REDAKTORIAUS ŽODIS
Vienam iš didžiųjų išėjus
In memoriam kun. prof. Kęstučiui Trimakui
Gediminas Mikelaitis
Šioje skiltyje paprastai rašome apie įvykius ir
reiškinius, svarbius lietuviams išeivijoje ir Lietuvoje.
Šį kartą bandome aprėpti kun. Kęstutį Trimaką – asmenybę,
palikusią reikšmingus ir įvairiopus įspaudus lietuvių gyvenime,
savo asmeniu tapusią lietuvių bendruomenę kreipiančiu įvykiu. Kunigą,
profesorių, psichologą, teologą, ugdytoją, redaktorių, rašytoją,
ateitininkų dvasios vadovą. Bandome giliau pažvelgti į asmenybę, savo
darbais persmelkusią mūsų lietuvišką veiklą ir kartu ją
formavusią bei kūrusią. Taip dažnai girdėtą per pamokslus,
tiesioginiuose susitikimuose, paskaitose, skaitytą spaudos puslapiuose,
kėlusią pasitikėjimą ir klojusią ateitininkišką kelią. Kun. K.
Trimakas tęsė, nors ir netiesiogiai, mūsų žymiųjų kunigų psichologų
– Stasio Ylos, Antano Paškaus – veiklą. Tai
psichologas, įaugęs ir į Amerikos mokslo visuomenę, ir žymėjęs gaires
lietuviškam krikščioniškam veiki-mui.
Daugialypėje kun. K. Trimako veikloje ryškiausi pėdsakai –
gyvenimo prasmės paieškos bei jos mokslinis pagrindimas
kasdienybėje ir kūryba, kaip žmogaus atoliepis į Kūrėjo kvietimą.
Kunigo pašaukimą jis taip pat atrado ieškodamas gilesnio,
glaudesnio ryšio su Kūrėju. Taip išaugo ryšys su
dieviškuoju Asmeniu, tapusiu žmogumi. Kilo susižavėjimas Juo, Jo
gerumu, atjauta žmonėms. Iš to žavesio vėliau gimė poetinė
evangelinė knyga „Ieškančiojo pėdsakai”. Kun. K.
Trimakas apie tas prasmės paieškas yra taip prisipažinęs:
„Sakoma, kad mes, žmonės, ieškome tiesos. Taip ir
aš buvau įsitikinęs. Kitaip pradėjau galvoti susimąstęs prie
Evangelijos. Joje dėmesį patraukia vienas Asmuo. Kilęs iš
Anapus, savo gyvenimo takuos sutiktuose Jis sukelia niekad neturėtų
minčių bei jausmų, veikdamas kažkokia trauka, verčiančia-kviečiančia
atsiliepti. Savo veiksmais ir žodžiais Jis apsireiškia kaip
Ieškantysis. Jaučiu, kad savo susitikimuose su kitais Jis ir
mane sutinka; traukdamas kitus, Jis ir mane traukia; kviesdamas kitus,
Jis ir manyje iššaukia niekad neturėtų minčių bei
jausmų-kvietimų atsiliepti. Susimąstęs prie Evangelijos, pasijuntu Jo
ieškomas... Jo gyvenimo įvykiai atsiskleidžia kaip kelrodžiai
man ir visiems kitiems Jo ieškomiems, kurių pilnas pasaulis ir
pilna žmonijos istorija.”
Noras padėti atrasti gyvenimo prasmę kitiems nuvedė į religijas
psichologijos studijas, skatino ieškoti naujų religinės
patirties aiškinimo būdų (psichodramos metodas). Taip
išryškėjo religijos psichologijos vertė – jis vis
labiau ją suprato kaip žmogaus religinės patirties mokslą apie paties
Kūrėjo žmogaus prigimtyje įdiegtus dėsnius, kurie pajuntami kaip
kreipiantys žmones į Dievą. Atsirado didelį susidomėjimą sukėlę
svarstymai apie asmenybės atsiskleidimą, vedantį į žmogaus
aukščiausius skrydžius – religinius išgyvenimus.
Buvo sutelktas dėmesys į egzistencinį apsisprendimą įvairiais gyvenimo
etapais – vaikystėje, jaunystėje, suaugystėje, senatvėje ir
mirties akivaizdoje. Visais šiais etapais žmogus vystosi kaip
asmenybė ir bręsta kaip tikintysis. Tas kopimas į
„aukščiausius žmogaus skrydžius” vyksta remiantis
religinių idealų įkvėptais darbais.
Kun. K. Trimakas kaip tik diegė ir aiškino asmenį brandinančią
vidinę, sąmoningą religiją. O žmogų brandinančia religija jis laikė
tokią, kurioje pasireiškia pokalbis tarp Dievo ir žmogaus. Asmuo
atpažįsta įkvėpimą ir atsiliepia melsdamasis bei kurdamas. Per
apklausas gauta jaunimo patirtimi jis grindė išvadą, kad
sąmoningas ryšys su Dievu jaunuolius brandina, padeda tikint
subręsti. Tokiu būdu galima praplėsti savo buvimą ir pereiti į kitą,
dvasinę plotmę. Jis stengėsi įrodyti, kad tikintis asmuo yra
atsparesnis gyvenimo sunkumams, labiau įprasmina kančią, turi
aiškesnę gyvenimo kryptį, stiprų motyvą prasmingai gyventi, jam
lengviau sekasi įveikti gyvenimo krizes, o senatvėje jis sėkmingiau
pasiekia vidinę darną ir visapusiškai geriau būna
pasiruošęs mirčiai. Apskritai jis darė išvadą, kad
sąmoningas tikėjimas padeda jauniems žmonėms įveikti jaunystės
sunkumus, susikurti savo tapatybę. Buvo įsitikinęs, jog menkinant
religiją tauta labai žalojama. Ragino tikėjimui rasti tinkamą vietą
auklėjant lietuvių jaunuomenę.
Kaip redaktorius, dirbęs „Laiškuose lietuviams”,
„Ateityje”, „Aiduose”, „Draugo”
šeštadieniniame kultūriniame priede, kun. K. Trimakas
nuolat rašė apie mokslo, meno, literatūros svarbą religijai
pagrįsti ir pabrėžė religijos įnašą kultūrai skleistis.
Religijos ir kultūros vaisingą santykį buvo nusižiūrėjęs iš
žymių mūsų mąstytojų: Stasio Šalkauskio ir Antano Maceinos. Jis
aiškino, kad krikščionybė veikia kultūrą trejopai:
pagrindžia ir įkvepia; brandina kultūrą praturtinančius kūrėjus;
ištobulina kultūrą ir atbaigia jos siekiamus idealus. Kaip ir
ankstesni mūsų pagrindiniai mąstytojai jis mokėjo parodyti filosofines
bei psichologines krikščionybės ir kultūros veiksmingas sąsajas.
Kaip ateitininkų dvasios vadovas jis visada diegė
kristocentriškumo principą: stengėsi, kad Kristaus buvimas būtų
ne tik pajuntamas, bet ir pagrindžiamas moksliniais duomenimis bei
argumentais. Ypač platino popiežiaus Jono Pauliaus II skleistą gyvybės
kultūrą.
Lietuvai atgavus nepriklausomybę kun. K. Trimakas skubėjo į tėvynę
dėstyti aukštosiose mokyklose ir perduoti teologijos,
psichologijos, filosofijos žinias. Rūpinosi ugdyti naują katalikų
inteligentiją ir naujų kunigų kartą. Kaip mokslininkas ir pedagogas jis
paliko neišdildomą atminimą jo paskaitų klausiusiems studentams
ir su juo bendravusiems bendradarbiams. Spaudoje paskelbti studentų
atsiliepimai liudija, kad per kun. K. Trimako paskaitas „kaip
veidrodyje jie galėjo save atpažinti ir išmokdavo pasistatyti
dvasinius pamatus”.
Galima patvirtinti jo jubiliejaus proga paskelbtą apibūdinimą, kad kun.
K. Trimako gyvenimas ir kūryba – tai didelis indėlis į Bažnyčią
ir teologijos praturtinimas. Ir mokslo darbais, ir savo asmenybe jis
audė krikščioniškąją aplinką: religine patirtimi brandino
tikėjimą kaip savęs pranokimą – mokė save pamiršti ir save
atiduoti. Kun. K. Trimako darbai kviečia atpažinti jo paliktus
dvasinius įspaudus ir perduoti juos jaunajai kartai.