Spaudos baliaus klumpakojis, 1939 m.
Kada keliaujama žvaigždynais
Raimundas Marius Lapas
Dailės istorijos knygose, kritikos straipsniuose kasdienei periodikos
grafikai – karikatūroms, šaržams, grožinių kūrinių
iliustracijoms, įvairioms vinjetėms – paprastai skiriamas
likutinis dėmesys, ši kūryba visad lieka lakštinės ir
knygų iliustravimo grafikos šešėlyje. Nors jai savo
talentą yra paskyręs ne vienas dailininkas.
Vartydamas pageltusius mano asmeninėje bibliotekėlėje esančius tarpukario Lietuvos spaudos puslapius,
ne kartą ,,užkliuvau” už pikantiškų, guviu humoru
dvelkiančių meistriškų šaržų ir karikatūrų, prie kurių
figūravo Juozo Penčylos pavardė. Talentinga dailininko ranka
piešti šaržai yra ne tik meno kūriniai, bet ir ano meto
istorinė bei socialinė ikonografija. Spaudos veterano ir Penčylos
kūrybos tyrinėtojo vilniečio Domo Šniuko bei velionio dailininko
našlės ir dukros dėka visa tai prabyla naujoje šviesoje.
Štai š. m. lapkričio 27 d., ketvirtadienį, 5:30 val. v.
Pasaulio lietuvių centre (14911 127 Street Lemont, IL) esančiose
Lietuvių dailės muziejaus patalpose bus atidaryta pirmoji
išeivijos istorijoje Juozo Olinardo Penčylos šaržų
paroda.
Tikras suvalkietis, gimęs 1908 m. gruodžio 29 d. Kudirkos Naumiestyje,
Penčyla buvo iš tų, kuriems mokslas nelipo prie kūno. Tiesa,
1927 m. jis baigė gimnaziją. Paskui blaškėsi po universiteto
koridorius – tai Technikos, tai Teisių fakultetuose. Lyg 1934 m.
ir atsiėmė brandos atestatą, bet buvo jau tada akivaizdu – Juozas
pasuks dailės link. Iš pradžių mokėsi pas Dobužinskį, vėliau
– pas Vienožinskį. Tai, kad Penčyla per vienerius mokslo metus
sugebėjo įveikti visą Vienožinskio studijos kursą, be abejonės, lėmė
tiek įgimtas talentas, tiek ir Dobužinskio studijoje sukaupta patirtis.
Taigi, 22 metų amžiaus jaunuolis, tebenešiojąs kišenėje
Vytauto Didžiojo universiteto studento knygutę, jau turėjo dviejų žymių
dailininkų ir pedagogų įskiepytus meno pagrindus. O kas toliau?
Studijuoti teisę ar tobulintis mene? Mokslui reikia ,,babkių” ir
reikia ,,zubrinti”, o jau tada buvo akivaizdu, kad tai – ne
Penčylos charakteriui. Ir štai tarsi Aukščiausiojo
Apvaizda atėjo atsakymas – Juozas sulaukė sėkmės ir populiarumo
iš pirmosios šaržų parodos bei jų publikacijos gimtojoje
Suvalkijoje.
Retas kūrybinis ginklas rankoje – spalvotas pieštukas!
Kaip karžygis mūšių laukuose, Penčyla visad būdavo apsiginklavęs
– tik ne kardu, o bloknotu ir juodu pieštuku. Pirmiausia
jis piešdavo eskizą – kuo tikslesnį pasirinkto asmens
portretą, bloknoto pakraščiuose pasižymėdavo įvairiausias
pastabas bei detales: veido bei plaukų charakteristiką, drabužių,
kaklaraiščio spalvas ir t.t. Eskizą vėliau modeliuodavo ir
laikraščio redakcijai paprastai pateikdavo patobulintą variantą
atliktą tušu. Prisitaikydamas prie iškiliosios spaudos
galimybių, juodas plokštumas paįvairindavo guašu.
Kartais tų pačių asmenų šaržų norėdavo kelios redakcijos. Tąsyk
Penčyla kurdavo variacijas. Labiausiai pageidaujamus darbus jis labai
kruopščiai su tušu ir akvarele piešdavo solidaus
formato (dažniausiai 42 x 35 cm) lapuose. Tokius šaržus
pateikdavo parodoms ar parduodavo užsakovui. Pavyzdžiui, jam buvo
užsakytas prancūzų meno istoriko Burando šaržas, už kurį
Lietuvos dailininkų sąjunga sumokėjo 20 litų honorarą. ,,Žydų
balso” bendradarbiai užsakė jų redaktoriaus Rubenšteino
šaržuotą, ant sienos kabinamą kaukę, dėl kurios net buvo kilęs
skandalas. Mat redaktorius įsižeidė, ir bendradarbiai nebenorėję už ją
sumokėti. Tai padarė tik dailininkui pagrasinus teismu ir istorijai
patekus į spaudą.
Šaržai buvo pagrindinis Penčylos pajamų šaltinis.
Nevengdavo tuos darbus tiražuoti atvirukų formate, ypač per Felikso
Vaitkaus transatlantinį skrydį, per Tautinę olimpiadą ar 1939 m.
Europos krepšinio pirmenybes. Eskizai buvo jo aistra. Daugelio
per minutę, dvi, o gal tik per kelioliką sekundžių nupieštų
darbų jis neplėtodavo. Jis vadovavosi impulsu. Eskizai, ypač
nupiešti kavinėse bei kitose viešose vietose, tokie pat
pikantiški, nebaigti, kartais net labiau patrauklūs, negu
parašu patvirtinti darbai. Penčyla vis juokdavosi, kad su
žmogumi jis būna nepažįstamas tol, kol nesukuria jo šaržo.
Produktyviai karikatūrų ir šaržų srityse ketvirtajame
dešmtmetyje Kaune dirbo M. Ginzburgas, L. Kaganas, B.
Jermolajevas, rygietis S. Civinskis. Visi jie aktyviai reiškėsi
satyrinėje (,,Spaktyva”, ,,Vapsva”, ,,Kuntaplis”) bei
pramoginėje spaudoje (,,Sekmadienis”, ,,Diena”). Tuo tarpu
pagrindiniai šalies laikraščiai ,,Rytas”,
,,Lietuvos aidas”, ,,Lietuvos žinios”, ,,Ūkinininkas”
gana ilgai šaržų nespausdino. Trečiajame dešimtmetyje tai
buvo galima pateisinti cinkografijos stoka, o ketvirtajame, deja,
redaktorių konservatyviu požiūriu į dienos aktualijas. Nauji vėjai
pradėjo pūsti, kai 1936 m. pasirodė kiek moderniškiau laužiamas
ir spausdinamas dienraštis ,,XX amžius”. Jis, beje,
nevengdavo spausdinti ir Telesforo Kulakausko šmaikščių
šaržų.
1938 m. ,,Lietuvos žinios” paskelbė apie savo didesnius užmojus
– dailininką jie nutarė naudoti kaip korespondentą, į dienos
aktualijas opervatyviai atsiliepiantį vaizdu. To meto spaudos fotografų
negalėtume šiandien pavadinti korespondentais ar reporteriais.
Technika buvo gremėzdiška, aparatūra buvo sunki ir nelengvai
pervežama ir t. t., tiesiog nebuvo normalių salygų fotografuoti. O
dailininkui buvo kur kas paprasčiau – užteko pasiimti bloknotą
bei pieštuką ir keliauti į įvykio vietą. Rimtesnį
pranešimą buvo galima pakomentuoti karikatūra. Taigi, Penčyla su
fotografu galėjo drąsiai varžytis, juolab, kad šaržo ir
fotoportreto vertė buvo nelygi. Žmonėms vis dėlto labiau patikdavo tai,
kas keldavo pašaipą. Tiesa, kitaip negu fotografai, spaudos
dailininkai, ypač karikatūristai ir šaržistai, ranka lengvai
pasiekiami nebuvo. Čia reikėjo talentingų ir spaudos grafikai
pasiaukojusių žmonių. Jų buvo nedaug, užtat buvo Penčyla.
Gal vaizdelis šiek tiek iškraipytas?
Kaip taikliai pastebėjo Penčylos darbų tyrinėtojas Domas
Šniukas, 1939 m. ,,Lietuvos žinios” pradėjo nuolat
spausdinti ir karikatūras visuomenėmis, socialinėmis ir tarptautinio
gyvenimo temomis. Dažnai redakcija tai skelbdavo pirmutiniame
puslapyje. Atsiskleidė dar viena dailinininko talento pusė.
Karikatūra (itališkai ,,caricao” – perkrauti,
iškreipti) – humoristinis ar satyrinis vaizduojamosios
dailės (dažniausia grafikos) kūrinys. Tai pašiepiami,
išjuokiami neigiami gyvenimo reiškiniai, žmonių ydos,
kaprizai. Pagal tematiką karikatūros skirstomos į buitines, socialines,
politines, portretines. Karikatūrai būdingi hiperbolės, grotesko,
ironijos, metaforų elementai. Šis žanras Penčylai nebuvo nieko
nauja. Dar 1931 m. jis buvo sukūręs karikatūrų iš Marijampolės
savivaldybės gyvenimo. 1933 m. ,,Sekmadienis” išspausdino
bene pirmą jo karikatūrą vidaus politikos tema ,,Pasikeitimas
diplomais”. 1938– 1940 m. jo karikatūros jau liudija
didžiulę temų ir meninių priemonių įvairovę – naują profesinio
brandumo pakopą.
Penčyla vidaus klausimus dažniausiai pateikia kaip temą susimąstyti ar
kaip neišvengiamą ir su atlaidžia šypsena palydimą
dalyką. Tai ir sutrumpintomis kelnėmis į laukus paleisti redaktoriai
(,,Prasideda vasaros sezonas”), tai ir liūdna gyvenimo realybė,
neleidžianti pasinauduoti gydytojų patarimais važiuoti į kurortus
,,Kalnų oras”). O kur dar garsioji ,,Išmintingoji
provincija”, kurios atstovai dėl kainų brangumo į laikinąją
sostinę vežasi maisto iš namų? Paskutiniais nepriklausombės
metais Penčyla paskelbė daug karikatūrų tarptautinėmis temomis. Tai
ypač paryškėjo prasidėjus Antrajam pasauliniui karui. Labai
apibendrinta, smerkianti karą yra karikatūra – groteskas. Jo
karikatūroms, ko gero, trūksta grotesko, sąmojingo teksto. Kartais joms
būdingas literatūriškumas, iliustratyvumas, tačiau
logiškos temos apgalvotos, linija virtuoziška,
realistinis piešinys – jo teisė ir savitumas.
Vietoj paskutinio šaržo
Penčyla šaržavo valstybės, visuomenės, kultūros, mokslo žmones,
kariškius, sportininkus. Jis buvo tiek ministrų, tiek apskričių
valdininkų kabinetuose. Jis puikiai su bloknotu jautėsi ir teatrų
premjerose, ir Palangos pliaže. Suspėdavo visur pasireikšti
– gamyklose, akcinėse bendrovėse, spaudos baliuose, kavinėse.
Grįždavo namo netuščiomis, o pilnomis kišenėmis
nupieštų šaržų. Jis įamžino visus 1939 m. Europos
krepšinio čempionato dalyvius bei organizatorius. Neretai visa
Lietuvos komanda, vykdama į varžybas užsienyje, užsukdavo papozuoti
Penčylai. Bręstančio karo Europoje akivaizdoje kūrė aktualias politines
karikatūras, įžvalgiai nuspėjo būsimuosius tragiškus Lietuvos
vykius.
Dailininkas mums yra palikęs per penkis tūkstančius piešinių,
kurie, be meninės, turi ir didžiulę istorinę, dokumentinę vertę. Jo
kūryba liudija to meto žmonių santykius, tradicijas, madas, valstybės
ir visuomenės žingsnius. Kai kurių to meto žmonių atvaizdai jo
šaržuose tik ir išliko.
Mirė jis toli nuo savo gimtinės Kudirkos Naumiesčio ramumos ir pamėgtos
Konrado kavinės šurmulio laikinojoje sostinėje Kaune –
kažkur egzotiškoje Bogotoje. Tai buvo lapkritis Kolumbijoje
– pavasario mėnuo su pastoviu šaltu lietumi.
,,Visos laiduotuvės liūdnos, bet Juozo buvo liūdnos ypatingai. Žemė
buvo permirkusi, įdubusios vietos užsemtos. Kapo duobė iki pusės taip
pat apsemta vandens. Nuleidžia karstą, ir lietuvių kolonija
atsisveikina su Juozu, užpildama jį svetimos žemės žiupsneliais. Sūnus
Rimas įmeta raudoną rožę. Visi skirtosi, o dangus verkia toliau. Yra ko
verkti, nes vyras, kuris savo gyvenimą paskyrė menui, kėlė Lietuvos
vardą ir aukojosi kitiems, mirė toli nuo Tėvynės ir turtų nesusikrovęs.
Kapo vietą jo šeimai padovanojo Didžiulių šeima,
laidojimo išlaidas iš dalies padengė Bogotos lietuvių
kolonija. Mirties angelas, pridėjęs pirštą prie lūpų, tesaugo
šio kilnaus tautiečio kapą ir tebūnie lengva jam senovinė indėnų
čibčų žemė” – savo atsiminimuose rašė dr. Vytautas
Stasiukynas.
Jo kapą žymi užrašas ant marmuro plokštelės: ,,Dic.29 de
1908 – Nov. 27 de 1979. Juozas Olinardas Pencyla.”
Ne, nereikia lieti ašarų. Šaržų karalius vis dar gyvas.
Lai jo piešti 1939 m. Europos krepšinio pirmenybių
herojai juokauja, laksto po Kauno sporto halės aikštę ir garsiai
šaukia: ,,Mes – tikri pasaulio čempionai! Mes, lietuviai,
irgi mokame juoktis ir šaipytis – ne tik iš kitų,
bet ir iš savęs...”
Karaliau, susitinkam Padėkos dienos savaitgalį Lemonte? Jūsų garbei ir taurę pakelsime!