Dailininkė Karolina Kunčinaitė.
Šiltas ir jaukus prisilietimas prie veltinio
Čiurlionio galerija kviečia į veltinio parodą
LAIMA APANAVIČIENĖ
Dabar jau galima papasakoti daugybę legendų apie tai, kaip 1998 m.
Vilniaus dailės akademijos (VDA) Tekstilės katedros trečio kurso
studentės, pilnos didžiulio noro dalyvauti parodose, nuveikti ką nors
daugiau nei kursinės užduotys, susibūrė į grupę ,,Baltosios
kandys”, kaip gimė grupės pavadinimas ir t. t. Kai tais metais į
grupę susibūrusios šešios merginos – Austė
Jurgelionytė, Karolina Kunčinaitė, Miglė Lebednykaitė, Rasa
Leonavičiūtė, Laura Pavilonytė ir Julija Vosyliūtė, palaikomos
dėstytojos Eglės Bogdanienės, sumanė organizuoti tarptautinį veltinio
simpoziumą, sugebėjo gauti finansinę paramą, sukvietė tekstilės meno
studentus iš įvairių užsienio šalių ir renginys sėkmingai
įvyko, daugelis skeptikų manė, kad tai tik laikina užgaida. Deja, jie
apsiriko. Grupė, kurią suvienijo bendra kūrybinė veikla, panašus
požiūris į gyvenimą ir meną, kolektyvinės veiklos džiaugsmas, bendros
kūrybos džiaugsmas, na, ir, žinoma, draugystė, gyvuoja ir
šiandien. Jau ne tik jos pačios, bet ir žiūrovas pastebi, kad
parodose jų darbai puikiai tarpusavyje dera, juos vienija ypatinga
harmonija. Dabar drąsiai galima sakyti – tai ne šiaip sau
jaunų dailininkių susibūrimas, tai – dvasinė seserystė.
Nenutrūkstamos veiklos dešimtmetis – tai keturi įvykę
tarptautiniai veltinio simpoziumai, daugybė tarptautinių parodų ir
keturi konceptualaus meno projektai: ,,Mandala”, ,,Spiros”,
,,Šventė” ir ,,Miškan…”.
Viename fabrike pamačiusios debesis kandžių, pasivadino ,,Baltomis
kandimis”. Šiuo pavadinimu norėjo pasakyti, jog yra
gerosios kandys, kuriančios iš vilnos, o ne naikinančios ją.
Visus tuos metus ,,Baltos kandys” bendradarbiauja su
Anykščių individualia įmone ,,Fetras” (buvęs veltinio
fabrikas ,,Velteksa”) ir jos direktoriumi Raimondu Biliūnu.
Kodėl pasirinktas veltinis? ,,Tuo metu veltinis buvo didelė naujovė VDA
Tekstilės katedroje. Dar ir šiandien ne visos šios
technikos galimybės išsemtos ir išbandytos. Mes, ir ne
vien mes, tiesiog pradėjome bandymus – kursiniams bei
diplominiams darbams ėmėme naudoti veltinį. Žinoma, nesame šios
technologijos atradėjos, tačiau vienos iš pradininkių ir
puoselėtojų Lietuvoje, galime drąsiai pasakyti – esame.
Šiuo metu meninio veltinio technika VDA yra dėstoma šalia
kitų itin garbingų tekstilės technologijų – gobeleno, batikos ir
aplikacijos”, – pasakoja viena grupės dalyvių Karolina
Kunčinaitė. Veltinis – viena iš pačių
archajiškiausių tekstilės rūšių. Jį velti pradėjo
klajoklių tautos vidurinėje Azijoje bei avių augintojai Skandinavijoje,
veltinį žinojo ir Rusijoje (garsieji jų batai – ,,valenki”,
yra nuvelti iš vilnos). Lietuvoje žmonės audė, o po to vėlė
vilnonį audinį – milą. Taigi tai nėra nauja, greičiau –
naujai prikelta senovinė tekstilės technika.
Šiuo metu ji labai išpopuliarėjo rankdarbių srityje,
tačiau meninis veltinis yra kita pakraipa. Tai paveikslai, apimtiniai
erdviniai kūriniai, net skulptūros, miniatiūros, meniniai
papuošalai, darbai, skirti interjerui, vienetiniai audiniai ir
net drabužiai.
Šia technika sukurti darbai priimami itin palankiai.
Prancūzijoje merginų kurtus veltinio paveikslus pavadino
,,minkšta tapyba”, Maskvoje klausė: ,,Iš kur tokios
ryškios spalvos?”, Balkanų kraštuose veltiniu itin
stebėjosi kaip nematytu reiškiniu. Daug pagyrimų kūrėjos
susilaukė Japonijoje, kur itin vertinamas rankų darbas.
Merginos ne tik ruošia parodas, bet ir veda mokymus, seminarus,
dirba pedagoginį darbą. Dėstymas – tai neatsiejama daugumos
menininkų veikla. ,,Mes dažnai tuo užsiimame, mokome velti vaikus,
suaugusius, vedame ilgalaikius kursus arba trumpalaikius užsiėmimus.
Beveik visose parodose, kurias darėme užsienyje, buvo organizuojami
seminarai. Jų metu mokėme velti veltinį, dalyviai likdavo sužavėti
tokiu paprastu ir tuo pačiu neįtikėtinu technologiniu reiškiniu,
aktyviai vėlė ir stebėjosi, kaip iš pūkuoto vilnos
pluošto, naudojant muilą ir karštą vandenį, galima
suvelti vientisą, tvirtą medžiagą – apie plačią grupės ,,Baltos
kandys” veiklą pasakoja Karolina.
Įdomu, ar nesunku dirbti grupėje, mat esame įpratę matyti menininką
individualistą? Kokiomis savybėmis turi pasižymėti menininkas, kad
galėtų dirbti grupėje? Karolina mano, kad čia nei taisyklių, nei
savybių nėra. Ji teigia, kad tiesa, jog visi menininkai yra
individualistai, visi, piešdami pozuojantį modelį,
nupiešia jį šiek tiek panašų į save. Jos –
ne išimtis. ,,Taip susiklostė, kad pradėjome savo kūrybinį kelią
kaip grupė, dar neparagavusios individualios kūrybos džiaugsmo
vienatvėje. Dirbti kartu mokėmės ir iki šiol mokomės. Atradome
daugybę būdų, kaip rasti bendrą sprendimą, išklausyti kitų
nuomonę, iš daugybės galimybių pasirinkti geriausią,
išmokome dalintis organizacinio darbo našta”,
– apie darbą kartu pasakoja Karolina.
Bendri projektai, mintys bei sumanymai gimsta kartu bendraujant,
kalbantis, kuriant planus. Netikėtai viena iš jų pasiūlo kažką
įdomaus, kita papildo, trečia patikslina ir t. t. – mintis veja
mintį, ir štai – gimsta naujas darbo sumanymas, naujas
projektas.
Savo didžiuosius projektus jaunos menininkės kuria ne vienerius metus.
Praeina laikas, kol mintis išgryninama, kol nutariama, kaip ją
įgyvendinti technologiškai. Tada ateina diena, kai pradedama
dirbti su medžiagomis, kuriamas kūrinys. ,,Neapsakomas džiaugsmas
apima, kai darbas padarytas ir puikiai atrodo parodų salėse. Tuomet
jaučiame, kad sukūrėme gyvą pasaulį, kūrinį, skleidžiantį energiją,
dvasią, jausmus. Jis tampa amžinu užtaisu, mintis ir jausmas virsta
materija. Tas, kas geba jausti, supranta meno kūrinio kalbą. Todėl
kūrybinio darbo džiaugsmo, žavesio ir beveik patiriamo katarsio niekas
negali pakeisti net gerai apmokamas darbas”, – sako
Karolina.
Jaunosios menininkės labai skirtingos tiek gyvenime, tiek kūryboje.
Kiekviena jų – asmenybė. Pažįstantys dailininkes
asmeniškai, beveik vienu balsu kartoja: ,,Kaip jūs galite kartu
dirbti, kaip tiek ilgai galite kartu išbūti? Jūs –
visiškai skirtingos.” Viena jų – logiška
konceptualistė, antra – rausva romantikė gamtininkė, trečia
– rimta mokslininkė bei skulptorė, dar viena – literatė,
kita – tapytojafotografė, o šeštoji – smulkių
miniatiūrų kūrėja. Skirtumus tikrai lengviau išvardinti nei
bendrumą. Bendrystė yra širdyje – kito paaiškinimo,
kaip jos gali tiek metų dirbti kartu, nėra.
,,Jei kalbėčiau apie save, galiu išskirti savo polinkį į
literatūrinius siužetus paveiksluose, tam tikrą šiltų spalvų
gamą, bandymus literatūros srityje. Dar galiu pridurti, kad man labai
svarbu (manau, ir kitos šio teiginio neatmestų), kad dirbdamas
dailininkas jaustų atsakomybę – kokias mintis, energiją ir
jausmus jis perleidžia per paveikslą, ką jis perduoda pasauliui, kokių
energijų junginį nuolat skleis sukurtas darbas , – apie tai, kuo
skiriasi iš kitų grupės narių, pasakoja Karolina. –
Kūrinys – tai amžinas šių dalykų perdavėjas, stiprus ir
gyvas jis lieka gyventi ilgiau nei jo autorius.
Daugelis dailininkų naudoja kūrybą kaip apsivalymo priemonę, sudeda į
paveikslus visas savo blogas emocijas, nusivylimus, net dvasios
pūlinius ir paleidžia į meno mylėtojų pasaulį. Tokie kūriniai dažnai
būna sukrečiantys, gal net įspūdingi, kartais skaudžiai protingi,
tačiau žmonės šalia jų apsiteršia. Tokie darbai neįkvepia
žiūrovų nei šviesai, nei meilei, nebent intelektualiam liūdesiui
ar gyvenimo ironijai. Menininkas kūrybos metu turi ne apsivalyti, o jau
būdamas apsivalęs nuo negandų, pasidalinti tuo, ką turi savyje
geriausio.”
Dirstelėkime į K. Kunčinaitės kūrybinę dirbtuvę. ,,Kaip gimsta
darbai?” – klausiu. ,,Jei kalbėsime apie technologinę darbo
atlikimo dalį, tai labai priklauso, kokį kūrinį darai. Jei veltinio
paveikslą, tai šis darbas susideda iš daugelio labai
skirtingų dalių – sumanymo gimimo mintyse, vėliau piešinio
iš spalvotų vilnos pūkų sudėliojimo ant medžiagos, dar vėliau
– minkšto paveikslo pridaigstymo prie medžiagos pagrindo.
Toks pusiau padarytas kūrinys vežamas į Anykščių veltinio įmonę
‘Fetras’, kur jį suvelia adatų mašinos, po to
atliekama apdaila ir paruošimas parodai ar užsakovo interjerui.
O kaip gimsta ir iš kur ateina sumanymas, paaiškinti
beveik neįmanoma. Tiesiog – iš ten… ir
taip…”, – sako Karolina.
Kas nulėmė dviejų kūrybingų žmonių – a. a. rašytojo Jurgio
Kunčino ir architektės Rimos Kunčinienės – dukros pasirinkimą
studijuoti dailę? ,,Mano pasirinkimą labai skatino ir palaikė mama.
Buvo toks įvykis – pas mūsų kaimynus dažnai viešėdavo
tapytojas Augustinas Savickas. Kartą kaimynė (nežinia kodėl) sugalvojo
parodyti mano vaikiškus piešinius žymiam dailininkui.
Tėvams buvo perduota, kad maestro Savickas patarė leisti vaiką į dailės
mokyklą. Taip viskas ir prasidėjo.
,,O
tėvo dovana, manau, yra toji kūrėjo kibirkštis, kurią jis pats
puoselėjo visą gyvenimą. Tą kibirkštį jis išsaugojo net
sunkiausiais nepritekliaus, apribojimų ir nepripažinimo metais.
Visuomet dirbo tik rašytojo bei vertėjo darbą, kad ir koks jis
materialiai nepelningas buvo”, – apie savo pasirinkimą sako
K. Kunčinaitė.
Tačiau atėjo laikas, kai prabilo ir rašytojiški Karolinos
genai. 2006 m. pasirodė jos knyga ,,Klajonių paveikslai”. Kas
paskatino ją parašyti? Ar Karolina ruošiasi toliau tęsti
savo rašytojos bandymus? ,,Ši pirmoji knyga, reikia
prisipažinti, net man pačiai – brangus kūrybinis netikėtumas.
Pradėjau rašyti po keletos kelionių į Indiją. Tiesiog negalėjau
sustoti. Rašiau sau ir savo malonumui. Jei ne draugė –
aktorė bei rašytoja Birutė Mar, kuriai daviau paskaityti savo
užrašus, jie taip ir būtų likę gulėti stalčiuje. Bet neliko, tad
stebiuosi ir džiaugiuosi tuo iki šiolei.
Išduosiu paslaptį, kad jau beveik baigta ir antroji knyga.
Tai bus romanas paaugliams. Tikiuosi, viešėdama tris mėnesius
Čikagoje, rasiu ramaus laiko parašyti knygos pabaigą, nes
namuose mano mažoji dukrelė neleidžia to padaryti”, –
ateities planais pasidalino menininkė.
Nors Karolina jau 15 metų nuolat dalyvauja parodose, yra aktyvi
meniniame gyvenime kartu su grupe „Baltos kandys”, turi ne
vieną apdovanojimą, ji nė karto nebuvo suruošusi asmeninės
parodos. Tad Čiurlionio galerijoje – pirmasis krikštas.
Paroda, kurią remia Lietuvos Respublikos generalinis konsulatas
Čikagoje – nedidelė, tačiau labai įdomi ir čikagiečiams meno
mylėtojams dar nematyta. ,,Parodoje bus rodomi mano naujausi paveikslai
iš veltinio medžiagų. Juos galima bus ne tik pamatyti, bet ir
atsargiai paliesti, nes dažniausiai tekstilės meno kūrinius žiūrovai
trokšta pačiupinėti. Tai normalu, pati medžiaga skleidžia
šilumą ir jaukumą, tarsi kviečia prisiglausti prie
minkštos tapybos.
Taip pat pristatysiu naują konceptualų kūrinį ‘Keliaujantis
namukas’, kurio dinamiškąją vaizdo dalį kartu kūrė
menotyrininkas dr. Vytautas Tumėnas. Žiūrovas pamatys ir vienetinius
papuošalus iš veltinio”, – kviesdama į parodą
sako Karolina.
Paroda tęsis visą mėnesį. O rugsėjo 23 d., 7 val. v. moterų klubas
,,Alatėja”, Čiurlionio galerija ir menininkė Kunčinaitė kviečia
visus į šiltą ir jaukų vakarą – teorinįpraktinį veltinio
vėlimo seminarą. Karolinos darbų apsuptyje turėsite progą pasimokyti
veltinio meno, pabendrauti ir pabūti kartu. Norinčias dalyvauti
seminare prašoma užsiregistruoti tel. 708-293-3192 (Laima) arba
el. paštu sidauga@sbcglobal.net