30 metų (juokiasi)?
– Alvidai, pasižiūrėjus į parodoje išstatytus kūrinius matosi ,,katinų ciklas” Kas tai?
A. P.: Taigi, taigi –
morčius. Todėl ir atkėliau vasarį numatytą parodą į kovą (juokiasi),
kad viskas būtų susiję su pavasario pojūčiais. Darbų pavadinimai taip
pat tą primena, nors, tiesą sakant, jie ,,iš kepurės
rašyti”. Kaip antai: ,,Kovas draskosi su sniegu”
arba ,,Iš visur kyšo katino ausys”. Taigi –
pavasaris pražįsta tavo širdy ir tu niekur nepasislėpsi, visur
tos ausys kyšo.
– Tai A. Pakarkliui pražydo pavasaris?
A. P.: O, tai amžinas
pavasaris. Negali sustoti. Kai pradedi dirbti, įsivažiuoji, tai nėr
kada apie kažkokį rudenį galvoti. Taip amžinai ir žaliuoji.
Tad sveikindami skaitytojus su pavasariu visi trys kviečiame meno mylėtojus kovo 6 d., penktadienį, 7:30 val. v. į parodos atidarymą Čiurlionio galerijoje Jaunimo centre.
Vaizdas iš būsimosios parodos. Laimos Apanavičienės nuotr.