APMĄSTYMAI IŠ ELLICOTT MIESTELIO
,,Runkelis visur runkelis”
JUOZAS GAILA
gaila1@verizon.net
Balandžio pirmąją Londone, masiniame proteste per Didžiojo
dešimtuko susitikimą, neišvengta dalies protesto dalyvių,
daugiausia jaunimo, susikirtimo su policija, banko patalpų niokojimo,
daužant langus, kompiuterius, raštinių įrangą. Tarp
keliasdešimt policijos sulaikytų ir laukiančių teismo yra ir 21
metų lietuvis Mindaugas Lenartavičius. Jis kaltinamas bandymu sukelti
gaisrą banke (,,A Metropolitan Police spokesman said a 21-year-old man
was charged with arson recklessly endangering life over the damage at
the RBS branch in central London.”) Jau esu rašęs, kad
iš išeivijoje dažnai girdėto posakio, jog „esame
savo krašto ambasadoriai”, tegalima tik liūdnai ir
ciniškai pasišaipyti, nes Europoje išgarsėjome
tiesiog pasibaisėtinais nusikaltimais. Tačiau šio jauno žmogaus
nusikaltimas gerokai skiriasi nuo kriminalistų.
Žinia, kad protestai buvo nukreipti prieš bankininkus, kurie
iššvaistė lėšas, o dabar bankų nuostoliai yra
padengiami mokesčių mokėtojų pinigais. Manoma, kad protesto dalyvių
buvo apie 4,000, o riaušininkų, užsiėmusių vandalizmu, tik
mažuma. Deja, toje mažumoje ir lietuvis. Kas šį jauną lietuvį
atvedė į tą kraštą? Kuo jam tas bankas nusikalto? Ar jis
nepagalvojo, kad jo sukeltame gaisre gali žūti nekalti žmonės? Ir
pagaliau, kokią mokyklą jis lankė ir kokie tėvai jį auklėjo?
Ak, miniu tėvus, juk ne visada jie kalti, jei atžalos nueina
šunkeliais. Bet va, už vandalizmą banke be lietuvio buvo suimti
du aštuoniolikmečiai ir viena septyniolikmetė. Apie ją anglų
spaudoje rašoma, kad jos patėvis atvedė ją į
„žaliųjų” judėjimą. Būdama trylikametė ji metė mokyklą,
neturėjo nuolatinės gyvenamosios vietos. Neturėdama darbo stumdėsi po
kraštą, protestuodama prieš naujų kelių, tiltų statybas.
Siausti į banką ji atėjo prisigėrusi alaus, suimta bedaužanti
kompiuterius. O mūsiškis pro išdaužytą langą padėjo
kitiems vandalams veržtis į banką ir žiebtuvėliu bandė uždegti lango
užuolaidas. Jis bus teisiamas birželio mėn.
Internete gana daug iškarpų iš anglų spaudos, jose minimas ir lietuvis. Komentaruose skaitome:
Protestuojantys anarchistai yra nemokšos ir kvaili (clueless and
hair brained), nesuprantantys, kad tiek valdžia, tiek organizuota
visuomenė yra reikalingos apsaugoti asmeninę nuosavybę. Dažniausia jie
yra alkoholikai, narkotikų vergai ir valkatos, nieko savo gyvenime
nepasiekę. Griaudami esančią valdžią jie galvoja, kad kažką gaus. Bet
aš galvoju, kad jie net nežino kas tas kažkas (...). Mes visi
žinome, kad socializmas sukuria dykinėjančią visuomenę, kuri niekada
neturės paskatos ko nors siekti. Kiekvienas kolektyviai tampa tinginiu
ir visiškai neproduktyviu (...). Ką aš mačiau vakar, tai
buvo samdyta banda. Atrodė, kad jie visi niekur nedirbę ir be skatiko
kišenėje, tai prieš ką jie protestavo? Ką jie buvo
praradę?
„Lietuvos ryto” straipsnyje apie tai net pusantro
šimto skaitytojų komentarų; štai keletas iš jų
(kalba netaisyta):
bahurelis nors uzdarytas ale nupraustas svari lovike, siltai sociai
pamaitintas... nemokamas bilietas i teviske... be lietuviu niekur
neapsieina... runkelis visur runkelis...
Gal ir nevertėtų kreipti dėmesio į šio lietuvio elgesį, bet jis
– ne vienintelis. 2001 m. per televiziją Lietuvoje buvo rodomas
vaikinas, atėjęs su tėvu pasiskųsti visai Lietuvai, kaip jis, dalyvavęs
riaušėse 2001 metais Genoa mieste, Italijoje, prieš tuo
laiku Didžiojo aštuntuko suvažiavimą, buvo italų policijos
gerokai apkultas. Keisčiausia, kad sūnelis televizijoje vilkėjo
marškinėlius su Che Guevara atvaizdu. Ne paslaptis, kad
šis argentinietis gydytojas, pasižymėjęs žiaurumu Kuboje,
pasišovęs eksportuoti Castro revoliuciją į kitus Lotynų Amerikos
kraštus, Bolivijoje pagautas ir sušaudytas, tapo ne tik
komunistų, bet ir liberalų, ypač akademinio pasaulio, herojumi.
Studentų bendrabučiuose ir „hippių” landynėse Che Guevaros
abrozdėliai labai populiarūs, tad nenuostabu, kad ir lietuvis jaunuolis
pasipuošė jo atvaizdu. Bet kodėl tai neužkliuvo jo tėvui?
Užpernai Ieva Jusionytė, ruošianti doktoratą iš
antropologijos Brandeis universitete JAV, grįžusi iš
Santaros/Šviesos suvažiavimo Lemont, savo reportaže LR
prirašė tiesiog absurdų apie Amerikos lietuvius. Man į tai
„Drauge” reagavus, ji viešai dienraštyje
atsiprašė, bet štai Lietuvoje leidžiamų
„Akiračių” 6–7 numeryje jos straipsnis
„Aš ir pasaulis: apie Lietuvą, Gvatemalą, socialinį
pilietiškumą”. Ji sakosi susimąsčiusi, kodėl Lietuvai
svarbi Gvatemala. Prisiverčiau perskaityti tą rašinį du kartus,
bet ten su žiburiu negalėtum rasti, kuo ta Gvatemala svarbi Lietuvai.
Bet jame kaip yla iškyla Che Guevara:
(...) socialistų atveju, užguiti darbininkai bei valstiečiai
imperialistų užvaldytuose kraštuose Afrikoje bei Lotynų
Amerikoje, už kurių laisvę kovojo Che Guevara; kaip, Amerikos atveju, į
komunizmą linkę, sovietų remiami vietiniai gyventojai, išsirinkę
demokratiškas, bet Vašingtonui nepatinkančias valdžias,
kurias būtina nuversti tų pačių vietinių gyventojų gerovės labui (kas
Gvatemaloje baigėsi ilgamečiu pilietiniu karu); ar, kaip Lietuvos
atveju, vakarietiškos demokratizacijos siekiantys gruzinai,
ukrainiečiai, baltarusiai, kuriems padedame rodydami į save, kaip į
sėkmės pavyzdį, gaudami mandatus ir lėšas iš JAV ir
Europos Sąjungos; politinis diskursas pagrindžia revoliucionierių
veiklą santykyje su Kitu, kuriam – pagal diskurso logiką –
reikia pagalbos (...)
Sunku susigaudyti šioje, be jokios logikos surašytų
žodžių mišrainėje, bet atrodo, kad doktorantės minimi
imperialistai turi būti amerikiečiai. Kas gi daugiau? Negi sovietai ar
rusai? Anot jos, šie tik remia į komunizmą linkusius vietinius
gyventojus, išsirenkančius demokratiškas valdžias. Turbūt
tokias kaip dabartinėje Kuboje ar Venesueloje? Bet prie ko čia Lietuva?
Ir kokias lėšas Lietuva gaunanti iš JAV? Iš
Europos Sąjungos lėšų gauname, kaip ir kitos šalys
– Europos Sąjungos narės. Nelieka aišku, ar autorė
džiaugiasi, ar piktinasi, kad vakarietiškos demokratizacijos (ar
yra kitokia?) siekia gruzinai, ukrainiečiai, baltarusiai. Bet labiausia
man lieka neaišku, kodėl ši lietuvaitė pasirinko
ruošti doktoratą imperialistų krašte, o ne, sakykim, Che
Guevaros išlaisvintoje Kuboje? Juk ten ir mokslas veltui, ir
sveikatos apsauga, ir laisvė. Beje, šis straipsnis – tai
jos paskaita pernai Lietuvoje vykusiame Šviesos/Santaros
suvažiavime.
Prieš trejetą metų Baltimore užmiesty esanti katalikų vidurinė
mokykla pasikvietė iš Lietuvos tris moksleivius (dvi mergaites
ir vaikiną) dvejiems metams mokytis ir sustiprinti mokyklos
krepšinio rinktinę. Jie buvo apgyvendinti amerikiečių
šeimose. Pasikvietėme juos su jų globėjais ir mokytojais į
Baltimore Lietuvių namus susipažinti. Po vaišių nuvedėme
aprodyti ten esantį muziejų. Amerikiečiai labai susidomėjo nuotraukomis
ir aprašymu apie Dariaus ir Girėno skrydį, bet pasirodė, kad
moksleiviai iš Lietuvos apie juos nieko nebuvo girdėję. Tad
aiškino mano žmona ir dukra. Po to viena amerikietė pasiūlė, kad
reikėtų čia atvesti visą mokyklą, nes visa tai labai įdomu ir nežinoma,
o rodydama į lietuvaičius su šypsena pridūrė: „Ir jiems
tai būtų naudinga.”
Kas gi atsitiko išsilaisvinusioje Lietuvoje su jaunimu? Juk net
sovietiniais laikais buvo sukurtos dainos apie Darių ir Girėną,
dainuojamos Aliukų, Nijolės TallatKelpšaitės. Kokia yra
dabartinė Lietuvos mokykla? Kokie yra tų jaunuolių tėvai? Ar
dalyvavusiųjų riaušėse prieš kapitalistus tėvai neturėjo
artimųjų ar pažįstamų, kentėjusių Sibire? Taigi turėtų žinoti, kokį
gyvenimą atneša revoliucijos ir apšviesti apie tai
sūnelius. O kodėl doktorantė, besielvartaujanti apie Gvatemalą ir
imperialistus savo paskaitose santariečiams, nepagalvoja, kad
šimtai tūkstančių amerikiečių karių paklojo savo galvas ir buvo
suluošinti karuose Europoje, Afrikoje, Azijoje ir kad jų kraujo
dėka visa Vakarų Europa, Japonija, Pietų Korėja pasiekė pasaulio
istorijoje negirdėtą gerovę ir saugumą.