Arkivysk. S. Tamkevičius, SJ.
Vienintelė JAV lietuvių išeitis yra
bendruomenės gyvumas
Š. m. balandžio 25-26 d. Čikagoje vykusioje Lietuvių sielovados
konferencijoje savo pasveikinimo žodyje arkivysk. S. Tamkevičius, SJ
ragino visus pagalvoti ir pakalbėti apie vieną svarbią temą —
kokią misiją dabartinėje bažnyčioje mes jaučiame patys. Anot jo, jeigu
visas viltis Amerikos lietuviai katalikai sudės tik į dvasios vadus,
gerą kleboną ar gerą kapelioną, kuris viską išspręs, jie
apsiriks ir jų viltys neišsipildys. ,,Dabartinėje bažnyčioje,
— sakė Tamkevičius, SJ, — atsakomybę turi prisiimti visi.
Kitos išeities šiandieninėmis sąlygomis nėra.”
Apie Katalikų Bažnyčios iššūkius plačiau savo mintimis
sutiko pasidalinti šįkart labai trumpai Čikagoje viešėjęs
arkivysk. S. Tamkevičius, SJ.
— Koks šio Jūsų apsilankymo tikslas?
— Pagrindinis dalykas, į kurį atvažiavau, tai Šiluvos 400
metų jubiliejaus paminėjimas Detroit ir Los Angeles. Ta proga, nors ir
mažai laiko turėdamas, užsukau ir į Čikagą, kad galėčiau dalyvauti
šioje sielovados konferencijoje. Kadangi pirmą kartą joje
dalyvauju, buvo įdomu girdėti tai, kas kalbama, matyti problemas.
— Savo trumpame pasveikinimo
žodyje Lietuvių sielovados konferencijoje užsiminėte apie Katalikų
Bažnyčios Lietuvoje ir lietuvių išeivių iššūkius.
Ar jie skiriasi ir jei taip, kuo?
— Manau, kad pagrindiniai iššūkiai yra tie patys ir
čia, ir Lietuvoje gyvenantiems. Visi gyvename pakankamai sekuliarioje
visuomenėje ir toks gyvenimas jau pats savaime yra
iššūkis — kaip su savo
krikščioniškomis vertybėmis išstovėti to labai
skirtingo pasaulio akivaizdoje. Bet kai kurios detalės, žinoma, yra
skirtingos. Lietuvoje katalikų yra pakankamai didelis skaičius ir tada,
kai šalia savęs jauti ne vieną, bet daugelį — yra vienokia
dvasinė laikysena. O Amerikoje nors katalikų yra daug, bet lietuvių,
kaip bičių pasibarsčiusių po tokį didelį žemyną, — nėra tiek daug
ir todėl gali aplankyti pesimistiška mintis, kad mes čia esam
jau išmirštantys. Tie lietuviai, kurie naujai atvažiuoja
iš Lietuvos, jiems pirmiausia rūpi ne religiniai, ne dvasiniai,
bet medžiaginiai reikalai. Tad tas atvažiuojantis naujas skaičius mažai
papildo lietuvių parapijas išeivijoje. Tad kaip tokiomis
sąlygomis išsilaikyti, ir ne tik išsilaikyti, bet ir
augti — tai yra labai didelis iššūkis. Pirmoji
mintis, kuri ateina — prašyti pagalbos iš Lietuvos.
Bet ir tie kunigai yra iššūkis, nes tokioje sekuliarioje
visuomenėje nėra toks didelis skaičius norinčių pasišvęsti, nes
visi esame veikiami šio pasaulio. Yra ir daugiau problemų.
Pavyzdžiui, kai bendruomenės mažėja, kaip išlaikyti bažnyčias.
Lietuvoje jų turime žymiai mažiau ir kiekvieną jų saugom, o čia,
Amerikoje, padėtis yra kitokia. Ir, be abejo, mums, lietuviams, su tuo
skaitytis reikia. Arba mūsų bus ir mes išsaugosime jas, arba jei
mūsų nebus, mes su ašarom galėsim tik sielvartauti, kad
štai buvo ir jau nėra.
— Susidaro įspūdis, kad čia
gyvenantys lietuviai katalikai, susidūrę su vienokia ar kitokia
problema, vis dažniau gręžiasi į Katalikų Bažnyčią Lietuvoje.
Paskutiniu metu su labai konkrečiais prašymais padėti: reikia
kunigo lietuvio, reikia gelbėti lietuvišką parapiją nuo uždarymo
ir panašiai. Ar toks noras pagrįstas ir kiek galima
prašyti iš Jūsų?
— Manau, kad visiškai natūralu, jog gyvenantys ne
Lietuvoje atsigręžia į mus ieškodami pagalbos. Nemanau, kad tai
galima peikti. Antra vertus, gal kartais per daug sudeda vilčių, kad
kiekvienu atveju ta pagalba bus suteikta. Kai kuriais atvejais jos gali
ir nebūti, nes iš tikrųjų pastaruoju metu pašaukimų į
kunigystę skaičius mažėja, nors ir ne katastrofiškai, bet
mažėja, ir aišku, kad bus problemų tiek pačioje Lietuvoje, tiek
ir už Lietuvos ribų. Nes kad galėtum kažką duot, reikia turėt. Manau,
kad nelabai yra reali svajonė, kad bus tiek kunigų, kurie atvažiavę
visus suras ir visiems padės. Todėl tie, kurie yra išvažiavę,
turėtų pradėti galvoti, jog ne jų ieškotų, bet kad jie
ieškotų, glaustųsi prie jau egzistuojančių parapijų. Tik tada
bus jiems lengviau padėti. Vis dėlto manau, kad jeigu kažkokių
katastrofiškų pasikeitimų nebus, vieną kitą kunigą galėsime
pasiųsti ir iš Lietuvos ribų: ar į Ameriką, Airiją ar Didžiąją
Britaniją. Žinoma, būtų idealu, jei lietuviai važiuotų tik į vieną
vietą, būtų paprasčiau.
— Iš Jūsų, Lietuvos
Katalikų Bažnyčios pusės, lyg ir nesigirdėjo jokio komentaro dėl Los
Angeles parapijos klebono Stanislovo Anužio atsistatydinimo ir
išvažiavimo į Lietuvą?
— Nemanau, kad Lietuvos vyskupai turėtų komentuoti vieno ar kito
kunigo atvykimą ar išvykimą į parapiją. Pirmiausia, ten vietoje,
kur kunigas dirba, vietinis vyskupas daugiau žino nei mes, Lietuvos
vyskupai. Ir neturint visos informacijos komentuojant galima nusikalsti
ir prieš vietinius vyskupus, kurie sprendimą daro ir
prieš kunigą. Šituo atveju tikrai manau, kad netiko
Lietuvos vyskupams kištis ar kalbėti, komentuojant, kodėl buvo
atleistas kunigas. Labai dažnai panašūs atvejai atsitinka ir
Lietuvoje. Pavyzdžiui, kaip vyskupas aiškiai matai, kad reikia
daryti vieną ar kitą skyrimą, o žmonės renka parašus ir
reikalauja, kad būtų taip, o ne kitaip. Ir tada lieki pakankamai
keblioje padėtyje, kadangi vis tiek turi išlaikyti tarp savęs ir
kunigų tėvišką santykį, o žiniasklaida nori, kad viską
išdėstytum spaudos puslapiuose. Tai nėra kelias. Juk normalioje
šeimoje tėvas problemų per žiniasklaidą nesprendžia, o sprendžia
taip, kaip žmonės privalėtų jas spręsti.
— Ar daug dėmesio Lietuvos
Katalikų Bažnyčia skiria emigracijai? Atrodo, jog ta tema vis labiau ir
labiau užgožia kitas problemas?
— Tai labai aktuali ir kartu labai skaudi tema. Neabejotinai, kad
kiekvienas žmogus ir kiekvienas lietuvis turi teisę gyventi ten, kur
jis nori, ir ieškoti savo laimės ir gyvenimo įprasminimo ten,
kur jam atrodo geriau. Bet antra vertus, tėvynės palikimas
ieškant naudos jau savo pačia pradžia, savo šaknimis yra
kažkiek problemiškas. Nes galima tikrai surasti naudos, bet tuo
pačiu ir kažką prarasti. Pavyzdžiui, šiandien Lietuvoje
susiduriame su baisia problema — su nelaimingais vaikais, kuriuos
palieka vienas ar net abu tėvai. Vaikai paprastai paliekami seneliams,
bet, deja, neretai juos augina gatvė. Žinoma, kiekvienam norėtųsi
patarti, kad gal geriau šiek tiek sunkiau gyventi, bet nepalikti
tėvynės.
— Ką daryti, kad dialogas tarp čia, Amerikoje, gyvenančių lietuvių ir Lietuvos Katalikų Bažnyčios būtų gyvesnis?
— Man atrodo, kad tiek aš, tiek dauguma vyskupų esame
labai lengvai pasiekiami, ypač kai dabartinės komunikacijos yra ypač
geros. Manau, kad reikia turėti tik noro bendrauti. Tik gal kartais
norima, tikimasi tokios pagalbos, kurios tie patys Lietuvos vyskupai
negali duoti. Pavyzdžiui, konkretus Aušros Vartų New York
atvejis. Galbūt ten gyvenantys lietuviai norėtų, kad iš Lietuvos
atvažiavęs vyskupas atsistotų prie piketuojančių lietuvių. Deja,
šito niekada nebus ir tai nėra kelias. Esu sakęs ir
pasikartosiu, kad vienintelė išeitis panašiais atvejais
yra bendruomenės gyvumas. Jis turi užtvirtinti parapijos ir bažnyčios
ateitį. O jeigu prasideda kokios nors problemos, jas bažnyčioje galima
išspręsti dialogo keliu, o ne piketais. Man toks būdas labai
panašus į sovietinį metodą, kur, atrodo, jėga kažkur kažką
laimėsim. Tokiu keliu bus sunku ką nors laimėti, jei nebus esminio
dalyko — jei ta visuomenė bus beveik numirusi.
— Ačiū už pokalbį.
Kalbino
Dalia Cidzikaitė