Ar sulauksime reformų iš popiežiaus jėzuito?
ALEKSAS VITKUS
Keisti ir visiškai nelaukti dalykai vyksta šio
aukštųjų technologijų XXI amžiaus pradžioje. Popiežius
Benediktas XVI, dabar jau emeritas, priešingai įsigalėjusiai
tradicijai, atsistatydino savo noru. Jau po kelių savaičių turėjome
naują popiežių, kilusį iš kitos Atlanto pusės, italų kilmės
argentinietį, kardinolą Jorge Mario Bergoglio. Iš 266 buvusių
popiežių 207 buvo italai, 44 – iš kitų Europos
kraštų, 7 – iš Azijos, 3 – iš Afrikos,
ir tik po 2000 metų popiežius dabar bus iš Naujojo pasaulio
(Pietų arba Šiaurės Amerikos).
Lietuviai naująjį popiežių vadina Pranciškumi, o šiaip
Amerikoje ir kitur pasaulyje jis bus žinomas kaip popiežius Francis.
Ispaniškai kalbantys katalikai jį turbūt vadins Francisco, nors
lotyniškas vardas yra Francesco. Dauguma Bažnyčios istorijos
žinovų aiškina, kad naujas popiežius Pranciškaus vardą
pasirinko, prisiminęs jo labai mėgstamą, populiarų XIII a. laisvai
gyvenusį turtingo tėvo sūnų, atsivertėlį, Bažnyčios šventuoju
paskelbtą Pranciškų Asyžietį (Assissi) iš Italijos,
atsisakiusį bet kokių turtų, gyvenusį iš išmaldų.
Pranciškaus Asyžiečio apaštalavimas tarp vargšų
Indijoje, Japonijoje, Egipte ir kitur pagaliau rado atgarsį Romoje
– popiežiai pripažino jo bendruomenę kaip broliją, populiariai
vadinamą pranciškonais, nesusietą su gyvenimu vienuolynuose.
Praėjus 300 metų, panašiu principu susikūrė ir jėzuitų ordinas.
Naujo popiežiaus parinkimas iš Lotynų Amerikos nustebino ne
vieną kataliką, bet tai, kad jis bus jėzuitas, t. y. tik nuo viduramžių
egzistuojančios Jėzaus draugijos narys, nustebino ir pačius jėzuitus,
kurie paprastai šalindavosi bažnytinės hierarchijos pareigų. Kad
naujas popiežius pasirinko sau Francis vardą, nustebo ir Čikagos
arkivyskupas kardinolas Francis George, gal todėl, kad iš
daugiau negu 200 popiežių Jorge Bergoglio buvo pirmasis, pasirinkęs
tokį vardą.
Šia proga meskime trumpą žvilgsnį į jėzuitų istoriją. Katalikų
Bažnyčioje buvo ar yra įvairiausių vienuolijų ar ordinų: benediktinai,
dominikonai, kapucinai, marijonai, saleziečiai, pranciškonai,
jėzuitai ir kt. Sunkiomis Bažnyčios gyvenimo dienomis, ypač
protestantizmo įsigalėjimo metais, popiežiams jos daug padėjo, o
ypatingai – ispano Ignaco de Loyola įsteigta Jėzaus draugija,
suvaidinusi taip pat didelį vaidmenį spaudos leidybos, jaunimo
auklėjimo, labdaros ir misijų srityse. Šiandien jėzuitai
daugelyje kraštų yra įsteigę gimnazijų ir kolegijų lygio mokslo
įstaigas.
Šis ordinas, vadinamas Jėzaus draugija, įkurtas 1534 m.
šv. Ignaco de Loyola, 1540 m. rugsėjo 27 d. patvirtintas
popiežiaus Pauliaus III (1534–1549) bule „Regimini
militantis Ecclesiae”. Jau žodis „militantis” rodė,
kad jėzuitai labai skirsis nuo kitų draugijų. Mat ir ordino įkūrėjas
Ignacas jaunystėje pasižymėjo kaip atkaklus, didelės energijos ir
drąsos karys. Pradžioje draugijos narių skaičius buvo ribotas, bet
Ignacui mirštant jis buvo pasiekęs jau visą tūkstantį. Draugijos
šūkis buvo „Ad Majorem Dei Gloriam”. Reikėtų
paminėti, kad, norint tapti jėzuitų ordino nariu, kandidatas turėjo
praleisti daug metų studijuodamas klasikinius mokslus kaip filosofija,
matematika ir kt., studijas užbaigdavo ilgametėmis teologijos
studijomis, prieš tai dar ir davęs neturto, skaistumo ir
paklusnumo įžadus. Jėzuitų mokslas užtrukdavo žymiai ilgiau negu
pasauliečių kunigų ar kitų vienuolijų brolių paruošimas.
Pirmutinis Ignaco tikslas buvo nuvesti savo pasekėjus į Šventąją
Žemę, kur musulmonai turėjo būti patraukti į krikščionybę.
Prasidėjęs karas su turkais tai sutrukdė, ir popiežius jėzuitų veiklą
pakreipė į misijas įvairiuose kraštuose. Pirmas jėzuitų darbas
buvo steigti aukštesnio lygio mokyklas, vadinamas kolegijomis ar
akademijomis, auklėti jaunimą ir taip priešintis greitai
plintančiam protestantizmui.
Tais pačiais metais, kai buvo sudaryta Lietuvai nieko gero nedavusi
Liublino (1569 m.) unija, jėzuitus į Lietuvą pakvietė Vilniaus vyskupas
Protasevičius. Iš čia jie paplito po visą Lietuvą, visur
steigdami mokyklas ir mokydami žmones katalikiškų tiesų.
Pagarsėję savo mokslo įstaigomis, jėzuitai į jas įtraukė ir protestantų
vaikus, taip pristabdydami protestantizmo plitimą Lietuvoje.
Savo vis didėjančia įtaka katalikiškuose kraštuose
jėzuitai pagaliau sukėlė nepasitenkinimą tarp tų kraštų valdovų,
todėl tų valdovų paveiktas popiežius Klementas XIV (1769–1774)
savo 1773 m. liepos 21 d. bule jėzuitų ordiną panaikino. Nei Rusijos
carienė Kotryna Didžioji, nei Prūsijos Friedrichas Didysis tos bulės
viešai nepaskelbė, todėl jėzuitų ordinas tuose kraštuose
galėjo veikti ir toliau. Lietuvoje ir Lenkijoje jėzuitai buvo
uždrausti. Sudaryta taip vadinama Edukacinė komisija turėjo perimti
jėzuitų mokyklas. Prasidėjo gana didelių jėzuitų turtų grobstymas.
Dauguma mokykloms skirtų pinigų nutekėjo į visokių agentų
kišenes. Mokyklos pradėjo skursti. Netrukus nustojo gyvuoti ir
jungtinė Lenkijos-Lietuvos valstybė.
Tuo tarpu Europoje, pasibaigus Napoleono eros karams, 1814 m. popiežius
Pijus VII (1800–1823) vėl leido jėzuitams veikti visame
pasaulyje. Vis dėlto politinė ir religinė opozicija daug kur
išliko. Jėzuitai galėjo visiškai laisvai veikti tik JAV,
kur šiandien jie yra išvystę labai plačią veiklą su
šimtais universitetų, kolegijų, gimnazijos lygio mokyklų ir
stipria knygų bei periodikos leidyba. Čia paminėsiu tik kelis gerai
žinomus universitetus: Loyola U Chicago, Boston College, Marquette U,
Fordham U, Xavier U, Saint Louis U ir kt. Juose ir dabar
akademiškai orientuota galvosena kartais susikerta su oficialiu
Bažnyčios mokslu, kas ne kartą sukeldavo ir vis sukelia įtampą.
Popiežiumi tapus jėzuitui, tie reti nesutarimai turėtų išnykti.
Du paskutiniai popiežiai Jonas Paulius II ir Benediktas XVI suprato
jėzuitų vertę ir juos rinkdavosi savo bendrininkais. Į kardinolus jie
abu pakėlė net 10 jėzuitų ordino narių, o popiežius Benediktas XVI
Tikėjimo Doktrinos Kongregacijos sekretoriumi paskyrė jėzuitą Luis
Ladaria, o Federico Lombardi – Vatikano spaudos atstovu. Ir
štai 2013 m. jėzuitas Jorge Bergoglio tapo pirmuoju jėzuitu
popiežiumi.