Švedų patarlė: ,,Mažiau kalbėk, daugiau pasakyk”
ROMUALDAS KRIAUČIŪNAS
Patarlėse yra sukaupta daug liaudies išminties. Kinai teigia,
kad reikia džiuginti arti savęs esančius – toliau esantieji
prisiartins patys. Indai sako, kad tikroji laimė pasiekiama darant
kitus laimingais. Ispanai su niekuo nesidalijamą laimę aptaria kaip
neuždegtą žvakę. Neatsilieka ir anglai. Jų manymu, pasidalijamas
džiaugsmas padvigubėja. Švedai laimę aptaria to žodžio
nevartodami: mažiau bijok, turėk daugiau vilties; mažiau valgyk,
daugiau kramtyk; mažiau aimanuok, daugiau kvėpuok; mažiau kalbėk,
daugiau pasakyk; daugiau mylėk ir visas gyvenimo gėris bus tavo.
Modernus mokslas dažnai sutelktą liaudies išmintį atidžiau
paanalizuoja, ją kritiškai peržiūri ir apibendrina.
Panašiai atsitiko ir su laimės sąvoka, kurią jau kuris laikas
tyrinėja psichologijos mokslas. Įdomią tų radinių apžvalgą pateikė
prof. Christopher Kaczor Kolumbo vyčių žurnale ,,Columbia” (2010
m. liepos mėn. nr.) Kviečiu su jo įdomia apžvalga apie laimę
susipažinti.
Visi norime būti laimingi. Atrodo, kad kiekvieną dieną tos laimės
siekiame. Bet kaip mes galime ją rasti? Bandydama atsakyti į
šiuos klausimus, Sonja Lyubomirsky savo knygoje ,,The How of
Happiness: A Scientific Approach to Getting the Life You Want”,
peržiūrėjusi šimtus empirinių studijų, rašo: ,,Studijos
rodo, kad 50 procentų žmonių laimės yra apspręsta genų, 10 procentų yra
apspręsta gyvenimo aplinkybių, o likusieji 40 procentų – mūsų
pačių veiklumo.” Kai kurie žmonės iš prigimties yra
optimistiškesni ir labiau teigiamai nusiteikę. Tuo pačiu
gyvenimo aplinkybės – turtas, puikus klimatas, pakėlimas darbe
– turi palyginti mažą įtaką mūsų ilgalaikei laimei. Aplinkos
pakeitimas mūsų nusiteikimą pakeičia labai mažai, nes greitai prie to
pasikeitimo prisitaikome. Nors negalime pakeisti savo prigimties, savo
laimę galime didinti stiprindami prasmingus santykius su kitais.
Pasiremdamas šv. Tomo Akviniečio darbu, jėzuitas kun. Robert J.
Spitzer savo knygoje ,,Healing the Culture” išskiria
keturias laimės pakopas. Pirmoje laimės pakopoje yra kūniški
malonumai, aptinkami gėrime, valgyme, narkotikuose ir lytiniuose
santykiuose. Antroje laimės pakopoje yra asmeniniai pasiekimai, matomi
piniguose, išgarsėjime, jėgoje, populiarume bei kitur. Trečioji
pakopa yra tarnavimas kitiems ir meilė artimui. Pagaliau, ketvirtoji
laimės pakopa pasiekiama tarnaujant Dievui. Nors gal ir
trokštame visų laimės pakopų, ne visos teikia vienodą ir
ilgalaikį pasitenkinimą.
Pirmoje laimės pakopoje matome lengvai prieinamus dalykus, kurie gali
būti staigūs ir stipriai išgyvenami. Čia patirta laimė labai
greitai dingsta. Tuo pačiu didėja mūsų pripratimas prie tokios laimės.
Nors ją tiek pat stipriai išgyvename, dažnai reikia vis didesnio
krūvio ar kiekio. Neretai tokios pastangos gali atvesti prie blogų
įpročių ir vergavimo, kas prieštarauja laimei. Apsiriboję pirmos
pakopos laimės siekimu save labai apribojame, tiesiog skriaudžiame.
Antrosios pakopos laimė yra prasmingesnė. Ji nėra vien kūniškų
poreikių patenkinimas, bet yra susijusi su mūsų pasiekimais
visuomenėje. Tai pinigai, populiarumas, pasižymėjimas. Mes tuos
pasiekimus kultūringai švenčiame mokslo pabaigimo proga,
sportinių varžybų laimėjimais, netikėtu praturtėjimu laimint loteriją
ir t.t. Kaip pavyzdį paimkime pinigus. Daugiau pinigų padidins mūsų
laimę, jeigu esame vargšai, alkani ir miegame po tiltu. Tačiau,
kaip savo knygoje ,,The Pursuit of Happiness” rašo David
Miler, kartą išsivadavus nuo neturto, didėjantys materialiniai
ištekliai laimės nedidina. Yra nustatyta, kad su didėjančiu
uždarbiu siekiama išlaidesnio gyvenimo, kuris mažai ką turi
bendro su didėjančia laime. Mes esame linkę save lyginti su
turtingesniais už save.
Ne tik daugiau uždirbančiųjų, bet netikėtai loterijoje praturtėjusiųjų
laimė, praėjus pirminei ekstazei, nepadidėja. Didžiausių Amerikos
bendrovių ,,Fortune 500” grupės vadovų laimė yra
vidutiniška. 37 proc. turtingų pramonės vadovų laimė yra mažesnė
negu vidutinio piliečio. Kaip šv. Tomas Akvinietis prieš
daugiau nei 700 metų pastebėjo, mes trokštame daug dalykų, kurių
už jokius pinigus negalima nusipirkti.
Nieko nėra blogo su noru patenkinti kūno poreikius. Problemos
prasideda, jeigu pradedame galvoti, jog tai yra mūsų gyvenimo tikslas.
Nors jeigu ir turėtume daug turto, patenkintume visus kūno reikalavimus
ir būtume pasiekę stebėtino pripažinimo, nebūtume visiškai
laimingi be draugystės ir meilės. Dvi aukščiausios laimės
pakopos – meilė artimui ir meilė Dievui – yra tarsi
dvyniai. Du didžiausi Dievo įsakymai – mylėti savo Dievą visa
širdimi bei protu, o savo artimą kaip patį save – tai
labai aiškiai pabrėžia. Jeigu mes tikrai mylime Dievą, kartu
mylėsime ir visus žmones, kurie yra sukurti pagal jo paveikslą ir
panašumą. Iš tikrųjų negalime mylėti Dievo nemylėdami
savo artimo.
Pratęsdamas Aristotelio mintį, šv. Tomas Akvinietis teigė, kad
galime būti draugai ne tik su kitais žmonėmis, bet ir su Dievu.
Psichologijos mokslas tai patvirtina. Laimingiausi žmonės turi
prasmingus darbus, kurie teikia paslaugas, tarnauja kitiems ir turi
stiprius, mylinčius ryšius su savo šeima, draugais ir
Dievu. Bendrai paėmus, žmonės, kurie praktikuoja savo tikėjimą, yra
laimingesni už to nedarančius. Religiniai nurodymai, pabrėžiantys
dėkingumą, atlaidumą ir Dievo įsakymų laikymąsi, skatina žmonių gerovę,
stiprina tarpasmeninius ryšius ir veda į laimę. Pasirenkant
augti meilėje artimui ir Dievui šiandien gali būti pirmoji mūsų
didėjančios laimės diena.
Romualdas Kriaučiūnas –
klinikinis psichologas, 2005 m. gavęs JAV LB Kultūros tarybos
Žurnalistikos premiją už ilgalaikį darbą žiniasklaidoje.