Bažnytinio paveldo muziejus Vilniuje
Jadvyga Godunavičienė
Pirmieji žingsniai
Gedimino kalno prieigose, prie Lietuvos nacionalinio muziejaus atsiradęs
naujas stendas, skelbiantis, kad čia vyksta Bažnytinio paveldo muziejaus
inauguracinė paroda, ne vieną praeivį nustebina. Kas tai? Gal paprasčiausia
pavadinimų maišatis? Nieko panašaus – tai gryniausia tiesa, nes pagaliau
Vilnius turės Bažnytinio paveldo muziejų, kurio seniai reikėjo. Tik laikinai,
kol būsimosios šio muziejaus patalpos – šv. Mykolo bažnyčios ir prie jos
esančio bernardinių vienuolyno ansamblis bus remontuojamas ir pritaikomas
naujoms reikmėms, nuolat atnaujinama bažnytinio paveldo paroda įsikūrė vienoje
Lietuvos nacionalinio muziejaus salių.
Vilniaus arkivyskupas metropolitas kardinolas Audrys Juozas Bačkis jo
pasirašytame dekrete apie muziejaus įsteigimą skelbia:
„Bažnytinis paveldas / architektūros paminklai ir dailės kūriniai,
taikomieji amatininkų dirbiniai, archyviniai dokumentai, knygos ir t.t. /
sudaro didelę ir reikšmingą Lietuvos kultūros paveldo sritį, siejančią šalį su
krikščioniškąja Europa. Dar XIX amžiuje, kai Lietuva priklausė stačiatikiškai
Rusijos imperijai, ir vėliau, Pasaulinių karų metais, o labiausiai sovietinės
okupacijos laikotarpiu, bažnytinis paveldas buvo niokojamas. Daug kas
nesugrąžinamai prarasta, išvežta į užsienį, nemaža dalis neteisėtai atsidūrė
valstybinių muziejų ir privačiose rankose. Pasaulietinės ekspozicijos negali
užtikrinti deramos pagarbos sakraliems objektams, ypač stebuklais garsėjusiems
atvaizdams, votams, relikvijoriams, bažnytiniams indams. Maža to, tokių kūrinių
bei dirbinių saugojimas bei demonstravimas bažnytinei jurisdikcijai
nepriklausančiose institucijose pažeidžias aukotojų valią ir iškreipia tikrąją
jų prasmę, nes iškeliami vien meniniai ir istoriniai sakralinių objektų
as-pektai. Kai kuriems kūriniams, dirbiniams bei dokumentams, išlikusiems
bažnyčiose, tačiau nebevartojamiems religinėm reikmėm, būtinas restauravimas ir
apsauga.
Atsižvelgdamas į Popiežiškos kultūros tarybos rekomendacijas ir
katalikiškų Europos šalių patirtį bei pavyzdį, matydamas būtinybę pa-greitinti
istorinio teisingumo atkūrimą ir ateistinio Bažnyčios persekiojimo padarinių
įveikimą, siekdamas, kad vertingiausia kilnojamojo bažnyčios paveldo dalis būtų
tinkamu būdu, nepažeidžiant sakralumo ir integruojant religinę, meninę,
istorinę objektų prasmę bei vertę, pristatyta tiek Lietuvos žmonėms, tiek ir
miesto svečiams.
įsteigiu Vilniuje, šv. Mykolo bažnyčios ir buvusio bernardinių
vienuolyno ansamblyje / Maironio g. / Bažnytinio paveldo muziejų.
Numatau, kad patalpos muziejui bus remontuojamos ir įrengiamos,
ekspozicija formuojama, edukacinių ir kitų paslaugų infrastruktūra kuriama,
arkivyskupijai bendradarbiaujant su Lietuvos nacionaliniu muziejumi, Vilniaus
miesto savivaldybe ir kitomis valstybės kultūrinėmis bei švietimo
institucijomis”.
Inauguracinė paroda
Pirmojoje parodoje visuomenei pristatoma dar nerodyta, Vilniaus
arkivyskupijos sukaupta, kolekcija. Tai seni, gal kelis šimtmečius bažnyčių
apeigoms naudoti, liturginiai indai, mišiolai, drabužiai. Anot parodos
kuratorių, Vilniaus arkivyskupijos menotyrininkės Sigitos Maslaukaitės ir
Lietuvos nacionalinio muziejaus muziejininkės Ritos Pauliukevičiūtės,
sukauptoje kolekcijoje yra labai vertingų daiktų, surinktų iš bažnyčių, ypač
atokesnių, kur jie sėkmingai išsaugoti per visas istorines audras.
Atidarant parodą šventojo Sosto apaštališkasis nuncijus Lietuvoje Peter
Stephan Zurbringgen sakė negalįs atsigėrėti puikiais eksponatais bažnytinio
paveldo muziejuje, kaip ir daugely Europos valstybių sostinių. Jis taip pat
pritarė kardinolo Audrio Juozo Bačkio išsakytoms mintims, kad bažnytinis
muziejus negali būti vien senų meno vertybių saugykla, jis visų pirma –
sielovados institucija.
Šia pirmąja paroda norima katalikų bendruomenei pranešti, kad Bažnytinio
paveldo muziejus jau įsteigtas, vertingos kolekcijos kaupimas. Vieni parodos
eksponatai sugrįš į bažnyčias, kiti bus saugomi, laukiant pagrindinių muziejaus
patalpų.
Simboliška, kad lankytojus salėje „pasitinka” šv. Petro, rankoje
laikančio dangaus raktus, skulptūra. Ji tarsi kviečia – prašom įeiti ir
pasižiūrėti, kiek čia gražių sakralinių kūrinių. Yra 1826 m. Pijorų spaustuvėje
spausdintas mišiolas iš Vilniaus šv. Juozapo kunigų seminarijos, puošnios
monstrancijos iš Trakų šv. Marijos Apsilankymo, Vilniaus šv. Apaštalų Petro ir
Povilo bei kitų bažnyčių. Ypač įdomi vertinga sidabrinė monstrancija su puikiu
uždaromu dėklu. Ji gauta iš Vidiškių šv. M. Marijos Apsilankymo bažny-čios, o
padaryta apie 1904 m. Vilniuje, M. Nieviadomskio dirbtuvėj.
Rodomi vertingi liturginiai indai iš Vilniaus, Sudervės, Daugėliškio,
Lentvario ir kitų bažnyčių, taip pat ypatingai puošnūs, kruopščiai austi,
meniškai, brangiais siūlais siuvinėti arnotai, kapos, dalmatikos.
Laukia dideli darbai
Susitikime su žurnalistais kardinolas Audrys Juozas Bačkis pasakojo, kad
seniai galvojęs, kur gauti lėšų buvusiam bernardinių vienuolynui suremontuoti.
Ne kartą buvo siūloma šiose patalpose įrengti viešbutį, kuriam senamiestis ypač
viliojantis. Tačiau verslininkų vilionių atsisakyta, norint išsaugoti pastatus
muziejui. Po paieškų ir svarstymų atsiranda ir lėšų avarinės būklės pastatams
sutvarkyti. Jų žada Vilniaus miesto savivaldybė, tikimasi pagalbos iš
tarptautinių fondų, Kultūros ministerijos. Dalį kaštų padengs pati Vilniaus
arkivyskupija. O kol vyks darbai, gal trejetą metų, parodos vyks Lietuvos
nacionaliniame muziejuje. Įrengiant Bažnytinio paveldo muziejų, dominasi, kaip
panašios institucijos veikia Italijoje bei kitur, kur mes esama ilgalaikių
tradicijų. Būtina suburti autoritetingų specialistų–muziejininkų, religinio
meno tyrinėtojų, restauratorių komandą, kuri tvarkytų būsimą muziejų,
paversdama jį šiuolaikišku, gyvu, įdomiu, o ne, kaip jau minėta, senų, gražių
daiktų bedvasiu sandėliu.