Estai — teisūs
Algimantas Zolubas
,,Patriotiškai" nusiteikę rusakalbiai Taline plėšė parduotuves. ,,Publius Pundit" nuotr.
Civilizuotos šalys tiek savo,
tiek priešo kariams statydina vienodus paminklus. Antai Pirmojo pasaulinio karo
Lietuvoje vokiečių įrengtose kapinėse stovi vienodi kryželiai vokiečių ir rusų
kariams su atitinkamais įrašais. Yra broliškų kapų, kur, kaip byloja užrašai,
vienoje duobėje palaidoti vokiečių ir rusų kariai. Kovose su lenkais žuvusius
lenkų karius lietuviai laidojo su pagarbos ženklais, jiems statydino atminimo
paminklus vienodus, kaip ir savo kariams. Kitų šalių karių kapines paprastai
prižiūri valstybės, kurių teritorijoje tos kapinės yra.
Antrajame pasauliniame kare SSRS
elgėsi ne kaip civilizuota šalis, nes tik saviems kariams statydino atminimo
paminklus. Todėl ten, kur su mūšiais pražygiavo SSRS kariuomenė, vokiečių kapų
nerasime, nes jie buvo laidojami su panieka — užkasami į žemę, nepaliekant
jokio ženklo.
Sovietiniai paminklai kariams
buvo statydinami ne vien kaip kario atminimo ženklai, bet ir paminklai, kaip
SSRS imperijos simboliai. Todėl išsivadavusios nuo SSRS okupacijos šalys tokių
simbolių negali toleruoti, nes jie liudytų pritarimą okupacijai.
Lietuvos teritorijoje įrengtose
SSRS karių kapinėse, tarp atskirų ar broliškų grupinių kapų, paprastai buvo
statomas vienas centrinis paminklas su tokiu, tarkim, įrašu: „Kariui
išvaduotojui — dėkinga lietuvių tauta”. Panašūs paminklai okupuotuose Baltijos
kraštuose buvo pastatyti ir ne kapinėse, o miestų aikštėse, žmonių lankomose
vietose. Jei tokius paminklus Rusijos teritorijoje vertiname kaip normalų
reiškinį, tai SSRS okupuotuose kraštuose, jie, jei paliekami stovėti atgavus
šalims nepriklausomybę, laikytini okupanto įsitvirtinimo tąsa. Jei SSRS būtų
Lietuvą, Latviją ir Estiją išvadavusi nuo vokiškojo okupanto ir iš šių šalių
pasitraukusi, gal tie paminklai ir turėtų teisę į pagarbą. Tačiau karo audrai
nuslinkus į Vakarus, karo audra Lietuvoje nenurimo, čia užvirė partizaninis
karas, pasipriešinimo okupacijai karas. Šį karą okupantas vykdė ne tik prieš
ginkluoto pasipriešinimo dalyvius, bet ir prieš civilius gyventojus: juos žudė,
kalino, trėmė į Sibirą.
Baltijos okupuotų šalių miestai
ir miesteliai buvo sėte nusėti komunistinių stabų paminklais, kurie, atgavus
nepriklausomybę, buvo be didelio Rusijos pasipriešinimo pašalinti. Tačiau
paminklus bevardžiam „kariui išvaduotojui”, kurių Baltijos šalyse buvo
pastatydintas ne vienas, Rusija nori būtinai išsaugoti, nes tai imperijos
simboliai, tarsi tebestovinti simbolinė okupanto koja laisvoje šalyje, ženklas,
kad okupantas nėra atsisakęs kėslų sugrįžti.
Kai estai Taline nusprendė
pašalinti panašią kario statulą, Rusija griebėsi protestuoti, skatino
rusakalbius Talino gyventojus priešintis tos statulos nukėlimui, grasina
Estijai sankcijomis, terorizuoja Estijos ambasadą Maskvoje.
Vilniuje ant Žaliojo tilto taip
pat tebestovi simbolinės okupanto skulptūros, kurių iki šiol kažkodėl
nesiryžtama nukeldinti. Balvonais vadinamus sovietinių stabų paminklus,
sugabentus į Grūto kaimą Dzūkijoje neva tam, kad primintų gūdžią okupacijos
praeitį, dar daugelis lanko su nostalgija, dar ir gvazdiką kokiam Iljičiui ar
Visarionovičiui padeda. Taigi ir čia balvonų subūrimas reiškia ne vien nekaltą
parodą, bet ir simbolį.
Deja, per okupacijas nuožmiai
prievartautos, fiziškai ir moraliai
gniuždytos, praradusios vertybinę orientaciją tautos, išsivadavusios iš
okupacijos, apie simbolinę sovietinių paminklų reikšmę prarado ir nuovoką,
todėl kai kas jas dar tebelaiko istoriniu ar kultūriniu paveldu.
Gerbtini ir svečios, net ir
okupacinės, šalies karių kapai, tačiau okupanto simboliniai paminklai bei
simbolinę reikšmę turintys užrašai ant jų yra šalintini. Išsivadavus nuo
okupacijos, būtina vaduotis ir nuo okupanto simbolių.