Laimingas –
daug metų atidavęs Lietuvių operai
JAV LB Lemonto apylinkė rugsėjo 21
d., sekmadienį, 4 val. p. p. maloniai kviečia į Lietuvių operos (LO)
pagerbimo vakarą, kuris vyks Jaunimo centro didžiojoje
salėje, 5620 S. Claremont Ave., Chicago. Susitiksite su buvusiais ir
dabartiniais Lietuvių operos solistais ir atlikėjais. Vakarą ves
svečias iš Lietuvos muzikologas Vaclovas Juodpusis.
Ne
tik JAV, bet ir viso pasaulio lietuviai gali didžiuotis, kad Lietuvių
opera jau per 50 metų džiugina muzikos gerbėjus, aukština
lietuvių kultūrą. Kiek žmonių, neskaičiuodami laiko, dirbo tam, kad
Opera galėtų gyvuoti. Visų jų neišvardinsi. Vienus jų sutiksime
pagerbimo vakare, kitus, išėjusius amžinybėn, pagerbsime tylos
minute. Mane, kaip ir daugelį stebina tas unikalus reiškinys
– šitiek metų išlaikyti Operą svečioje
šalyje. Dar labiau stebina žmonės, atidavę jai daug metų. Ir jų
yra nemažai. Šį kartą pakalbinau Operos veteraną Jurgį Vidžiūną.
Pasirinkau jį ne norėdama išskirti iš kitų veteranų
tarpo, o tik todėl, kad dažnai jį sutinku besidarbuojantį
,,Drauge” – tai laiškus padedantį išsiųsti,
tai loterijos bilietus, tai vėl kokį darbą dirbantį. Šį kartą
taip pat susitikome redakcijoje ir pasikalbėjome apie 46 J. Vidžiūno šiame kolektyve praleistus metus.
– Nuo kada J. Vidžiūnas ,,susirgo meile operai”?
– Dainavimas prasidėjo Vokietijoje, dar esant DP stovyklose. Mes,
40 vyrų, dainavome chore, dirigavo Aleksandras Kučiūnas. Vėliau su
šeima emigravome į Kanadą, kur dainavau bažnytiniame chore,
atlikdavau programas Vasario 16-osios proga, su žmona dalyvavome
kituose renginiuose.
1959 m. likimas atvedė į JAV. Noras dainuoti niekada nebuvo praėjęs.
Susipažinau su Kaziu Skaisgiriu, kuris buvo man, atvykėliui, labai
draugiškas. Jis ir pakvietė mane į operos chorą. Pradžioje
jaučiausi svetimas, bet nepasidaviau ir lankiau repeticijas, buvau
eilinis tenoras. Po kurio laiko mane pasiūlė į valdybą. Taigi chore
dainavau 46 metus, valdyboje išdirbau 40 metų.
– Ką veikė valdyba?
– Darbo buvo tikrai nemažai. Vienas svarbiausių – reikėjo
rasti rėmėjus, nes operos pastatymas nemažai kainuoja. Beieškant
rėmėjų būdavo visokiausių istorijų. Kartą nuėjau pas Mulionį, kuris tuo
laiku Brighton Park turėjo taverną ir buvo pažadėjęs pinigų Operai. Man
ten bebūnant staiga įeina 2 vyrai, paguldė mane ant grindų, pridėjo
šautuvą prie smilkinio, o savininką parvertė ant grindų, paėmė
iš kasos pinigus ir pabėgo. Likome be pinigų, bet, ačiū
Dievui, gyvi.
Dažnai būdavo taip, kad kasoje neturime pinigų. Tad jų ieškojome
įvairiais būdais. Kartą Melrose Park buvo gegužinė. Nuvažiavau –
ir surinkau nemažai pinigų. Pamenu, tada daktaras Konstantinas
Jablonskis man davė 200 dol. Tais laikais tai buvo dideli pinigai.
Nelengvi buvo ir kiti darbai – rūpestis programomis, natomis,
pooperinės puotos ruošimas, svečių apgyvendinimas, kostiumų ir
dekoracijų gavimas... Visų darbų neišvardinsi.
Reikia turėti pažinčių, reikia prieš kiekvieną nusilenkti, labas pasakyti.
Vėliau pradėjome visoje Amerikoje platinti loterijos knygutes. Tada
mane jau žmonės pažinojo, tačiau gaudavau visokių laiškų –
,,Daugiau man nesiųsk, aš nemėgstu operos” ir t.t.
Aš sugyvenau su visais ir man sekdavosi rinkti aukas. Esu
laimingas, kad valdyboje išdirbau 40 metų.
– Iš kur tas noras dainuoti?
– Tiesiog visada patiko dainuoti. Kaimynystėje gyvenome trys
tenorai, tai giedodavome per gegužines pamaldas, o ir taip susirinkę
padainuodavome. Nuo tada ir prasidėjo mano dainavimai, nors nei mama,
nei tėvas nebuvo dainininkai. Iš keturių brolių ir keturių
seserų aš tik vienas dainavau. Mama vis sakydavo: ,,Jurguti,
tavo dieviškas balsas”.
– O niekada nekilo noras studijuoti dainavimą?
– Ne, ne, niekada. Buvau jaunas, norėjau eiti partizanauti, bet
atkalbėjo vyresnis brolis. 16 metų atsidūriau Vokietijoje. Karas,
stovyklos, emigracija – visa jaunystė prabėgo sumaištyje
ir apie jokius dainavimo mokslus nebuvo net kalbos. 1949 metais
sukūriau šeimą. Ačiū jai, kad palaikė mano ,,nuklydimus į
Operą”. Abu sūnūs ir žmona ne tik palaikė, bet ir daug talkino
Lietuvių operai. Daugelį metų mūsų namuose vyko Lietuvių operos
posėdžiai. Turiu 6 anūkus. Viena anūkė turi neblogą balsą, dainuoja
solo mokykloje.
– Jūsų visas laisvalaikis skirtas dainavimui?
– Dainavau, dainavau. Kai dar dirbau, laukdavau penktadienių,
jokių viršvalandžių tą dieną negalėdavo būti – reikėjo
skubėti į repeticijas. Kartais keista girdėti iš naujų
dainininkų – aš negaliu ateiti. Man penktadienis būdavo
šventa diena. Nesu praleidęs nė vienos repeticijos. Dar ir dabar
kviečia ateiti dainuoti, bet nutariau, kad jau užtenka, savo
atidainavau. Ir tokių atsidavusių Operai buvo nemažai. Daug metų
repeticijose buvome kartu: Vytautas Kupcikevičius, Vaclovas Momkus,
maestro Alvydas Vasaitis, Vytautas Radžius, aš. Visi mes –
Lietuvių operos veteranai. Malonu būdavo susitikti, pabendrauti.
Pradžioje Operos spektaklius statydavome savomis jėgomis. Amerikon
atvyko daug balsingų žmonių – Dana Stankaitytė, Algirdas Brazis,
Aldona Stempužienė, Jonas Vaznelis, Stasys Baras, Arnoldas Voketaitis
ir daugelis kitų. Vėliau teko solistus kviestis iš Lietuvos.
Visais tais darbais taip pat rūpindavosi valdyba.
– Nuo kada spektakliai prasidėjo Morton gimnazijoje?
– Esame Lietuvių operos spektaklius rodę Lyric Opera, Maria High
School, o nuo 1991 m. visi spektakliai vyksta Morton gimnazijoje. Nuo
tada pradėjome kviestis ir solistus iš Lietuvos. Po spektaklių
rengdavome pooperinius pokylius, kurie dabar jau neberengiami.
– Kodėl jie neberuošiami?
– Viskam ateina laikas. Pooperiniai pobūviai išnyko dėl
lėšų stokos, buvo per sunku išlaikyti finansiškai
visą mėnesį žmones, juos reikia užimti, maitinti, vežioti. Be to, ir
atvažiavę turi visokių planų ir įsipareigojimų, kurių negali
keisti.
– Garsūs būdavo ir Naujametiniai pokyliai?
– Buvome pasiskirstę – V. Momkus ruošdavo Naujųjų
metų pokylį, o J. Vidžiūnas – Operos pokylį. Tie pokyliai turėjo
pasisekimą, į juos ateidavo daug žmonių. Tačiau, kaip anksčiau minėjau,
dėl lėšų stokos juos teko nutraukti.
– Ar tarp naujai atėjusių į operos chorą matote atsidavusių žmonių?
– Taip yra labai atsidavusių, kurie daug dirba. Jie tikrai nori,
kad opera gyvuotų. Daug dainininkų yra baigę Muzikos akademiją, gerai
pasiruošę. Turime ir nemažai solistų, kurie įsijungė į Operą.
Suprantu, kad naujiesiems labai sunku. Vyresnieji rėmėjai
iškeliauja amžinybėn, o naujai atvažiavę dar nelabai
aukoja Operai. O juk Lietuvių opera tikrai unikalus dalykas, būtų
gaila, kad jos neliktų. Senais laikais operos sekmadienis būdavo
didžiausia šventė – suvažiuodavo žmonės iš visos
Amerikos, 68ojoje gatvėje dirbdavo visos tavernos. Tai buvo mūsų
pasididžiavimas. Po tos šventės pirmadieniais neidavome į darbą
(juokiasi). Buvo įdomus gyvenimas.
– O žmona ar nepriekaištaudavo, kad Jūsų penktadieniais vis nėra namuose?
– Žmona nepykdavo, tačiau kartais moterys jai paskambindavo
(juokiasi). Tačiau ji tikrai buvo labai tolerantiška, niekada
nėra pasakiusi, kad neisi į repeticijas. Ji mane suprato ir norėjo, kad
aš dainuočiau. O aš taip pat nenuklydau (juokiasi).
– O ką J. Vidžiūnas veikė tada, kai nedainuodavo?
– Rengiau moteris kailiais (juokiasi). Baigiau dizaino kursus. Esu pasiuvęs daug kailinių moterims.
– Pamatęs kailiniais apsirengusią moterį, galite pasakyti, ar geros kokybės kailiniai?
– O taip, tikrai galiu. Ne tik ar geros kokybės kailiai, bet ir ar gerai pasiūti.