Čikagos kultūros centre vėl matysime Lietuvos menininkių darbus
Birutė Zokaitytė. Moteriškumo ritualai.
Balandžio mėnesio pradžioje pasibaigė Čiurlionio galerijos ir Lietuvos
Respublikos generalinio konsulato Čikagoje siūlymu Čikagos kultūros
centre (ČKC) surengta savitos lietuvių menininkės Petronėlės
Gerlikienės (1905–1979) darbų parodą ,,Embroidered Myths and
Everyday Stories”. Paroda tris mėnesius garsino Lietuvos vardą
tarp čikagiečių ir Čikagos svečių. Ją aplankė daugybė žiūrovų, vieną
savaitę ji net buvo lankytinų parodų dešimtuko pirmoje vietoje.
Deja, reikia pasakyti, kad nei Tautinių mažumų departamentui prie
Lietuvos Respublikos Vyriausybės (Lietuva), nei Lietuvių Fondui (JAV)
tai visai nesvarbu. Jiems tas projektas pasirodė nevertas dėmesio ir
jie parodos ruošimui nepaskyrė nė dolerio. Turiu pasakyti, kad
buvo nusvirusios rankos. Buvau nutarusi daugiau neužsiimti tokių
didelių projektų ruošimu. Tačiau...
Artėja Lietuvos vardo paminėjimo rašytiniuose šaltiniuose
tūkstantmetis ir balandžio mėnesį Čiurlionio galerija Čikagos kultūros
centrui pasiūlė dar vieną projektą – šiuolaikinių Lietuvos
grafikių parodą. Vilčių daug nedėjau, tačiau prieš dvi savaites
gavome žinią iš Čikagos kultūros centro, kad Čiurlionio
galerijos siūlytas projektas priimtas! Laiško teigimu, iš
103 projektų atrinkti trys, tarp kurių ir Lietuvos grafikių paroda!
Didžiulis džiaugsmas ir... didžiulis rūpestis – kur gauti
lėšų?! Numatytas ir parodos laikas. Viduriniosios kartos
Lietuvos grafikių Eglės Vertelkaitės ir Birutės Zokaitytės darbų paroda
Čikagos kultūros centre vyks 2009 metais sausio 3–kovo 29
dienomis. Dailininkės taip pat pakviestos į kovo 27–29 dienomis
Čikagoje vyksiantį grafikų suvažiavimą.
Nė vienos autorės asmeniškai nepažįstu, žinau tik jų darbus,
kurie mane jau seniai žavi. Pati darbais susižavėjusi, žinodama, kokia
stipri yra Lietuvos grafikos mokykla ir ryžausi pabandyti pristatyti
projektą ČKC. Tiesa, dabar, kai Čiurlionio galerijos projektą priėmė,
pradėjome daug susirašinėti – klausimų klausimėlių daug...
Tad trumpai dailininkes, kurių darbus pamatysime Čikagoje, noriu pristatyti ir mūsų skaitytojams.
Eglė Vertelkaitė, trijų vaikų mama, nenuilstamai dalyvauja grupinėse
grafikos ir šiuolaikinio meno parodose, nuolat važinėja į
simpoziumus, rengia vis naujas, kaskart meniniu įvykiu tampančias
asmenines grafikos parodas, dėsto J. Vienožinskio meno mokykloje
Vilniuje.
Jos darbai iškart patraukia akį. Ši nesikartojanti,
įdomi, savita menininkė kuria vis naujus ir vis kitokios stilistikos
grafikos darbus. Jos darbai įvairaus dydžio – vieni maži, kiti
didžiuliai, jos lakšto lapai arba labai išilginti, arba
taisyklingo kvadrato formos. Atrodo, autorei įdomu keisti ne tik
raižinį, bet ir darbo formą. „Plastika gimdo idėją, o idėja
– plastiką. Jeigu to nėra, galima nukrypti į formalizmą. Nedarau
darbų vien tam, kad daryčiau, tačiau kartais aiškumas neateina
ir idėja neišsikristalizuoja. Noriu, kad būtų kuo mažiau įvairių
aplikacijų, reljefų, kad darbai netaptų atvirukais ar
‘rankdarbiais’. Ir turinys neturi tiesmukai
didaktiškai parblokšti. Todėl kaskart permatuoju,
apskaičiuoju, pasveriu – noriu tobulybės”, – sakė E.
Vertelkaitė viename pokalbyje. Eglės darbų motyvai kartais banalūs ir
paprasti, o kartais iki skausmo žinomi – atėję iš kino
filmų, žurnalų, knygų.
Ji ne pirmą kartą atvyks į Ameriką. 1998 m., gavusi MidAtlantic Arts
Alliance stipendiją, menininkė čia stažavosi, yra surengusi Amerikoje
dvi asmenines parodas – galerijoje „Vergette”,
Carbondale, IL, galerijoje ,,Something Unexpected”, Nyack, NY ir
LR generaliniame konsulate New York.
Dailininkė nemėgsta, kaip derėtų populiariai ir vertinamai grafikei,
atspausdinti daugiau to paties estampo vienetų: „Atspaudžiu po
vieną du, na, tris lakštus ir viskas. Nemėgstu tiražavimo.
Išdaliju atspaudus ir dažnai net sau nepasilieku. Daugelio
kūrinių jau neturiu. Kūrinį eksponuoju vienoje dviejose parodose ir vėl
darau naujus. Nemoku ir nenoriu saugoti savų grafikos darbų.”
E. Vertelkaitė gimė 1967 m. Vilniuje, 1987–1993 m. studijavo
grafiką Vilniaus dailės akademijoje, nuo 1999 m. – Lietuvos
dailininkų sąjungos narė.
B. Zokaitytė, kaip ir Eglė, vilnietė. Ji gimė 1968 m. Kaip ir daugelis
Lietuvos dailininkų, ji studijavo Vilniaus dailės akademijoje.
Iš pat pradžių pasirinko grafikos specialybę. Yra
suruošusi ne vieną asmeninę parodą, o kiek kartų dalyvavo
grupinėse parodose – sunku būtų ir suskaičiuoti. 2002 metais jos
darbai buvo rodomi LR generaliniame konsulate New York. Dailininkė yra
pelniusi ir nemažai apdovanojimų: 1996 m. Tarptautinė grafikos bienalė,
pagrindinis prizas; 1998 m. Jaunųjų menininkų stipendija; 1999 m.
Tarptautinė Baltijos knygų mugė, diplomas; 2000 m. Iliustracijų
trienalė, diplomas, 2000 m. ,,Grafika 2000”, pagrindinis prizas
ir Jaunųjų menininkų stipendija.
Menotyrininkė Aistė Paulina Virbickaitė Birutę Zokaitytę vadina ,,viena iš Lietuvos grafikos žvaigždučių”.
„Mane domino tiesiog tradicinė moteris, nes būtent tokia slepiasi
po didžiausios feministės ir karjeristės kauke”, – sako B.
Zokaitytė, darbuose dažnai vaizduojanti moteris. Jos dėmesio centre
– moteris, pabrėžianti savo išskirtinumą, juo
besimėgaujanti, ieškanti unikalių savo moteriškumo
išraiškų. Neseniai lankydamasi Vilniuje užsukau į
Vilniaus grafikos meno centro galeriją
,,Kairė–dešinė”, kur vyko Birutės Zokaitytės paroda
„Moteriškumo ritualai”. Ekspoziciją sudarė trys
dalys: „Mokslinio įvaizdžio estetika”, „Kūdikio
baimės poetika ir šiuolaikinė etnografija”,
„Elektroninių prietaisų antropomorfizacija”. Vienas parodos
leitmotyvų – moters motinos ir vaiko santykių tyrinėjimas. Tai
tik viena paroda.
Be lakštų darymo Birutė iliustruoja ir vaikiškas knygas.
Visa B. Zokaitytės grafika tikrai stipri. Dirbdama tradicine grafikos
technika menininkė yra ir šiuolaikiška, ir aktuali, ir
įdomi. Gal kiek silpnesni jos darbai, atlikti naujausiomis
technologijomis, tačiau menininkas nebūtų menininkas, jei nenorėtų
išbandyti naujovių. Gal po kiek laiko ji įvaldys ir naująsias
technologijas.
Tad šias menininkes pamatysime Čikagos kultūros centre.
Tikiuosi, kad jų darbai patiks amerikiečių žiūrovui, kad paroda
susilauks ne mažesnio dėmesio, kaip ir pirmoji.
O dėl finansinių galimybių – vėl bandysime kreiptis į tas pačias
įstaigas, gal šį kartą valdininkai supras, kad parodyti Lietuvos
menininkų darbus centrinėje Čikagos miesto parodų salėje yra didelė
garbė ne tik menininkams. Tai mūsų mažos tautos, išugdžiusios
tokius menininkus, pasididžiavimas. Žinoma, galerija laukia ir privačių
aukotojų. Tikime, kad yra daug meną mylinčių žmonių, kurie gali
prisidėti prie Lietuvos meno populiarinimo Amerikoje. Aukas siųsti:
Ciurlionis Art Gallery Inc., 5620 S. Claremont Ave., Chicago, IL 60636.
Iš anksto dėkojame visiems atsiliepusiems.
Laima Apanavičienė
Čiurlionio galerijos direktorė
Eglė Vertelkaitė. Šešėlis upėje.