Kito iššūkis kinui
Raimundas Marius Lapas
Biografinis eskizas ir dar šis tas
,,Kitas” – tai ne ,,anas”, o Čikagoje gimusio Keith
Dukavičiaus sulietuvintas vardas, kurį jis ,,įsigijo” po
apsilankymo Lietuvoje. Atsiliepdamas savo mobiliu jis visuomet
pasisveikina lietuviškai — ,,labas”, savo el.
pašto laiškus pasirašinėja ,,Kitas” o ne
Keith ir savo pavardę tarp amerikiečių parodomai skelbia su
lietuviška ,,č” (vietiniai, beje, jau išmoko ją
taisyklingai ištarti). Toks kūrėjo nusiteikimas nepasiduoti
holivudiškai įtakai keičiant savo pavardę ir įvaizdį — ne
atsisakymas, praradimas, o atvirkščiai – ieškojimas
savo lietuviškumo, yra maloniai netikėtas.
Su Keith susipažinau labai seniai – dar 1990 m. vienoje Čikagos
,,landynėje”, šiaurinėje miesto dalyje, Clark gatvėje. Tai
buvo Vėliavos diena — birželio 14. Tačiau ,,landynėje”,
kurioje tą vakarą stumdėsi kokie trys tūkstančiai žmonių, buvo minima
ne ši šventė. Grupė muzikantų „Cabaret Metro”
scenoje nutarė suruošti koncertą ,,Rock for Baltic
Independence”. Prisimenu, tų metų birželį tuometinis prez. Reagan
paskelbė ,,Baltic Independence Awareness Month”. Koks nuostabus
jausmas buvo stumdytis toje didžiulėje minioje, kurios
reikšmingą dalį sudarė estų, latvių ir lietuvių kilmės jaunimas.
Visas pelnas buvo skirtas Baltijos valstybių laisvės sąjūdžiams. Savo
muzika dalyvius linksmino latvių grupė ,,Bankrot,” estų ,,Running
Dog” ir lietuvių ,,The Nameless” (Leonardas Petrūnas,
meksikietis Johnny Martinez ir pats Keith Dukavičius – neblogas
tautų kokteilis, ar ne?). Keith net dabar su jauduliu kalba apie tą
vakarą kaip apie savo muzikinės karjeros kulminacinį tašką. Tas
įvykis ryškiai įsirėžė į mūsų išeivijos politinę ir
kultūrinę istoriją. Gaila, kad tokie masiniai renginiai niekad nebuvo
pakartoti. Matyt, tai buvo tam tikro laikmečio, kai bendras trijų
šalių likimas tapo didžiausiu baltų diasporos prioritetu,
išdava.
Šis manifestas paskatino Keith nebūti abejingu savo kilmei. 1992
m. vasarą jis susikrovė kuprinę ir trims mėnesiams išvyko į
Lietuvą. Ten įsijungė į ,,Caritas” programas ir jaunimo
stovyklose dėstė anglų kalbą bei meną. Keith šiek tiek pramoko
lietuviškai, o jo stovykloje sutikti vaikai –
angliškai. Net dabar, po beveik 15 metų, kai kurios Keith
užjūrio draugystės gražiai žydi (tada, beje, jis ir buvo
,,pakrikštytas” „Kitu”). Grįžo
dvasiškai turtingesnis, laimingas, kad senelių šalis
atsibudo laisvės aušroje. Įsijungė į lietuvišką veiklą
Čikagoje, kurį laiką dirbo savanoriu Jaunimo centre.
Mūsų pažintis atsinaujino prieš porą metų, kai vienas po kito
ekranuose pradėjo rodytis jo filmai. Sužinojau, kad Keith gimė Čikagoje
siaubingai šaltą 1966 m. žiemą (prisipažinsiu, jis man atrodė
vyresnis, gal labiau subrendęs). Mama – lenkų kilmės, gimusi Back
of the Yards apylinkėje Čikagoje, o tėvas – lietuvis, gimęs
Marquette Park. Keith prosenelis paliko Kauną 1905 m., Čikagoje vedė
lietuvaitę iš Telšių; senelis kalbėjo lietuviškai,
o tėvas jau beveik nebe. Būsimasis režisierius prisimena, kad iš
pradžių jie gyveno ties 52 ir Honore; tėvas dirbo „Central Steel
and Wire” liejykloje, mama – neetatine slauge. Vėliau
iš ūkanoto miesto persikėlė į dar niūresnį Burbank priemiestį.
Keith buvo septyneri, kai pradėjo lankyti pirmąją klasę. Vaikui tai
buvo kančia. Tėvas juto atžalos nepasitenkinimą, įžvelgė ir jame
virpančią kūrybos liepsnelę — dažnai automobiliu šaltais
žiemų vakarais veždavo į Čikagos centrą, kur vaikas naktimis
fotografuodavo Michigan Avenue žiburius. Keith atsimena, kaip tėvas
kartu dėde Walter nuvežė jį į kino teatrą pasižiūrėti Kurosawa filmo
,,Kagemusha”. ,,Dievaži, koks man buvo įspūdis, — prisimena
jis dabar. — Dėdė Walteris man buvo tarsi antras tėtušis
ir kultūrinis kelrodis. Jis Old Town’e, Čikagos senamiestyje,
turėjo meno galeriją, o joje lankydavosi dailininkai, teatralai,
muzikantai ir šiaip visokios spalvingos personos. Šiuos
brangius prisiminimus saugoju savo širdyje su didžiausia pagarba
mylimam dėdei.”
Paskui — mokslai University of Illinois 1985–1989 m. Keith
norėjo studijuoti kinematografiją, tačiau pamatęs studijavimo sąlygas,
nutarė grįžti prie to, ką jau buvo pradėjęs anksčiau — paletės ir
molberto, dviejų dimensijų meno. Į studijų pabaigą jame prabudo dar
viena mūza – muzikos. Būtent ji padėjo ištverti
šaltas ir niūrias žiemos naktis bendrabutyje – aplinka čia
toli gražu nepriminė nei Oxford, nei Cambridge, apie kuriuos Keith
svajojo nuo paauglystės. Gimė roko ansamblis ,,The Nameless”.
,,Gastroliavome daug kur, net Niujorke ir Bostone, – prisimena
Keith. – Tačiau viskas turi savo pradžią ir savo pabaigą.”
Skaitmeninis amžius aukštyn kojom apvertė gyvenimą!
Keith kinematografinė kūryba sužydėjo 2004 m. Tąsyk gimė jo pirmasis
filmas ,,I am James Mason”. Negirdėjusiems šio vardo
paaiškinsiu: James Mason (1909–1984) – anglas,
pasižymėjo išskirtiniu balso tembru; buvo pripažintas vienu
geriausiu XX a. kino aktorių. Keletas iš jo žymiausių filmų:
,,Julijus Cezaris” (1953), ,,20,000 mylių po vandeniu”
(1954), ,,North by Northwest” (1959), ,,Lolita” (1962),
,,Verdiktas” (1982) ir kt . Aktorius ir jo žmona Pamela buvo
dideli naminių gyvūnų globėjai ir net parašė knygą ,,The Cats in
Our Lives”.
2006–tieji. Lietinga popietė kinų kvartale Čikagoje. Ties Archer
ir Wentworth sankryža stovi dailus azijietis raudonais
marškinėliais su skėčiu po pažastimi. Jo keliai susikryžiuoja su
liūdnaake amerikiete vardu Angel ir besiruošiančiu grįžti į Hong
Kong madingu Isaac. Taip prasideda pirmasis Keith pilnametražis filmas
,,Daniel Wong”. Kas toliau? Ar išduoti filmo turinį ir
pabaigą, o gal tik pranešti, kad DVD galite užsisakyti internete
adresu keith@keithdukavicius.com?
Austrų dailininko istorija – naujausias Dukavičiaus filmas
Prieš porą mėnesių Gene Siskel kino salėje, Čikagos miesto
centre visą savaitę buvo rodomas antrasis Keith pilnametražis filmas,
skirtas kontroversiškam austrų dailininkui Egon Schiele, kurio
vaidmenį sukūrė pats Keith (stulbinančiai panašus į savo
personažą!). Dailininkas gimė 1890 m., mirė labai jaunas – vos
28-erių, tapęs pasaulyje tuo metu siautusios gripo epidemijos auka.
Tačiau net per trumpą savo gyvenimą Schiele paliko mums neįtikėtinai
daug savo kūrybos: piešinių, tapybos, plakatų. Kaip ir, beje,
gandų bei istorijų, į kurias neva jis buvo įsivėlęs. Jo kūrybos pradžia
sutapo su austrų secesijos laikotarpiu, o jaunojo Schiele globėjas buvo
garsusis Gustav Klimt.
Į klausimą, kas nulėmė būtent šios asmenybės pasirinkimą kaip
filmo herojų, Keith atsakė: ,,Kartą pasirodžiau darbe su tokia galinga
ševeliūra (šukuosena — R. L.), tokiais
pasistojusiais piestu plaukais, kad mano bendradarbis pradėjo
įrodinėti, jog aš labai panašus į dailininką Schiele.
Tąsyk su kolegomis smagiai pasijuokėme, bet vis dėlto keletui dienų
prabėgus visa tai rimtai apmąsčiau ir nutariau kurti apie jį filmą.
Pagalvojau – kol dar nepraplikau, reikia ekrane įkūnyti šį
personažą. Aš, žinoma, labai daug skaičiau, gilinausi į jo
gyvenimą, bet filme didesnė jo asmenybės dalis yra išgalvota.
Manau, kad jis buvo pakankamai normalus ir patikimas žmogus,
greičiausiai romantiškos natūros ir neturintis polinkio nei į
kruvinas dvikovas, nei į tą žiaurumu pasireiškiantį pavydą savo
sesers atžvilgiu, ką pamatysite kine. Visa tai sugalvota.”
O į klausimą, ar yra kitų sąlyčio taškų – be
išvaizdos panašumų – tarp filmo herojaus ir jo
kūrėjo, atsakymas buvo paprastas: ,,Gal ryžtas, pasišventimas
savo darbui mus sieja. Kai skaitai apie Egon, žiūri į jo darbus, matai,
kaip jis buvo pasiryžęs sulaužyti nusistovėjusias taisykles,
piešti, tapyti ir prasiskverbti pro tai, kas buvo priimta,
normalu, pro tai, kas buvo rodoma galerijose tuo metu (...) Tai, kad
jis buvo ne iš tos aplinkos, bet norėjo tą kliūtį įveikti,
susikurti sau karjerą, gyvenimą, tame aš matau panašumų.
Aš neturiu ryšių, privilegijų, galimybių kurti didelius
filmus, bet vis tiek esu pasiryžęs užbaigti savo projektus.”
„Sun Times”, „Reader” bei kiti populiarūs
Čikagos laikraščiai stebėjosi, kaip Dukavičius sugebėjo sukurti
tokios apimties filmą su labai jau kukliu 4,000.00 dol. biudžetu.
Nepaisant trūkumų, žiūrovų pageidavimu šis kiek kontroversinis
filmas vėl grįžta į kino teatro ekranus. Nepraleiskite progos pamatyti
,,Egon” rugpjūčio 14 d. 8 val. v. Gene Siskel kino salėje,
Čikagoje. Norėtųsi, kad filmo peržiūroje dalyvautų kuo daugiau
lietuvaičių – mūsų dėmesys svarbus kūrėjo ateičiai.
Ar visas gyvenimas sukasi tik apie kiną ir muziką?
Keith gerai jaučiasi ten, kur jis gyvena – Pilsen rajone. Tai
Čikagos pietrytinė dalis tarp Damen ir Halsted, tarp 16 ir 22 gatvių.
Čia įsikūrusi seniausia meksikiečių bendruomenė ir gatvėse
ryškūs jų kultūros pėdsakai: galerijos, restoranai, naktiniai
klubai, net gatvės freskų gali pamatyti. Keith tikisi, jog kiti irgi
pamėgs šį rajoną, ir ne vien dėl to, kad čia auga nekilnojamo
turto vertė, o dėl paties rajono – jo atmosferos, patogumo.
Nenuostabu, kad Keith būtent Pilsene atrado savo namus ir kūrybinę
užuovėją (kaip, beje, ir šio dienraščio vyr. redaktorė!).
Kadaise, maždaug prieš pusę amžiaus, tai buvo populiarus
lietuvių imigrantų rajonas, iki šiol Cermak gatvėje tebeveikia
lietuvių įkurta Mutual Federal taupymo ir skolinimo bendrovė.
Na, o kaip su pomėgiais? Mano pašnekovas nusikvatojo ir
prisipažino esąs azartiškas kaklaraiščių rinkėjas!
Netingi ir dviračio pedalą minti. Turi ,,prieštvaninį”
britų gamybos dviratį. Įkvėpimo pagautas, Keith mėgsta apsirengti XIX
a. angliško stiliaus drabužiais (plačiomis, prie kelių
susegamomis kelnėmis, ,,V” formos iškirpte megztiniu,
skrybėle) ir su taip pat atrodančia draugų kompanija ,,paroduoti”
po miestą!
O mūsų telefoninio pokalbio metu išgirdęs, kad atsitraukiau nuo
darbo, nes ruošiu vakarienei padažą iš nuosavų pomidorų
ir baziliko, pasigyrė: ,,Ir mano balkone auga bazilikas! Ir pomidorai
šauniai noksta.” Patraukiau jį per dantį: ,,Ką, ponas
‘kinščikas’ dar ir daržininkas?”
Pabaigai, draugiškas patarimas: stebėkite šio vyruko
kūrybinį kelią – jis toli gražu ne koks Pilypas iš Kanapių!