Arkivyskupas S. A. Geniotis ir kun. J. V. Liutas.
Lietuviškas kalėdinis žiburėlis 1938–ųjų Čikagoje
Raimundas Marius Lapas
Katalikai, bet nepavaldūs Vatikanui
Autoritetingos, išsamios Čikagos lietuvių istorijos
paruošimas tebelaukia geresnių laikų. Studijų šia tema
iki šiol turime vos keletą ir bene rimčiausia yra Alekso Ambrose
,,Chicagos lietuvių istorija 1869–1959”, išleista
1967 m. Ypač didelės spragos aptinkamos tyrinėjant įvairių tikybinių
grupių praeitį. Apie Romos katalikų parapijas Čikagoje dar šį tą
žinome, tačiau štai apie Lietuvių tautinę katalikų bažnyčią
– apgailėtinai mažai, beveik nieko. Tautinę katalikų
nepriklausomą nuo Romos bažnyčią 1913 m. pradėjo organizuoti kun.
Urbonas, deja, jam nepavyko projekto įgyvendinti. 1914 m. kun.
Jankauskas įkūrė Šv. Petro Apaštalo parapiją Town of Lake
lietuvių kolonijoje, kurią 1919 m. perkėlė į 18-tą lietuvių koloniją
1957 Canal gatvėje. Po kelių metų parapija subankrutavo.
1916 m. kun. S. Mickevičius atvažiavo į Čikagą ir pradėjo organizuoti
parapiją Bridgeporte. 1919 m. kun. J. A. Bukauskas įsteigė bažnyčią
2301 West 22 gatvėje, kuri, deja, irgi ilgai neišgyveno. Kiek
vėliau, 1921 m., kun. Mickevičius nupirko buvusią vokiečių bažnyčią
ties 35 gvės ir Union sankryža ir pavadino ją Šv. Marijos
Šidlavos vardu. Į parapiją 1931 m. buvo paskirtas klebonas S. A.
Linkus. Jo garbei surengta iškilminga vakarienė. Tai progai buvo
išleistas ir suvenyrinis bukletas, kuriame rašoma: ,,Dar
keleta žodžių iš tautinės bažnyčios gyvenimo Chicagoje. Kiek
Chicagos lietuviams yra žinoma, tautinė parapija tapo sutverta vysk. S.
B. Mickevičiaus, kuris mirė 1923 m. balandžio 29 d. Po jo mirties per
šią parapiją perėjo apie pusė tuzino dvasinių vadų –
klebonų. Iš jų kai kurie buvo be jokio kunigiško
pašaukimo ir mažai rūpinosi bažnyčios bei parapijos gerove.
Todėl viskas merdėjo ir pagaliau priėjo prie to, kad buvo uždaryta
bažnyčia. Parapijonys tuo susirūpino ir kreipėsi į kunigą S. A. Linkų,
kuris tuo tarpu gyveno prie italo vyskupo. Jisai sutiko užiimti
šią vietą” (kalba netaisyta – R. L.).
Nuo Romos katalikų bažnyčios atsiskyrusiai grupei, pasivadinusiai
Lietuvių tautine katalikų bažnyčia, vadovavo arkivyskupas Steponas A.
Geniotis (gal maršalo Juzefo Pilsudskio pusbrolis?). Ši
grupė vienu metu dar save vadino Tėvais Jonistais (St. John's
Missionary Fathers of the Catholic Church of America.) 1928–1930
m. ji leido mėnesinį žurnalą ,,Naujoji era”, 1942–1952 m.
,,Jonistų balsą”, o 1953–1964 m. leidinį anglų ir lietuvių
kalbomis ,,Voice”. Ši grupė 1929 m. buvo įsteigusi mokyklą
– seminariją, veikusią 3125 South Parnell gatvėje Čikagoje.
Senas leidinys naujai ir įdomiai prabyla
Ne paslaptis, kad unikalius leidinius dažnai pamatysi ne bibliotekose,
o privačiose rankose. Įdomios būna ne vien tik knygos, bet ir smulkieji
leidiniai – kalendoriai, koncertų programos, proginės
brošiūros ir bukletai. Su vienu, kurio, mano žiniomis, neturi nė
viena biblioteka Lietuvoje, nei išeivijos archyvas, norėčiau
švenčių proga supažindinti mūsų skaitytojus. Šis leidinys
nedidelis, vos 36 puslapių, spausdintas ant gero popieriaus, bet
kažkodėl žalios, o ne juodos spalvos šriftu. O gal žalia spalva
sąmoningai buvo pasirinkta, siekiant suteikti jam – ir
skaitytojui – šventinę nuotaiką? Netrūksta jame ir
komercinių skelbimų – jų net 13 puslapių! Viršelį
puošia spalvota iliustracija – ,,Jėzaus Kristaus gimimas
Betliejuje”. Pavadinimas – labai kuklus: ,,KALĖDOS. Tėvų
Jonistų leidinys. 1938.”
Bukleto titulinį puslapį puošia S. Geniočio portretinė nuotrauka
(ko gero, vienintelė išlikusi?) su šventiniu sveikinimu:
LINKĖJIMAI KRISTAUS GIMIMO PROGA
Amerikos Katalikų Bažnyčios Sinodo
Taryba, Kalėdų ir Naujų Metų šventėmis, širdingai
sveikina Tėvus Jonistus, Tėvus Pranciškonus, bendradarbius ir
visuomenę ir iš malonės Dievo velija visiems sėkmingumo, gausos
ir laimės.
Tegul Dievas visus apdovanoja
širdingumo, pasitikėjimo, darnos ramybės ir broliškos
meilės dovanomis ir te laimina jūsų visus kilnius darbus, per mūsų
Viešpatį Kristų.
Tėviškai,
STEPONAS A. GENIOTIS
Amerikos Katalikų Bažnyčios
Arkivyskupas ir Primas
851 N. Damen Ave. Chicago
(kalba netaisyta – R. L.)
Šiek tiek stebina, kad antrame puslapyje spausdinamas Juozo
Tysliavos eilėraštis ,,Kalėdos”. Gal čia duonkepio
iš Newarko, NJ Andriaus Žiugždos įtaka? Mat Žiugžda buvo
įtakingas rytiniame pakraštyje verslininkas bei visuomenės
veikėjas, o gal ir šios bažnyčios pasekėjas? (Kitaip kodėl jis,
vienintelis ne čikagietis, skelbtųsi tokiame religiniame leidinyje,
juolab paskutiniame viršelyje ir dar su savo kepyklos
nuotrauka?)
Kalėdos
Kalėdos baltos, Kalėdos gražios,
Kalėdos teikia sniego plotkelių.
Kad nerūdytų vaikų šynelės –
Kalėdos baltos, Kalėdos gražios.
Vieškeliuos žmonės staiposi, grąžos,
Vieškeliuos skamba vario varpeliai.
Kalėdos baltos, Kalėdos gražios –
Skamba ir aidi vario varpeliai.
O gal šis netikėtas radinys papildys išeivio literato bei
publicisto Tysliavos kūrybos tyrinėtojų Lietuvoje žinias?
Kalėdos ir jų reikšmė žmonių gyvenime
Tokiu pavadinimu apmąstymus net 14-oje puslapių išdėsto kunigas Jonas V. Liutas:
Kalėdų pasaka – mytas.
Istorinės kalėdų pasakos. Mesianiškos darnos siekimas. Izraelis
ir Jėzaus gimimas. Kada Jėzus Kristus gimė. Dievo žadėjimas ir
pranašai išsipildė. Linkėjimai.
Kalėdų ir Naujų Metų šventėmis
širdingai linkiu visiems naujo atgimimo Kristuje. Linkiu visiems
įsisamoninti pareigą ir atsakomybę, nes šios pamatinės dorovės
yra būtinos vieningumo, darbštumo ir darnos klestėjimui.
Gerkite visi iš Mesijaus taurės taikingumo, ramybės ir geros valios vyną.
(kalba netaisyta – R. L.).
Kun. Liuto minčių santrauka čia pat pateikta ir anglų kalba.
Ruošiant šį straipsnį, man nedavė ramybės Liuto pavardė.
Kažkur pasąmonėje kirbėjo, kad tą asmenį jau buvau kažkur aptikęs. Ir
štai dingtelėjo – aš apie jį rašiau
prieš pusmetį Čikagoje leidžiamame savaitraštyje
straipsnių serijoje apie pirmąją lietuvę moterį prokurorę Magdaleną
Brazytę Garolienę. Visą biografiją sužinojau iš Ambrose 1967 m.
išleistos ,,Chicagos lietuvių istorijos”. Liutas gimė 1882
m. birželio 20 d. Teizų kaime, Seinų apskrityje. Į JAV atvyko 1896 m.
Studijavo Valparaiso universiteto komercijos ir teisės faktultetuose
(nežinia, ar baigė?), kiek vėliau, 1912–1913 m., studijavo
literatūrą YMCA akademijoje Brukline (Brooklyn). 1910–11 m. buvo
Tėvynės mylėtojų draugijos pirmininkas, o 1916-20 m. tos organizacijos
iždininkas. 1917–18 m. jis – Lietuvos Nepriklausomybės
fondo valdybos narys, o 1918 m. – Lietuvių Tautinės tarybos
narys. 1910 m. vedė. Išaugino sūnų Klaudijų ir dukrą Gabiją.
1922–24 m. buvo ALTS pirmininkas. 1922 m. Liutas įsidarbino
,,United States Line” laivakorčių firmos atstovu ir jau 1923 m.
liepą organizavo pirmą išvyką per vandenyną į Klaipėdą. Vėliau
jis bandė įsitvirtinti Lietuvoje: 1926–1932 m. dirbo laivyno
firmos atstovu Kaune (būtent per šią firmą mano straipsnio
herojei Garolienei buvo parūpintas bilietas į JAV!). Bet, neradęs ten
laimės, Liutas vėl grįžo į JAV, kur arkivyskupo S. Geniočio Čikagoje
buvo įšventintas Amerikos lietuvių katalikų bažnyčios (t. y.
Tėvų Jonistų) kunigu. Čia jis redagavo parapijos leidinius bei tikybinį
dvikalbį žurnalą ,,Voice”. Mirė 1951 metais.
Ne vien tik šventės
Šiame šventiniame leidinyje rasime ne tik įdomius kunigo Liuto apmąstymus (galbūt vertus atidesnio teologų dėmesio), bet ir Onos ir Juozo Strikaičių bei Vlado Nefo (parapijos narių?) kelionių iš Lietuvos įspūdžius.
Dar didesnės vertės turbūt yra vienas dokumentas. Tai Stanislovo
Augusto išduotas Žemaitijos seimo atstovo liudijimas
Repšių dvarininkui Ignotui Pilsudskiui (maršalo Juozapo
Pilsudskio proproprotėviui). Pažymėta, kad originalą saugoja
Arkivyskupas Steponas Geniotis.
Nagrinėjant šį unikalų leidinį, man šypseną sukėlė
bukleto paskutiniai sakiniai: ,,Žmonės vertina ir skaito gerą
literatūrą, tad ir biznieriai mėgsta dėti savo įstaigų skelbimus.
Remkite savo rašytojus skaitydami ir skleisdami jų
raštus.”
Akivaizdu, kad komercinė dvasia Kalėdų metu egzistavo jau anuometinėje, 1938 metų, lietuviškoje Čikagoje!