Būtina išpildyti kiekvieno dailininko norą
Pirmadienį, spalio 27 d., į talpintuvus, kuriuose per Atlantą į Lietuvą
keliaus lietuvių išeivijos kūriniai, buvo vežami garsiausių
išeivijoje dirbusių dailininkų darbai. Viktoro Petravičiaus
(1906–1989) kūrinius iš savo kolekcijos Lietuvai
padovanojo ir Emilijus Holenderis, gyvenantis Michigan valstijoje. Jis maloniai sutiko pasidalinti mintimis su mūsų skaitytojais.
– Seniai Jus bematėme lietuviškuose renginiuose Čikagoje. Ką veikia Emilijus Holenderis šiuo metu?
– Šiuo metu daugiau dirbu su profesionaliais dainininkais.
Turiu keletą draugų visame pasaulyje, jiems padedu. Daug dirbau su
neseniai tragiškai žuvusiu dainininku David Coffin, kuris
išleido 18 kompaktinių plokštelių ir t.t. Tačiau tai
nesvarbu.
Savo ,,kaime” (miestelyje, kuriame E. Holenderis gyvena –
L. A.) ,,Trys ąžuolai” ruošiu koncertus, renginius. Mano
gyvenvietė – tikra kultūros sostinė.
– E. Holenderis įkūrė kaimą ,,Trys ąžuolai”?
– Ne, neįkūrė. Kaimas buvo, bet ,,pristačiau” kultūros (juokiasi).
– Kokia publika renkasi į Jūsų renginius?
– Ateina lietuvių, tačiau daugiausia renkasi amerikiečiai.
– Tad esate atitolęs nuo lietuvių kultūros?
– Visiškai atitolęs.
– Tačiau lietuvių menininkų darbus nutarėte padovanoti Lietuvai?
– Žinoma. Kitaip ir būti negali.
– Jei ne paslaptis – kokie tai darbai? Ar nebuvo gaila skirtis su jais?
– Dovanoju Lietuvos dailės muziejui 17 Viktoro Petravičiaus darbų
(manau, kad jie yra vieni geriausių jo darbų) ir dėžę katalogų.
Skirtis, žinoma, gaila, tačiau jie buvo ,,uždaryti” mano namuose,
niekas jų nematė, išskyrus mano svečius. O dabar didžiojo
grafiko darbais galės pasidžiaugti visi meno mylėtojai.
– Ką Jūs manote apie lietuvių dailininkų darbų išvežimą į Lietuvą?
– Tas grąžinimas į Lietuvą buvo visų dailininkų noras. Tam buvo
įsteigtos ir Čiurlionio galerija, ir Lietuvių Fondas. Šios
korporacijos tikslas – remti lituanistinį švietimą,
kultūrą, jaunimą, lietuviškos veiklos centrus, vadovėlių ir
knygų leidimą, o galerijos nuostatuose buvo parašyta, kad visi
lietuvių išeivijos menininkų darbai renkami tam, kad po
nepriklausomybės atgavimo būtų išsiųsti į Lietuvą. Būtina
išpildyti buvusį kiekvieno dailininko norą.
– Daugelis čia gyvenančių žmonių piktinasi – viską išvešim į Lietuvą, mums nieko nebeliks?
– Tačiau jei pasižiūrėsime į Lietuvių Fondo įstatus – tai
buvo visų mūsų ir visų dailininkų, visų Fondui aukojusių žmonių noras.
Pinigai buvo renkami ir žmonių dovanojami paveikslams pirkti su sąlyga,
kad vis nupirkti kūriniai, atėjus laikui, keliaus į Lietuvą.
– Tai Jūs už tai, kad kūriniai būtų išvežti į Lietuvą?
– Žinoma. Juk mes tuos meno kūrinius laikome uždarytus. Niekas tų
darbų nematydavo, išskyrus keletą kartų, kai buvo
suruoštos kelios parodos ir jose parodyta keletas darbų. Kokia
mums iš to nauda? Tad dar kartą kartoju: tie darbai turi būti
siunčiami į Lietuvą. Taip parašyta Čiurlionio galerijos
įstatuose. Ten turėtų būti siunčiami ne tik dailininkų kūriniai, bet ir
visi archyvai.
Lietuvoje dirba profesionalai, kurie renka, tvarko, restauruoja (jei to
reikia) visą gautą medžiagą. Be to, ten vyksta pagrindinės
lituanistinės studijos, mokslininkai rašo daktarines
disertacijas. Jie turi ten tą medžiagą turėti. O kiek daktaratų
parašyta, kad ir sakysime, Lituanistikos tyrimo ir studijų
centre?
Svarbiausia, kad tiek meno dirbiniai, tiek rašytiniai
šaltiniai būdami Lietuvoje pasitarnaus ne tik lietuviams. Jie
bus žinomi visoje Europoje. Nacionalinės dailės galerijos (NDG)
Vilniuje rekonstrukciją remia ne tik Europos Sąjunga. Jai 2005 m. buvo
suteikta Japonijos kultūros rėmimo programos parama – 30,1 mln.
Japonijos jenų (apie 760,000 Lt) vertės įranga galerijos konferencijų
ir kultūros renginių salei. 2009 m. NDG atvers duris lankytojams. Joje
vyks vienas didžiausių „Vilniaus Europos kultūros sostinės
2009” projektų – tarptautinė paroda „Sandūros.
Europos moderniosios dailės ryšiai: M. K. Čiurlionis ir jo
amžininkai”, bus skirtos salės išeivijos dailininkams.
Atgavus nepriklausomybę Lietuvos dailininkai su parodomis keliauja po
visą Europą, o čia mes tų darbų iš sklepo negalime
išvežti į amerikiečių galerijas, užsidarę tik savo bendruomenėje
norim būti svarbūs, viešpatauti. Tai tikra nesąmonė! Menu, kokie
jausmai apėmė visus išgirdus apie atgautą nepriklausomybę. Visas
pasaulis buvo susidomėjęs Lietuva. Žurnalistai Marquette Park tik
,,gaudė” lietuvius, norėdami juos pakalbinti. O čia gyvenantys
lietuviai laisvino laisvino Lietuvą, o kai reikėjo duoti interviu
– slapstėsi, bijodami tą interviu duoti.
Kitas svarbus dalykas, kodėl išeivijos dailininkų kūriniai turi
būti Lietuvoje – tai išeivijos dailininkų įtaka ir idėjos
dabartiniams dailininkams. Į Vakarus pasitraukė geriausi
prieškarinės Lietuvos dailininkai, pradžioje į Vokietiją,
galiausiai dauguma jų atsidūrė Amerikoje.
– Dabartiniams Lietuvos dailininkams tai būtų savotiška mokykla?
– Savaime aišku. Daugelis dabartinių dailininkų Lietuvoje
yra nesusipažinę su išeivijos menininkų kūryba. Kiekvienas
dailininkas daro įtaką kitam dailininkui. Pvz., V. Petravičius –
kiek turėjo įtakos visiems lietuvių grafikams!? Jis buvo pats pirmas,
kuris ,,pastatė ant kojų” grafikos techniką Lietuvoje.
Prieškaryje Lietuvos grafikų darbai buvo žinomi Europoje.
– Ar Jums neatrodo, kad nenoras
išvežti archyvus ir meno kūrinius į Lietuvą remiasi baime, kad
vėl gali pasikeisti laikai, ir, neduok Dieve, viskas Lietuvoje žus?
– Man atrodo, kad Lietuvoje yra daug intelektualų, kurie
supranta, kaip svarbu išlaikyti lietuvių menininkų darbus. Tie
laikai, kad Rusija vėl gali okupuoti Lietuvą, pasibaigė. Pati Rusija
vystosi kita linkme. Aišku, jie gali mėginti tą padaryti,
tačiau, manau, jei taip atsitiktų, tada visi Lietuvos archyvai bus
išvežti ir paslėpti kurioje nors Europos šalyje. Mes čia
nieko neišsaugojome. Geriausi darbai iš Čiurlionio
galerijos jau seniai pavogti.
– Pavogti?
– Taip. Aš priklausiau Čiurlionio galerijos tarybai, JAV
LB Kultūros tarybai, pats organizavau Lietuvių dailės muziejų Lemonte.
Kuriant šį muziejų man buvo pažadėta didžiuliai kambariai
pirmame Pasaulio lietuvių centro aukšte. Paskutinę savaitę
prieš muziejaus atidarymą, kuriam buvo suvežta daugybė darbų,
– duoda man sklepą. Pirmiausia – sutvarkyk, jei gudrus, tą
sklepą per vieną savaitę, antra – kas matė, kad dailės kūriniai
būtų eksponuojami ir saugojami sklepe. Aš buvau prieš
tokį sumanymą. Kai Lemonte buvo mano dukros vestuvės, aš nuėjau
pažiūrėti dabar Lietuvių dailės muziejuje esančių darbų. Su padidinimo
stiklu apžiūrėjau Prano Domšaičio darbus. Pūslės ant paveikslų!
Reiškia, darbai jau sudrėkę, dažai netrukus pradės byrėti.
Neseniai girdėjau, buvo didelis lietus, tai sienomis tekėjo vanduo. Ar
tai šitaip mes saugome mūsų menininkų darbus!?
– Ar domitės, ką veikia lietuviai dailininkai Lietuvoje?
– Dirbau su ,,The Lakeside Group LLC”, kuri kviesdavo
dailininkus iš Lietuvos į savo galeriją. Tad nesu
visiškai atitrūkęs nuo to, kas dedasi Lietuvoje.
– Ar tarp dabartinių dailininkų matote tokių kaip Petravičius, Domšaitis?
– Yra. Ir gana daug. Mano nuomone, Algimantas Švažas (mirė
2003 m. rugsėjo 26 d.) – vienas geriausių šiuolaikinių
Lietuvos grafikų. Įdomiai dirba pelnytai serigrafijos technikos
pradininku Lietuvoje laikomas Mikalojus Vilutis, po visą pasaulį su
parodomis keliauja Kęstutis Musteikis.
– O ką Jūs manote apie
šiuo metu organizuojamas parodas Čiurlionio galerijoje, Jaunimo
centre, Lietuvių dailės muziejuje, Lemonte?
– Lietuvių dailės muziejus yra sklepas ir viskas. Ši
galerija lietuvių dailininkų negarsina, parodas pamato tik patys
lietuviai. Atrodo, kad galerijos vadovai susirgo ,,sklepo
kompleksu”. Kiek girdžiu, Čiurlionio galerija, pradėjus vadovauti
naujai direktorei, mėgina garsinti Lietuvos dailininkus tarp
amerikiečių.
– Gal Jūs galite pasidalinti paslaptimi, kaip mums ,,prasimušti” su lietuvių dailininkais tarp amerikiečių?
– Vienintelis kelias – parodas daryti amerikiečių
galerijose. Kai sugalvojau steigti muziejų Lemonte norėjau, kad jis
būtų lietuviško meno garsintojas. Muziejus gali atlikti tą
darbą. Visoje Amerikoje muziejai keičiasi parodomis. Aš garsinau
V. Petravičių. Jo paroda iš Midwest Museum of America, keliavo
gal į kokius 20 skirtingų muziejų. Muziejai dalijasi parodomis. Ir tik
taip, bendradarbiaudamas su kitais, gali mūsų dailininkų darbus
parodyti ir amerikiečių žiūrovui.
– O asmeniniai ryšiai turi įtakos?
– Jei pradedi bičiuliautis su muziejais, atsiranda ir asmeniniai
ryšiai. Atsiranda draugystė, noras kartu daryti parodas.
Čiurlionio galerijos, kurios tarybai kažkada priklausiau, parodas
vežiau į ukrainiečių, latvių galerijas. Keletą parodų turėjome Midwest
Museum of America. Tas parodas ruošdavome vien tam, kad
garsintume lietuvius dailininkus.
– Jūsų nuomone, kokioje vietoje stovi lietuvių dailė pasaulyje?
– Mes tikrai nesame paskutiniai. Man teko dalyvauti ,,Art
Expo”, kurioje dalyvaudavo 300–400 galerijų iš viso
pasaulio. Ten mes turėjome įrengę savo mažą galeriją, kuri garsino
lietuvius dailininkus. Vienos parodos metu gavome pasiūlymą parduoti
visus Prano Domšaičio darbus už 800,000 dol. Bet pagalvojau, kas
iš to? Ką Lietuvių Fondas darys su tais pinigais? (juokiasi).
Jei kalbėsime rimtai, reikia, kad visas pasaulis matytų mūsų dailininkų
darbus. Jie to tikrai verti. Lietuvoje gyvenantys dailininkai
bendradarbiauja su užsieniečiais, keičiasi parodomis, jie atsigabena
parodas iš Paryžiaus, iš Vokietijos, iš Belgijos
ir t.t. Ir lietuviai dailininkai keliauja po visą Europą. O ką mes čia
darom? Nieko. Užsidarėme ir viešpataujame.
– Mane asmeniškai
pardavimai neramina. Jei pardavinėsime po 1–2 paveikslus,
kolekcija išsimėtys ir jos vertė sumažės. Ką Jūs apie tai
galvojate?
– Savaime aišku. Kolekcija vertinga tada, jei joje yra
surinkti visi menininko darbai. Todėl aš Lietuvos dailės
muziejui atiduodu visą savo surinktą V. Petravičiaus kolekciją.
Dailininkas per savo gyvenimą yra pardavęs daug darbų, jie yra
išsibarstę, visų surinkti tiesiog neįmanoma.
– Kiek Jūs išdirbote Čiurlionio galerijos taryboje?
– Gal kokius ketverius metus. Tačiau, kai man nepasisekė įkurti
tikro muziejaus Lemonte, pasitraukiau. Negalima taip nuvertinti meną ir
laikyti jį sklepe. Kas girdėjo – Dailės muziejus – sklepe?!
Aš tuo metu buvau Tarybos pirmininkas, turėjome 4 posėdžius,
ginčai būdavo ne apie tai, kaip išsaugoti meną, o apie tai, kas
čia yra vyriausias meno žinovas. Ir kiekvienas buvo vyriausias.
Negalėjau to pakęsti ir pasitraukiau.
Ką darė Lietuva 1918 metais? Pirmasis dalykas iškovojus
nepriklausomybę buvo – visą meną ,,pastatyti ant kojų”.
Geriausius dailininkus siuntė studijuoti į Paryžių.
– Dėkojame už Lietuvai dovanotus
V. Petravičiaus kūrinius. Tikime, kad tiek Juozo Mieliulio (kuris taip
pat padovanojo savo kūrinius Lietuvai), tiek V. Petravičiaus darbai
užims deramą vietą naujajame Nacionaliniame dailės muziejuje.
– Aš tikiu, kad laikui bėgant dauguma lietuvių dailininkų
darbų grįš į Lietuvą. Gaila, kad dailininkų vaikai, kurie
daugiausia turi tų darbų, kartais nori tik auksą už juos gauti.
Išeivijos dailininkų darbai yra Lietuvos turtas.
Man buvo malonu pasidalinti mintimis su Jūsų skaitytojais. Vengiu
reklamos, tačiau norėjau paskatinti žmones, kad jie pradėtų siųsti savo
kolekcijas į Lietuvą.
Be to, mums, dipukams, reikia atsiminti, kaip su mumis elgėsi senieji
lietuviai – kai atvažiavome į Ameriką senieji lietuviai mūsų
nepriėmė. Dabar atvyko nauja karta. Ji pradeda dominuoti, mūsų karta
miršta. Reikia perduoti savo organizacijas į atvažiavusiųjų
rankas, netrukdyti jiems dirbti.
Daugiau kultūrą turėtų remti ir Lietuvių Fondas, tokiu tikslu jis ir buvo kuriamas.
Įkuriant Lietuvių dailės muziejų Lemonte, Lietuvių Fondas skyrė 15,000
dol., o kitą pagalbą suteikė Lietuvos dailės muziejus (direktorius R.
Budrys) – atsiuntė per 400 grafikų darbų, kad mes juos parduotume
ir taip būsimam muziejui užsidirbtume pinigų. Tai jie pirmieji
ištiesė pagalbos ranką. O kai dabar reikia jiems padėti –
kyla didžiausias triukšmas.
Labai norėčiau matyti, kad Čiurlionio galerija turėtų narių, kaip kad
turi meno draugijos Amerikoje. Nauji nariai išsirinktų naują
valdybą ir tarybą, nes dabartinė valdyba susirenka gal vieną kartą per
25 metus (juokiasi). Jei dar bus pasirūpinta parodų draudimu, kurio
dabar nėra, ateis laikas, kada Čiurlionio galerija bus žinoma ne tik
lietuvių bendruomenėje, bet ir tarp amerikiečių. O ir galerijos
surenktomis parodomis susidomėtų kiekvienas amerikiečių muziejus. Tik
reiktų jiems parašyti, nusiųsti darbų nuotraukas ir jie mielai
mūsų dailininkų parodas priimtų. Tokias parodas suruošti privalo
padėti Lietuvių Fondas, kuris šiuo metu labai mažai remia
kultūrinius projektus, o reklamuojasi, kad jie išlaiko kultūrą.
– Ačiū už pokalbį.
Kalbino Laima Apanavičienė