Kas yra mano artimas
Kun. Viktoras
Rimšelis, MIC
Vienas įstatymo
žinovas ir mokytojas, kuris žinojo, kad reikia visų labiausiai mylėti Dievą, o
savo artimą kaip patį save, paklausė Kristų, kas yra jo artimas. Jis, be abejo,
gerai žinojo, kokia gyvenimo taisyklė buvo tautoje, kur buvo sakoma „akis
už akį ir dantis už dantį”, kad reikia mylėti savo artimą ir neapkęsti
savo priešų. Jis girdėjo, ką Kristus mokė ir sakė: „Jūs esate girdėję, jog buvo
pasakyta: mylėk savo artimą ir neapkęsk savo priešo. O aš jums sakau: mylėkite
savo priešus ir melskitės už savo persekiotojus, kad būtumėte savo dangiškojo Tėvo vaikai” (Mt. 5, 43–45).
Čia ir iškilo
įstatymo žinovui klausimas, kas yra artimas, jeigu ir priešus reikia mylėti,
kokią meilę privalu turėti savo artimui ir kokią priešams. Kiekvienas
psichologas pasakys, kad motinos meilė nėra ta pati savo vaikui ir savo vyrui,
bet viena ir kita meilė yra tikra meilė. Žmonės, kurie turi tą pačią praeitį,
tas pačias tradicijas ir tą pačią kalbą, yra labiau artimi, negu tie, kurie to
bendrumo neturi. Taigi, nieko nuostabaus, kad pati prigimtis verčia mylėti savo
krašto žmones labiau, negu svetimuosius.
Pagaliau kaip tu parodysi savo meilę tam, kurio tu nepažįsti? Ir labai
lengva yra kalbėti apie meilę artimo, kuris yra nepažįstamas vargšas už
tūkstančių kilometrų, kai net nėra progos dėl to nepažįstamo pasiaukoti. O
meilė artimui visada eina drauge su pasiaukojimu.
Mūsų tėvų
gimtasis kraštas visada liks mums brangus. Visa mūsų istorija kalba, kokią sunkią
kovą turėjo mūsų tėvynė dėl savo kilmės išlaikymo, o šis paskutinis istorijos
laikotarpis pavergtoje tėvynėje yra juodžiausias ir sunkiausias. Jos istorija
yra panaši į Kristaus palyginimo istoriją to žmogaus, kuris pakliuvo į plėšikų
rankas. Šie jį išrengė, sumušė ir paliko pusgyvį. Pro mūsų tautą šitaip daug
kas praėjo, ir jokie gražūs nutarimai apie apsisprendimo laisvę mūsų
neišgelbėjo, ir nežada išsaugoti mums mūsų lietuviškos kilmės su mūsų kultūra
ir gražiąja kalba. Mums patiems atitenka uždavinys ir pareiga išsaugoti savo kilmę ir tapatybę. Bet ar šitai įmanoma,
kai mūsų tautoje lietuvis susitinka lietuvį su baime ir įtarimu, o ne su meile
ir pasitikėjimu?
Amerikos Yale
universitete kartą vienas studentas paklausė: „Kas aš esu?” Visi jo draugai
pradėjo juoktis, nes jie nesuprato to klausimo giliosios prasmės. Iš tikrųjų
mes pirma pažįstame savo artimą ir jame atrandame visas jo ydas, o apie save
galime daugiau teisybės sužinoti iš to, ką kiti apie mus pasako, negu ką patys
apie save manome. Mūsų laikų žmogus yra labiau susirūpinęs save pažinti, negu
senovės filosofai. Bet į klausimą nebus atsakymo, jei nepripažinsime Dievo, iš
kurio pakilo kiekviena gyvybė ir pas kurį mes visi grįžtame. Nebus aišku, kas
pagaliau yra mano draugas ir kas priešas, nei kas mus sieja, kad būtume artimi.
Mes visi esame,
kaip šv. Raštas sako, sukurti Dievo paveikslu ir Jo panašumu. Mūsų asmens kilmė
ateina iš Dievo. Tad ir kiekvienas žmogus vienas kitam yra artimas. Kristus mus
visus atpirko, kaip sako šv. Paulius, savo brangiausiu krauju. Todėl ir mūsų
asmens vertė yra krikščioniška. Kristaus mokslas apie mūsų artimą ir apie jo
meilę yra eskatologinio pobūdžio, t.y. Jis žmogų pristato už jo istorinių ribų,
anapus laiko tikrovės ir mato jį amžinybės tikrovėje, kur visi mes turėsime
susitikti. Per apaštalus Kristaus įsteigtoji Bažnyčia turi skelbti ir mokyti
žmoniją mylėti savo priešus ir persekiotojus, nors jiems sunku bus pasiekti
laimingą amžinybę. Kristus reikalauja, kad mes taptume kaip vaikai nekalti, nes
tokių yra Dievo karalystė.
Kristus
Kafarnaume prie šv. Petro namų matė labai didelį girnų akmenį, kurį panaudojo
parodyti, ko verti nekaltų vaikų papiktintojai: „Kas papiktintų vieną iš šitų
mažutėlių, kurie mane tiki, tam būtų geriau, kad asilo sukamų girnų akmuo būtų
užkabintas jam ant kaklo ir jis būtų paskandintas jūros gelmėje... vargas tam
žmogui, per kurį papiktinimas ateina” (Mt. 17, 6 – 7).
Skaitant
Kristaus pasakojimą apaštalams apie Jo antrąjį atėjimą į mūsų pasaulį, atrodo,
kad Jis mums kalba. Mūsų pasaulis yra labiau sugedęs nei anuomet, kai Sodomos
ir Gomoros miestų gyventojai degančios sieros ugnimi buvo sunaikinti. Tuose
miestuose nė iš tolo jokios meilės savo artimui nebuvo, o tik paleistuvavimas.
Kaip televizija
praneša, yra susidariusios pedofilų bendruomenės (Pedophile comunities) iš
parapijų atleistų kunigų, kurie vaikus seksualiai tvirkindavo. Iki šiol
vyskupai tokius kunigus vis slėpė ir iškeldavo į kitas parapijas. Dabartinis
popiežius turbūt įsakė tokius kunigus atleisti iš parapijos, nors parapija ir
neturėtų jokio kunigo. Per du tūkstančius metų Kristaus Bažnyčioje nebuvo tokio
sukrėtimo. Ar tik jau nebus atėjęs laikas, apie kurį Viešpats Jėzus, kalbėdamas
apaštalams apie Jo antrąjį atėjimą, pasakė: „Bet ar atėjęs žmogaus Sūnus beras
žemėje tikėjimą?” (LK. 18,8).
Na, o kaip yra
su kunigais vienuoliais? Neduok, Dieve, tokių kunigų, kurie ieško lengvo ir
gero gyvenimo. Visi vienuoliai yra paties Dievo pašaukti gyventi ir dirbti
pagal Kristaus nurodymus. O jei atsiranda koks ištvirkėlis, tai yra be galo
didelė nelaimė tam vienuolynui. Ir jeigu išnyksta vienuolyne Kristaus artimo
meilės įsakymas mylėti savo artimą kaip patį save, tai tada vienuolis pradeda
ieškoti kitur artimo meilės. O jei dar atsiranda koks kunigas pederastas, tai
vienuolynas greitai išnyks. Tada ne Dievas, bet patys vienuoliai sunaikina
dievišką vienuoliją.