Vaikai, kadras iš filmo ,,Vaikai tremtyje“. Iš C. Swider asmeninio albumo.
Filmas apie Stalino Gulago ,,statistus”
DALIA CIDZIKAITĖ
Sovietų vykdytas milijonų žmonių trėmimas į Sibirą – šis ir kiti nusikaltimai žmoniškumui niekada
nesulaukė akistatos su teisėtvarka – teigia 2007 metais anglų
kalba sukurto dokumentinio filmo ,,Vaikai tremtyje” (,,Children
in Exile”) autorius Chris Swider,
kurio artimiausiuose planuose – naujo filmo kūrimas,
šįkart apie moterų Gulago patirtį. Jei žmonės Swider prasitaria,
jog jo filmo tema nėra šiuo metu aktuali, jis pasiūlo
pasiklausyti jo spaudos atstovo – Vladimir Putin. Režisieriaus
nuomone, Rusijos ministras pirmininkas labai aiškiai pasako,
kokia aktuali ši tema yra.
Čikagos Columbia College režisūrą dėstančio Swider sukurtame filme
pagrindinis dėmesys skiriamas tų žmonių pasakojimams, kurie į Sibirą
pakliuvo būdami vaikais. Režisieriaus filmas meta iššūkį
garsiajam Josefo Stalino posakiui, pasak kurio, viena mirtis yra
tragedija, o milijonai mirčių – statistika, ir žiūrovui pasiūlo
kelių dešimčių tokių ,,statistų” – į Sibirą
ištremtų vaikų ar paauglių asmenines istorijas: suėmimą,
žiaurius tardymus, nežmonišką kelionę gyvuliniuose vagonuose,
badavimą, sovietinio režimo netvarką.
Gimęs Anglijoje, šešių mėnesių atvykęs į JAV, Swider
sako, jog jis yra amerikietis ir ši šalis jam patinka.
,,Galėčiau kraustytis gyventi ir į Lenkiją, iš kur
yra kilę mano tėvai, protėviai, bet man čia patinka. Amerikiečiai
turi daug gerų bruožų. Bet jie turi ir
keletą silpnų taškų”, – teigia filmo
kūrėjas. Vienu iš tokių silpnų taškų Swider laiko
amerikiečių norą būti laimingais, neišsenkantį jų optimizmą.
Todėl, svarsto jis, jie negali suvokti tam
tikrų nelaimingų tikrovės dalykų, tarp jų ir Sovietų Sąjungos
Gulago, nes jie kėsinasi į jų laimę.
Filmo ,,Vaikai tremtyje” autorius užaugo su pasakojimais apie
Sovietų Sąjungos vykdytus žiaurumus niekuo nekaltiems žmonėms, tarp jų
ir vaikams. ,,Esu filmų kūrėjas ir aš kartojau
pasakojimus, kuriuos man papasakojo tėtis. Tai istorijos iš mano
pasaulio.” Swider prisimena, jog jam augant žmonės jo pasaulyje
buvo dviejų rūšių: tie, kurie buvo deportuoti į koncentracijos
stovyklas, ir tie, kurie buvo deportuoti į Gulagus.
,,Prisimenu, kai JAV pirmą kartą buvo išspausdintas
Solženycinas ir kai jis atvyko į Ameriką, buvo skelbiama, kad tai
pirmas kartas, kai apie Gulagą imta kalbėti, kad jis pralaužė
ledus. Netiesa – ir iki jo buvo daug
išleista knygų apie tai. Jei gyvendamas JAV norėjai
jas perskaityti, jei norėjai žiūrėti į Sovietų Sąjungą
kritiškai, galėjai tą laisvai padaryti”, –
įsitikinęs Swider.
Žmonės tiek mažai žinojo apie Sovietų Sąjungą arba klaidingai
viską suprato, prisimena filmo ,,Vaikai tremtyje” režisierius,
kad jo tėvas, kuris buvo vienas iš tų į Sibirą ištremtų
vaikų, tapęs psichiatru, išsilavinimą turinčiu žmogumi tam
tikra prasme nenorėjo apie savo gulaginę patirtį kalbėti. Swider mama
apie tai kalbėjo dar mažiau. ,,Žmonėms, kuriems pavyko sugrįžti
iš gulagų, galutinis įžeidimas buvo, kad į juos žiūrėjo
įtartinai – kodėl ir kokiu būdu jie išgyveno. Tai
buvo paskutinis žiaurumas”, – teigia jis.
Kurdamas dokumentinį filmą apie vaikų išgyvenimus Sibire,
Swider, skirtingai nuo daugelio dokumentinių filmų, atsisakė
pasakojimo. Su viena maža išimtimi – archyvine medžiaga
apie Antrojo pasaulinio karo pradžią, filme nėra kalbančių žinovų,
istorikų. Kiekvienas žmogus, kuris kalba filme, buvo Gulage arba
tremtyje. Kalbinami žmonės pasakoja pirmuoju asmeniu apie savo asmeninę
patirtį.
Vienas iš Swider 1992–1993 m. kalbintų žmonių buvo
paskutinis Lenkijos prezidentas Sovietų Sąjungos laikais Wojciech
Witold Jaruzelski. Mažai kas žino, sako Swider, kad Jaruzelski būdamas
vaikas buvo deportuotas į Gulagą. ,,Žmonės klausia, kodėl aš jį
kalbinau ir įtraukiau į filmą – apie pusė Lenkijos žmonių jo
nekenčia. Mano priežastis – paprasta. Jis, be jokios abejonės,
yra prorusas ir jei jis papasakos kažką panašaus į kitų
pasakojimus, tada negalėsi sakyti, kad tie kiti žmonės yra fanatikai
antikomunistai.” Kaip teigia filmo režisierius, buvo ir etikos
dalykas. ,,Nesvarbu, kuo jis tapo vėliau, negalime paneigti, kad jis
nekentėjo, – sako jis. – Juk jis buvo tik vaikas, kai buvo
deportuotas į Sibirą. Įtariu, kad kažkas jam nutiko Gulage, kad jis
tapo savo tautos priešu.”
Swider įdomu detalės. ,,Žmonės girdi apie tremtyje išgyventus
dalykus, bet jie nežino, kaip juos suvokti. Galima sakyti, kad vienas
iš Gulago bruožų yra milžiniška neteisybė,
arba galima pasakyti, kad tai – di džiulis blogis, kad tai bet
kokios teisės nebuvimas. Galite išvardyti visus šiuos
dalykus, kurie man asmeniškai nieko nereiškia, skamba
tuščiai ir be gyvybės, palyginti su bet kurio vieno žmogaus, ten
buvusio, pasakojimu angliškai”, – sako
pašnekovas.
Štai vienas filmo herojus pasakoja, kad derliaus nuėmimo gale
Kazachstane už visą vasaros darbą buvo sumokama vienu arbūzu ir dviem
kepalais duonos. Ir su tuo jie turėjo išgyventi visą žiemą, kuri
tęsėsi nuo vėlyvo spalio iki balandžio mėnesio. Swider teigimu, būtent
toks konkretumas, tokia detalė leidžia aiškiau suprasti, kaip
ten viskas buvo, nei girdėjimas sakant, kad žmonių gyvenimo sąlygos
Sovietų Sąjungoje buvo sudėtingos, trūko maisto ir pan.
Žmonės, kuriuos režisierius apklausė, kalbėjo labai emocionaliai.
Swider nuomone, beveik negali sakyti, kad tai buvo interviu. ,,Įjungiau
filmavimo kamerą ir jie kraujuoja, tiesiog kalba. Jie nustebę, kad
atsirado žmogus, kuris nori visa tai išklausyti. O tai
liūdina”, – dalijosi savo išgyvenimais režisierius.
Nors
filmas ,,Vaikai tremtyje” buvo rodomas daug kur pasaulyje,
laimėjo keletą apdovanojimų, Swider nori jį parodyti visur,
kur jį norės pamatyti. Šį filmą jis pasiūlė
filmų festivaliams Rusijoje ir Ukrainoje, bet atsakymas buvo
neigiamas. Švedija irgi nenori girdėti. Režisierius sako,
jog jam daug reiškė, kad filmas buvo parodytas Kambodžoje.
,,Vaikus tremtyje” turėtų rodyti Baltarusijoje ir
Danijoje. Swider šio filmo kopiją nusiuntė ir pažįstamai
Vilniuje. Deja, jai parodžius filmą savo kolegoms televizijoje,
išgirdo atsakymą, jog tai atsibodusi tema ir niekam ji neįdomi.
Panašaus atsakymo filmo kūrėjas sulaukė ir iš Krokuvos.
Ten kolega jam pasakė, jog nors jis sukūrė labai gerą filmą, jo
Krokuvos filmų festivalyje nerodys. Nes jei parodys, niekas neateis.
,,Jiems reikia kitko, – sako Swider. – Jiems nereikia
praeities, jiems reikia naujos Europos.”
Jei filmo peržiūroje dalyvaudavo pats režisierius, žmonės ateidavo ir
padėkodavo. Padėkos Swider susilaukė ir iš vienos filmo herojės
– nusiuntus jai filmo kopiją, jos marti parašė, kad
moteris yra labai dėkinga, nes dabar jos anūkai tiki jos pasakojimais,
kuriuos senelė papasakojo. Swider konstatuoja liūdną faktą: ,,Tu
netiki savo senele, bet tiki istorija, papasakota per televiziją. Tai
baisu, bet tai tiesa.”
Šiuo metu Swider galvoja apie naują projektą –
ieško moterų, kurios galėtų pasidalinti savo patirtimi Sibiro
gulaguose. Kol kas jis nežino, kokia kryptimi projektas pasuks,
pirmiausia turi surasti moteris, pakalbinti jas, peržiūrėti turimą
medžiagą, surasti temą ir sudėti į viena. Vis dėlto šiokie
tokie rėmai Swider galvoje jau yra: ,,Vėl norėčiau
chronologiškai parodyti, ką reiškė moteriai
būti Gulage arba tremtyje. Kaip jai pavyko ištrūkti. Todėl
ieškau moterų su Gulago patirtimi, kurios nors šiek tiek
kalbėtų angliškai. Būtų smagu, jei atsilieptų ir
lietuvės”, – sakė filmo ,,Vaikai tremtyje”
režisierius.
Filmo režisieriaus tėvas Uchtoje, Komi Respublikoje, 1940 m.
Apie savo filmą C. Swider pasakos
šiųmetiniame 57ame SantarosŠviesos suvažiavime, kuris
vyks rugsėjo 10–12 d. Lietuvių dailės muziejuje, Pasaulio
lietuvių centre, Lemont.