Vienuolio Bo Haeng pilkas drabužis ir plati šypsena nustebino ne vieną
JURGITA RAŠKEVIČIŪTĖ
Specialiai „Draugui” iš New York
Buvęs pantomimos aktorius, režisierius ir žurnalistas Kęstutis Marčiulynas šių metų kovo 26 dieną iš
Pietų Korėjos viešnagės į New York miestą atvyko kaip zen budistų
vienuolis Bo Haeng. Kęstučio kalba, mintys, šypsena, pasakojimai apie
gyvenimą vienuolyne, tradicijas ir kasdienybę pribloškė ne vieną.
Turbūt
ne vieną iš mūsų kamuoja klausimas, kodėl žmonės meldžiasi, medituoja
ir netgi tampa vienuoliais. Vienuolio Bo Haeng teigimu, „vienuolystė
yra atsidavimas ir įėjimas į kažką, net nežinai ką”. Palikęs teatrą,
draugus ir Tėvynę, Kęstutis išvyko į Pietų Korėją, pasirinkdamas
vienuolio kelią. Kodėl? Anot jo, dar būdamas Lietuvoje ir dirbdamas
teatre, domėjosi joga, energetiniais dalykais, jausdavo žmones per
atstumą. Į Lietuvą kartą atvyko vienas mokytojas iš Lenkijos, tad
Kęstutis, gerai susipažinęs su korėjietiška meditacija, ilgai nelaukęs
suorganizavo susitikimą su juo. Jam labai patiko jo mintys ir tai, ką
jis daro, todėl pats nusprendė tapti vienuoliu.
Pasak
Marčiulyno, šio pasirinkimo šaknys buvo daug gilesnės. „Šiais laikais
labai sunku rasti autoritetą, dvasinį vedlį, kuris pasakytų, ką daryti
su šiuo gyvenimu, su šiuo kūnu”, – suitikimo metu su niujorkiečiais
sakė vienuolis, tačiau jam pavyko savo gyvenime sutikti tokių žmonių,
iš kurių jis sėmėsi dvasinės išminties. Skirtumas tik tas, jog
Marčiulynas tai darė netiesiogiai, jausdamas jų paslaptį, išmintį ir
pats savyje viską giliai apsvarstydamas. „Budai irgi niekas nepasakė,
kaip ir ką reikia daryti ir kaip gyventi. Gyveno savo rūmuose ir vargo
nematė, kol pagaliau vieną naktį, pabėgęs į mišką, po ilgų kentėjimų
suprato, kas yra gyvenimas, kokia jo prasmė ir pradėjo skelbti savo
mokslą”, – teigė vienuolis.
Marčiulynas jau 20 metų yra
vienuolis. Prieš 10 metų išvyko į Pietų Korėją, o šiuo metu dirba
šventykloje vyriausiu vienuoliu. Kad tai pasiektų, jam teko praeiti
beprotiškus kančios kelius. Kęstučio teigimu, tarnavimas Sovietų
armijoje buvo tik desertas, palyginti su tuo, ką jam teko patirti
tampant vienuoliu. Marčiulynas pasakojo, kaip reikėdavo sėdėti po
dešimt valandų ramioje pozoje ant kelių ir padaryti po 1,000
nusilenkimų. Apie bendravimą su kitais net negali būti kalbos. Sėdi
ramiai, suglaustom kojom, o rankos – prieš krūtinę. Dabar niekas
nepasikeitė, tačiau skirtumas tik tas, jog jis suprato, kas yra
meditacija, ir kad viskas yra paremta meile, nors pirmomis dienomis jos
nė lašelio nerasi. Tai tik vėliau supranti – savo patirtimi dalijosi
lietuvis.
Kęstučiui šie išbandymai buvo trigubai sunkesni,
kadangi jis išvyko į Pietų Korėją nemokėdamas net kalbos, o be to, vis
dažniau jo klausė: „Ko čia atvykai?” „Tai dabar nepritampu nei ten, nei
ten”, – juokavo jis.
Kitas etapas yra galvos nuskutimas.
Tai aktas, simbolizuojantis visų ryšių nutraukimą su išoriniu pasauliu,
su visais pomėgiais ir įžengimas į naujo gyvenimo etapą. Dabar šiam zen
budistų vienuoliui yra belikęs paskutinis išbandymas – atsėdėti
kambarėlyje trejus metus vienam, visiškai atsiskyrusiam nuo pasaulio.
Anot Marčiulyno, jei jo mokytojas leis, jis tą planuoja daryti po metų.
Susitikimo metu lietuvis sutiko papasakoti apie gyvenimą ir patirtį vienuolyne ir atsakyti į keletą klausimų.
Kokia yra kasdienybė zen budistų vienuolyne?
Dienotvarkė
gana griežta. Keliamės 2:30 val. ryte, turim susirinkimą, tada
medituojame, o vėliau valgome pusryčius. Po to giedame ir vėl
medituojame. Kadangi esu vyr. vienuolis, tai turiu prižiūrėti, kad
viskas vyktų laiku. Tris žiemos ir tris vasaros mėnesius meditacijos
būna ypatingos – tada medituojame po 9 valandas kasdien. Miegoti einame
22 valandą ir miegame po 4–4,5 valandas. Kartais, jei turiu laisvesnę
valandėlę, nusnaudžiu dienos metu. Kadangi mano pareigos atsakingos,
nenoriu ko nors padaryti ne taip.
Koks meditacijos tikslas?
Turbūt
ne visi žinome, kad du pirštai žemiau bambos yra visas žmogaus
energetinis centras. Tiesą sakant, to net knygose nerašo. Šis
energetinis centras yra pagrindas, valdantis žmogaus jausmus, poelgius,
mintis ir visa, kas vyksta jo gyvenime. Todėl pirmas dalykas, kurį
žmogus turėtų daryti, tai stiprinti šią vietą. Toks būtent ir yra
meditacijos pagrindinis tikslas.
Kaip valdyti savo mintis meditacijos metu?
Minčių
valdyti nereikia. Viskas sueina į energetinį žmogaus centrą, kuris yra,
kaip minėjau, du pirštai žemiau bambos. Tereikia tik kvėpuoti, nieko
negalvoti, visas mintis sutelkti į kvėpavimą ir būti čia ir dabar. Taip
galima pamatyti save, pamatyti, kokioj būsenoj esi. Tik jokiu būdu
negalima savęs kritikuoti, tai nėra gerai. Reikia nurimti, nes tik
ramybės būsenoj ateina tokie atsakymai, kurių galbūt net nesitiki. Ir
svarbiausia, nieko nenorėti, užmiršti save, būti be jokio mąstymo, nes
viskas yra tuštuma, nieko nėra aplink. Bet koks veiksmas be idėjų ir
nuomonių, daromas automatiškai, jau yra iš meilės. Nieko nenorėjimas
padeda susijungti su visata.
Iš kur ateina tas atsakymas, kai nurimsti?
Kai
žmogus nurimsta ir išsilaisvina iš minčių, išgirsta atsakymą. Tas
atsakymas neateina iš kažkur aukštai, jis ateina iš pačio žmogaus.
Meilė yra mumyse, o tai reiškia, kad ir Dievas yra mumyse, nieko nėra
išorėje. Žmogus, užmiršęs visas savo problemas ir išvalęs save, atgauna
ryšį su Dievu, kuris yra kiekviename žmoguje. O šis ryšys padeda
atrasti dvasinį tašką, iš kurio viskas ir ateina.
Kaip jūs suprantate Kristų?
Jei
nematai Kristaus savyje, tai kur kitur jį pamatysi? Užtenka pasižiūrėti
į Kristaus gyvenimą. Jis paliko mokymą, kurį kiekvieną minutę mums
reikėtų prisiminti. O kaip vis dėl to sunku kai kam gyventi pagal tą
mokymą. Žinau, jog svarbiausia viską pradėti nuo savęs.
Susitikimas
su Marčiulynu (Bo Haeng) nesibaigė vien pasakojimais apie Korėją,
gyvenimą vienuolyne ir šventyklose, apie meditaciją ir jos reikšmę,
spalvingų nuotraukų paroda. Susitikimo pabaigoje jis buvo tiesiog
„užpultas” minios, kuri vis nesiliovė klausinėjusi apie dorovines
normas, kaip sustiprinti savo dvasinę pusiausvyrą, kad galėtum gyventi
ramiai ir laimingai. Į tai Kęstutis turėjo vienareikšmį atsakymą,
„Žmogus pats yra atsakingas už tai, kas vyksta čia ir dabar. Jeigu mes
kažką blogai pagalvojam, tai tokį gyvenimą ir turėsim. Viskas priklauso
nuo mūsų pačių. Šitą akimirką turi būti tas, ko sieki, tai yra, padėti
kitam. Pats svarbiausias gyvenimo tikslas – padėti kitam be jokio noro
kažką gauti atgal. O didžiausia vertybė yra atgaila ir atjauta, kuri
yra visiškas savęs atidavimas.”
Susitikimo pabaigoje visi nesiliovė klausinėję Kęstučio Marčiulyno apie
dorovines normas, kaip sustiprinti savo dvasinę pusiausvyrą, kad
galėtum gyventi ramiai ir laimingai.