2008 m. balandžio 25–26 d. Lietuvių sielovados konferencijoje pasveikinimo žodį taręs LR gen. konsulas New York Jonas Paslauskas prisipažino, jog konferencijoje dalyvauja tam, kad suprastų tikrus bendros veiklos niuansus, kurių yra daug. Jis įsitikinęs, jog tik per dialogą tarp dvasininkijos ir išeivijos, veiksmų derinimą, skirtingų pozicijų supratimą ir toleravimą galima bus įveikti iššūkius, kuriuos pateikia ši diena. LR gen. konsulas New York mielai sutiko plačiau pakalbėti apie šiandieninius lietuvių katalikų JAV iššūkius.
— Turbūt šioje
konferencijoje pirmiausia dalyvaujate dėl Aušros Vartų (AV) New
York parapijos reikalų, taip pat ir dėl dialogo, apie kurį užsiminėte
savo įžanginiame žodyje, tarp diplomatų ir dvasininkijos užmezgimo?
— Kai atvažiavau praėjusią vasarą į New York, visi įvykiai jau
buvo pačiame įkarštyje, supratau, kad New York arkivyskupijoje
jau buvo priimtas sprendimas AV bažnyčią uždaryti. Man pasirodė, kad
mes, lietuviai, arba tie, kurie esame labai aktyvūs savo bendruomenėse,
ar tie, kurie kovojame kiekvieną sekmadienį, protestuojame ir
meldžiamės prie Šv. Patriko katedros, iš tiesų aukojame
savo laiką, daug energijos ir meilės tai bažnyčiai. Tačiau kartais mums
trūksta to nuolatinio ryšio su pačia bažnyčia. Kaip geriau,
protingiau, subtiliau elgtis tokioje sudėtingoje situacijoje? Atsakymo
į šį klausimą ieškojimas, bandymas pažiūrėti į kitą
patirtį ir atvedė mane į šią konferenciją. Džiaugiuosi, kad joje
dalyvauja ir New York JAV LB apygardos pirmininkė Ramutė Žukaitė, kuri,
tikiuosi, turės progos pasikalbėti su čia atvažiavusiais ir pasidalinti
savo patirtimi bei išgirsti kitą nuomonę. Jokios piktos valios
aš čia neįžvelgiu, bet kaip neretai lietuviams nutinka —
trūksta išsikalbėjimo savame kieme. Kad lįsdami į bažnyčios
daržą, kur būdami pasauliečiais ne viską mokame daryti taip, kaip
reikia daryti, gal parenkame ne tuos šūkius, tariame ne tuos
žodžius, kurie gal ir užgauna bažnyčios atstovus ir patį kardinolą.
Todėl pasikalbėti reikia, ir tai daryti ne iš tribūnos, o
susitikus tarpusavyje.
— Kokias pamokas po AV bažnyčios uždarymo išmoksime ateičiai?
— Pirma pamoka vis dėlto yra ta, kad nereikia nusigręžti nuo
bažnyčios, kad reikia turėti viduje tą norą eiti į bažnyčią. Aš
sakau lietuviams: niekada nieko nekaltinkite, o pažiūrėkite į save. Jei
į bažnyčią ateina penki šeši žmonės, jei bažnyčioje
nesituokiama, nekrikštijami vaikai, Katalikų Bažnyčia turi teisę
daryti sprendimus, kuriuos ji daro. Iš kitos pusės, yra grupė
žmonių, tame pačiame Manhattan, kuri dėl bažnyčios kovoja, bet ji
turėtų suprasti ir bažnyčios veiksmus, o ne tik ją kaltinti. Kai tą
padarys, gal ir patys pradės daugiau dėmesio skirti ėjimui į
Mišias, bandyti įsitraukti į kultūrinę veiklą, kuri vyko AV
salėje. Tad pirmoji pamoka yra pradėti nuo savęs. Antras, taip pat
svarbus dalykas — nekaltinkite kitų, o bandykite suprasti.
Trečias dalykas — nenormalu, kai lietuviai su bažnyčia kalbasi
pakeltu tonu. Juk kitoje pusėje, bažnyčioje, taip pat yra žmonės su
savo ambicijomis, savo jausmais. Ir jei įžeisi žmogų vieną kartą, antrą
kartą, jis pradės į lietuvius reaguoti liguistai, su
priešiškumu. Tai yra nepateisinama. Tuos tris dalykus
atsimenant, reikia žiūrėti į ateitį, o ateitis tikrai bus sudėtinga. AV
klausimas visose lietuviškose parapijose turbūt kartosis ir
kartosis. Todėl dabar turime labai ramiai paklausti pačių kunigų, kaip
elgtis, paklausti kitų tautiečių, kurie galbūt turėjo kitokią patirtį
ar žiūri gana skeptiškai ir nepatikliai į tokių aktyvistų
veiksmus.
— Ar ne apie panašias
pamokas galima kalbėti komentuojant klebono Stanislovo Anužio
atsistatydinimą iš Los Angeles lietuviškos parapijos
pareigų?
— Taip, aš tai taip pat susiečiau su jau anksčiau mano
paminėtais dalykais. Lietuviškoje išeivijos spaudoje
skaičiau LA parapijos komiteto pareiškimą. Jame atsakymų yra
labai daug. Esu su klebonu susitikęs, jis buvo daugelio LA lietuvių
mėgiamas, prieinamas, gal buvo pernelyg pasaulietiškas. Bet kaip
ir savo kalboje sakiau, čia vėl susiduriame su ryšio nebuvimu
iš lietuvių bendruomenės pusės. Manau, kad tai suvaidino didelį
vaidmenį. Man atrodo, kad mes toje konkrečioje situacijoje, kai kunigas
Anužis buvo išsiųstas į vienuolyną, turėjome elgtis santūriau ir
gal būtume kitokių pasekmių sulaukę. Gal mes, turėdami daug gerų norų
dėl bažnyčios ir kunigo, kartais paleidžiame savo emocijas ir
nesusimąstome, kad lendame, kišamės į bažnyčios veiksmų lauką,
elgesio normų lauką, kurios nusistovėjo šimtmečiais, kur
egzistuoja savi elgesio protokolai ir t.t. Ir tuo metu, kai kun. Anužis
buvo vienuolyne, gal reikėjo išlaikyti tylos pauzę. Reikėjo
daugiau diplomatijos.
— Tad remiantis šiais keliais pavyzdžiais lietuvių šiauriečiais anaiptol nepavadinsime?
— Net ir tas karščiavimasis yra geras dalykas, jis rodo,
kad žmonės pergyvena, kad jiems ne vis tiek, kas su jų parapija ar
kunigu bus. Jie daro gerą darbą, bet čia reikia subtilumo. Kartais mes
tą Sąjūdžio mitingų būdą perkeliame į mūsų santykį su bažnyčia, o tas
neveikia arba duoda atvirkščią rezultatą.
— Kaip Jums, kaip diplomatui,
atrodo, ką galima būtų padaryti, kad pokalbis su dvasininkija būtų
užmegztas ir toliau vyktų?
— Lietuviai tarpusavyje turėtų būti atviri ir žinoti, ko nori.
Aš, kaip diplomatas, iš karto paklausiau AV parapijos
lietuvių, ar jie leis, patars man eiti pas kardinolą Edward Eagan ir
pasakyti, kad jeigu negaliu kritikuoti bažnyčios veiksmų, negaliu jai
nurodinėti, ką daryti su bažnyčia, gal jis, uždarydamas bažnyčią, suras
Manhattan kokią nors bažnyčią, kurioje lietuviai galėtų tokią ir tokią
valandą melstis. Iki šiol iš lietuvių grupės negaunu
atsakymo į šį savo klausimą, nežinau, ar jiems šito
reikia. Ir čia yra esmių esmė. Jeigu mes kalbame apie meldimąsi, apie
dvasinį, religinį poreikį, tada mes tikrai galime padėti sujungti savo
jėgas ir pastangas. Aš pasiruošęs padėti ir dirbti.
Pavyzdžiui, AV klausimą iškėliau Baltuosiuose Rūmuose, LR
prezidento žmonai Almai Adamkienei susitikus su JAV prezidento žmona
Laura Bush. Adamkus taip pat apie AV kalbėjo su popiežiumi Vatikane.
Bet gal mes tą dialogą konkrečiai dėl AV bažnyčios pradėjome
pavėluotai, neįsitraukėme, kai santykiai dar nebuvo apgadinti su
kardinolu Eagan.
— Ar ne per dažnai čia gyvenantys lietuviai gręžiasi į Lietuvą, prašydami pagalbos?
— Sutinku su arkivysk. Tamkevičiaus, SJ konferencijoje
išsakytomis mintimis visu šimtu procentų. Taip, Lietuva
norėtų padėti, bet žinodami, kas Lietuvoje vyksta, kokia ten padėtis,
kad ir ten trūksta kunigų parapijose, ir vėl turime klausti savęs, ar
mes bandėme, pvz., nukreipti savo vaikus į kunigystę, ar
išsakėme tokią mintį savo šeimose? Pabandykime sau
užduoti tokį klausimą ir jei būsime nuoširdūs ir jį sau
užduosime, gal atsistosime į kelią, kur per metus bus galima pasiųsti
du ar tris jaunus žmones į kunigystę.
— Dėkoju už pokalbį.
Kalbino
Dalia Cidzikaitė