Pranešimas skaitytas Vilniaus rotušėje
2008 m. rugsėjo 21 d.,
minint Adolfo Damušio 100metį
Minėjimas prasidėjo šv.
Mišiomis Šv. Kazimiero jėzuitų bažnyčioje, jas
atnašavo prelatas Gintaras Grušas ir kun. Alfonsas
Svarinskas. Toliau minėjimas persikėlė į Vilniaus rotušę.
Minėjime dalyvavo Damušių šeimos nariai Jadvyga
Damušiene ir Saulius Damušis. Tarp dalyvių buvo ir
svečių, atvykusių iš JAV. — Redakcija
Su socialinės demokratijos idealo žiburiu
Vidmantas Valiušaitis
Amerikiečių rašytojas ir diplomatas Washington Irving
(1783-1859), vienas pirmųjų amerikiečių kūrėjų, sulaukusių pripažinimo
Europoje ir daug prisidėjusių prie tų dviejų kultūrų suartinimo, yra
palikęs sparnuotą posakį:
„Didieji protai kelia sau tikslus, kiti žmonės vadovaujasi savo
norais.” Laimingos tautos, kurios turi tokio masto asmenybių. Ir
vargas toms, kurios neįstengia išsiugdyti didžių protų ar
nebeatsimena tų, kurie šito verti.
Adolfas Damušis (1908-2003), kurio šimtmetį susirinkome
paminėti šioje iškilmingoje aplinkoje, be abejo, buvo
žmogus, kėlęs aukštus tikslus sau ir savo gyvenimo turiniu bei
asmeniniu pavyzdžiu brėžęs gaires tautai. „Gerbiamas Prezidente,
Jūs nešate didelę atsakomybę už tvirtą Lietuvos valstybės
egzistenciją ir jos žmogaus geresnę buitį, kuri Tėvynėje labai sunkioje
būklėje. Ieškokime kelių ir galimybių sujungti visas tautoje
esančias pozityvias jėgas dėl vieno mums visiems brangaus tikslo
– Lietuvos gerovės. Lietuvos žmogus skausmingai kantriai laukia
geresnio rytojaus. Tegul jis tampa tikrove. To linkiu Lietuvai
iš gilumos širdies, ir tesaugo ją Dievas”, –
priimdamas Vyčio kryžiaus ordiną už pasipriešinimo sovietų ir
nacių okupaciniams režimams nuopelnus buvo pasirengęs ištarti A.
Damušis.
Deja, tų žodžių jis neištarė, kadangi prezidentas Algirdas
Brazauskas, lankydamasis Čikagoje 1994 m. spalio 2 d. žymiajam
rezistentui įteikė Vyčio kryžiaus III laipsnio ordiną, tačiau
išklausyti apdovanotojo padėkos žodžio laiko pristigo. Tas A.
Damušio žodis vėliau buvo paskelbtas išeivijos ir
Lietuvos spaudoje. Šis nedidelis epizodas gerai iliustruoja mūsų
politinės kultūros, socialinės atsakomybės, pagaliau –
valstybinės brandos laipsnį: net ir geras, gražias, kilnias intencijas
sumenkina formalus požiūris, atsainumas,
paviršutiniškumas.
Kita pusė pasielgė ne ką išmintingiau: A. Damušis
tučtuojau buvo užsipultas, kad „drįso” priimti apdovanojimą
„iš tokių rankų”. O jis drįso, nepaisant to, kad kai
kurie kiti išeivijos veikėjai rodė savo tariamą „moralinį
pranašumą” prieš „buvusį kolaborantą”
ir apdovanojimų neėmė. Tuo tarpu šis A. Damušio žingsnis
buvo apgalvotas ir sąmoningas: „Priimu šį žymenį per Jus,
kaip mūsų tautos įvertinimą ir dėkingumo ženklą tiems, kurie kovojo dėl
savo tautos laisvės savoje žemėje, kurie už laisvės troškimą
buvo okupantų persekiojami ir tremiami į svetimus kraštus, kurie
didelių ir nežmoniškų kančių keliu ėję paaukojo savo gyvybes,
kaip Tėvynės miškuose, taip ir Sibiro taigose ir nacių
kalėjimuose. Ačiū!”
Tai laikysena nuoseklaus, ištvermingo ir sąžiningo demokrato:
kovoti ne su asmenimis, bet su neteisėtais režimais, ginti ne asmenines
ambicijas, bet laisvės ir teisės principus, gerbti legitimias
demokratines institucijas, bet ne šliaužioti prieš
vadovaujančius asmenis ir jiems įsiteikinėti. Ši nuostata
raudona gija driekiasi per visą dramatišką A. Damušio
gyvenimą. Ir ji tik patvirtina, kad išsilaikyti nuosekliu
demokratu buvo nelengva ne tik smetoninio režimo prieškario
Lietuvoje (buvo kalinamas Varnių koncentracijos stovykloje), ne tik
bolševikų ir nacių kultuvėse (iš nacių kaceto 185 cm
vyras išėjo sverdamas 48 kg), bet taip pat ir, atrodytų,
pliuralistinėje Amerikos visuomenėje, o juo labiau – ir vėl
nepriklausomybę atgavusioje Lietuvoje.
•••
Šis žmogus buvo tikras prieškario nepriklausomos Lietuvos
„produktas”, kuriame, Juozo Brazaičio žodžiais tariant,
„lūžo nepriklausomos Lietuvos spinduliai ir davė įvairias
atošvaistas, apibūdinančias ne tik jį, bet ir pačios
nepriklausomos Lietuvos kryptį”. Gilus ir pažangus savo
profesijoje, tvirtas ir praktikuojantis savo pasaulėžiūroje,
tolerantiškas ir paslaugus kitiems – toks buvo tas
nepriklausomos Lietuvos „produktas”. A. Damušiui, to
paties J. Brazaičio pastebėjimu, buvo svetimas bet koks ekstremizmas,
vienpusiškumas. Pusiausvyra buvo jausti tarp dėmesio profesiniam
pasirengimui bei profesinei kūrybai iš vienos pusės ir
pasaulėžiūriniam susipratimui iš antros. Tuo tarpu santykiai su
kitais žmonėmis buvo grindžiami tvirtu savo įsitikinimų
išpažinimu ir pagarba kitų įsitikinimams.
„Pilnutinis žmogus” – taip asmenybės idealą dar
nepriklausomos Lietuvos pačioje pradžioje formulavo prof. Stasys
Šalkauskis, regėjęs lietuvių kultūros raidos perspektyvą, kaip
Rytų ir Vakarų vertybių sintezę. „Pilnutinio žmogaus”
idealas, kurį A. Damušis puoselėjo, iki paskutinio savo atodūsio
kėlė ir, turbūt, neperdėsiu pasakęs, kad pats jį ir įkūnijo, iš
esmės reiškė ne ką kita, kaip pusiausvyrą tarp įvairių žmogaus
galių, tam tikrą moderuotą laikyseną įvairių socialinių, politinių,
tautinių, religinių nusistatymų atžvilgiu, pusiausvyrą tarp įvairių
kultūrų.
A. Damušio vardas neatsiejamas ir nuo pasipriešinimo
okupaciniams režimams: nuo 1941 m. birželio sukilimo, nuo Laikinosios
vyriausybės, nuo VLIKO kūrimo, nuo Lietuvių fronto, nuo ilgus
dešimtmečius trukusios rezistencinės veiklos, garsiosios
Dainavos stovyklavietės įkūrimo JAV. Apie tai daug rašyta,
pakankamai plačiai žinoma, užimtų per daug laiko visa tai priminti,
nesikartosiu. Pažymėsiu tik, kad nuo 1989-ųjų A. Damušis nuolat
lankėsi Lietuvoje. Jis buvo vienas iš Vytauto Didžiojo
universiteto atkūrimo iniciatorių, universiteto senato narys, vėliau
– VDU garbės daktaras. Detroito universiteto (University of
Detroit) chemijos profesorius A. Damušis, mokslinę karjerą
pradėjęs VDU prieškario Lietuvoje, vėliau atliko daug mokslinių
tyrimų užsienyje, užpatentavo per 30 išradimų JAV, Kanadoje,
Prancūzijoje, išleido knygų ir parašė mokslinių
straipsnių tos srities Vakarų žurnaluose.
A. Damušis buvo vienas iš nedaugelio tų
ištvermingųjų, pridurčiau – ir laimingųjų, rezistencijos
kovotojų, sulaukusių Lietuvos atsikūrimo. Jis buvo ne vien aktyvus
dalyvis 50 metų trukusios kovos už savojo valstybingumo atkūrimą, bet
ir savotiškas to žygio simbolis, įkūnijęs visų Lietuvos patriotų
ir rezistentų laisvės, teisingumo, solidarios ateities lūkesčius,
gyvąją prieškario ir dabarties valstybingumo jungtį bei tąsą.
Jis turėjo ir formalius Sukiliminės vyriausybės vadovo įgaliojimus,
kurie jam buvo suteikti 1975 m. balandžio 17 d., jau po J. Brazaičio
mirties.
•••
Su A. Damušiu susipažinau 1989-aisiais, griuvus „geležinei
uždangai” ir su pirmąja Sąjūdžio aktyvistų banga nuvykęs
viešnagės į Jungtines Amerikos Valstijas. Tuo metu jis buvo
truputį jaunesnio nei dabartinio mūsų prezidento amžiaus. Atrodė
elegantiškai, fiziškai – pakankamai stiprus,
intelektualiai – žvalus, gyvybingas, įžvalgus, puikios politinės
nuovokos, greitos orientacijos ir neprilygstamos patirties.
Asmeniškai patyriau, kad jis labai domėjosi politiniais įvykiais
Lietuvoje ir pasaulyje, vylėsi užmegzti ryšius su atsikuriančios
Lietuvos vadovais, pasitarnauti atgimstančiai šaliai savo
patirtimi, buvo pasirengęs, reikalui esant, netgi vykti į Lietuvą. To
neprireikė. Jaunos Lietuvos valstybės institucijos šio žmogaus
nepažino ir neprisileido.
Sunku pasakyti, kokia būtų šiandieninė Lietuva, jeigu valstybės
organizavimosi pradžioje į valstybines vietas būtų nesibaiminta
pritraukti daugiau išeivijos pajėgų, ypač tokių asmenų, kurie
turėjo atitinkamą patirtį ir nepriekaištingą reputaciją.
Panašiai pasielgė estai ir, kaip matyti, nepralošė.
Lietuva nuėjo kitu keliu. Sunku dabar įvardyti priežastis, kodėl taip
atsitiko, kad reikšminga išeivijos intelektinio
potencialo dalis, patyrusi ir užgrūdinta ilgametėje politinio bei
socialinio darbo veikloje, liko nepanaudota atsikuriančios valstybės
statybai. O šios patirties anuomet labai trūko. Viena iš
priežasčių galbūt buvo ir ta, kad valdžios galią turintys retai kada
toleruoja stiprias, argumentuotai nuomones reiškiančias
asmenybes. Toks buvo A. Damušis.
Jam nuo seno rūpėjo socialinės ir politinės problemos, jas formulavo
konkrečiais siūlymais ir programomis. Dar prieškario Lietuvos
laikais jis sutapo su grupe katalikų intelektualų, 1936 m.
„Naujosios Romuvos” žurnale paskelbusių deklaraciją
„Į organiškosios valstybės kūrybą”, kuri tapo
konstruktyviai pateikta alternatyva rimtus politinius sunkumus
išgyvenančiam autoritariniam A. Smetonos režimui. Regint
pavojingai besiklostančią tarptautinę padėtį ir didėjančią socialinę
atskirtį šalies viduje, šia programa buvo bandoma siūlyti
būdus reformuoti autoritarinį režimą. Racionalių siūlymų keistis,
sujungti visas teigiamas krašto jėgas didėjančio pavojaus
iš agresyvių kaimynų – stalininės Sovietų Sąjungos,
hitlerinės Vokietijos ir diktatoriškos Lenkijos –
akivaizdoje, režimas, deja, nesuprato.
(…)
Konstruktyvios minėtosios deklaracijos mintys, aktyviai dalyvaujant ir
A. Damušiui bei kitiems jaunosios kartos katalikų
intelektualams, vėliau buvo išplėtotos ir 1958 m. paskelbtos
Lietuvių fronto bičiulių leidinyje „Į pilnutinę demokratiją.
Svarstymai apie valstybės pagrindus”. Pagaliau 1978 m., A.
Damušio inicijuotas ir didžiąja dalimi jo parengtas, pasirodė
Lietuvių fronto bičiulių „Credo”, kuriame pristatomos
pagrindinės vertybės, teikiančios pagrindą žmogaus laisvę ir socialinį
teisingumą branginančiai valstybei. Idealui, kurio A. Damušis
visą gyvenimą siekė, už kurį kovojo, bet kurį įgyvendinti Lietuvai per
savo nepriklausomybės istoriją ligi šiol taip ir nepavyko.
•••
Kovo 11-osios Lietuva, stokodama politinės patirties, ypač socialinėje
srityje, turėjo retą progą pasinaudoti sukauptu turtingu
intelektualiniu paveldu ir kurti nepriklausomą valstybę ant sveikų,
teisingumu bei socialiniu bendradarbiavimu grindžiamų pamatų.
Sugrįžimui į Lietuvą A. Damušis ruošėsi ir tam dirbo.
Laiške žurnalistui Juozui Kojeliui jis rašė:
„Socialinė sritis yra pats pagrindinis dirvonas, kuris turi būti
suartas. Mūsų visuomenė, ypatingai jaunuomenė, tegali būti paveikta bei
pajudinta naujomis moderniomis socialinėmis idėjomis. Jos turės būti
svetimos prievartinei politikai bei politikai be moralės. Socialinis
teisingumas, bendrasis labas, demokratija politinė, ūkinė, socialinė,
kultūrinė ir tarptautinė – tai ateities gairės. Mūsų
lietuviškoji visuomenė yra keista ir lėkštai buržuazinė.
Ji tegali būti sukrėsta naujų socialinių idėjų, nukreiptų prieš
smurtu vykdomą komunizmą ir anemijoje sukritusį liberalizmą.”
Panašu, kad būtent socialinio teisingumo idėjų Kovo 11-osios
Lietuvai kaip tik ir pritrūko. Išsivadavusi iš prievarta
vykdyto komunizmo, ji atsidūrė kraštutinio liberalizmo
gniaužtuose, pavojingai nuskurdinusi didelę visuomenės dalį, pasmerkusi
ją didžiausiai Europos Sąjungoje socialinei atskirčiai, didžiausiai
emigracijai, milžiniškam nusivylimui socialiniu teisingumu,
politikais, o kai kuriuose visuomenės sluoksniuose – net ir pačia
laisve bei demokratija. Tai be galo pavojingos socialinės tendencijos.
Kapitalizmo ir buržuazijos dvasia bei mentalitetas, pasak filosofo
Antano Maceinos, kito A. Damušio bendraminčio ir bendražygio,
susiklostė dar prieš kapitalistinius visuomeninius santykius.
Dvasiniai buržujai gyvena visuomet, kadangi tai amžinas žmogaus dvasios
tipas. Buržuaziškumas pasižymi dvasiniu lėkštumu,
materialinių gėrybių suabsoliutinimu ir naudos veiksnio iškėlimu
į aukščiausią vertybių lygį. Būtent šie požymiai kaip tik
ir ženklina dabartinės Lietuvos socialinį veidą. (...)
•••
1997 m. birželio 12 d. dr. A. Damušis grįžo į Lietuvą. Kaip
„Laisvosios Europos” radijo korespondentas dalyvavau Adolfo
ir Jadvygos Damušių sutiktuvėse Vilniaus oro uoste. Nustebino
kuklus pasitikusiųjų būrelis: pulkelis giminių, vienas kitas artimesnis
draugas, akademinio pasaulio atstovas, keletas ateitininkų.
Nepriklausomos Lietuvos valdžia neapsisunkino rūpesčiu tinkamai
pasitikti žmogų, kuris visą savo gyvenimą buvo atidavęs Lietuvos
laisvės bylai.
„Laisvosios Europos” radijo paklaustas, kokie motyvai lėmė
jo apsisprendimą sugrįžti, kai nusivylimo apstu tiek Lietuvoje, tiek
išeivijoje, A. Damušis tąsyk atsakė: „Meilė
Lietuvai. Aš tikiu Lietuva, tikiu tauta. Esam perėję ugnį ir
vandenį. Išlikom. Ir tie, kurie išlikom, galim susiburti
ir statyti savo kraštą. O tauta gali keistis. Ir keistis į
gerąją pusę.” Tauta gali keistis į gerąją pusę, tačiau tam yra
bent viena sąlyga: ji turi matyti pavyzdį, ji turi patikėti, kad esama
žmonių, kurių žodžiai nuo darbų nesiskiria. A. Damušis buvo
vienas iš jų.
Jo sielai apibūdinti, mano nuomone, geriausiai tiktų amerikiečių
verslininko ir rašytojo Samuel Ullmann žodžiai: „Jaunystė
nėra žmogaus gyvenimo laikotarpis. Tai dvasios būsena. Dvasios galia,
vaizduotės mastas, emocijų stiprumas, gebėjimas baimę įveikti drąsa,
patogumus – pakeisti nuotykiu. Metus kitus išgyvenęs,
niekas nesensta. ŽMOGUS SENSTA, KAI NETENKA IDEALŲ. Metai
raukšlėja veidą, entuziazmo praradimas — sielą. Tu esi
tiek jaunas, kiek pasitiki savimi ir tiek senas, kiek bijai; tiek
jaunas, kiek turi vilties, ir tiek senas, kiek esi nusivylęs. Kol tavo
širdis jaučia Kūrėjo, pasaulio bei žmonių grožį, linksmumą,
drąsą, didybę ir galią, tol tu esi jaunas. Tik kai tu nuleidi rankas ir
tavo širdis apsidengia pesimizmo šerkšnu ir
cinizmo ledu, tada tu tikrai esi senas ir te Dievas pasigaili tada tavo
sielos.”
Jeigu A. Damušio asmenybės šviesa padėtų nenuleisti rankų
dabarties rūpesčių akivaizdoje, neleistų širdims apsitraukti
pesimizmo šerkšnu ir cinizmo ledu, tai būtų tikras jo
pastangų įvertinimas ir geriausias paminklas jo gyvenimo žygiui.
Pranešimas sutrumpintas.