50 metų po popiežiaus Jono XXIII mirties
ALEKSAS VITKUS
Nors šiemet dar tik bandome susipažinti su naujuoju popiežiumi
Pranciškumi I, nereikėtų užmiršti ir garsaus XX a.
popiežiaus Jono XXIII, kurio 50-ąją mirties sukaktį turėjome
švęsti vos prieš kelias savaites. Lyg ir keista, kad ta
sukaktis praėjo tyliai, nesulaukusi didesnio žiniasklaidos dėmesio. Juk
Jonas XXIII ir buvo tas katalikų Bažnyčios milžinas, pirmasis
popiežius, kuris pradėjo revoliuciją, kurią taip ištvermingai
tęsė Paulius VI ir Jonas Paulius II.
Būsimasis popiežius Jonas gimė 1881 m. Angelo Roncalli vardu. Bažnyčia
tuo laiku buvo blaškoma XIX a. Europoje vykusių sukrėtimų.
Paskutiniuoju tos valstybės valdytoju ir popiežiumi buvo
išrinktas Pijus IX (1846–1878). Kai Italijos patriotams
– Garibaldi, Cavour ir kitiems, pasisekė sujungti
itališkas žemes į vieną, Pijus IX prarado savo valstybę ir
pasitraukė į Vatikaną, kur vadino save Vatikano kaliniu.
Bažnyčiai nustojus būti ir pasaulietine valstybe, pradėjo
ryškėti ir naujos Bažnyčios reformos poreikis. Tai gerai suprato
ir daug enciklikų parašęs popiežius Leonas XIII
(1878–1903). Gal garsiausia buvo jo Rerum Novarum enciklika
(1891). Jos stipriai buvo paveiktas ir jaunasis Angelo Roncalli. Tapęs
popiežiumi jis energingai stengėsi sušaukti II Vatikano
suvažiavimą reformuoti Bažnyčią jos teologinėse, liturginėse ir
socialinėse srityse.
Leoną XIII sekė popiežius Pijus X (1903–1914). Jo sudarytoje
nepasitikėjimo ir „modernizmo” baimės fone jaunasis, jau
kunigas, Angello praleido savo pirmus kunigystės metus. Nepatiko jam
Pijaus pasisakymai kovoti prieš „modernizmą”. Tapęs
Bergamo seminarijos profesoriumi, Angelo netrukus susilaukė rimtų
priekaištų. Vos prasidėjus Pirmajam pasauliniam karui, popiežius
Pijus X mirė, ir Angelo liko nenubaustas.
Italijos politikai nutarė stoti į karą sąjungininkų pusėje, nes žinojo,
kad tauta buvo nusistačiusi prieš Austriją, kuri vis dar laikė
okupuotą Italijos šiaurinę dalį. Dauguma italų karo iš
viso nenorėjo. 1915 m. mobilizacija palietė ir Angelo, kuris turėjo
tarnauti kariuomenės kapelionu. Darbas ligoninėje su sužeistais
ar mirštančiais kariais jam sukėlė pasibjaurėjimą karu.
Tuometinis popiežius Benediktas XV (1914–1922) irgi buvo labai
nusistatęs prieš karą, jį vadinęs „beprasmėmis
skerdynėmis”. Mirė jis nuo gripo 1922 m., kai, karui pasibaigus,
Europoje prasidėjo socialinė suirutė, pagimdžiusi komunizmo ir
fašizmo polinkius.
Italijoje vykstant politiniams nesutarimams, karalius Victor Emmanuel
III, 1922 m. pakvietė fašistą Benito Mussolini sudaryti
vyriausybę, kuri, po ilgų derybų, 1929 m. pagaliau pasirašė taip
vadinamą Laterano sutartį, pagal kurią Vatikanas buvo paskelbtas
nepriklausoma valstybe nuo Italijos, o Roma buvo oficialiai pripažinta
Italijos sostine. Nors Angelo jau buvo monsinjoras ir dirbo Kurijoje,
jo griežtas nusistatymas prieš fašistų valdžią buvo gerai
žinomas. Kad išvengtų konflikto su valdžia, popiežius Pijus XI
(1922–1939) 1925 m. išsiuntė Angelo į Bulgariją ir
pakėlė jį į arkivyskupus.
Mussolini nemėgo Angelo, todėl jo grįžimas į Italiją pasidarė
neįmanomas. 1935 m. Pijus XI siuntė Angelo į Istanbulą kaip
apaštališkąjį pasiuntinį Turkijoje ir Graikijoje. Angelo
pažintys Bulgarijoje ir Turkijoje labai pravertė, kai vėliau nuo nacių
per Balkanus ir Turkiją bėgantys žydai buvo persiunčiami į anglų
administruojamą Palestiną. Tuo tarpu naujai išrinktas popiežius
Pijus XII (1939–1958) Antrojo pasaulinio karo metu pasirinko
tylėjimo diplomatiją dėl nacių vedamo žydų „Final
solution”, su kuo Angelo negalėjo sutikti. Jis ir jo draugas
Montini gelbėjo žydus, bet po karo atsisakė apdovanojimų, sakydami:
„Tai buvo mūsų pareiga, ir Pijaus XII noras, už ką medaliai
nedalinami.”
1944 m., sąjungininkams užėmus Paryžių, Angelo buvo nusiųstas ten būti
popiežiaus nuncijumi visai Prancūzijai, bet netrukus susirėmė su
gen. Charles de Gaulle. 1953 m. Angelo grįžo į Vatikaną, kur jis buvo
pakeltas į kardinolus ir tais pačiais metais išsiųstas į
Veneciją būti jos patriarchu. Tokia garbė buvo suteikta paties
apaštalo Petro tik Jeruzalei, Antiokijai, Aleksandrijai ir
Romai, vėliau ir Lisabonai, o dabar – Venecijai.
Tuo tarpu senstantis popiežius Pijus XII mirė 1958 m., ir popiežiumi
tapo Venecijoje savo darbais labai išpopuliarėjęs kardinolas
Angelo, pasirinkęs Jono XXIII vardą. Naujasis popiežius per savo
penkerius metus padarė nepaprastą įtaką visai
krikščioniškajai bendruomenei. Jis pakėlė į kardinolus
pirmus atstovus ir Afrikos, Filipinų, Japonijos ir Meksikos, panaikino
buvusį išpūstą Vatikano iškilmingumą, pradėjo lankytis
Romoje už Vatikano ribų, pamėgęs kukliai sakyti, kad jis ne kažkoks
Eminencija, bet tik popiežius. Jonas XXIII buvo pirmas popiežius
istorijoje, surengęs spaudos konferenciją, kitaip sakant – jis
atidarė Vatikano langus į pasaulį.
Didžiausias ir svarbiausias Jono XXIII pasiekimas buvo II
Vatikano Suvažiavimo sušaukimas. Jo nebuvo jau nuo Pijaus IX
laikų, kai staiga kilęs Prancūzijos-Prūsijos karas jį nutraukė.
Vatikaną valdė biurokratija, ir užtruko keli metai, kol Jonui XVIII
pavyko nugalėti opoziciją. Popiežius dažnai skųsdavosi, kad Vatikaną
valdo įtakingieji kardinolai, o jis esąs tik popiežius. 1963 m. Jonas
XXIII paskelbė paskutinę savo encikliką „Pacem in terris”,
kurioje jis paprastais žodžiais visiems tikintiesiems aprašė
Dievo sukurtos visatos tvarką, kurios pagrindiniai dėsniai yra tiesa,
teisingumas, meilė ir laisvė. Taip pat pripažino, kad ilgoje Bažnyčios
istorijoje yra buvę ir klaidų.
Paskutinė Suvažiavimo sesija pasibaigė jau Jono XXIII draugo Montini
popiežiaus Pauliaus VI (1963–1978) laikais. 16 jo dokumentų
sudaro Bažnyčios mokslo, kaip jį suprantame šiandien, pagrindą.
Leista Mišiose naudoti vietinę kalbą, pakeista liturgija,
raginama bendrauti su kitomis krikščioniškomis
bažnyčiomis bei drąsinama dialogui su nekrikščioniškomis.
Nesulaukęs Suvažiavimo pabaigos, vėžio iškankintas Jonas XXIII
mirė antrąją Sekminių dieną, 1963 m. birželio 3 d. Praėjo jau 50 metų,
ir dauguma jaunųjų katalikų mažai ką žino apie tuos audringus II
Vatikano Suvažiavimo metus.