Dieviškoji byla ir žmogiškoji
byla
Vieno pamokslo prisiminimų
pėdsakais
Mano rankose Lietuvos evangelikų
liuteronų bažnyčios laikraščio „Lietuvos evangelikų kelias“ naujausias numeris
(2007 m. vasaris–kovas). Akys užkliūva už redaktoriaus kun. Kęstučio Puloko
vedamojo, kuriame skaudžiu akordu ataidi ir krikščioniškos spaudos reikalai,
jos santykis su skaitytojais. Redaktorius primena, kad Katalikų bažnyčios Kauno
arkivyskupijos duomenimis, vienas katalikas savo bažnyčiai per metus paaukoja
5,5 lito. „Nors nėra tikslios informacijos, kiek pinigų tikintysis vidutiniškai
skiria bažnytinei ar bendro pobūdžio krikščioniškai spaudai, akivaizdu, kad
tokių leidinių tiražai yra labai nedideli – taigi didžioji visuomenės dalis,
įskaitant tikinčiuosius, informacijos semiasi iš pasaulietinės žiniasklaidos, kartu
„pasisemdama“ ir atitinkamų šios propaguojamų vertybinių nuostatų“. Kun. K.
Pulokas daro išvadą: „Būtinos rimtos investicijos, pirmiausia – į kokybę“.
Tame pačiame šio laikraščio numeryje žinomas Lietuvos
advokatas Jonas Kairevičius, Lietuvos evangelikų liuteronų bažnyčios
konsistorijos narys, nuo 1990 metų pirmininkavęs Evangelikų liuteronų bažnyčios
sinodams, paskelbia, anot jo, žiupsnelį prisiminimų apie vyskupą Joną Viktorą
Kalvaną vyresnįjį. Tie prisiminimai, pavadinti „Vienas pamokslas“, sukelia
įvairių pamąstymų, pradedant mintimis apie tai, kokią didžiulę įtaką daro
autoritetas jaunam žmogui, kaip bręstančiai asmenybei. Jonas Viktoras Kalvanas
nuo 1942 m. buvo evangelikų liuteronų bažnyčios kunigas Tauragėje, vėliau, iki
mirties, dar ir Lietuvos evangelikų liuteronų bažnyčios vyskupas.
Autoriteto galia jaunimui yra
(bent buvo) milžiniška. Apie autoritetų stygių šiandien su rūpesčiu svarsto
Lietuvos kultūrologai kultūrinėje spaudoje. Manau, kad ir „Draugas“ gali
įsitraukti į diskusiją apie autoritetus religijoje, literatūroje, mene,
apskritai kultūroje. Bet tai yra viena nedidelio J. Kairevičiaus prisiminimų
teksto pusė. Antroji – filosofinė-teisinė-etinė: amžinoji teisingumo problema.
Bet tegul kalba pats Jonas Kairevičius.
Aldona Žemaitytė
Vienas pamokslas
Jonas Kairys-Kairevičius
Tai, apie ką noriu papasakoti,
įvyko beveik prieš keturiasdešimt penkerius metus. Jau buvau teisės studentas.
Anuo metu ateiti į Bažnyčią reiškė rizikuoti. Rizikuoti savo ateitimi.
Girgždančiais laiptais palypėjau į balkoną. Sustojau beveik ties altoriumi.
Alyvų kalne besimeldžiančio Kristaus artumas jaudino. Šita sieninė tapyba, kaip
ir Leonardo da Vinčio „Paskutinės vakarienės“ kopija, esantys altoriuje, įstrigo širdin nuo vaikystės. Sklido
skiemenimis tariamų žodžių giesmė. Esu savo Bažnyčioje. Kiekvienas žmogus turi
savo Bažnyčią. Ir bolševikai?.. Jie garbino stabus: leninus, stalinus ir dar
kitokius. Bet gal nelabai jais tikėjo, kad taip lengvai jų atsisakė, o dabar
net tyčiojasi iš jų. Jie turėjo vieną stabų stabą – valdžią. Dėl jos jie viską
galėjo paminti. Net žmogaus gyvybė, siekiant valdžios, buvo bevertė. Taigi...
Jie atsisakė stabų, bet neatsisakė pagrindinio stabo – valdžios. Dabar jų
stabas – pinigai. O pinigai yra valdžia. Taigi, nieko naujo šiame pasaulyje.
Valdo beveik tie patys.
O tada prasidėjo pamaldos.
Giedojome. Giedojimas labai atpalaiduoja jausmus, priartina prie maldos, įlieja
į bendruomenę. Aš neturėjau giesmyno. Kaimynas pakreipė savąjį giesmyną taip,
kad galėčiau skaityti tekstą. Niekas manęs neklausė, ar turiu balsą, ar skaidri
klausa. Giedojau! Giedojau su visais giedančiais. Čia buvau savas tarp savų.
O kur mano mamikė? Mamikė
apačioje. Ji prisėdo prie giminaičių. Po pamaldų jos pasikalbės apie vaikus,
vaikaičius, sveikatą ir daržus.
Įėjo kunigas Jonas Viktoras
Kalvanas vyresnysis. Visi atsistoja. Meldžiasi. Aš stebiu savo kunigą. Jis
susikaupęs ir orus. Jo akys kupinos dvasinės gelmės. Kartais jis, tardamas
Evangelijos žodį, pakelia galvą ir tankiai sumirksi. Tas mirksėjimas patvirtina
sakomo ar skaitomo teksto išgyvenimą. Kunigo rūbas ilgas, iki žemės. Iš po jo
matomi tvirti odos bateliai, visada iki blizgesio nuvalyti. Kai jis kalba, svyruoja
visa pėda iš tiesios stovėsenos į priekį. Man, o gal ir visiems parapijiečiams,
svarbu, kaip atrodo mūsų kunigas. Man jis labai inteligentiškas. Kiekvienas jo
judesys santūriai papildo žodį. Kunigas ne tik skelbia Žodį, bet jį išgyvena.
Pamokslui kunigas nekopė į
sakyklą, kuri bažnyčios architekto sumanyta įtaisyti aukštai virš altoriaus, o
pasiliko apačioje. Jis stovėjo altoriaus fone. Jis susiliejo su elektros
lempučių ir žvakių ramia šviesa.
– Jėzaus teismas,– sako kunigas.
Jis pakelia galvą, ir atrodo, kad mato mane. Jis kalba man.
– Daugelį metų jaunas vyras,
vardu Jėzus, keliavo po Judėją ir Galilėją, skelbdamas Dievo karalystės atėjimą
ir darydamas stebuklus. Aukščiausiasis vyriausiųjų kunigų ir seniūnų teismas
nusprendė suimti ir teisti Jėzų.
Kunigas pakelia galvą ir vėl man
atrodo, kad jis mato mane ir sako būtent man. Gal šitaip galvojo kiekvienas,
kuris klausėsi šito pamokslo?..
– Tai buvo byla, viena pirmųjų
bylų, kurią prisimena žmonijos istorija.
Dalyvavę vyriausieji kunigai ir
seniūnai tarė: “Jis nusipelno mirties“.
Romos valdytojas Judėjoje Pilotas
pasakė žmonių miniai, kad jis nerado jokio pagrindo teisti Jėzų pagal Romos
įstatymus. Tačiau tam atkakliai pasipriešino vyriausieji kunigai. Jie sakė, kad
Kristus mokydamas kursto žmones visoje Judėjoje ir Galilėjoje.
Pilotas sakė: “Iš tiesų jis
nepadarė nieko, dėl ko būtų nusipelnęs mirti. Todėl įsakau nuplakti jį ir
paleisti“.
Vyriausiesiems kunigams,
seniūnams ir raštininkams reikėjo Kristaus mirties. Jie protestavo pieš Piloto
nuosprendį Kristų paleisti.
Romoje buvo įprasta per Velykas
paleisti į laisvę kalinį. Norėdamas išsisukti iš keblios padėties, Pilotas
paklausė minios: “Kurį kalinį man Jums paleisti – Barabą ar Jėzų?“ Visi žinojo,
kad Barabas buvo nuteistas dėl maišto ir žmogžudystės.
Minia pakluso vyriausiųjų kunigų
ir seniūnų įtakai. Ji šaukė Pilotui: „Leisk jį nukryžiuoti“. Bijodamas, kad
minia nesukiltų, Pilotas nusileido ir patenkino jos reikalavimą. Minios
akivaizdoje jis nusiplovė rankas ir tarė: “Aš nekaltas dėl šio žmogaus kraujo.
Kaltinkite patys save“.
Ir čia kunigas vėl pakėlė akis į
aukštį ir tarė:
– Kaltąjį paleisk, o nekaltąjį prikalk prie kryžiaus!
Mane pribloškė pamokslo įtaiga.
Išnagrinėjome Kristaus, o kartu ir žmonijos bylų bylą. Dabar jau pripažįstama,
kad tai buvo byla. Tik kažin, ar žinių apie ją rasime Lietuvos universitetų
teisės studijų programose. Jau dirbdamas advokatu, galvojau: “Juk Kristus
neturėjo gynėjo“. Kristui gynėjo nereikėjo. Bet... ar kas nors stojo už jį?
– Kaltąjį paleisk, o nekaltąjį
prikalk prie kryžiaus!, – tai vyskupas Jonas Viktoras Kalvanas pasakė mums
visiems, įspėdamas apie amžinai sunkias teisingumo paieškas.
Aldona Žemaitytė: post sciptum
Paradoksali frazė „Kaltąjį
paleisk, o nekaltąjį prikalk prie kryžiaus! Ta byla vyksta nuolatos, kiek tik
egzistuoja sąmoningoji žmonija, visų išgarbintasis homo sapiens. Žinoma,
dieviškoji byla, turėjusi savo istorijos pradžią, raidą ir pabaigą, yra
nekintamas dydis, nes pasibaigė amžina Kristaus Karaliaus pergale. Dievas,
žmogaus pavidalu įkūnijęs Sūnų, panoro parodyti pasauliui, kad teisingumas
triumfuoja – po visų vargų, sielvartų, kančios, patyčių. Dieviškasis
teisingumas sugeria savyje daug etinių-moralinių komponentų: ir gailestį, ir
meilę, ir rūpestį, ir sąžiningą gyvenimą.
Kitaip yra su žmoniškuoju
teisingumu, kurį mėgino pademonstruoti judėjai ir romėnai Kristaus istorijoje.
Parafrazė „Kaltąjį paleisk, o nekaltąjį prikalk prie kryžiaus“ yra talpi, kaip
pats gyvenimas. Nekaltumo prezumpcija mūsų laikais jau nieko nereiškia. Ji tapo
taip deformuota, kad visuomenės akyse nekaltieji padaromi kaltais, jeigu to
reikia, pavyzdžiui, kieno nors politiniams interesams. Nekaltieji apskelbiami
kaltais iš pavydo, nes jiems gal geriau sekasi, gal jie gabesni. Jie
apskelbiami kaltais dėl minios tamsaus nesupratimo, dėl netolerancijos kitaip manančiam. Nekaltąjį
gali apšmeižti, bet niekas nesirūpins to šmeižto atitaisyti ar nekaltojo
atsiprašyti. Nekaltąjį nuteisia, mums nežinomais metodais išgavę jo
prisipažinimą kaltu. Pasitaiko, kad teisingumas vis dėlto laimi. Tada nekaltąjį
paleidžia iš kalėjimo, nors jam neatlyginama neatitaisoma materialinė, moralinė
ir dvasinė žala.
O kiek atvirkštinių atvejų teko matyti arba girdėti per mūsų
nepriklausomybės metus, kai iš teismo salės būdavo paleidžiami kaltieji: kontrabandininkai,
korupcininkai, vagys, plėšikai. Gal todėl Lietuvos visuomenė nė per nago
juodymą nepasitiki teismais. Netiki teisingumo pergale. Kai į Teisingumo
ministeriją atėjo naujas ministras ir sujudino liulančią neteisingumo balą,
žmonės į jį žiūrėjo kaip į didvyrį. O jis tik vykdė tai, kas privalu kiekvienam
padoriam ir sąžiningam valdininkui.