Leidèjo žodis
Krikščioniškas dinamizmas
Kunigo Stasio Ylos dvasinės pamokos
Mūsų istorijoje yra ne viena dinaminė asmenybė, su nauju
pagreičiu įsukusi visuomeninį ir dvasinį gyvenimą. Dvidešimto
amžiaus pradžioje pasaulėžiūrinį atsinaujinimą pradėjo ateitininkai,
amžiaus viduryje gyvosios dvasios sąjūdį įžiebė Stasys
Šalkauskis, o jį palaikė kiti, visuomenininkai, filosofai,
susirūpinę dėl konservatyvių religinio gyvenimo formų ir ieškoję
modernios, į laiko ženklus atsiliepiančios krikščionybės. Po
karo tarp užsienio lietuvių idėjų sūkuriai buvo Juozas Brazaitis,
Antanas Maceina, Adolfas Damušis, Juozas Prunskis ir kt.
Vienas iš jų yra kunigas Stasys Yla (1908–1983) –
vienas produktyviausių rašto žmonių ir viena
charizmatiškiausių, gebėjusių dvasiškai patraukti
asmenybių XX a. lietuvių kultūroje. Tai pedagogas, teologas, filosofas,
istorikas, rašytojas, redaktorius, visuomenininkas –
aprašytas daugelyje amžininkų prisiminimų, gražiai pažymimos jo
sukaktys, kurių metu jis įvertinamas kaip viena žymiausių lietuvių
kultūros figūrų. S. Ylos palikimas saugomas, jis prisimenamas kaip
ypatinga asmenybė, bet ar jo idėjos iškyla iš knygų
lentynų ir asmeninių prisiminimų?
Tai, ką jis byloja mums – ugdytojams, visuomenininkams,
istorikams, žurnalistams, krikščionims – galima vadinti
dvasinėmis pamokomis.
Misijų laukas yra visa kultūra. Katalikų siaurumas vertinamas kaip
erezija, kaip nuklydimas nuo krikščioniško mokymo ir
laikomas didžiausia kliūtimi kelyje į religinę vienybę. Žmogaus
jausmai, pavyzdžiui, kančia, skausmas, meilė, suasmeninami ir prabyla
ne kaip sausos teologinės kategorijos, o kaip įtaigios egzistencinės
būsenos, nuplėšiančios nuo žmogaus egzistencinį melą. Taip
budinamas snūduriuojantis žmogaus dvasinis gyvenimas ir skatinama
ieškoti antgamtinės Tikrovės.
Žmogus trokšta pilnutinio gyvenimo, tačiau atgyvenusios ir
naivios formos neįkvepia tikėjimo. Vienpusiškumo
apraiškos – formalizmas ir beformiškumas,
dirbtinumas ir naivumas, vienpusiška akcija ar
vienpusiška kontempliacija, nelankstumas ir pataikavimas,
sureikšminta kova ir kovos baimė, dangaus karalystės pragmatizmo
skelbimas – stingdo bei siaurina tiek kultūrinį, tiek religinį
gyvenimą. Nekatalikus ar nutolusius nuo katalikybės žmones nevalia
siųsti į pragarą ir skirti jiems vien pasmerkimo žodžius. Žmogus norėtų
gyventi su Dievu, bet neranda kelio į jį. Kelio į Dievą ieškoma
narpliojant deginančias problemas, krikščioniškai
nušviečiant pačius opiausius klausimus.
Dvasinio atsinaujinimo pagrindas – krikščioniškojo
entuziazmo įveiksminimas. Tai vidaus degimo, pastovios dvasinės vidaus
įtampos, nukreiptos į idealo siekimą, pavertimas kultūriniais veiksmais
ir aktyvia dvasine veikla. Ne tiek spekuliatyvus filosofinių bei
teologinių prielaidų narstymas, kiek gyvoji dvasia gali sukelti
psichologinę revoliuciją ir pramušti tradicinius religinius
papročius, sentimentalų religinį moralizavimą. Atnaujinimas
reiškia egzistencinę būtinybę, dvasios sūkurį, dvasinę dinamiką,
apaštalinį nerimą, nuolatinę vidinę reformą. Tai revoliucinis
aktas – esminis savęs pakeitimas; pažinimo, supratimo,
mentaliteto permaina, perkeitimas. Tokiu būdu žmoguje gali
iškilti naujasis Aš – sukurtas pagal Dievo
paveikslą.
Krikščioniškos savimonės žadinimas ir formavimas.
Skatinama konkrečiai gyvenimu parodyti, kad atnaujinimo procese Kristus
yra realistiškiausias už visas realybes – gyvas,
veikiantis, kalbantis. Tam būtina keisti tris dalykus: 1) atnaujinti
save asmeniškai – savo gyvenimu parodyti, kad Kristus yra
tikriausias mūsų gyvenimo faktas; 2) atnaujinti gyvenimo kovą: ugdyti
drąsą į nieką neatsižvelgiant kovoti dėl Kristaus tiesos; parodyti, jog
paklusnumas Kristui yra protingas, o tikėjimas – tiesa; 3)
atnaujinti mokslo ir religijos santykį: tiesos ieškoti ne tik
kaip gyvenimo fakto, bet ir teoriniais argumentais, t. y. formuoti savo
pasaulėžiūrą.
Dievo ir žmogaus santykis grindžiamas dialogu. Siekiama, kad įsižiebęs
artimo meilės jausmas sugyvintų žmogaus kūrybines jėgas, užmegztų
socialumą, sukeltų troškimą ieškoti, jungtų proto
racionalumą ir gebėjimą pasiaukoti. Tada žmogus peržengtų savo
individualizmą, save atrastų kitame, o kitą savyje – taip būtų
atnaujinamos žmogaus dvasinės jėgos ir jis pats perkeičiamas. Didesnis
dėmesys skiriamas asmeninio religinio patyrimo istorinei ir kultūrinei
raiškai. Panaudojama daugiau įvairesnių, įtaigesnių, nuolatinį
gyvosios dvasios atsinaujinimą žadinančių ar tiesiog provokuojančių
psichologinių ir meninių priemonių.
Atvirumas įvairiems kultūros reiškiniams bei
šiuolaikinėms idėjoms ir ištikimybė pagrindiniams
krikščionybės principams. Neužsidaryti savo konfesijoje,
neužmiršti, kad katalikiškų bruožų daugiau ar mažiau gali
būti ir kitose religijose. Stabmeldišką krikščionių
elgseną keisti gyvu krikščionišku gyvenimu ir gyva
krikščioniška sąmone. Kartu atskleisti vidinį
krikščionybės grožį konkrečiais pavyzdžiais ir konkrečia
krikščioniška kūryba. Kurti naują krikščionybę
– tai suteikti jai naujas apraiškas ir formas: kad ji
pajėgtų keisti asmenį ir jo gyvenimą ieškant Kristaus kaip
žmogaus gyvenimo prasmės.
Šiuolaikinis krikščioniškas dinamizmas
kultūrinėmis formomis, idėjinėmis svarstybomis, gyvu pašnekesiu
kelia žmogų iš intelektualinio lėkštumo, moralinio
ištižimo ir skatina jį kurti ateities krikščionybę.
Kunigo Stasio Ylos asmenybė yra gyvas tokio dinamizmo pavyzdys.