Tautos ar valstybės piliečiai?
Paulius Saudargas
Mūsų Konstitucinis teismas mėgsta ką nors išaiškinti
taip, kad valstybėje kyla „nedidelė“ suirutė. Štai
neseniai LR Prezidentas Valdas Adamkus vetuodamas pilietybės įstatymą
praktiškai „paskelbė karą Amerikai“. Tai pasekmė
ilgų diskusijų, kurios kaip tyčia pasiekė apogėjų prieš pat LR
Seimo rinkimus. Kita valstybės galva, premjeras Gediminas Kirkilas kaip
visada pažadėjo, kad kaip tik rudenį (rinkimų kontekste) šio
klausimo iš esmės imsis Vyriausybė ir sugalvos ką nors tokio,
kad neturės prie ko prikibti nei išeivija, nei Konstitucinis
teismas, nei pats Prezidentas. Formalus Prezidento veto motyvas yra
Konstitucinio teismo išaiškinimas dar 2006 metais ,,kad
tokie įstatymo nustatyti atvejai, kai asmuo gali būti kartu Lietuvos
Respublikos ir kitos valstybės piliečiu gali būti tik labai reti
– išimtiniai“. Konstitucija – svarbiausias
šalies įstatymas, tačiau ar formalus raidės sekimas neprisidės
prie mūsų Tautos nykimo?
LR Seime vykusių diskusijų tarp frakcijų ar atskirų Seimo narių
takoskyros, atrodo, turi dar gilesnę potekstę nei Konstitucijos
aiškinimo subtilybės. Tą potekstę nesunkiai rastume
paieškoję skirtumų tarp išeivijos rinkėjų ir Lietuvos
gyventojų. Skirtumų tikrai yra, o kai kurios Seimo frakcijos
prieš rinkimus juos jautriai įvertina. Paaiškinsiu
užuominą: statistiškai išeiviai balsuoja kitaip nei
Lietuvos gyventojai, vadinasi, kai kurioms partijoms nenaudinga, kad
išeiviai turėtų teisę balsuoti. Tačiau pasigilinkime ne į
rinkimų triukus ar įvairių valdžios institucijų motyvus, o į pilietybės
esmę ir reikšmę mūsų tautai.
Kas rūpi mūsų valdžiai, jaučiame, o kas rūpi patiems išeiviams?
Pasaulio Lietuvių Bendruomenės valdybos pirmininkė Regina
Narušienė teigia: „Pasaulio lietuviams pilietybė yra
prasmingiausias ryšys su savo Tėvyne, to nenorime
prarasti.” Dar LR Seime svarstant įstatymo projektą R.
Narušienė teigė, kad „į įstatymą būtina įrašyti
nuostatą apie prigimtinę lietuvių kilmės žmonių teisę į
pilietybę”. Tačiau valdžios institucijos (įskaitant LR Seimą,
Prezidentūrą, Vyriausybę) diskusijose dėl pilietybės įstatymo
šneka kita kalba: teisine, formalia, valstybiška. Mąstyti
valstybiškai, žinoma, gerai, tačiau negalima pamiršti
skirtumo tarp valstybės ir tautos. Lietuvių tauta yra tai, kas duoda
pagrindą kalbėti apie Lietuvos valstybę (ir jos pilietybę), o ne
atvirkščiai. Vienas šios košės ,,autorių”
Konstitucinio teismo pirmininkas Egidijus Kūris teisingai pastebi:
„sėkmingai painiojami trys netapatūs dalykai: pilietybė,
gyvenamoji vieta ir tautybė”.
„Jei gerbiame Konstituciją, yra tik vienas kelias plačiai atverti
vartus dvigubai pilietybei – referendumas,” – teigia
E. Kūris. Vadinasi, nusimesti atsakomybę nuo pečių. Tautos
išrinktieji pavargo gilintis – tegul sprendžia pati tauta.
Ko gero, nežinojimas, ką daryti su dviguba pilietybe, atliepia
neturėjimą valstybės vizijos apskritai. Pirmiausia juk reikia suvokti,
ko Lietuva siekia pilietybės įstatymu, koks yra šio įstatymo
kuriantis tikslas, o ne kokios tariamos grėsmės iškils jį
vienaip ar kitaip suformulavus.
Grįžkime prie to, ką mums bando pasakyti patys išeiviai. Jie
bando prisibelsti pro valdžios pragmatiškumo luobą ir
paaiškinti, kad jiems Lietuvos pilietybė – tai ne teisių
ieškojimas, o siekis išlaikyti ryšį su Tėvyne, tuo
pačiu stiprinant tautos gyvastį. Diskutuojama apie tai, kiek procentų
lietuvių gyvena vienoj ar kitoj šaly, kaip jie ten atsidūrė, net
ar ta šalis priklauso NATO ir ES. Tačiau kodėl į patį
siekiamybės smaigalį neiškelti fakto, kad tautos gyvastis
tvinksi kiekvieno tautiečio kraujyje, jis nešioja lietuvybės
šaknis savo genuose, nesvarbu, kurioje pasaulio vietoje bebūtų.
Bandoma lyginti kitų šalių praktiką dėl pilietybės ir net
cituoti JAV įstatymą šiuo klausimu. Bet juk JAV yra ne tautos
pagrindu susikūrusi valstybė, o teritoriniu. Todėl siekiai
formuluojant, kas yra JAV pilietis, yra šiek tiek kitokie nei
Lietuvos. Mūsų valstybė yra palyginti maža, gyventojų kasdien mažėja, o
kultūrinės ir tautinės tapatybės krizė ekonominės krizės
išvakarėse verčia sunerimti, ar neatsitiks taip, kad mūsų
jaunoji karta apskritai nebenorės vadintis lietuviais (išskyrus
sirgdami už krepšinio rinktinę)? Kas tuomet yra tie tūkstančiai
išeivių – nepageidaujami pseudolietuviai, kokiais juos
siekiama paversti nesuteikiant pilietybės, ar tas aruodas, iš
kurio galima išsaugoti ir gaivinti nykstančią lietuvių tautą?
Argi mūsų prioritetas nėra išlaikyti glaudžius ryšius su
kiekvienu lietuvių kilmės asmeniu visame pasaulyje? Kaip geriau tą
padaryti, jei ne pilietybės įstatymu?
Kadangi iškilusis lietuvių mąstytojas Vydūnas pagarbiai
puikuojasi ant 200 litų vertės banknoto, gal jo žodžiai prisibels iki
vartotojiška kultūra persmelktos sprendimų priėmėjų savimonės.
„Tauta nėra tiktai paprastas erdvės ir laiko dalykas. Tautos
gyvata aiškiau negu kas kita pasaulyj parodo, kad jos pagrindas
yra nuolatai veikiančios kūrybos galios.” Šiuo Vydūnas mus
perspėja, kad tauta nėra savaime gyvuojantis reiškinys, kad
tautą kuria jai priklausantys žmonės, atkakliai, surėmę pečius.
Lietuvių tautos išeivija rodo nuolatines pastangas prisidėti
prie šios kūrybos, tačiau norima šią gyvo tautos kraujo
arteriją nukirpti arba taip užspausti, kad ilgainiui ji pati
nugaiš.
„Tautos nykimo laikais nėra žmonių, kurie vykina tarsi visos
tautos uždavinį. Jų neužgema jai. Ir nėra tad nė vieno, kuriuo būtų
tvirtinama galimybė tautai gyvent. Vėl gi tokie, kurie griauja tautos
gyvatą, yra tais laikais pakenčiami.” Argi šis
apokaliptinis Vydūno sakinys neprimena mums liūdnos ir
išsivaikštančios Lietuvėlės nūdienos, spalvingai
atsispindinčios bulvarinės spaudos skurde, komercinių televizijų
pragmatiškume, įvairių realybės šou paikam blizgesy,
politikos cirko šurmuly, į patvorį parvirtusio tautiečio girtoje
dejonėje?
Kad nekiltų pagunda iškelti mintį apie dviejų rūšių
pilietybę: tautos ir valstybės (kilmės ir gyvenamosios vietos
pagrindu), kuri pagimdytų dvigubai daugiau biurokratijos ir diskusijų,
pabaigai norisi patarti pilietybės įstatymo kūrėjams vadovautis
paprasta logika ne kaip sumažinti, o kaip padidinti lietuvių kilmę
turinčių Lietuvos Respublikos piliečių.