Leonidas Donskis. Jolantos Donskienės nuotr.
L. DONSKIS:
Lietuvai turbūt kaip niekada reikia išeivijos sukauptos patirties
Š. m. spalio 14 d. Vašingtone (Washington, DC) lankysis
filosofas, idėjų istorikas, politikos komentatorius ir kritikas prof. Leonidas Donskis.
Čia jis Woodrow Wilson International Center for Scholars skaitys
paskaitą ,,Amžiaus ir jo socialinės bei moralinės tvarkos litmuso
popierėlis: Lietuva XX amžiuje”. Prof. Donskį ne vienas
,,Draugo” skaitytojas turbūt neakivaizdžiai pažįsta iš jo
kritinių, analitinių straipsnių lietuviškoje spaudoje
(Bernardinai.lt, Delfi.lt, ,,Vakarų ekspresas” ir kt.), jis yra
daugelio knygų lietuvių ir anglų kalbomis autorius ir jau penketą metų
per Lietuvos televiziją rengia ir veda autorinę laidą ,,Be
pykčio”, skirtą pasiaiškinti Lietuvos gyvenimo
reiškinių priežastis, diskutuoti be rėksmingų susidūrimų,
išklausyti kito nuomones be pykčio.
Pasirinkti pokalbio su prof. L. Donskiu temą nėra lengva — su juo
galima leistis į nesuskaičiuojamų temų įvairovę. Šįkart
pokalbiui pasiūliau išeivijos temą, temą, kuria VDU profesorius
ne taip dažnai kalba. Pats ne vienerius metus ragavęs emigranto duonos,
kaip jis pats sako, gyvenęs akademinio klajūno gyvenimą, gyvenęs ir
dirbęs JAV, Švedijoje, Anglijoje, Vengrijoje, Suomijoje ir
kitur, jis štai jau keletą metų gyvena Kaune, dirba Vytauto
Didžiojo universitete.
– Gerb. profesoriau, kieno kvietimu važiuojate į Vašingtoną?
– Vykstu dalyvauti Europos humanitarinio universiteto (EHU)
valdybos posėdžiuose. EHU yra nepriklausomas ir privatus baltarusių
universitetas, kurį Aleksandro Lukašenkos režimas už
vakarietiškų idėjų sklaidą ir nepriklausomos edukacijos idėjas
ištrėmė iš šalies kaip instituciją. Jam
prieglobstį suteikė Lietuva, kurioje EHU veikia kaip vienas iš
Lietuvos universitetų, bet sykiu jį, kaip tremtyje veikiantį
universitetą, globoja Europos Sąjunga ir ypač Šiaurės
šalių ministrų taryba. Valdyba yra tarptautinė, tad aš
joje atstovauju Lietuvai. Kadangi valdyboje svarbų vaidmenį atlieka
kolegos iš JAV, buvo nutarta spalio mėnesio darbo susitikimą
rengti Vašingtone. Prieš tai dirbome Kopenhagoje ir
Vilniuje. Bet Vašingtone ketinu ir dar šį bei tą nuveikti
– skaitysiu viešą paskaitą Woodrow Wilson centre, taip pat
laukiu susitikimo su savo kolegomis.
– Kurį laiką ir Jūs pats valgėte
emigranto duoną. Kokiose šalyse teko ilgiau ar trumpiau gyventi,
kuri šalis buvo svetingiausia, įdomiausia gyventi?
– Ilgiausiai gyvenau JAV – beveik ketverius pilnus
akademinius metus (septynis semestrus praleidau JAV universitetuose).
Daugiau nei metus gyvenau ir dirbau Švedijoje, vienerius
akademinius metus – Anglijoje, pusę metų – Vengrijoje, tris
mėnesius – Olandijoje. Beje, šiose šalyse ir dabar
aš nuolatos lankausi, dalyvauju konferencijose ir dėstau. Sykiu
dažnai po porą savaičių leidžiu Suomijoje ir Italijoje, šalyse,
kurių universitetuose kasmet dėstau. Kuri šalis buvo
svetingiausia? Kultūros ir atmosferos požiūriu dievinu Olandiją ir
Italiją, dėl puikių draugų ir kolegų man itin artima Suomija, labai
įdomi ir kartu keista šalis man visada atrodė Anglija. Vis dėlto
atmetęs JAV mane kamavusią nostalgiją ir Europos ilgėjimąsi, turiu
pripažinti, kad profesinio gyvenimo požiūriu pati geriausia ir
atviriausia šalis man atrodo būtent JAV. Sykiu ji yra ir
draugiškiausia emigrantams. Tik Amerikoje mano kaimynai, vos
susipažinę su manimi, mane ir mano žmoną Jolantą kviesdavosi ne
šiaip į svečius, o net į šeimos šventes. Tokio
socialinio intymumo ir atvirumo svetimšaliams Europoje nėra ir
turbūt niekada nebus. Metus gyvenau Anglijoje ir turiu puikių kolegų
ten, bet niekas iš jų manęs nėra nors kartą pasikvietęs į namus
(tik gerokai vėliau, vienam iš jų jau persikėlus gyventi ir
dirbti į Glazgą (Glasgow), vieną vakarą praleidome jo naujuosiuose
namuose – jis pats, būdamas anglas, tapo šiek tiek
emigrantu Škotijoje, o aš šiuos elgesio ir
motyvacijos kodus skaitau lengvai). Apskritai esu pastebėjęs gan įdomią
tendenciją – tik Amerikoje aš iš tikrųjų artimai
susibičiuliavau su tenykščiais žmonėmis, o Anglijoje ir
Švedijoje mano bičiuliais tapdavo svetimšaliai. Kiek man
teko girdėti, ir kiti žmonės Anglijoje paprastai susidraugauja ne su
anglais, o su kitais emigrantais. Juokais esu sakęs, kad užsienyje
puikiais bičiuliais tampa žmonės, kurių šalys nėra arba
praeityje nėra buvusios Lietuvos draugės. Pavyzdžiui, visur užsienyje
greitai susibičiuliauju su inteligentiškais rusais, ypač
akademinės sferos žmonėmis. Užsienyje labai susidraugavau su vokiečiais
– būtent svetur. Vargu ar tai būtų įvykę jų aplinkoje.
Emigracijoje žmogus atsikrato kai kurių jo elgesį deformuojančių savo
socialinio konteksto dalykų, tampa atidesnis bei jautresnis ir
apskritai labiau brangina žmonių santykius. O štai JAV nebūtina
siekti atsiriboti nuo amerikiečių, kad kas nors kitas tave geriau
suprastų – amerikiečiai yra puikūs ir lojalūs draugai, tad visos
kalbos apie jų tariamą šaltumą man tėra niekų tauškimas.
– Ar ta emigranto patirtis buvo (vis dar yra) vertinga? Jei taip, kuo ir kodėl?
– Taip, net labai vertinga. Geriau suprantu žmonių santykių
reliatyvumą ir neįvardijamus jų aspektus, kuriuos gali pajusti tik
gyvendamas ne savo šalyje. Tada daraisi jautresnis bet kokiam
svetimšaliui, o kartu ir atidesnis kitoms kultūroms. Pavyzdžiui,
kaip minėjau, Anglijoje gyvendami artimai susibičiuliavome su rusais ir
vokiečiais – nuo tų laikų Vakarų Jorkšyre (West Yorkshire)
gyvenančios ir su mumis susipažinusios vokietė ir rusė tapo mūsų
artimomis draugėmis. Pagaliau emigranto patirtis mane pavertė
profesionalesniu dėstytoju ir apskritai leido gerokai patobulėti
profesijos sferoje. Nemanau, kad būčiau tapęs tikru tarptautinės
akademinės sferos nariu, apgynęs antrąjį doktoratą Suomijoje ir
pradėjęs rašyti bei leisti knygas anglų kalba, jei ne emigranto
patirtis.
– Turbūt ne tik gyvenote
užsienyje, bet ir turėjote progos iš arčiau pamatyti, kas ta
lietuvių išeivija, ypač senesnioji, yra. Koks buvo ir yra Jūsų
vertinimas apie išeiviją – tiek seną, tiek ir naują?
– Negalėčiau apibendrinti. Išeivija yra tikrai ne mažiau
kontrastinga ir įvairi nei Lietuvoje gyvenantys lietuviai. Būta visko.
Konservatyvesnei išeivijos daliai kliuvo ir nuolat klius daug
kas – ir mano kilmė, ir ryšys su Santara-Šviesa, ir
mano liberalios bei kosmopolitinės pažiūros, kurių neslepiu. Draugų ir
artimų kolegų turiu daugelyje šalių, jie man yra nė kiek ne
mažiau brangūs ir svarbūs už mano draugus Lietuvoje. Žinoma,
išeivijoje man teko sutikti ir nuostabių žmonių, kurių niekada
nepamiršiu ir kurie man padarė didelę intelektualinę ir moralinę
įtaką. Pakanka paminėti Vytautą Kavolį ir Aleksandrą Štromą
– du išeivijos mąstytojus, kuriuos laikau savo artimais
draugais, autoritetais ir mokytojais. Puikių, talentingų ir
šviesių žmonių netrūksta ir naujojoje išeivijoje –
man teko su ja bendrauti JAV, Anglijoje, Airijoje. Bet ji daug kuo
skiriasi nuo senosios išeivijos, kuri visada turėjo ypatingą
moralinės bei politinės misijos ir dalyvavimo istorijoje pojūtį.
Naujoji išeivija yra tiesiog laisvo pasaulio ir nesuvaržyto
gyvenimo fenomenas – negi žmonės turi teisintis savo
šaliai ir pasauliui už tai, kad gyvena ir dirba svetur? Pagaliau
juk jei, neduokdie, kokia rimta bėda ištiktų Lietuvą, naujoji
išeivija taptų tokia pat ryžtinga ir nekompromisine kovotoja už
Lietuvą svetur, kokia buvo senoji išeivija.
– Kas paskatino grįžti į Lietuvą?
– Istorikas ir iškilus visuomenės veikėjas profesorius
Egidijus Aleksandravičius. Mes su žmona ir taip ilgėjomės Lietuvos, tik
mus persekiojo įtarimas, kad ten tektų pernelyg daug jėgų eikvoti kovai
už savo asmens neliečiamybę bei orumą, o sykiu ir patirti nuolatinį
aplinkos spaudimą daryti kompromisus, kurie mums būtų moraliniu
požiūriu nepriimtini. Prof. Aleksandravičius, pats nuolatos gynęs savo
ir kitų žmonių orumą ir niekada nepataikavęs sistemai bei biurokratams,
2001 metais mane pagaliau įtikino, kad Vytauto Didžiojo universitete
galima būti nepriklausomu žmogumi, sykiu dirbant akademinės Lietuvos
dabarčiai ir ateičiai. Tad prof. Aleksandravičiaus dėka baigiau
akademinio klajūno gyvenimą, grįžau ir vėl pradėjau dirbti tėvynėje.
– Bendradarbiaujate su spauda ir
televizija. Gal klystu, bet neteko Jūsų matyti/girdėti pasisakant
tokiais išeivijai rūpimais klausimais, kaip dviguba pilietybė,
menkas užsienyje gyvenančių Lietuvos piliečių dalyvavimas rinkimuose ir
panašiai. Ar Jums tos temos nėra įdomios, o gal – vengiate
jų?
– Prisipažinsiu, šitos problemos yra komplikuotos ir todėl
stiprių ir supaprastintų nuomonių išsakymo vengiu. Puikiai
prisimenu, kaip dvigubos pilietybės idėja pirmą kartą išgąsdino
Lietuvos politikus apie 1995 metus, kada buvo paniškai bijoma,
kad pirmiausia puls ir suvažiuos Amerikos bei Izraelio žydai reikalauti
savo turto. Viskas baigėsi tuo, kad niekas nepuolė atsiiminėti turto, o
dvigubos pilietybės atmetimas ir jos teikimas tik išimties
tvarka mirtinai įžeidė išeiviją. Ir dabar manau, kad šis
klausimas tik skaldys Lietuvą ir išeiviją. Kodėl? Todėl, kad jei
užtikrini dvigubą pilietybę NATO ir ES valstybėse gyvenantiems
lietuviams (tuo apsisaugodamas nuo Rusijos gyventojų dirbtinio
antplūdžio į Lietuvą, kad Rusijai eilinį kartą būtų ką ginti Lietuvos
teritorijoje nuo „lietuvių nacionalistų” teroro), nukenčia
Pietų Amerikos, Baltarusijos, Rusijos lietuviai – jie tampa
antrarūšiais žmonėmis savo tėvynainiams. Tad gal iš
tikrųjų verta labiau branginti Lietuvos pilietybę ir nedaryti bandymų
su dvigubomis pilietybėmis, kurios, dramatiškai pasikeitus
šalies gyventojų sudėčiai, emigravus daugiau nei pusei milijono
žmonių (ir atrodo, kad tai dar ne pabaiga) ir įvažiavus į ją daugiau
rusakalbių žmonių, paverstų Lietuvą tokia pat pažeidžiama kaip Latvija
ir Estija. Arba priimkime tokį dvigubos pilietybės įstatymą, kuris
nerūšiuotų Lietuvos piliečių į tikrus ir netikrus ar daugiau ir
mažiau lietuvius, bet sykiu numatytų saugiklius, neleisiančius
dirbtinai pakeisti Lietuvos visuomenės etninės kompozicijos.
– Lietuvai atkūrus
nepriklausomybę antrą kartą, išeivija, ypač JAV, jau ne
vienerius metus bando įvairiais Nukelta į 11 psl. Atkelta iš 5
psl. būdais dalyvauti Lietuvos politiniame, kultūriniame ir
visuomeniniame gyvenime. Kokias tokio dalyvavimo formas Jūs įžiūrite?
Kurios jų teigiamos ir kurios – neigiamos?
– Esama rimtų permainų šiuose išeivijos
socialiniuose ir politiniuose vaidmenyse mūsų šalyje.
Neužmirškime, kad šaliai vadovauja prezidentas Valdas
Adamkus – iškilus išeivijos veikėjas. Lietuvos
kariuomenės vadas dar visai neseniai buvo ilgametis aukštas JAV
kariuomenės karininkas, išeivijos lietuvis generolas Jonas
Kronkaitis. Priminčiau ir buvusius prezidento patarėjus – JAV
lietuvius Raimundą Mieželį, Julių Šmulkštį ir kitus.
Lietuvos interesų internacionalizacijos ir jos pozicijų užsienyje
stiprinimo darbe išeivija darbuojasi puikiai – ypač
diplomatai. Neigiamos formos? Yra tokia, turbūt visuotinai
išplitusi, neigiama bet kokios šalies emigrantų pagalbos
savo kraštui forma. Emigrantams kartais atrodo, kad jie viską
geriau išmano ir giliau žino krašte, kuriame nuolat
negyvena arba kuriame ilgą laiką negyveno. Jiems taip atrodo, nes
fiziškai ir emociškai nutolus lengviau susiformuoja
stiprios ir gan vienpusiškos nuomonės. Juk pakanka nutolti nuo
turtingo Lietuvos teatrinio ir apskritai meninio gyvenimo, kad
pasiduotum niūriam ir tiesiog juodam Lietuvos reikalų vaizdavimui mūsų
šalies žiniasklaidoje. Kad ir kaip būtų, nenoriu apibendrinti
– anaiptol ne visi senojoje išeivijoje puola vaduoti,
moralizuoti ir „civilizuoti” vietinių lietuvių, nors tokio
polinkio neabejotinai esama.
– Kokį vaidmenį, Jūsų nuomone,
išeivija turėtų ar galėtų vaidinti Lietuvoje ir savo gyvenamose
vietovėse? Ar visos nišos jau čia užpildytos?
– Esu įsitikinęs, kad daug daugiau akademinės sferos žmonių
galėtų grįžti į Lietuvą. Mokytojų ir dėstytojų korpuso stiprinimas bei
atmosferos keitimas vis dar išlieka tarp pačių
problemiškiausių ir svarbiausių dalykų. Lygiai kaip ir
nevyriausybinių organizacijų (NGO) kūrimo darbe išeivija gali
nuveikti labai daug – tai ypač stiprintų bendruomenes ir
pilietinę visuomenę Lietuvoje.
– Kaip vertinate Lietuvos
pastangas įtraukti išeiviją į politinį, visuomeninį Lietuvos
gyvenimą, bent dalį jų sugrąžinti atgal į Tėvynę?
– Teigiamai. Lietuvoje jau jaučiamos nuovargio ir politinės
apatijos apraiškos, įvairios krizės ir mūsų silpnos demokratijos
sukeltos nusivylimo šalimi bangos išvargino visuomenę.
Todėl šiuo metu Lietuvai turbūt kaip niekada anksčiau reikia
išeivijos sukauptos kūrybinės energijos, kompetencijų, socialumo
ir visuomeninio darbo patirties.
– Ar tenka susitikti su lietuviais, gyvenančiais svetur. Kokį įspūdį, mintis tokie susitikimai palieka?
– Įvairias mintis ir įspūdžius. Pavyzdžiui, susitikimai su
naująja išeivija Airijoje man patiko. Mačiau malonių ir, beje,
laisvų bei išdidžių žmonių, kuriems paprasčiausiai nusibodo
žemintis prieš arogantiškus ir plėšrius Lietuvos
darbdavius ar valdininkiją, iki šiol beveik niekuo
nesiskiriančią nuo sovietinės biurokratijos. Kita vertus, supratau, kad
tai simpatinga ir šviesi dalis, bet akivaizdi mažuma –
didžiajai masei naujųjų emigrantų dažniausiai nei šilta, nei
šalta, kad atvažiuoja kažkas iš Lietuvos su jais
pabendrauti. Ir aš juos suprantu. Greičiausiai ir aš pats
jų vietoje nenorėčiau bendrauti su tais, kurie per daug primena tą, nuo
ko norėjosi atitrūkti – įskaitant pokalbio temas ir kalbėjimo
būdus. Vis dėlto vengčiau apibendrinimų, nes visko man teko matyti
– pradedant tokiu elgesiu ir kalbomis ,,Ryanair” skrydžių
lėktuvuose, pilnuose stipriai išgėrusių lietuvių, kurių po to
ilgai nesinori nei matyti, nei girdėti, ir baigiant nuostabiais jaunais
žmonėmis Vakarų Europos universitetuose, kurių sugrįžimas į Lietuvą,
jei tik jis jų nepražudytų, gal pagaliau taptų lūžiu šalies
intelektualinėje, o gal net ir politinėje atmosferoje.
– Ar lankydamasis Vašingtone žadate susitikti su vietine lietuvių bendruomene, jos nariais ar panašiai?
– Įtariu, kad visiškai neturėsiu laiko. Labai jau įtempta
bus darbotvarkė. Gal kada ateityje, jei pavyks ilgesniam laikui atvykti
į JAV – beje, šito norėčiau. JAV jau pasiilgau, nes
nebuvau ten nuo 2002 metų gegužės, kada grįžau į Lietuvą.
Kalbino Dalia Cidzikaitė
Spalio 14 d., antradienį, nuo 12 val.
iki 1 val. p. p. Woodrow Wilson International Center for Scholars
Ronald Reagan Building and International Trade Center (Adresas: One
Woodrow Wilson Plaza, 6th Floor Auditorium, 1300 Pennsylvania Ave., NW,
Washington, DC 20004) įvyks prof. iš Lietuvos Leonido Donskio
paskaita ,,A Litmus Test of the Century and its Social and Moral Order:
Lithuania in the Twentieth Century”. Įėjimas nemokamas.
Daugiau informacijos adresu: http://www.vdu.lt/staff/PMDI/Donskis_en.htm ir www.wilsoncenter.org