Ko pritrūko – geros valios ar išminties?
ALDONA MEILUTYTÈ
Ko gi pritrūko – geros valios ar nors krislelio išminties
Lietuvos valdžios dabartiniams vadovams, kad nesugebėta tinkamai
palaidoti Algirdo Mykolo Brazausko? Kad šis žmogus labai sunkiai
sirgo ir jo liga, deja, nepagydoma, buvo žinoma iš anksto.
Taigi, užteko laiko jeigu ne pasiruošti, tai bent apgalvoti
būsimųjų laidotuvių tvarką.
Taip jau priimta, kad kai miršta įžymūs, visuomenei nusipelnę
veikėjai ar aukštas pareigas užėmę valstybinės valdžios asmenys,
jiems rengiamos iškilmingos valstybinės laidotuvės. Tai
reiškia, kad tie asmenys laidojami valstybės lėšomis
pagal specialios laidotuvių komisijos patvirtintą ritualą; paskelbiamas
oficialus nekrologas.
Mirus Brazauskui, įsivyravo netvarka: vietoj to, kad žmogus būtų
palaidotas su priderama laidotuvėms rimtimi ir orumu, jo laidotuvės
buvo paverstos primityvios politinės kovos arena, net laidotuvėmis
siekta pasinaudoti partijos politinių tikslų įgyvendinimui, tuo
parodant visišką nepagarbą mirusiam žmogui.
Visiems puikiai žinoma, kad Brazauskas buvo ne tik pirmasis atkūrusios
nepriklausomybę lietuvių tautos išrinktas prezidentas, bet ir
Tarybų Lietuvos komunistų partijos centro komiteto pirmasis
sekretorius. Nuo pačios nepriklausomybės atkūrimo pradžios lietuvių
tauta, deja, išliko tarsi suskilusi į dvi priešingas
stovyklas: brazauskininkus ir landsbergininkus. Landsbergio
šalininkai susitapatino su konservatorių partija, Brazausko
– su socialdemokratais. Abiejų partijų šalininkai kėlė
savo vadovus į padanges ir niekino priešininkų partijos vadovus.
Pirmiausia buvo kreipiamas dėmesys ne į ideologinę ir politinę
Landsbergio ir Brazausko vadovaujamų partijų programą, bet į jų pačių
asmenybes. Kalbant apie Brazauską, vieniems jis buvo didžiausias
geradėjas, tautos tėvas, išmintingiausias politikas,
atnešęs Lietuvai daug gėrio, kitiems – atsiprašau,
už karčius žodžius, kuriuos pakartoju iš gausių komentatorių
įrašų interneto svetainėse, – „vagis, aferistas,
paleistuvis”. Dalis Lietuvos žmonių iki šiol įsitikinę,
kad Brazauskas nesąžiningai ėjo prezidento ir ministro pirmininko
pareigas, jomis piktnaudžiavo ir, pasinaudojęs valdžia,
begėdiškai ir nebaudžiamai apiplėšė Lietuvą – kartu
su Gintaro Petrikio gaujos nusikaltėliais „prichvatizavo”
Lietuvos įmones, padovanojo savo tuometinei meilužei
„bufetavai” Kristinai Butrimienei „Lietuvos”
viešbutį ir t. t., ir t. t.
Suprantama, kad esant tokiems prieštaringams mirusiojo asmens
vertinimams, Brazausko valstybinių laidotuvių organizatoriams teko
nelengvas uždavinys: jie privalėjo skirti ypatingą dėmesį santūrios, su
derama rimtimi ir privaloma pagarba buvusiam valstybės prezidentui
laidotuvių tvarkos nustatymui. Šios laidotuvės galėjo pavirsti
didele paskata tautos susivienijimui stiprinti.
Deja, įvyko priešingai: į aršią politinę kovą dėl
valdžios, formuojant būsimųjų rinkėjų nuostatas, visai nelauktai dar
buvo įpainiota ir Katalikų Bažnyčia, tuo silpninant ir taip jau
išklibintus moralinius tautos pamatus. Reikia suprasti, kad
valstybei ir tautai būtinas dorovinis pagrindas, kurio viena iš
sudedamųjų dalių yra bažnyčios skelbiama religija.
Lietuvos žmonių santykis su religija taip pat nevienareikšmis:
nieko nuostabaus, kad po dešimtmečius trukusios komunistų
valdžios vykdytos religijos niekinimo bei naikinimo politikos daugelio
žmonių sąmonėje religija taip ir liko „opiumu liaudžiai”.
Konstitucijoje įtvirtinta sąžinės laisvė, taigi, esame laisvi
išpažinti vienokią ar kitokią religiją ar visai jos
neišpažinti. Tačiau taip įvyko, kad nors bažnyčia ir atskirta
nuo valstybės, Lietuvos valstybės vadovai, taip pat ir buvę komunistai,
staiga pavirto uoliais katalikais... Sakoma, kad ir Brazauskas
prieš mirtį išreiškė paskutinę valią, kad jo kūnas
būtų įneštas į pagrindinę Lietuvos katalikų šventovę
– Vilniaus Arkikatedrą baziliką.
Aš linkusi kiek suabejoti, ar tai iš tikrųjų buvo paties
Brazausko, o ne jo žmonos Kristinos Brazauskienės ar kitų artimųjų
noras. Juk Brazauskas buvo ne tik gudrus, bet ir pakankamai protingas
žmogus. Jeigu jis, kaip tvirtinama, iš tikrųjų mylėjo Lietuvą ir
troško tautai ir jos žmonėms gero, jis negalėjo nesuvokti, kad
tokio jo noro išpildymas tik dar labiau sukiršins
Lietuvos žmones ir pastatys bažnyčią į dviprasmišką padėtį. Toks
noras pačiam mirštančiajam negalėjo būti svarbus – juk tai
tik tuščios garbės ir tarsi kokio tai atsikeršijimo
siekimas: per prezidento inauguraciją nebuvau įleistas per paradines
duris, tad mirusį privalėsite įnešti...
Reikėjo labai nedaug: tik iš anksto apgalvoto ir suderinto bei
patvirtinto prezidento laidojimo tvarkos protokolo, jo viešo
paskelbimo bei griežto to protokolo laikymosi. Tada nebūtų reikėję
vieniems lakstyti į vieną bažnyčią, kitiems – į kitą, tarsi jau
ir melstis Lietuvos valdžia negali toje pačioje šventovėje. Ko
tada norėti iš bendros, tautos labui nukreiptos politikos
vykdymo?
Vis dėlto nenorėčiau baigti pesimistine išvada, kad, kaip
tvirtina, cituodamas išminčiaus žodžius, mano gerbiamas Lietuvos
žurnalistas, jog „kas kreiva, tas negali būti
ištiesinta”. Turime tiesinti: pamažu, atsargiai ir
svarbiausia – su meile Tėvynei.