Amerika gavo, ką užsitarnavo
ROMUALDAS KRIAUČIŪNAS
Maždaug tokią išvadą daro Beth Azar savo straipsnyje,
išspausdintame 2009 m. sausio mėn. ,,Monitor on
Psychology” žurnale. Ekonominės krizės naujienos, analizės ir
pranašystės vyrauja Amerikos ir pasaulio žiniasklaidoje. Į tas
diskusijas įsiliejo visi, pradedant ekonomistais, bankininkais,
baigiant šeimininkėmis ir psichologais.
Kalbama apie šykščius skolintojus, šykščius
bankininkus, šykščius fabrikantus ir
šykščius amerikiečius, kurie prasiskolino stengdamiesi
finansuoti nepateisinamą savo gyvenimo lygį. Jie sukūrė didelę
dabartinės ekonominės krizės dalį. Belieka klausimas – ar dėl to
kaltas individas ar didėjanti materialistinė kultūra? Kitas psichologas
Tim Kasser iš Knox kolegijos galvoja, kad Amerikos ekonominė
sistema tiesiog natūraliai turimas bėdas sukūrė: ,,Mūsų turima
kapitalizmo forma skatina materialistines vertybes; tyrimai rodo, kad
materialistiški žmonės savo prekybiniuose santykiuose yra
daugiau linkę neetiškai elgtis ir kitais manipuliuoti savo
užgaidoms.”
Amerikos korporacinis kapitalizmas, kartu su Anglijos, Australijos ir
Kanados, pabrėžiąs didelę ekonominę konkurenciją, skatina materializmą
daugiau, negu bendradarbiavimu pagrįstas kapitalizmas. Tai Jeruzalės
universiteto psichologo Shalom Schwartrz išvada. Jis palygino
aukštos konkurencijos kapitalizmą su bendradarbiaujančio
kapitalizmo rūšimi. Prie pastarosios priskiriama Austrijos,
Vokietijos ir Norvegijos kapitalistinė sistema. Šiose
šalyse stengiamasi iškilusius sunkumus tarp ekonomikos ir
bendruomenės interesų tvarkyti strateginiu kooperavimu. O Amerikoje
ypatingai pabrėžiama laisvos rinkos diktuojama konkurencija.
Kaip buvo tikėtasi, rasta, kad žmonės, gyvenantys didesnės
konkurencijos aplinkoje, daugiau rūpinasi pinigais, turima įtaka bei
pasiekimais, negu žmonės, gyvenantys daugiau bendradarbiaujančioje
aplinkoje. Tie duomenys paremia išvadą, kad daugiau pinigais
besirūpinantys mažiau sielojasi dėl santykių su kitais bei dėl
bendruomenės gerovės. Panašių išvadų priėjo ir kita
grupė, radusi, kad su didėjančiu prisirišimu prie pinigo noras
kitiems padėti sumažėja. Kitoje studijoje psichologė Katherine Vohs
priėjo išvados, kad turtu besirūpinantys laikėsi atokiau nuo
kitų, toliau nuo kitų sėdėjo bandymo metu ir uždavinius sprendė
savarankiškai, o ne grupėje su kitais.
,,Pinigai ir bendruomenė nėra suderinami, nes jie priklauso skirtingoms
motyvacinėms sistemoms”, teigia Kasser. Jo nuomone, pastangos
padėti bendruomenei ir artimų santykių su kitais vystymas patenkina
vidinį psichologinį poreikį, o finansinis pasiekimas patenkina
išorinį poreikį susilaukti atpildo ir kitų pripažinimo.
Amerikoje praktikuojama atpildo sistema kartais tiesiog skatina
neetišką elgesį. Bendrovės, kurios ypač skatina rezultatų
siekimą, bet sugundo joms dirbančius tų rezultatų siekti bet kokia
– etiška ar ne etiška – kaina.
Tai, ką matome šiuo metu, neatsirado per naktį. Kai kurie
galvoja, kad visa tai prasidėjo prieš maždaug 25 metus. Tiesiog
savižudiškas prisirišimas ir priklausomumas nuo
materialinių gėrybių bei buitinių patarnavimų prašyte
prašosi terminologijos, padedančios suprasti
išsilaisvinimą nuo adikcijos. Gerai yra žinomas Anoniminių
alkoholikų sąjūdis. Taip pat plinta anoniminių narkomanų ir anoniminių
persivalgytojų tinklai. Kurt Anderson ,,Time” žurnale 2009 m.
balandžio 6 d. siūlo ,,Bubbleholics Annonymous” (,,Anoniminio
burbulo”) trijų punktų receptą:
(1) Reikia prisipažinti, kad esame bejėgiai, parsidavę lengvai
prieinamo pinigo įpročiui, pigiai gaunamiems degalams ir prabangiam
gyvenimui. To pasekmėje mūsų gyvenimas tapo nebesuvaldomas; (2) Reikia
asmeniškai ir kolektyviai save įtikinti, kad yra įmanoma save
sugrąžinti į normalią psichinę būseną ir normalų gyvenimą; (3) Reikia
peržiūrėti savo moralines vertybes ir būti pasiruošusiems
atsikratyti tam tikrų charakterio ydų.
Kol žalingo įpročio – adikcijos – vergai pagaliau
susitvarko, reikia pereiti tam tikros kančios laikotarpį. Tokiame
laikotarpyje mes kaip tik ir esame. Ekonominė suirutė, padidinta diržų
susiveržimo, yra gimininga narkomanų nervingumui, prakaitavimui bei
nerimui. Tai gali būti panašiau ne į narkomaniškos
adikcijos, bet į blogų įpročių sumažinimą. Tad nereikia visiškai
sustabdyti savo ekonominio gyvenimo. Tereikia jį sutramdyti. Turime,
tiesiog privalome save išmokyti skolintis ir pirkti saikingiau
ir atsakingiau. Burt Anderson kalba apie naują Amerikos viziją, paremtą
ekonominiu saikingumu, o ne visišku susivaldymu ar ekonominiu
apsimarinimu.
Yra galvojančių, kad politiniai pokyčiai Washington, DC, gali
apsunkinti krašto pastangas vėl atsistoti ant stiprių ekonominių
kojų. Neseniai su pasididžiavimu buvo skatinamas sąžiningas darbas,
asmeninė atsakomybė, savigarba ir pasiekimas. Dabar lyg pabrėžiamas
vidutiniškumas ir pavydas geriau gyvenantiems. Prezidento John
F. Kennedy mestas šūkis ,,Neklausk, ką gali gauti iš savo
krašto, bet žiūrėk, ką gali pats duoti” apsivertęs
aukštyn kojom skamba taip: ,,Neklausk, ką gali kraštui
duoti, bet žiūrėk, ką iš krašto gali pats gauti.”
Tokia nieko gero nežadanti filosofija veda į tai, ko užsitarnavome.