Jono Kuprio nuotrauka
Kas yra lietuvis, gyvenantis užsienyje?
Pranešimas skaitytas PLB XIII seime 2009 m. liepos 8 d.
LIŪDA RUGIENIENĖ
Vienas iš atsakymų galėtų būti, tai lietuvis, išvykęs nuolatiniam gyvenimui už Lietuvos valstybės ribų.
Tačiau čia klausimas yra gilesnis – kas yra tas lietuvis?
Mėgstame skirstytis į bangas: pirmosios bangos emigrantas, antrosios,
trečiosios, nors bangų galima priskaičiuoti daug daugiau. Lietuvoje
mūsų ,,nebanguoja”, paklausia, ar vietinis, o jei toks nesi, tai
tampame vokiečiais, anglais, airiais, rusais, lenkais, kanadiečiais,
australais, amerikonais. JAV dažnai pajuokaujame, kad, kol Lietuva buvo
okupuota, mes save laikėme lietuviais ir mus tokiais pasaulis laikė.
Dabar kai Lietuva laisva, Lietuvoje tapome amerikiečiais, nesvarbu, kad
kalbame, mokame skaityti ir rašyti lietuviškai, nesvarbu,
kad neatsisakėme savo kultūros, nesvarbu, kad dalis mūsų yra ir
Lietuvos piliečiai, mums vis primetama gyvenamo krašto tapatybė.
Š. m. birželio 10 d. ,,Drauge” perskaičiau dr. Juozo
Meškausko straipsnį ,,Kas yra pasaulio lietuvis?” Ten
išvedžiojama, kad ne tik lietuvis už Lietuvos ribų yra pasaulio
lietuvis, bet ir Lietuvoje gyvenantis lietuvis taps pasaulio lietuviu,
kadangi jis turės teisę laisvai po Europą judėti, gyventi, kur nori,
kada panorės į Lietuvą sugrįžti. Rengiantis ateičiai, daugiau kalbama
apie materialinę ir politinę naudą, nei apie lietuvių kultūros
išlaikymą. Teigiama, kad Lietuva turi progresuoti kartu su
Europos Sąjunga.
Pažvelkime, koks iš tikrųjų Europoje progresas vyksta, ir ko
galima tikėtis ne tokioje jau tolimoje ateityje. Nors gimstamumo tema
vengiama diskutuoti, tačiau, jei Vakarų Europos paskirų tautų
gimstamumas eis ta pačia linkme, kokia jis eina dabar, per porą
dešimtmečių įvyks labai ryškus Europos kultūros
pasikeitimas, krikščioniškų principų sunykimas, o juk
krikščionybės principais yra paremta Vakarų civilizacija ir
demokratija, jos ir net liberalizmo išsivystymas. Demografijos
kaita bus pagrindinis elementas, nulemsiantis Europos ateities kultūrą.
Pažvelkime į statistiką. Norint išlaikyti krašto kultūrą
reikia išlaikyti minimalų gimstamumą – 2.11 vaikų
šeimoje. Jei gimsta 1.9 vaiko, dar nebuvo tokio atvejo, kad būtų
susigrąžinta kultūra, o jei gimsta 1.3 vaiko, tada apskritai neįmanoma
kultūros susigrąžinti. Pažiūrėkime, kas šiuo metu vyksta
Europoje. Prancūzijoje gimstamumas yra 1.8 vaiko, Anglijoje –
1.6, Graikijoje – 1.3, Vokietijoje – 1.3, Italijoje –
1.2, Ispanijoje – 1.1 ir t.t. Europos Sąjungos 31 krašte
gimstamumas yra 1.38 vaiko, tačiau gyventojų skaičius nemažėja, o 90
proc. atvykstančių į Europą yra musulmonai, tad krikščionybė
akivaizdžiai nyksta. 2050 m. Vokietija bus musulmonų valstybė, Europoje
už poros dešimtmečių trečdalis vaikų bus musulmonai. JAV padėtis
šiek tiek skirtinga. Nors vaikų gimstamumas yra 1.6 vaiko,
tačiau dauguma imigrantų yra iš Meksikos, kurie yra
krikščionys. Lietuvoje gimstamumas 2003 m. buvo 1.43 vaiko, 2005
m. nukrito iki 1.19, o 2008 m. pakilo iki 1.22 vaiko. Kultūros likimas
Lietuvoje yra pasiekęs labai pavojingą ribą.
Vykstant globalizacijos procesui, šia tema yra vengiama kalbėti.
Lietuva nekuria konkrečių planų savajai kultūrai išlaikyti,
diskusijų tuo klausimu labai mažai. Beveik taikli pranašystė
– Lietuva be lietuvių.
Pasaulio Lietuvių Bendruomenės pagrindinis tikslas yra lietuvių
kultūros išlaikymas tarp užsienio lietuvių. Tą nusako Lietuvių
Chartija ir 2003 metais Pasaulio Lietuvių Seime priimta vizija ir
misija.
Jau anksčiau minėjau, kad mūsų išeivija yra itin marga ir
nevienoda. Esame prisitaikę prie įvairių kraštų kultūrų, aibė
mišrių šeimų, nevengiama kitų religijų ir kitų rasių.
Suprantama, kad užsienyje mes vieni lietuviškos kultūros ilgai
neišlaikysime. Lietuvių kultūros išlaikymo pagrindas yra
Lietuvos valstybė ir čia gyvenanti lietuvių tauta, kuri labai atvirai
ir sparčiai įsijungia į Europos Sąjungą, nesudėlioja išmąstytų
saugiklių. Mūsų kultūra yra atsidūrusi labai jautrioje padėtyje.
Vizijoje ir misijoje aiškiai pabrėžėme, kad PLB yra tautinė
bendruomenė. Nulemiantis veiksnys yra tautinė kilmė, o ne narystė,
tačiau matome, kad tautinė kilmė kasdien tampa neaiškesnė ir
darosi vis sunkiau apibrėžti, kas yra tas lietuvių kilmės asmuo, kas
yra užsienio lietuvis. Laisvas judėjimas Vakarų kraštuose
iškelia dar ir kitą problemą – nežinome, kuris asmuo yra
atvykęs į
užsienį nuolatiniam gyvenimui ir kuris atvykęs tik trumpam laikotarpiui. Tokį asmenį nebūtų tikslu įvardyti užsienio lietuviu.
Pasaulio Lietuvių Bendruomenėje pagrindinis jungiantis veiksnys turėtų
būti siekis tų, kurie rūpinasi mūsų pasirinktų principų
išlaikymu. Beveik taip ir yra. Tie asmenys, kuriems nerūpi
,,lietuviškumo išlaikymas”, kaip mes anksčiau
vadindavome – lietuvių kultūros išlaikymas, į mūsų gretas
neskuba jungtis.
Siūlyčiau šios labai svarbios temos – lietuvių kultūros
išlaikymo – nenustumti į šalį, daug išsamiau
diskutuoti paskiruose kraštuose, pasikviečiant ir Lietuvos
kultūrininkus, politikus, mūsų, užsienio lietuvių, problemų nespręsti
ir ateities neplanuoti vien tik Lietuvoje. Pvz., JAV lietuviai per
šimtą metų yra savarankiškai organizuoti, Lietuvių
Bendruomenės paveldas yra turtingas savo įvairumo, jaučiamas stiprus
lietuviškos kultūros suvokimas, kuriam taip pat gresia pavojus
sunykti, jei bus naiviai žiūrima į ateitį ir ypač jei mūsų kultūra nyks
Lietuvoje. Nors kraštuose, kur nėra senųjų bendruomenių, trūksta
patirties, ir ten yra pakankamai išmintingų ir sąmoningų
lietuvių.
Apibendrindama savo mintis, siūlau pripažinti, kad gresia pavojus
lietuvių kultūrai ne tik užsienyje, bet ir Lietuvoje. Vis darosi
neaiškiau, kas yra lietuvis, ir dar neaiškiau, kas yra
užsienio lietuvis. Pirmiausiai, neturime tikslios statistikos apie
Lietuvos gyventojų demografiją, neturime skaičių, kiek asmenų yra
išvykę iš Lietuvos ir į kokius kraštus, kokių
tautybių ir religijų asmenys atvyksta į Lietuvą, kokie planai daromi
ateičiai, kaip bus kontroliuojama imigracija, nes tai nulems lietuvių
tautos ateitį. Nejaugi rankas nuleisime? Stenkimės, kad už kelių
dešimtmečių Lietuvoje nebūtų išrautos lietuviškos
šaknys ir mūsų lietuvių vaikai nepasiliktų dvasiniais
našlaičiais, be savosios kultūros. Pavojus gresia ne tik
prarasti senąsias Europos valstybių kultūras, bet ir pasikeisti pačios
demokratijos principams.