,,Atodangos”: subtili, ekspresyvi ir novatoriška Elvyros Katalinos Kriaučiūnaitės grafika
Ieva Šadzevičienė
Žymios lietuvių grafikės Elvyros
Katalinos Kriaučiūnaitės parodoje ,,Atodangos”, nuo šių metų vasario 16-tosios
dienos veiksiančioje Čiurlionio meno galerijoje, Jaunimo centre, eksponuojami
kūriniai keičia tradicinės grafikos sąvoką: plokštumos jungiamos su savos
gamybos popieriuje išgautais reljefiniais piešiniais, darbai įgauna erdviškumo
(,,Pagunda”). Pasirinktos temos spinduliuoja gyvastinga ir egzotiška tolimųjų
šalių nuotaika: ,,Vėduoklių” ciklas, ,,Tera X”. Nuo apibendrintų minimalistinių
formų pereinama iki detalaus piešinio, laike sustabdomas kiekvienos gėlės
žydėjimas (,,Ženklai iš vakar dienos”).
Darbų cikle ,,Vėduoklės” grafikė
eksperimentuoja formos, spalvos ir erdviškumo santykiu: balsvai gelsvam fone –
pagyvintam autentiško popieriaus reljefiškumu bei spalvokaita – suspindi rusvai
oranžiniai gėlių žiedų siluetai, tamsiai raudonai rudos rožės dekoruoja žalsvą
foną, geltonos – margintos mėlynais žiedais. Pati erdvinė išskleistos vėduoklės
forma primena gėlės žiedą, tuo suvienydama poetiškus augalų siluetus ir jais
,,nubarstomą” kūrinį. Vėduoklės alsuoja Ispanijos kultūrinėmis tradicijomis,
kurios nesvetimos pačiai grafikei, iki penkiolikos metų augusiai Argentinoje.
Netradicinių formų pagrindus
Elvyra Katalina Kriaučiūnaitė renkasi ne vien pastarajam ciklui: ,,Egzodus” –
oranžiniai rudiems įspaudams pasirenkamas graikiškasis ..X” kryžius –
reljefinis popierius subtiliai kontūruojamas permatomais medžiagos krašteliais.
Grafikos darbai ,,pasikelia” iš plokštumos; įkomponuoti reljefiniame koliaže
priartėja prie erdviškumo.
Darbų serijoje ,,Baltoji tyla”,
,,Tylos bokštai” (šie kūriniai buvo skirti Salvadoro Dali šimtmečiui rengtai
parodai) – laiptuotos arkos motyvas virsta savarankišku pastatu: fone atsiveria
langeliai, durų angos, į patį popierių įkomponuojami lapeliai, kitos
organininės detalės. Didžiulio formato ,,Ežere”, ,,Niekieno teritorijoje” bei
,,Lietuje” – rankų darbo šiltai mėlynuose lašo, ovalo fonuose suspindi plytų
raudonos, lašų, medžių atspaudai, pradraskomos skylutės. Dar kiti kūriniai
(,,Pagunda”), surenkami iš nedidelių popieriaus keturkampių ir sutvirtinti
vielutėmis, apjungia subtilius gėlių – irisų ofortus, ar plaštakų bei obuolio
elementus, spalvotą grafiką vėl sujungia su erdviniu menu.
Dalyje oforto, akvatintos,
technika atliktų darbų grafikė itin meistriškai perteikia šviesokaitą. Kūrinyje
,,Saulės lietus” išsilieja beveik stebuklinė, auksinė šviesa: einančių figūrų
grupė apšviečiama pasakiškos saulės spinduliais, jais nuauksinamas ir kalno
kontūras bei fono gelmė. Panašus švytėjimas prasiskverbia net ir itin tamsaus
kolorito darbų serijose: ,,Memento”, ,,Sutemos”, ,,Post Silencium”, ,,Tyla”:
abstraktizuoti, naktiniai peizažai ir nenusakomų formų kontūrai, visgi
persmelkiami iš tolumos sklindančio švytėjimo, juos pripildančio gilia
transcendentine nuotaika.
,,Ženklai iš vakar dienos”,
,,Būtojo laiko atspindžiai” (triptikai), ,,Trumpos vasaros skonis” (diptikas)
žiūrovui suteikia galimybę prisiliesti prie asmeninės grafikės prisiminimų
nostalgijos, ir ją kūrybai įkvėpusių jausmų: šalia suabstraktintų kintančių
rudų siluetų, dvelkiančių minimalistinėmis tolimosios Argentinos formomis,
komponuojami ir atskiri ofortai, akvatintos, su juose išraižytais pačios
Elvyros Katalinos Kriaučiūnaitės parašytų, bet taip ir neišsiųstų laiškų
atspaudais – čia jau įamžintais meno kūriniuose, – kadaise žydėjusiais irisų
žiedais (,,Būtojo laiko atspindžiai”), kintančiais violetiniai rudais pustoniais
išilgai lape išrikiuotuose ofortuose, derinamuose su pilkšvai žalsva kitų
elementų spalva. Pasak grafikės, čia užkoduota jos asmeniška ,,egzistencinių
luitų transpozicija”, per meno kūrinį kiekvienam žiūrovui išsakoma vidinė
būtis.