Tautybė, pilietybė ir individo tapatybė
Vytautas Bieliauskas
Tauta yra grupė žmonių, kurie turi įgimtus ryšius ir kuriuos be
kraujo giminystės riša bendra istorija, savo kalba ir savi
papročiai. Paprastai tautos gyvena savose teritorijose, kuriose yra
savita gamta ir savitas klimatas. Dažniausiai tautos susiburia į
valstybes. Valstybė duoda teisinį pagrindą grupėms susivienyti. Jai
priklausą žmonės gauna pilietybę, kuri jiems suteikia tam tikras teises
ir taip pat uždeda tam tikras pareigas. Valstybės teritorijoje
gyvenantieji gali būti įvairių tautybių žmonės. Čia galima kalbėti apie
pilietybę, gautą gimimu valstybės teritorijoje (ius soli), arba gimimu
iš tėvų, kurie yra tos valstybės piliečiai (ius sanguinis).
Senesnėje istorijoje galima rasti pirmiausia tautines valstybes,
kuriose dauguma gyventojų priklausė tai pačiai tautybei ir pilietybei.
Lietuvos istorijoje mes randame tautinius ryšius, kurie siekia
laikus dar prieš Kristaus gimimo amžių. Mėginimas sukurti
Lietuvos valstybę yra siejamas su karaliaus Mindaugo sukurta valstybe.
Bet ši valstybė išsilaikė gana trumpai. Po to buvo
įvairūs teisiniai junginiai: kunigaikštystės, karalystės ir
sąjungos su kitomis valstybėmis (pvz., Liublino unija), Lietuvos
valstybė pilna tų žodžių prasme buvo atnaujinta nepriklausomybės
paskelbimu 1918–aisiais. Bet ši valstybė
teišsilaikė 22 metus ir po to ji buvo Sovietų Sąjungos okupuota
ir įjungta į rusų dominuojančią sovietų imperiją. Okupacijai žlugus po
50 metų (1990 m.) buvo vėl atkurta Lietuvos tautinė valstybė, kuri ir
dabar egzistuoja.
Įdomu konstatuoti faktą, kad lietuvių tauta išliko savita ir
tvirta per ilgus šimtmečius, nepaisant to, kad jos valstybės
statusas buvo gana nepastovus. Rusijos caro laikais Lietuvoje buvo
mėginama užslopinti lietuvių kalbą, mokyklose ir įstaigose buvo
vartojama tik rusų kalba. Krašte nebuvo spaudos lietuvių kalba.
Vis dėlto močiutės ir mamos mokė vaikus savo kalbos ir papročių. Tauta,
nors ir stipriai nuskriausta, išliko.
Žiauri sovietų okupacija privertė daugelį mūsų išvykti į
užsienius: JAV, Kanadą, Australiją, Pietų Ameriką ir kt. Bet visur
išvykusieji stengėsi išlaikyti savo kalbą, savo papročius
ir savo tautybę, nes dauguma jų tikėjo ir dirbo padėdami Lietuvai
atgauti laisvę, vildamiesi kada nors galėsią grįžti į tėvynę. Kai
Lietuva nusikratė sovietų jungo, išeivija su dideliu entuziazmu
stengėsi prisidėti prie Lietuvos valstybės atkūrimo. Tautai atgavus
savo teritoriją ir atkūrus teisinį savo suverenitetą, iškilo
priklausymo valstybei reikalas, t. y. pilietybė.
•••
Dauguma užsienio lietuvių galvojo, kad jiems, išlaikiusiems savo
tautybę, bus automatiškai suteikta Lietuvos pilietybė. Deja,
naujoji Lietuvos Konstitucija buvo parašyta paskubomis ir joje
mažai dėmesio buvo skirta dvigubai pilietybei, kuri buvo ir yra labai
svarbi išeivijai. Šis reikalas tapo net svarbesnis, kai
per paskutinį dešimtmetį didelis skaičius dabartinių Lietuvos
Respublikos piliečių išvyko į užsienį, ypatingai į kitas Europos
Sąjungos (ES) valstybes ir ten įsidarbino. Neretai toks įsikūrimas
svetur buvo susijęs su to krašto pilietybės priėmimu. Bet tai
darydami, pagal dabartinę LR Konstitucijos interpretaciją, jie de facto
prarado Lietuvos pilietybę. Nors kiekvienos ES narės piliečiai yra
automatiškai ir ES piliečiai, vis dėlto griežtas Lietuvos
Konstitucijos interpretavimas ir jiems sudarytų problemų.
Dabar dėl dvigubos pilietybės įteisinimo vyksta dideli ginčai tiek
Lietuvoje, tiek išeivijoje. Dabar, kai taip vadinama
„trečioji banga” lietuvių užsienyje siekia apie 400,000
žmonių, Lietuvai tai tampa labai rimta problema, kuri savo labai
griežtu elgesiu dėl pilietybės gali prarasti didelę savo tautos dalį.
Tiesa, dabartiniai naujieji išeiviai savo tautybe didžiuojasi ir
stengiasi ją tvirtai išlaikyti. Jie, kaip ir ankstesnieji
emigrantai, kuria savo šeštadienines mokyklėles ir
jungiasi į jau egzistuojančias Lietuvių Bendruomenes arba patys jas
naujai įkuria. Per spaudą ir internetą jie palaiko gyvą ryšį su
savaisiais Lietuvoje ir stropiai seka įvykius ten. Daugelis jų lankosi
Lietuvoje, finansiškai remia savo gimines, stengiasi
išlaikyti savo papročius ir vertybes. Deja, nepaisant visų
pastangų, jie iš lėto pradeda jaustis atstumti nuo Lietuvos.
Diskusijoms dėl pilietybės skiriama nemažai laiko: Vyriausybė, Seimas,
partijos ir Pasaulio Lietuvių Bendruomenė ieško būdų, kaip
šį klausimą išspręsti, bet ar tai pavyks ir kada tai
įvyks, yra neaišku. Be abejo, dabar Lietuvoje didelis dėmesys
yra skiriamas Seimo rinkimams, o po to kitais metais jau prasidės
ruošimasis prezidento rinkimams, o tai ir vėl nukreips dėmesį
nuo išeivijos.
Bet laikas bėga. Išeivija pripranta užsienyje. Užsienio
lietuviai su laiku vis labiau įsijungs į gyvenimą tų kraštų,
kurie juos priima ir suteikia jiems įvairias paslaugas ir teises.
Dauguma kraštų, kur mes gyvename, labai teigiamai priima mūsų
norą likti ištikimiems savo tautybei ir savo tautai. Tai gal
mums ir reikėtų skirti daugiau dėmesio savo tautybės išlaikymui?
Tautybė yra įgimta žmogaus savybė, su ja yra susijusi žmogaus tapatybė.
Ji nepriklauso nuo krašto įstatymų, nei nuo politinių
machinacijų, kurių dabar Lietuvoje yra gal net per daug. Žinoma,
užsienyje gyvenant savo tautybei, savo kalbai ir savo papročiams
išlaikyti reikia ypatingų pastangų. Svetur atvykusiems labai
reikia ryšio su savo gimtuoju kraštu, nes be jo jiems
tenka gyventi lyg be savo šaknų, su laiku savo šaknis
įleidžiant į „naują žemę”. Tame nėra nieko blogo: svetur
gyvendami ir matydami, kaip kiti mus mielai priima, galime ir mes
išmokti kitas tautybes teigiamai vertinti. Mokydamiesi vietinių
kalbų ir gyvendami krašto sistemoje, mes praplečiame savo
kognityvinį stilių, praplatiname savo horizontus ir atveriame
platesnius akiračius.
Taip mūsų tautinis sąmoningumas tampa apgalvotu apsisprendimu, jis
įgauna tvirtas „intelektualines šaknis”, kurios yra
labai svarbios individualiai tapatybei išlaikyti. Žmogus, kuris
savo tautybę žino ir ją stengiasi išlaikyti, jaučiasi pilnavertė
asmenybė, ir norint savo tautybę išlaikyti jam nėra reikalo
žeminti kitas tautybes. Žinoma, yra žmonių, kurie mano, kad jie savo
tautybę geriau išlaikys, jei žemins ir kritikuos kitų tautų
kaimynus. Deja, tai yra savo menkavertiškumo parodymas, ir jis
nėra niekam naudingas.
Kai kurie mano, kad Lietuvoje egzistuoja dar sovietų laikais sukurta,
menkavertiškumu pagrįsta neapykanta kitoms tautybėms. Atseit,
tik lietuviai yra protingi, gabūs, geri ir t. t., o kiti – tai
„vargšeliai”. Toks galvojimas kuria neapykantą ir
nesugyvenimą. Kai kurie galvoja, kad šiandien Lietuvoje dar
tebeegzistuoja toks menkavertiškas nusiteikimas išeivijos
atžvilgiu. Neretai dabar ten sugrįžusiems tenka susidurti su kai kurių
tautiečių paniekos kupinais žvilgsniais. Gal tai yra susiję su pavydu,
su nepasitikėjimu savimi ar su paprastu primityvumu? Žinoma, yra ir
išeivių, kurie sugrįžę į Lietuvą rodo tam tikrą pasididžiavimą
savo „užsienietiškumu”, o tas irgi skatina
nesusipratimą. Gal visa tai irgi prisideda prie ginčų dėl dvigubos
pilietybės?
Lietuviai mes esame ir tokiais mes, mūsų vaikai ir anūkai liksime,
nepaisant mūsų pilietybės. Mes galime turėti JAV, Kanados ir
Australijos pilietybę, bet mūsų tautybė lieka ta pati, jei mes to
norime. Lietuvybė yra mūsų grupinė ir individuali tapatybė. Ateis
laikas, kai Lietuvos valstybė ras būdų skirti daugiau dėmesio užsienio
lietuviams, negu tik priskiriant mus prie Tautinių mažumų ir
išeivijos departamento. Mes esame užsienio lietuviai ir
visiškai priklausome lietuvių tautai. Tautos meilė turėtų
skatinti tarp mūsų geresnį vienas kito supratimą, toleranciją ir
pagarbą. Gal mums visų pirma reikia jungtis tautybės, o ne pilietybės
pagrin dais?