Žiūrovai įsitikinę – Lietuvių Opera gyvuos
LAIMA APANAVIČIENĖ
,,Leiski delną švelnų man delne pajust…”, –
„Olympic Theatre” gausiai susirinkusiems muzikos mylėtojams
dainavo ,,Linksmosios našlės” veikėjai.
Tą popietę susirinkusiems skambėjo nepakartojama smuiko melodija,
liejosi valso garsai! Nuo premjeros Vienoje (Austrija) 1905 metais
Franz Lehar „Linksmoji našlė” užkariavo ne tik visas
Europos scenas, bet pakerėjo ir kitų žemynų teatralus ir publiką.
Daugelyje pasaulio scenų statomą operetę Lietuvių Opera pasirinko ne
tik dėl gražios muzikos. Kaip sakė Operos chormeisterė Jūratė
Grabliauskienė per 5 mėnesius (tiek laiko praėjo nuo paskutinės
Lietuvių Operos premjeros) saviveikliniam kolektyvui pastatyti operą
– neįgyvendinama užduotis, todėl ir buvo pasirinkta ,,Linksmoji
našlė”.
Atvykę į premjerą čikagiečiai muzikos mylėtojai išgirdo ne tik
žinomus jiems solistus: Nidą Grigalavičiūtę, Genovaitę Bigenytę, Liną
Sprindį, klaipėdietį Mindaugą Gylį, kaunietį Kęstutį Alčiauskį,
Gediminą Maciulevičių. Žiūrovų laukė susitikimas su atjaunėjusiu
Lietuvių Operos choru, nauju pastatymo režisieriumi Kęstučiu
Jakštu, seniai Čikagoje matytu dirigentu Juliumi Geniušu.
Pirmą kartą girdėjome ir Kauno valstybinio muzikinio teatro vadovą
Benjaminą Želvį, matėme teatro baletmeisterį Dainių Bervingį.
Turtinga našlė Hana Glavari (N. Grigalavičiūtė) atvyksta į
Paryžių prasiblaškyti. Jos tėvynainiai būgštauja, kad
pasisekimą turinti turtingoji gražuolė ištekės ne už to, kas
būtų naudingas jų mažos šalies prasiskolinusiai vyriausybei.
Grafas Danila (M. Gylys) gauna užduotį vesti turtuolę našlę ir
jos milijonus išsaugoti tėvynei. Tačiau tai nėra paprasta, nes
praeityje Hanos ir Danilos keliai jau buvo susikirtę...
Žiūrovai sekė operetės siužetą, klausėsi melodingų garsų. Puikiai
susidorojo su savo linksmosios našlės Hanos Glavari vaidmeniu N.
Grigalavičiūtė. Solistės padainuotos melodingos arijos ir duetai (vien
ko verta daina „Vilija” iš II veiksmo pradžios)
verti plojimų.
Linksmosios našlės partneris Danila (M. Gylys) turi retą ir
brangintiną solisto savybę – pakelti kokybės kartelę
aukštai ir neleisti sau jos nuleisti žemyn. Solistas įsilieja į
bendrą spektaklio visumą: įtikina santūri ir vyriška vaidybos
maniera, tiksli dikcija kalbamuosiuose intarpuose, abejonių nekelia nei
dainininko vokalas, nei sceninis patrauklumas.
Norisi atskirai paminėti ir čikagiečius G. Bigenytę, puikiai atlikusią
Valencienne vaidmenį, ir L. Sprindį, Raoul de St Brioche vaidmens
atlikėją.
Man asmeniškai patiko dainininko G. Maciulevičiaus sukurtas
komiškas vaidmuo. Barono Zetos vaidmens atlikėjas paliko gerą
įspūdį. Jo tempas, energija, sklidina naivaus komiško gėrio.
Kažkada Kauno muzikiniame teatre girdėjau jį dainuojant Danilą. Atrodo,
kad jis visai gerai jaučiasi ir persikūnijęs į komišką
personažą. Tačiau yra prisipažinęs, kad nostalgijos laikas
neištrynė. „Visas Danilos tekstas tebėra įsirėžęs
atmintyje, per repeticijas kartais pagaudavau save, kad
išsprūsta Danilos, o ne barono Zetos žodžiai. Nieko nuostabaus
– sudainavau Danilą daugiau nei aštuoniasdešimtyje
tuometinio pastatymo spektaklių”, – yra sakęs solistas
,,Kauno dienos” korespondentei.
Vertas paminėjimo ir D. Bervingis. Nebūdamas dainininku, jis savo
vaidyba puikiai sujungė visas spektaklio scenas į vieną visumą.
Džiugu, kad Lietuvių Operai jau ne pirmą kartą talkininkauja
šokių kolektyvas ,,Suktinis”. Šokėjai, kaip ir
choristai, laisvalaikį atiduoda repeticijoms, o savo dalyvavimu
pagyvina pastatymą.
Aišku, čia tik mano, diletantės nuomonė. Jei rašytų
muzikologas, jis tikriausiai pastebėtų nesklandumų. Klaidų galime
pastebėti ir mes, bet, manau, kad sutiks su manimi skaitytojas, –
pagaliau po kelerių metų jaučiasi Lietuvių Operos atgimimas,
susiklausymas, ir tai persiduoda žiūrovams.
Naujoji valdyba, sustiprėjęs choras, solistai, režisierius, dirigentas
ir orkestrantai – visas kūrybinis kolektyvas – daug padarė,
kad padovanotų mums, žiūrovams, gerą nuotaiką. Šį kartą atrodo
ir salė buvo per maža – tiek norinčių pasiklausyti susirinko
– pertraukos metu koridoriuose vos galėjai prasilenkti vienas su
kitu.
Džiugina ir tai, kad į premjerą atvyko daug jaunų žiūrovų. Tą pastebėjo
ir pirmasis orkestro smuikas koncertmeisteris Eugene Pazin, jau ne
pirmą kartą grojęs Lietuvių Operos pastatymams. ,,Džiugu matyti jaunus
žiūrovų veidus, – sakė ,,Lyric Opera” griežiantis
smuikininkas. – Tą pastebiu ir mūsų teatro pastatymuose.”
Apdovanoję artistus gėlėmis, niūniuodami gražias melodijas, pakilia
nuotaika žiūrovai skirstėsi namo. Skirstėsi su įsitikinimu –
Lietuvių Opera gyvuos.
Scena iš Lietuvių Operos Čikagoje pastatymo Franz Lehar ,,Linksmoji našlė”.
Hana Glavari (Nida Grigalavičiūtė) ir grafas Danila (Mindaugas Gylys).
Valencienne (Genovaitė Bigenytė).
Baronas Mirko Zeta (Gediminas Maciulevičius) ir Njegus (Dainius Bervingis).
Dirigentas Julius Geniušas ir orkestras. Jono Kuprio nuotraukos