,,Aušrinės menų kambario” durys plačiai atvertos visiems
KARILĖ VAITKUTĖ
Jei kada vaikščiosite Čikagos priemiesčio Evanston gatvelėmis,
nenustebkite ant vienos meno galerijos lango pamatę užrašą
,,Aušrinė’s Arts Room”. Taip, taip –
,,Aušrinės menų kambarys”. Taip visai nepretenzingai
galerijos savininkė dailininkė Aušrinė Marcinkevičiūtė-Kerr
pavadino savo tik ką atidarytą menų galeriją.
Galerija nedidukė, tačiau labai jaukiai sutvarkyta erdvė, kurioje akį
traukte traukė naujausi Aušrinės darbai. Kaip savo sveikinimo
kalboje juokais ar ne juokais teigė vienas iš svečių, kiek
tų lietuvių galerijų Čikagoje yra? Čiurlionio ir Aušrinės.
Menininkės vyras atidarymo metu nepraleido progos visiems dar kartą
priminti, kad žodis ,,menai” galerijos pavadinime pavartotas
daugiskaita neatsitiktinai. Tai todėl, kad Aušrinė pati kuria ne
viena kuria technika ir bendradarbiauti kviečia įvairių sričių kūrėjus
– ne tik dailininkus, bet ir aktorius, muzikantus, dainininkus,
poetus.
Mano galvoje kirba klausimas, kiek reikia drąsos ir ryžto steigti
nuosavą galeriją, nebijoti galimų nuostolių, turint galvoje ne per
geriausią ekonominę padėtį? Tačiau Aušrinė teigia, kad čia
jokios drąsos nereikia, reikia tik prisiruošimo. Ir, beje, gal
tik lietuviams atrodo, kad Čikagoje tik dvi galerijos, o iš
tikrųjų jų yra nemažai. Tiesą sakant, menininkei net reikėjo ilgokai
palaukti, kol atsilaisvino jai tinkanti erdvė, kurią buvo galima
išsinuomoti ir paversti menų kambariu.
Erdvės darbui ir naujų namų savo kūriniams Aušrinė
ieškojo dėl kelių priežasčių. Visų pirma – pasijuto
pakankamai prisikeliavusi po Ameriką ir pakankamai pamačiusi. Mat
Aušrinė nuo 1998 metų dalyvauja meno festivaliuose, kurie
tradiciškai rengiami įvairiuose miestuose. Festivalyje
pasistatai trumpalaikę galeriją, iškabini kūrinius ir daliniesi
su kolekcionieriais, būsimais pirkėjais bei visais menu besidominčiais
lankytojais savo menu. Atsiranda tokių, kurie norėtų ne tik įsigyti
kūrinį, bet ir išmokti technikos, kuria dirba Aušrinė.
Bet tuo viskas ir pasibaigia, nes į savo namų rūsį, kuriame
Aušrinė daugelį metų dirbo, daug mokinių juk nepasikviesi. Beje,
menininkei mokinius rekomenduotų ir Oakton Community College, kuriame
ji dėstė, tačiau ir vėl susidurta su įvairiomis taisyklėmis –
reikia, kad mokymo erdvė būtų gatvės lygyje, kad prieinama
neįgaliesiems ir t. t. Įvairių sąlygų negalintiems įvykdyti menininkams
neįmanoma ir mokinių turėti.
O mokiniai, kaip suprantu iš Aušrinės balso tono ir akių
spindesio, jai yra reikalingi. Menininkė, atrodo, trykšta
nekantrumu dalintis – ir savo patirtimi, ir savo erdve, ir savo
priemonėmis. Be to – bandyti ištraukti žmogų iš
buities klampynės, pakviesti mėginti patirti kūrybos džiaugsmą.
Tiesą pasakius, senokai buvau sutikusi tokį nuoširdų ir
geranorišką žmogų, kuris į pasaulį žiūrėtų taip
optimistiškai ir, svarbiausia, kiekviename sutiktajame matytų
menininką – nebūtinai profesionalų, bet galintį
išlaisvinti savyje uždarytas kūrybines galias. Gal ne veltui
Aušrinė prakalbo ir apie tą labai
„lietuvišką” bruožą – pesimizmą, nuo kurio
siūlytų daugeliui pasveikti. Lietuviui juk amžinai ko nors trūksta: tai
saulės, tai dar ko. Tačiau iš tikrųjų gal trūksta tik teigiamo
požiūrio į gyvenimą.
Ir apskritai – kas iš tų menų, reikia galvoti, kaip
išgyventi. Ir Aušrinė visiškai sutinka –
žinoma, kad reikia. Tačiau ramybės neduoda didelis ,,bet”. O jis
toks: išgyventi reikia, bet jei negali gyventi be kūrybos, vis
tiek kursi. Sunkiau ar lengviau – kursi. Po kasdienių
,,imigrantinių” darbų turėsi rasti galimybę kūryboje
išsilieti susikaupusioms mintims ir jausmams. Taip ir ji pati
kadaise darė: atidirbusi dieną tam, kad užsidirbtų duoną, naktimis
rišo skulptūras iš pačios surinktų žolių. Tai darė, nes
kitaip negalėjo. Bandė, mėgino, nenuleido rankų tol, kol išėjo.
Taigi ir pasidalinti optimizmu nori su aplinkiniais, ypač kitais
atvykėliais ir ne tik lietuviais. Beje, mums bekalbant, į studiją
įžengė ,,akivaizdus įrodymas”, kad to reikia. Atėjusi pora
– vyras ir moteris – apsidžiaugė atsitiktinai atradę
Aušrinę ir jos galeriją. Kodėl? Todėl, kad moteris, kuri,
sprendžiant pagal stiprų akcentą, taip pat nėra šioje
šalyje gimusi ir augusi, nudžiugo, supratusi, kad Aušrinė
kviečia pasinaudoti jos galerijoje stūksančiu didžiuliu grafikos
technika kuriantiems menininkams labai reikalingu presu, kurio kaina
gali būti ,,neįkandama” visiems norintiems.
Kaip jau gal supratote, Aušrinė savame ,,Menų kambaryje”
svajoja ne tik savo parodas rengti, bet ir mokyti, arba, kitaip
tariant, dalintis savo patirtimi. O jos yra daug. Lietuvoje kadaise
baigusi Dailės fakultetą Šiaulių pedagoginiame institute,
Aušrinė neapsiribojo darbų ir piešimo mokytojos darbu
mokykloje. Atvykusi gyventi į JAV, menininkė lankė įvairius užsiėmimus,
pamokas, paskaitas. Norėjo išbandyti save visose dailės srityse,
dirbti įvairiomis technikomis. Viena jų – oda –
menininkei ypač tiko. Kaip Aušrinė pati sako, jei
neišbandysi įvairiausių meno sričių, nežinosi, kurioje
geriausiai sekasi išreikšti save. Lietuvoje įprasta
manyti, kad jei menininkas dirba vienoje kurioje srityje ilgą laiką,
jis tampa nuostabiu tos srities specialistu. Tiesos tame yra, tačiau,
Aušrinės įsitikinimu, tai užkerta kelią bandymams, naujiems
ieškojimams. Ji pati pažįsta keletą menininkių, baigusių odos
specialybę dailės institute Estijoje, bet viena jų šiuo metu
dirba tekstilės, o kita – sidabro juvelyrikos srityje. Oda
joms taip ir ,,neprilipo”.
Na, o Aušrinė, nors ir džiaugiasi, kad oda yra ta medžiaga, kuri
jos „klauso”, tačiau per daugelį metų pabodo dirbti
,,šviečiamąjį” darbą – su humoru aiškinti,
kad ji karvių neaugina ir nuo jų odos nelupa. Atvirkščiai, ji
tarytum ,,išgelbėja” odą nuo sunaikinimo, ir sutvėrimas,
kuriam odelė priklausė, tarsi toliau gyvena meno kūrinyje. Be to, ilgą
laiką kūrusi viršelius knygoms ir albumams, Aušrinė
pastebėjo, kad, keičiantis laikams, keičiasi ir žmonių papročiai. Jau
mažai kas laiko nuotraukas albumuose, dabar viskas –
kompiuteriuose. Taigi savaime atėjo laikas nuo vienos medžiagos
pereiti prie kitos. Kadangi, kaip sako Aušrinė, oda yra labai
netoli plauko, jai jau seniai magėjo padirbėti su vilna, kitaip tariant
– su veltiniu. Beje, kita paroda, kuria gėrėsimės
,,Aušrinės meno kambaryje” ir bus jos sukurtų tekstilės
darbų.
Na, o trečioji jos pamėgta medžiaga yra popierius. Darbai, kurie
galerijoje buvo iškabinti atidarymo dieną, buvo grafikos darbai.
Tačiau tai – tikrai ne tradicinė grafika. Tai –
Aušrinės autorine technika sukurti darbai. Menininkė teigia, kad
sukurti tradicinį grafikos darbą bet kuria technika – lino
raižinį, medžio graviūrą, ofortą ir pan. – galima išmokti
nepriekaištingai ar tobulai, tačiau vien to neužtenka. Tai tik
tam tikras metodas, kurio taikymas neužtikrina sėkmės
saviraiškoje. Po ilgų ieškojimų, net po savo pačios
popieriaus gaminimo, menininkė sukūrė jai tinkančią techniką, kuria
išgauna ir norimą faktūrą, ir spalvą. Visų šių technikų
– odos, veltinio ir ,,autorinės” grafikos – galima
išmokti lankant užsiėmimus ir dirbant su pačia dailininke. Jei
kas domėtųsi, informacijos rasite internetinėje svetainėje
(www.ausrinesartsroom .net).
Paklausiau, ką jai – imigrantei – davė Amerika, ką jai
reiškia gyvenimas šioje šalyje? Pašnekovės
akys užsidegė, pagyvėjo. Amerika – nuostabi šalis!
Nuostabi tuo, kad joje yra visko, kas reikalinga kūrybai! Juk būdamas
atvykėlis ateini į naują erdvę su savo paties išsilavinimu, savo
paties kultūra, savo troškimu išmokti ir troškimu
pažinti bei atrasti. Išvažinėjusi didelę dalį Amerikos, ji
sutiko begalę įvairių menininkų. Jei gyvendamas Lietuvoje nori
sužinoti, kas vyksta ,,už tvoros”, turėjai... ,,atsinešti
kopėčias, jomis lipti, perlipti į kitą pusę”... O čia viskas yra
,,tavo kieme”. Čia ir meksikietis, ir Amerikos indėnas, ir
azijietis su savo kultūra, su savo patirtimis, papročiais, savo
išmanymu. Tu semiesi iš jų, jie semiasi iš tavęs.
Be to, ši šalis yra svarbi ir tolerancijos atžvilgiu:
tavęs neklaus, kokią mokyklą baigei ir pagal tai nesusidarinės apie
tave išankstinės nuomonės, čia tavęs pirmiausiai paprašys
leidimo pasidalinti savo darbais, savo menu, ir iš jų spręs, ko
esi vertas. Čia tavęs ,,negesins”, o atvirkščiai –
,,kurstys”. Čia tau geranoriškai siūlys –
išbandyk tai, pasiteirauk ten, pažiūrėk į tai.
Žinoma, ne visos durys atsidaro iš karto, ypač imigrantams tenka
,,padirbėti” siekiant būti pastebėtam ir išmokti
nenusivilti. Tačiau, jei leisime sau būti optimistais, tikrai ateis ta
diena, kai atsiras tas, kuris padės, pastūmės, pakylės. Gal
Aušrinė ir galėtų būti tokiu žmogumi. Jei neapleidžia mintis,
kad menas išgelbės pasaulį, pradėk nuo savęs... Beje, menininkė
labai kviečia visus – profesionalius menininkus ir mėgėjus
– dalyvauti jau kasmetiniu tampančiame jungtiniame
projekte-parodoje ,,Kvietimas pietums į Nojaus laivą”. Dailininkė
siūlo susimąstyti, kuo kiekvienas iš mūsų esame ypatingas sau ir
kitiems, ko esame verti, kad tapome pastebėti ir pakviesti į
,,Nojaus laivą”, kur galėsime kartu pralaukti mus apgulusį
rūpesčių tvaną, ir ką mes į tą laivą atsinešime su savimi.
Darbai gali būti kuriami įvairia technika, tačiau dėl specifinių dydžių
reikėtų susitarti atskirai prieš parodą. ,,Pakvietimas į Nojaus
laivą” atsidarys balandžio 27 d. ir veiks iki gegužės 11 d.
Na, o nuo kovo 23 d. iki balandžio 15 d. galerijoje veiks
Aušrinės tekstilės darbų paroda. Atidarymas – kovo 22 d. 7
val. v. Galerijos adresas: 1123 Florence Ave., Evanston, IL 60202.
Telefonas pasiteirauti: 847-280-9636. Nepraeikite pro šalį
neužsukę.