Stalino dvasia Rusijoje dar gyva
Aleksas Vitkus
Švedijoje įvykusiame šių metų politiniame seminare buvo
skaityta paskaita, kurios autorius Arkady Ostrovsky metė gana įdomų
žvilgsnį į posovietinę Rusiją ir bandė paryškinti skirtumus tarp
1917 metų revoliucijos ir naujosios „demokratinės” Rusijos
atsiradimo. Štai keletas įdomesnių jo minčių.
Po Sovietų Sąjungos subyrėjimo Rusija, likusi be ideologijos,
pirmiausiai rūpinosi tik savo ekonominiu išlikimu. Pradėjus
kilti naftos kainoms, Rusija vėl pasijuto turtinga ir svarbi, ir tada
naujai iškilo ideologijos poreikis. Negalėdamas surasti vizijos
ar strategijos ateičiai, Vladimir Putin pasirinko praeitį ir jos garbę.
Stalinas yra vėl laikomas dideliu Rusijos vadu, kartu su carais –
Jonu Žiauriuoju, Petru Didžiuoju ir dabar – pačiu Vladimir Putin.
Jei Stalinas „sumobilizavo” kraštą ir
išplėtė imperiją tiek, kad ji galėjo lygintis su Amerika,
Michail Gorbačiov tą poziciją prarado. Jis neprotingai tikėjo Vakarų
partnerius esant jo politiniais sąjungininkais. Jis prarado Vidurio ir
Rytų Europą. Jankiai sukėlė revoliucijas Ukrainoje ir Gruzijoje, kas
buvusias sovietų teritorijas pavertė Vakarų karinėmis bazėmis. Visa tai
verčia Rusiją imtis atkaklesnės užsienio politikos.
Tas savo naujas imperialistines ambicijas Rusija parodė ir
kariškai, užpuldama Gruziją tankais ir kitais sunkiais ginklais.
Tuo savo įsiveržimu Putin norėjo parodyti ir kitoms buvusioms sovietų
respublikoms: „Mes galime ir sustabdysime tolimesnį NATO
veržimąsi į rytus.”
Didžioji rusų dauguma į Stalino erą Rusijos istorijoje žiūri teigiamai.
Prasidėjus išpuoliui į Gruziją, tarp Rusijos liberalių
intelektualų nesimatė nė pusės tiek pasipiktinimo, kiek jo buvo 1968
metų sovietų akcijoje prieš laisvėti bandžiusią Čekoslovakiją.
Žurnalistai, istorikai ir menininkai šį kartą tylėjo.
Sovietų imperijoje žlugimas nepagimdė naujos liberalios posovietinės
ideologijos. Ir kai 1991 m. rugpjūtį KGB vestas perversmas sužlugo
rusų, rizikavusių savo gyvybe ginant Maskvos parlamentą, dėka, ta
nelaukta maskviečių pergalė nesujudino visos tautos siekti tikros
laisvės ir demokratijos, nors tam ir buvo puiki proga. Bet to
neatsitiko. Demonstruojantys tik nuvertė nekenčiamo KGB įsteigėjo
Feliks Dzeržinsky statulą ir sustojo. Žlugo sena sistema, bet negimė
nauja laisva tauta. Po dešimt metų niekas tos pergalės
prieš KGB nerado reikalo net tinkamai prisiminti. Stalinizmo
klaidos buvo pasmerktos, bet ne su tokiu entuziazmu, kaip 1956 m.
Chruščiov pasmerkė Stalino asmenybės kultą.
Ne kiekvienas sovietų pilietis buvo patenkintas 1991 metų rugpjūčio
įvykiais. Daug žmonių prarado savo santaupas. Kai kas negalėjo tikėti,
kad senoji sovietinė sistema jau tikrai žlugo. Kiti juto lyg
tuštumą ir nostalgiją, kuri per dešimt metų užvaldė
daugelio sąmonę ir sukėlė senų „gerų” laikų ilgesį. Kažkas
panašaus gal vyko ir Lietuvoje. Kyla klausimas – kodėl
rusai nepasuko nauju keliu? Ar, prisiminus 1917–1923 metų
pilietinio karo baisumus, juos surakino naujo baimė?
Nesunku suprasti, kodėl koks nors KGB karininkas jautėsi kažką
praradęs. Bet kaip pateisinti tuos intelektualus ar meno žmones,
ėjusius už perestroiką? Juk jie turėjo daugiausiai laimėti iš
Sovietų Sąjungos žlugimo. Kad jie staiga pasijuto pralaimėję, galima
būtų paaiškinti tuo, kad tokie žmonės, turėję specialias
privilegijas prie komunistų režimo, jų neteko.
Istorija mums rodo, kad visai kitaip atsitiko 1917 metais. Tada
revoliucija sujudino nepaprastą pakilią bangą tarp kūrėjų. Reikia tik
prisiminti tokius žmones kaip poetus Vladimir Majakovsky, Jevgeny
Jevtušenko, rašytojus Boris Pasternak, Michail
Šolochov, kompozitorius Dimitry Šostakovič, Sergei
Prokofjev ir kitus. Nieko panašaus neįvyko po 1991 metų
permainų, šį kartą Mūzos tylėjo.
Kai pasirodė Solženicin veikalas „Gulagų salynas” ir tapo
prieinamas rusų masėms, tos masės vengė jį skaityti. Autoriui 1994 m.
grįžus į Rusiją jis netapo dėmesio centru, beveik niekas nekreipė
dėmesio į jo veikalą „Kaip atstatyti Rusiją”. Labiausiai
dėl jo mirties gedėjo Putin, kuris mėgo rašytoją už jo palinkimą
į kraštutinį rusų nacionalizmą.
Rusija dar negrįžo į sovietų laikus, ir šiandien ji nėra
totalitarinė valstybė. Bet, nesusiformavus tikrai autentiškai
liberaliai ideologijai, senasis nacionalizmas, nors jau ir naujuose
neostalinistiniuose rūbuose, yra tapęs pačia stipriausia Rusijos
visuomenės jėga. Šitoji jėga ir atvedė rusų tankus į Gruziją ir
dabar kelia baimę daugumai Rusijos kaimynių.
Paskaitos autorius A. Ostrovsky pristatė ir naujųjų laikų Rusijos
istorijos knygą. „Sovietų Sąjunga nebuvo demokratija”,
– dėstoma tame naujame, mokykloms skirtame vadovėlyje, –
„bet milijonams viso pasaulio žmonių ji buvo pavyzdys geriausios
ir teisingiausios santvarkos. Per paskutinius 70 metų TSRS,
milžiniška pasaulio supergalybė, išgyvenusi socialinę
revoliuciją ir laimėjusi vieną iš kruviniausių istorijoje karų,
privertė Vakarų valstybes atkreipti didesnį dėmesį į žmogaus teises.
Todėl šiandien mes niekam neleisime užmesti ant mūsų pečių
kaltės jausmo”.
Mokykliniam jaunimui skirto vadovėlio autoriai į 1991 metus žiūri ne
kaip į naujo demokratiško kelio pradžią, bet tik kaip į
nelaimingą ir tragišką istorinį įvykį, sutrukdžiusį Rusijos
pažangą. Stalino nusikaltimai ten nėra nuneigiami, tik pateisinami.
Visų politinių galių suvedimas į Stalino rankas buvo ne tik tinkamas
valstybei, bet, teigiama vadovėlyje, to meto sąlygos to net reikalavo.