IR VĖL APIE LIETUVIUS IR ŽYDUS
Donatas Januta
Amerikos, Europos ir Izraelio spaudoje pakartotinai pasirodo
straipsniai apie Lietuvos žydus, ir beveik be išimties vis jie
prasideda arba baigiasi su kaltinimais dėl Lietuvos žydų žudynių per
Antrąjį pasaulinį karą.
Abi tautos, lietuvių ir žydų, baisiai nukentėjo per Antrąjį pasaulinį
karą prasidėjusių ir paskui Stalino pratęstų tragedijų. Tačiau abi jos
kentėjo atskirai ir vėliau abi kaltino viena kitą už savo kančias.
Per praeitus daugiau nei 60 metų dauguma vokiečių organizuotų žydų
žudymų kalčių buvo išaiškinti, ir nusikaltėliai nubausti.
Bet per 50 sovietų okupacijos metų sovietų ir jų pakeleivių žiaurumai
buvo užšaldyti ir tik dabar, kai jau dauguma liudininkų yra
išmirę, kai kurie pamažu iškyla į viešumą.
Vokiečių organizuotos ir įvykdytos žudynės nužudė 6 mln. Europos žydų,
kurių 200,000, reiškia 3,3 procentai iš tų 6 milijonų,
buvo nužudyti Lietuvoje. Lietuva per pakartotinas sovietų, vokiečių ir
vėl sovietų okupacijas prarado visų savo gyventojų apie trečdalį
– 1,200,000, daugiau nei 33 procentai — nužudytų,
ištremtų, dingusių be žinios, pabėgėlių, emigravusių. Truko 30
metų, kol Lietuva vėl pasiekė tokį gyventojų skaičių, kiek joje gyveno
1939 metais.
Šių metų rugpjūčio 21 d. tarptautinio žurnalo ,,The
Economist” internetinėje laidoje išspausdintas straipsnis
su šūkiu: ,,Lietuva turi nustoti kaltinusi nukentėjusius!”
Teigiama, kad Lietuva vėl žydus persekioja, rašoma, kad Lietuva
kaltina žydus mėgindama išsisukti nuo pačios Lietuvos
kolaboravimo žydų žudynėse. Straipsnyje neigiama, kad sovietai vykdė
lietuvių genocidą, pareikšti kiti beprasmiški ir
klaidingi teiginiai.
Iš kur kilo tokie kaltinimai dabar? Šį kartą pradžia
slypi vienoje Lietuvos tragedijoje — įvykyje, kuriame nukentėjo
ne žydai, bet lietuviai.
I. Lietuvos kaimo sunaikinimas ir žudynės
Lietuvos rytiniame pakraštyje, šalia Lietuvos sienos su
Baltarusija ir Lenkija, per vokiečių okupaciją veikė įvairios
ginkluotos gaujos – ir banditų, ir komunistų. Pirmos
plėšikavo. Antros, tęsdamos komunistų ideologijos kovas
prieš vokiečius ir prieš vietinius gyventojus, neretai
irgi plėšikavo.
Iš kaimų tos gaujos vogdavo – prievarta su ginklais
atimdavo — derlių, gyvulius ir kitą maistą ir turtą, dažnai
palikdamos vietos gyventojus karo metu badauti. Būdavo ir tiesioginių
pasikėsinimų į kaimiečių gyvybes. Komunistų gaujos, pasivadinusios
,,partizanais”, buvo vadovaujamos iš Maskvos atsiųstų
specialių NKVD karininkų ir kontroliuojamos Maskvos (angl. ,,Central
Partisan Command of the Soviet Union”).
Pirmoji sovietų okupacija kraštą išardė. Vokiečių
okupacijos laiku tęsėsi karinė padėtis ir neramumai. Valdiškos
įstaigos daugelyje rytų Lietuvos apylinkių arba visiškai
neveikė, arba nepajėgė vietinius gyventojus apsaugoti nuo tų gaujų. Tad
kaimiečiai patys pradėjo griebtis ginklų gelbėti save, savo
šeimas ir savo ūkius.
Taip ir įvyko, kad Šalčininkų rajone esantis Kaniukų kaimas
pasipriešino tokių gaujų siautėjimui. Po kaimiečių
pasipriešinimų 1944 m. sausio 29 d. komunistų būrys puolė ir
sunaikino Kaniukų kaimą, sudegino trobesius, nužudė maždaug 40
gyventojų — vyrų, moterų, ir vaikų. Šį žudikų būrio
daugumą sudarė keturios komunistų ,,partizanų” gaujos,
pasivadinusios ,,Mirtis fašizmui”,
,,Keršytojo”, ,,Už pergalę” ir ,,Kovos”
vardais. Visos keturios gaujos buvo daugiausia sudarytos iš
Vilniaus geto žydų.
Dabar, praėjus daugiau nei 60 metų nuo tų žudynių, ,,The
Economist” pasirodo straipsnis ir apverčia aukštyn kojomis
tą Kaniukų kaimo tragediją.
Tas straipsnis pasirodė dabar todėl, kad Lietuvos prokuratūra
pareiškė norą apklausti – ne kaltinti, ne tardyti, ne
bausti, bet tik apklausti — tris žydus, buvusius komunistų
,,partizanų” gaujų narius. Visi trys yra prisipažinę veikę
tokiose gaujose. Vienas iš jų yra parašęs knygą, kurioje
jis prisipažįsta dalyvavęs Kaniukų kaimo naikinime, savo knygoje jis
pasakoja, kaip jo grupė degino trobesius.
Jis tą operaciją savo knygoje pavadina ,,pabauda” arba
,,bausme”, nes kaimiečiai ,,nedavė” jiems maisto.
Reiškia, kaimiečių žudynės ir kaimo padegimas yra ne genocidas,
ne žudynės, o tik ,,pabauda”. Ir dabar jam ir kai kuriems kitiems
žydams pasibaisėtina, kad Lietuvos prokuratūra, remdamasi dokumentais
ir liudijimais, nori paklausti jo, kaip ten iš tikrųjų viskas
vyko, kodėl tie 40 žmonių buvo nužudyti, kodėl to kaimo trobos buvo
sudegintos ir galbūt paklausti, ką jis pats ten darė.
Prokurorai nori tuos tris žydus apklausti ne todėl, kad jie žydai, bet
todėl, kad jie yra prisipažinę priklausę gaujoms, kurios žudė lietuvius
kaimiečius — vyrus, moteris ir vaikus, o bent vienas jų yra
prisipažinęs dalyvavęs Kaniukų kaimo žudynėse.
Vietoj to, kad atsakytų į prokurorų klausimus, žydai visa tai apverčia
aukštyn kojom ir panaudoja tai, kaip dar vieną progą vėl
kaltinti Lietuvą. Reiškia — netrukdykite mūsų, žydų, su
savo smulkmenomis apie kažkokio kaimo žudynes. Juk ten ne žydai žuvo, o
be to, jūs, lietuviai, patys esate karo nusikaltėliai. Šitaip
atsiliepdami jie mėgina nukreipti dėmesį nuo nekaltų žmonių žudynių,
kurias įvykdė žydų komunistų gaujos.
II. Neapgalvotais veiksmais ir miglotais žodžiais mes pralaimime
,,The Economist“ pasirodžiusi žydų reakcija į Kaniukų kaimo
žudynes yra ne pirmas kartas, kai ne tik skriaudos lietuviams yra
nušluojamos į šalį, bet atvirkščiai —
Lietuva ir lietuviai yra apkaltinami ir net apšmeižiami.
Tokie iššūkiai neatstovauja visiems žydams. Yra žydų
organizacijų ir veikėjų, kuriuos profesorius Norman G. Finkelstein,
pats kilęs iš Holokauste nukentėjusios žydų šeimos, yra
pavadinęs “Holokausto pramonė” (angl. ,,Holocaust
Industry“). Šios žydų organizacijos ir veikėjai
išnaudoja žydų tragediją ir kančias savo naudai, savo pelnui.
Jiems mažiau rūpi teisybė, nei jų pačių išsilaikymas.
Žydų Holokausto pramonė turi daug įtakos ne tik žydų, bet ir apskritai
tarptautiniame gyvenime. Mes, lietuviai, neprilygsime žydų įtakai
pasaulyje. Bet vis tiek galėtumėme aiškiau ir plačiau
paaiškinti, kaip ir kas vyko tada Lietuvoje, ir geriau viską
pristatyti. Pažiūrėkime į keletą pavyzdžių.
Mūsų prezidentas Valdas Adamkus, reaguodamas į žydų spaudimą, jau
spėjo atsiprašyti žydų už tai, kad prokuratūra nori tuos
anksčiau mano minėtus tris žmones apklausti. Adamkus būtų galėjęs
atsakyti, kad prokuratūra turi ne tik teisę, bet ir pareigą
ištirti nekaltų civilių žudynes – nesvarbu, ar
kaltinamieji yra žydai, lietuviai ar arabai. Žudynės yra žudynės. Ir
jeigu tie trys žydai nekalti, tai kodėl jie neatsako į prokurorų
klausimus? Juk taip būtų reikalas užbaigtas.
Adamkus taip pat galėjo visai nesikišti į šį reikalą
– ne prezidentūrai skirta ieškoti karo nusikaltėlius. Bet
kažin ar Adamkus, skubėdamas atsiprašyti už tai, kad prokuratūra
iškėlė žydams nepatogius klausimus, iš viso pagalvojo
apie tuos nužudytus kaimiečius.
O mums turbūt nėra ko nė svajoti, kad Adamkus būtų panaudojęs tą progą
užklausti žydus apie jų globojamus karo nusikaltėlius — Rainių
miškelio vyriausią žudiką Nachmaną Dušanskį ir
kitus, kuriuos Izraelis priglaudė ir atsisakė perduoti teismui. Taigi,
Holokausto pramonė turi daug įtakos, o lietuviai net neišnaudoja
tiek, kiek jiems priklauso.
Ankščiau šiais metais vienas iš aktyviausių
Holokausto pramonės veikėjų, Izraelio Simon Wiesenthal centro
direktorius Efraim Zuroff apkaltino ne tik tuos lietuvius, kurie
Lietuvoje gyveno per Antrąjį pasaulinį karą, bet ir tuos, kurie dar
nebuvo gimę, pasmerkdamas juos kaip “karo nusikaltėlių
palikuonis” (,,The Jewish Journal“, 2008 m. sausio 10 d.).
Taip Zuroffui pasireikšti paruošė sceną vienas iš
mūsų pačių tarpo. JAV lietuvis sukėlė šurmulį
triukšmingai siūlydamas įtraukti į lietuvių tautinių
šokių šventę ligi šiol neaiškią
“jidiš šokėjų” grupę. Kai jo siūlymas buvo
nepriimtas, jis paskleidė savo neapykantą ir kaltinimus ne tik
lietuvių, bet ir žydų visuomenėje. Tokiu būdu tiesiog
išprašė Zuroffą dar kartą apkaltinti ne tik vieną
lietuvių kartą, bet ir palikuonis.
Tame žydų žurnalo straipsnyje šalia Zuroffo šmeižto įdėta
graži spalvota patenkinto Dariaus Udrio fotografija, kartu su jo
pasisakymais. Pabaigoje Udrys ten lietuvius lyg ir
“apgina”, pareikšdamas žydams, kad jis pats
“netiki”, jog Lietuvių Bendruomenės JAV vadovybė yra
antisemitai. Kaip suprasti sakymą “netiki”? Netiki,
bet . . .?
Kartais bandoma pamokyti, pvz.,: ,,Lietuvių dalyvavimas [žydų]
žudynėse įpareigoja Lietuvą itin jautriai reaguoti į antisemitų ir
nacistų iššūkius.” (Kęstutis Girnius,
“Draugas”, 2008 m. balandžio 9 d.) Bet iš
tikrųjų, ne tik Lietuva, bet visi geros valios žmonės turėtų
“jautriai” reaguoti į tragedijas ir nelaimes, ne vien tik
žydų, bet visų žmonų. Nors nei Zuroff, nei kiti jo pakeleiviai nerodo
daug “jautrumo” mums, lietuviams, dėl mūsų patirtų
tragedijų.
Ir kodėl visa Lietuva išskirtinai yra “įpareigota"
jautriai reguoti? Ar visa Lietuva kalta? Vokiečių okupacijos laiku
Lietuva nepriklausomos savarankiškos valdžios, per kurią Lietuva
kaip valstybė būtų galėjusi veikti, neturėjo. Ar visi lietuviai kalti?
Tada Lietuvoje gyveno apie 3 mln. gyventojų – visi tie 3
mln. tikrai nežudė žydų. Ir kuri Lietuva turi jaustis
išskirtinai “įpareigota"? Šiandienos Lietuvoje
retas lietuvis tada buvo gimęs. Ar mes priimame Zuroffo kaltinimą ir
ateinančioms lietuvių kartoms?
Kiek lietuvių žudynėse “dalyvavo”? Ir ką
reiškia "dalyvauti"? Kiaušinis kiaušinienėje irgi
"dalyvauja". Bet ne pats kiaušinis sugalvoja, paruošia ir
iškepa tą kiaušinienę. Ne Lietuva sugalvojo, organizavo
ir vykė žydų žudynes.
Lietuviai nepaneigia žydų žudynių ir užjaučia šios
tautos kančias. Bet žydai paneigia Lietuvos teisę ištirti
Kaniukų kaimo žudynes. Net nenori apie jas kalbėti, bet iš karto
pakeičia temą ir nukreipia dėmesį į jų pačių kančias. Tokiu
būdu žydai paneigia ir nepripažįsta lietuvių kančių.
III. Kai kurie faktai apie tragedijas
Holokausto pramonės žydų veikėjai pakartotinai kaltina Lietuvą ir
lietuvius. Į tuos kaltinimus atsiliepti svarbu tiksliai ir
aiškiai. Tam naudinga žinoti ir neužmiršti nors
pagrindinius bendrus faktus.
Nėra Europos šalies, kur žydai buvo žudomi ir kur vokiečiams
nurodžius nedalyvavo vietiniai gyventojai. Tai buvo viena
iš pagrindinių vokiečių veiklos nuostatų. Pvz., Prancūzijoje
prancūzų policijai buvo pavesta, ir jie tą užduotį atliko, suimti
žydus ir įsodinti juos į vagonus, kuriais vežė tiesiai į Auschwitz ir
kitus mirties lagerius.
Vokiečių suorganizuotų ir įvykdytų žudynių 1939-1945 metais metu buvo
išžudyta 6 mln. Europos žydų. Tos žudynės ne vienintelės
vykusios praeitame šimtmetyje, ir ne pačios didžiausios.
Stalinas per visą savo valdymą, 1924-1953 metais, išžudė 20 mln.
žmonių. Į tą skaičių įeina ir lietuviai. Vien tik per 1933-1934 metus
Stalinas dirbtiniu badu nužudė tarp 7 ir 11 mln. ukrainiečių. 1975-1979
m. Kambodžoje Pol Pot komunistų valdžia išžudė 2 mln., apie 25
procentai to krašto gyventojų. 1915-1918 metais turkai nužudė
1,5 mln. armėnų.
Kaip minėta, 3,3 procentai iš tų 6 mln. išžudytų Europos
žydų arba 200,000 buvo išžudyti Lietuvoje. Tuo tarpu Lietuva
1939-1959 m. per vokiečių ir sovietų okupacijas prarado 1,2 mln.
— daugiau nei 33 procentai visų gyventojų.
Žydų žudymas buvo sugalvotas, organizuotas ir įvykdytas vokiečių.
Pačioje Vokietijoje ir okupuotose Vakarų Europos šalyse
vokiečiai žydų naikinimo programą slėpė. Paskelbdavo, kad žydus
perkrausto į darbus arba į ,,perauklėjimo” stovyklas,
arba į naujas gyvenvietes buvusiose Sovietų teritorijose.
Bet Lietuvoje ir kitose iš sovietų atimtose
šalyse vokiečiai elgėsi kitaip. Nuo vietinių gyventojų žydų
žudynių neslėpė taip, kaip slėpė Vakarų Europos šalyse. Vietoj
to, išlikusiuose vokiečių dokumentuose yra nurodymai
uniformuotiems vokiečiams nedalyvauti žydų gaudyme nei žudynėse, bet
tam panaudoti vietinius žmones ir fotografuoti vietinių dalyvavimą.
Taip sąmoningai vokiečiai savo pačių kaltę mėgino nuslėpti ir prisegti
ją vietiniams gyventojams. Dėl to, kad tų vokiečių fotografijų ir filmų
yra šiek tiek išlikę, jais naudojasi tie, kurių tikslams
naudinga toliau kaltinti Lietuvą.
Tuose pačiuose vokiečių dokumentuose vėliau galima atrasti
jų viršininkų nusiskundimų, kad sunku rasti vietinių
lietuvių, kurie sutiktų dalyvauti žudynėse, vokiečiai pabrėžia, kad tik
nugirdžius alkoholiu pasisekdavo kartais įtraukti keletą lietuvių.
Sunkiai rasdami vietinių lietuvių tokiam darbui, išradingi
vokiečiai Lietuvoje surado kitą išeitį. Šiaip taip kur
nors sudarę grupę lietuvių, jie paskui tą pačią grupę vežė iš
vienos vietos į kitą atlikti uždavinius. Ir paskui vokiečiai skelbė,
kad visur ,,vietiniai” gyventojai savo noru vykdė žudymus.
Bet kiek lietuvių iš viso žudė žydus? Istorikas Arūnas Bubnys
iš išlikusių raštų ir dokumentų yra apskaičiavęs,
kad tiesioginių žydų žudikų tarp lietuvių buvo 2,000-3,000.
Reiškia, maždaug vienas dešimta-dalis procento arba 0,1
procento visų Lietuvos gyventojų. Jeruzalės universiteto
profesorė Dina Porat apskaičiavo, kad lietuvių, kurie vienaip ar
kitaip dalyvavo žydų žudynėse, galėjo būti apie 15,000, reiškia
— 0,5 procento visų Lietuvos gyventojų. Tai toli gražu ne visa
Lietuva.
Kiek lietuvių gelbėjo žydus? Ligi šių metų rugsėjo Izraelio Yad
Vashem centras yra pripažinęs daugiau nei 700 lietuvių ,,Pasaulio
teisuoliais” — žmonėmis, kurie žydus ir jų šeimas
išgelbėjo nuo vokiečių žudymų. Vilniaus žydų muziejus turi
sąrašą su daugiau nei 2,000 dar kitų lietuvių, kurie taip
pat išgelbėjo žydų gyvybes. Šie du sąrašai kartu
viršija 3,000 gelbėtojų.
Ir tai ne visi. Ir ne visi gelbėtojai bus išaiškinti. Po
karo žmonės išsisklaidė po pasaulį. Tarp gyvųjų jau mažai likę
tų, kurie gali paliudyti. Per sovietmetį tokių žinių nebuvo galima
rinkti. Dabar laikas tam jau praėjo. Bet pagal bendrus skaičius matyti,
kad palyginti su tuometinės Lietuvos 3,000,000 gyventojų, gelbėtojų
skaičius nedaug skiriasi nuo tų, kurie žudė — vienų yra 0,1
procento, kitų — 0,1 – 0,5 procento.
Kodėl Lietuvoje nebuvo žydų išgelbėta daugiau? Kodėl lietuvių,
kurie juos gelbėjo, nebuvo daugiau? Žmonių už žydų gelbėjimą vokiečiai
negailėjo, ne tik gelbėtojui, bet ir visai jo šeimai iš
karto buvo įvykdoma mirties bausmė. Retas žmogus yra linkęs rizikuoti
ne tik savo gyvybe, bet ir savo šeimos.
Kita didelė priežastis buvo ta, kad Lietuvoje, daugiau negu kitose
Europos šalyse, žydai sudarė atskirą, uždarą visuomenę. Lietuvos
žydai iš visų Europos žydų mažiausiai bendravo su žmonėms, tarp
kurių jie gyveno. Tas pakenkė žydams dvejopai. Pirma, vokiečiams buvo
lengviau juos atskirti nuo kitų gyventojų, suvaryti į getus, iš
kurių jie negalėjo lengvai ištrūkti, ir kuriuose
pašaliniai žmonės negalėjo jiems padėti. Antra, tokiomis
sąlygomis nors žmonės ir mėgins gelbėti artimus, retas žmogus rizikuos
savo gyvybe dėl svetimo. Mažai lietuvių turėjo artimųjų tarp žydų.
Mažai žydų turėjo artimųjų tarp lietuvių.
Žydų istorijos tyrinėtojai aiškina, kad žydai Lietuvoje greta
lietuvių gyveno 600 metų, bet visą laiką atskirai, nes žydai laikė
lietuvius esant prastesnius už juos ir neturėjo noro su lietuviais
artimiau bendrauti. (Pvz., ,,Lithuanian Jewish Communities”,
Schoenberg & Schoenberg, New York, 1991 ir Northvale, N.J., 1996).
Taigi, jeigu įvykiai būtų susiklostę atvirkščiai, ar daug žydų
būtų rizikavę savo gyvybe gelbėdami lietuvius, su kuriais per 600
metų vengė artimai bendrauti?
IV. Kas toliau
Teisinga visiems prisipažinti ir atsiprašyti už savo kaltes.
Nenaudinga besąlygiškai priimti arba praleisti kaltinimus,
kurie nėra užsitarnauti. Dar blogiau — lietuvių kančias ir
tragedijas leisti kitiems nušluoti į šalį dėl to,
kad jiems yra nepatogu prisiminti jų pačių veiksmus.
Žydų Holokausto pramonės veikėjai vis dar ieško, ligi
paskutinio, 90 metų senuko, kuris gal kada nors dirbo kur nors lagerio
sargu. Jų veikėjai kaltina ne tik visą Lietuvą, bet ir lietuvių
palikuonis, kurie žydų tragedijos laikais dar nebuvo gimę.
Ir atvirkščiai, pačių žydų nusikaltėlių nesmerkia, teismui jų
neišduoda ir jų aukas neužjaučia. Lietuviai yra susipažinę su
Nachmanu Dušanskiu ir keletu kitų Lietuvos žudikų, kuriuos
Izraelis priglaudė. Bet buvo ir daugiau, kurie rado prieglobstį
Izraelyje.
Lenkija kelis kartus prašė Izraelio perduoti Lenkijos teismui
buvusį Stalino laikų lagerio komendantą Solomon Morel, kurio
lageryje 1945 metais iš 6,000 kalinių — civilių, moterų ir
vaikų — 1,695 buvo nužudyti. Tuo tarpu kai ukrainiečio Demjanjuko
bylą, kuris buvo tik vokiečių lagerio sargybinis, ne viršininkas
ir ne komendantas, žydai stūmė net ir su klastotais dokumentais,
kol pabaigoje Izraelio Aukščiausias teismas išteisino ir
išgelbėjo tą senuką nuo neteisėtos mirties bausmės.
Vienas iš ,,The Economist” straipsnio beprasmiškų
ir klaidingų teiginių yra tai, kad ten parašyta, jog Antrojo
pasaulinio karo tragedijos Lietuvai nebuvo tokios baisios, be to, net
buvo jai ,,naudingos”, nes po viso to Lietuva atgavo Vilnių. Ar
kas drįstų pasakyti žydams, kad jų 6 mln. nužudytų buvo jiems
,,naudingi”, nes po to jie gavo savo valstybę ir todėl jie neturi
dėl ko skųstis?
Naivu galvoti, kad kai esame neteisingai kaltinami, jeigu nereaguosime
į tuos kaltinimus arba mandagiai nusileisime, tai kaltinimai
nesikartos. Naivu galvoti, kad jeigu pakviesime keletą ,,jidiš
šokėjų” su mumis pašokti klumpakojį, tai Zuroff ir
kiti Holokausto pramonės aktyvistai nustos vadinti lietuvius
,,žyd-šaudžiais”, atsisakys savo pelningos karjeros, ir po
to mes visi kartu amžinai su jais gyvensime laimingi.
Istorijos nesutarimuose teisingi faktai yra geras ginklas ir gera
apsauga, jeigu jie yra aiškiai, tiksliai ir plačiai
išplatinti. Šių laikų internetas prieinamas visiems,
ir mažoms tautoms. Elektroniniu paštu galima pasiekti visą
pasaulį. Lietuviai turi savo spaudą ir Lietuvoje, ir išeivijoje.
Siekdami lietuviams teisybės, pavyzdžiui, Kaniukų kaimo žudynėse,
gaila, jei leidžiamės kitiems nukreipti mus nuo mūsų tikslo, leidžiame
jiems pakeisti diskusijos temą, jei mūsų tema jiems yra nepatogi. Abi
tautos — lietuviai ir žydai, baisiai nukentėjo nuo Antrojo
pasaulinio karo tragedijų. Lietuva prarado 1,200,000 — trečdalį
— visų savo gyventojų, tarp jų — 200,000 žydų.
Tas 1,000,000 prarastųjų, kurie nėra žydai, neturėtų būti
lietuviams mažiau svarbūs, negu tie 200,000 žydų yra svarbūs žydams.
Jeigu lietuviai patys aiškiai ir ryžtingai neieškos ir
neišreikalaus teisybės Kaniukų kaimiečių žudynėse ir kitose
mūsų tautos tragiškose skriaudose, niekas kitas tikrai už mus to
nepadarys.