Deguto šaukštas
Vitalija Dunčienė
Vasaros metas. Daugelis išeivių lankys savo, savo tėvų ar
senelių žemę. Neužmirskite, kad jūs atstovausite Lietuvoje ne tik save,
savo šeimą, bet tuo pačiu ir visus išeivius iš
Lietuvos. Su jumis pabendravę Lietuvos žmonės, susidarys bendrą nuomonę
apie išeivijos lietuvius. Lietuvių liaudies patarlė sako, kad
„deguto šaukštas sugadina statinę medaus”.
Netapkime deguto šaukštu, kuris apjuodintų Lietuvos ir
išeivijos lietuvių tarpusavio santykius.
Amerikos lietuvis Andrew Mikšys, prieš keletą metų
nuvykęs į Lietuvos kaimo šokius, padarė daug nuotraukų. Jose
matosi apgriuvę namai, kurių stogai primena karvės nugaros
išlinkimą, apleistos, neaiškia spalva nudažytos salės,
iš jų žvelgia apgirtusių žmonių akys, šoka vienos liūdnos
panelės… Manau, kad panašių scenų fotografas nesunkiai
būtų suradęs ir Seattle benamių, narkomanų, prostitučių susibūrimo
vietose. Deja, A. Mikšys savo svajonių įgyvendinimui
pasirinko Lietuvą. Egzotiškiau!!! Lietuvaičiai, be jokio jų
sutikimo, buvo fotografuojami, jų nuotraukos atsidūrė fotoalbume, kuris
rugsėjo mėnesį bus pradėtas platinti pasaulyje. Bet autorius savo
fotoalbumo reklamą jau pradėjo (http://www.dailymail
.co.uk/news/article-2342447/Bleak-village-discos-Lithuania-new-generation-meet-forget-worries-amid-crumbling-buildings-Soviet-past.html).
Sakoma, kad nuotraukos pasako daugiau, nei žodžiai, bet autorius jų
reklamai naudoja užuominas, kad jo nuotraukos turėtų priminti
žiūrovams lietuvių pagonių ištvirkimą, švenčiant Jonines,
kai jie pliki laksto po mišką, šokinėja per laužą ir
santykiauja krūmuose. Visada žmogaus vaizduotė papildo matomą realybę,
bet A. Mikšys tikisi savo nuotraukas „apvilkti”
seksualine egzotika: naktis, laužas, „šnapsas”,
apkvaišusių ir nuogų žmonių orgijos. Minimos reklamos pabaigoje
dar įdedama filmuota medžiaga, kurioje geria ir rėkauja rusakalbis
jaunimas. Taip ir gimsta „tipiško” lietuvio
stereotipas pasaulyje: ištvirkę, girtuokliai, nevalyvi,
negerbiantys savo kalbos. Tokio Lietuvos piliečio įvaizdžio platinimas
piktina Lietuvos žmones. Jie pergyvena, kad tokių straipsnių pasekoje
dar labiau sumažės lietuvių savivertė, sumažės investicijų Lietuvoje,
sumažės turistų, padidės lytinių nusikaltimų skaičius.
(http://www.lrytas.lt/lietuvos-diena/aktualijos/lietuvos-britas-skandalingose-nuotraukose-izvelge-samokslo-zenklu.htm).
Įsivaizduoju, kad fotografijų autorius, girdėdamas lietuvių
pasipiktinimą, džiaugiasi, nes toks erzelys – geriausia būsimo
fotoalbumo reklama. Jau žinome, kad talento stokojantys
menininkai dažnai dėmesį į save bando atkreipti įvairiais skandalais.
O gal aš klystu? Gal Andrew Mikšys savo nuotraukas
panaudos tam, kad, surinkęs iš susirūpinusių svetimtaučių daug
lėšų, pakeistų fotografuotų kaimiečių buitį: atnaujintų
sales, parūpintų geros muzikinės technikos, įvestų modernišką
apšvietimą – pasirūpintų kaimo jaunimo užimtumu? O gal jis
nori atkreipti Lietuvos valdžios dėmesį į nepavydėtiną Lietuvos kaimo
jaunimo padėtį? Jeigu atsakymai į šiuos klausimus yra neigiami,
tai tada kyla abejonės, ar A. Mikšio darbai ir kalbos,
išnaudojant nedėkingą kito žmogaus gyvenimo padėtį savo turtų
kaupimui, yra garbingi.
Birželio 21–24 d. laikotarpiu Lietuvoje kasmet švenčiamos
Joninės (Šv. Jono diena). Žmonės tą dieną sveikina Jonus/Janinas
ir prisimena savo tėvų ir senelių senovines tradicijas: renka
vaistažoles, vakare degina laužus, pasilinksmina – šoka,
dainuoja, plukdo vainikus. Teko dalyvauti keliose Joninių
šventėse ir nė vienoje nemačiau A. Mikšio pasakojamų
vaizdų. Neabejoju, kad šventėse dalyvauja įvairiausi
žmonės (pagonys ir tikintys, girtuokliai ir blaivininkai) ir jie visi
skirtingai švenčia tą pačią šventę. Ir kiekvienas
stebėtojas (fotografas) pastebi ir suranda tai, ko tą akimirką
ieško. Juk yra Lietuvoje daug negirtuokliaujančio,
neištvirkusio jaunimo, kuris dirba, studijuoja, keliauja,
laisvalaikiu šoka įvairiuose kolektyvuose, užsiima labdaringa
veikla. Gaila, kad toks jaunimas nesurado vietos nei A. Mikšio
fotoalbume, nei reklamoje.
Visi išeiviai turi daug progų būti garbingais savo gimtinės
ambasadoriais. Joninės sudaro gerą progą garsinti Lietuvos vardą. Pvz.,
mano vyras per Jonines nešasi į darbą didžiausią lėkštę
lietuviškų kepinių. Kviečia bendradarbius paragauti
lietuviškų saldumynų ir kvietime papasakoja apie Lietuvą,
Jonines (šv. Jono gyvenimą/mokymą/mirtį) ir iš tolimos
senovės išlikusius papročius. Taip svetimtaučiai
sužino daug informacijos apie lietuvių tikėjimą ir lietuviškas
tradicijas.
Mes dažnai primename savo vaikams, kad, jie, atsidūrę svetimtaučių
būryje, taps ne tik savo, savo šeimos, išeivijos, bet ir
visos lietuvių tautos atstovais ir formuos savo draugų ir mokytojų
vaizduotėje tipiško lietuvio įvaizdį.
Parduotuvėje teko išsikalbėti su keliomis amerikietėmis.
Pradėjome kalbėti apie lietuvius. Viena pašnekovė prisiminė, kad
lietuviai dengė jos namo stogą. Aš atsargiai pasidomėjau ar ji
liko patenkinta jų darbu. Ji atsakė: „Jie buvo nuostabūs
žmonės ir puikiai atliko darbą”. Ir aš tą dieną
didžiavausi, būdama tokios darbščios, sažiningos, garbingos
tautos dalis. Ačiū, vyrai, kad savo darbais garsinate lietuvių ir
Lietuvos gerą vardą.
Atėjo vasara. Keliausime, susitiksime daug naujų žmonių… Būkime
gerais savo tautiečių atstovais. Ieškokime gėrio žmonėse,
aplinkoje, tarpusavio santykiuose ir jį tikrai surasime. O suradę gėrį,
galėsime pasidalinti su kitais, kad jo pasaulyje būtų daugiau. Juk
medaus statinę, sujuodinus tik deguto šaukštu, nebeliks
švaraus medaus.