Jono Kuprio nuotrauka
APMĄSTYMAI IŠ ELLICOTT MIESTELIO
Išperėjome gegužiuką
Juozas Gaila
gaila1@verizon.net
Vieną rytą atneša įmonės menedžerio sekretorė laišką ir
šaipydamasi prašo, kad perskaityčiau. Laiškas
adresuotas menedžeriui, rašo apie mane. Prasideda klausimu: ,,Ar
jūs žinote, kad jūsų kompanijoje Philadelphia dirba toks Juozas
Gaila....” ir toliau porinama, kad tas Gaila darbo laiku
kompanijos įranga rašo šimtus asmeninių laiškų.
Man perskaičius sekretorė suplėšo laišką į skutelius ir
dar labiau šaipydamasi išeidama taria:
„That’s what you get for liberating Lithuania.”
Tai buvo 1973 metais, kai Philadelphia mieste buvo įsikūrusi JAV LB
Krašto valdyba ir iš V. Volerto perėmiau pirmininko
pareigas. Norėdamas pasigirti, kaip valdyba taupiai dirba, savo
aplinkraštyje ir spaudoje parašiau, kad daug Lietuvių
Bendruomenės darbų atliekame savo darbovietėse ir kaip pavyzdį
nurodžiau įvairių raštų ir aplinkraščių spausdinimą. Taip
va, ir atsirado tas laiškas su skundu. Laiškas
rašytas netaisyklinga anglų kalba, išsiųstas iš
Chicago, be atgalinio adreso, deja, jo neturiu, tik man atminty įstrigo
parašas „Konserned sitizen”. Jeigu sekretorė būtų ir
parodžiusi tą laišką menedžeriui, nieko man nebūtų nutikę, nes
toje įmonėje buvau trečias pagal svarbą asmuo, vadovaujantis likerių
gamybai ir laboratorijai ir ne aš vienas savo asmeninius darbus
tarnyboje atlikinėjau. Amerikiečiai net terminą tokiems darbams turi,
vadindami tai „government job”. Įmonės menedžeris redagavo
savo golfo klubo biuletenį, o sekretorė spausdindavo ir
išsiuntinėdavo. Buhalteris vadovavo savo gyvenvietės namų
savininkų asociacijai ir tarnybos laiku ruošdavo laiškus,
tvarkė draugijos finansus. Aš juos erzindavau, vadindamas jų
veiklą: ,,government jobs”, o jie mane erzindavo už
„liberating Lithuania”. Iš tikrųjų, net mes LB
valdyboje juokaudami vadindavome save „vaduotojais”.
Pasigavome tą terminą iš tuo laiku išeivijai siuntinėjamo
laikraštuko „Gimtasis kraštas”, kur
išeivijos organizacijų veikėjai buvo pravardžiuojami
„vaduotojais”. Pamenu, kai paskambindavau Algimanto Gečio
žmonai ir paklausdavau, ką jis veikia, išgirsdavau, kad
„Algimantas Lietuvą vaduoja”. Tai reiškė, kad
rašo laiškų pavyzdžius senatoriams ar
aplinkraščius apylinkėms ar kokius suvažiavimus ruošia.
Panašiai atsakydavo ir mano, ir Rimo Česonio žmonos.
Prisiminiau tą skundą, nes dabar, po 35 metų, Lietuvių Bendruomenės
veikėjai, ypač Tautinių šokių šventės rengimo komitetas,
susidūrė su žymiai skaudesniu skundu, palietusiu visus lietuvius, ir jo
žala pasiliks. Du skundikai, bet jie skirtingi. Mane skundė
aiškiai vyresnio amžiaus žmogus, blogai mokantis
angliškai, slėpdamas savo pavardę. O Tautinių šokių
šventės rengimo komitetą skundė jaunas, gerai mokantis tiek
lietuvių, tiek anglų kalbas, ne tik nesislėpdamas, bet nuduodamas,
norįs mažinti įtampą tarp žydų ir lietuvių. Savąjį skundiką aš
galiu ir pateisinti. Anais laikais, K. Bobeliui vadovaujant ALTui ir
vėliau VLIKui, netrūko išeivijoje trinties. Dirbantieji JAV LB
buvo kaltinami neva palaikantys ryšius su okupantu, net kuriama
kita LB, atsidurta amerikiečių teisme. Taip, kaip K. Bobeliui,
nukėlusiam savo panašią veiklą į laisvą Lietuvą atsirado jo
šalininkų ten, taip jis jų turėjo ir čia, Amerikoje. Manau, kad
ir mane skundęs buvo vienas iš tų galvojusių, kad atlieka
patriotišką pareigą bandydamas pakenkti man darbe ir gal net
norėdamas, kad aš jį prarasčiau.
Dabartinio jauno skundiko motyvai kiti. Vokietijoje jis plėtė skandalą
Vasario 16-sios gimnazijoje neva norėdamas apsaugoti moksleivius nuo
seksualinio priekabiavimo ir smurto grėsmės, o iš tikro siekė
direktoriaus kėdės. Amerikoje, neva norėdamas sumažinti įtampą tarp
žydų ir lietuvių, o iš tikro siekdamas pelningesnės vietelės
žydų vadovaujamose įstaigose. Stebina šio jauno žmogaus suktumas
ir demagogija, kai jis atsakinėja į vieno mūsų savaitraščio
žurnalistės klausimus apie žydų ir lietuvių santykius. Paklaustas,
kodėl kreipėsi į žydų organizacijas paviešindamas Tautinių
šokių šventės komiteto atsisakymą kviesti žydų
šokėjus, atsako: „Aš niekur nesikreipiau. Mano
atsistatydinimo laiškas buvo viešas, ir apie jį
pranešiau ir savo žydams kolegoms.” Ar reikia didesnio
cinizmo? Sakykim, mano žmona ruošia baliuką mūsų pažįstamiems
lietuviams. Prieš pat baliuką pamatau žmonos sudarytą
sąrašą ir pasiūlau, kad ji pakviestų ir kaimynus amerikiečius.
Ji sakosi, jau per vėlu, nes net vietos valgomajame nebus, be to, prie
ko jie, juk mes šį kartą norime pasibūti su lietuviais.
Aš supykstu, sakau: jei taip, tai ir aš nebūsiu baliuje.
Po to nueinu pas kaimynus ir papasakoju, kad norėjau juos kviesti į
balių, bet žmona atsisakė, tad ir pats nebaliavosiu...
Skundikas aiškina, kad jis norėjęs sumažinti įtampą tarp žydų ir
lietuvių. Kokia gi įtampa tarp mūsų ir žydų Amerikoje buvo ar yra? Juk
jam puikiai žinoma, kad Amerikoje net švelniausias pasisakymas
prieš žydus iššauks jų isterišką reakciją.
Tuoj bus primintas Holocaust, prikergta antisemito etiketė. O tos
etiketės bijo kiekvienas — nuo eilinio amerikiečio iki
senatoriaus. Vieninteliai, nebijantys antisemito etiketės, yra Amerikos
juodieji musulmonai. Ir apskritai, koks yra bendravimas, ar jis
išvis egzistuoja Amerikoje tarp etninių grupių? Taip, savo laiku
buvo ir trintis, ir diskriminacija, bet visa tai daugiau ar mažiau
praeity. Bendravimas? Kaip, pavyzdžiui, bendrauja Amerikos vokiečiai su
italais? Kaip bendrauja juodieji su meksikiečiais? Lenkai su airiais?
Korėjiečiai su kinais? Apsilankome vieni kitų festivaliuose paragauti
etninio maisto, pasigrožėti šokiais, dainomis.
Aišku, dalykinis lietuvių bendravimas su Amerikos žydais
prasidėjo nuo atvykimo į Ameriką dienos. O man asmeniškai nuo
vaikystės. Prisimenu, kai raudonarmiečiams žygiuojant Marijampolės
gatvėmis, jaunos žydaitės ir žydukai mėtė jiems gėles šaukdami
„ura”, o mano motina verkė ir meldė Dievo prakeikimo ir
vieniems, ir kitiems. Mačiau motiną vėl verkiant, bet šį kartą
ji verkė, kai Virbaly pro mūsų sodybą buvo vedami žydai
sušaudymui. Tuoj mūsų namuose atsirado žydaitė kaip mano sesuo
ir tuo pačiu nuolatinė baimė, kad galime būti įskųsti vokiečiams.
Skundikų neatsirado. Antru kartu rusams artinantis ir mums
ruošiantis bėgti į Vokietiją, žydaitę pasiėmė jos motina,
besislapstanti pas kitą ūkininką. Mano tėvo sesuo Matilda
Salenekienė-Gailevičiūtė iš Kauno geto per tvorą paėmė kūdikį
— žydaitę ir užaugino. Ji gyvena New York.
Atvykęs Amerikon įsidarbinau iš Rytų Europos kilusio žydo
įmonėje. Nors mažai mokėjo, bet leido dirbti viršvalandžius.
Vėliau, kai prasitariau norįs studijuoti, prašė nemesti darbo
— dirbti kiek noriu ir kada noriu. Gavęs pirmą algą ir nuėjęs į
mažą maisto krautuvėlę apsipirkti grįžęs pastebėjau, kad grąžą gavau ne
iš 20 dolerių, bet iš 10. Nedrįsau eiti aiškintis
pas žydą krautuvininką, nes vos graibiausi angliškai. Pirmą
kaklaraištį (tokį su palme, iš kurio draugai
šaipėsi) ir kostiumą išrinko žydas pardavėjas. Baigęs
studijas, įsidarbinau Kanados žydo didžiulėje bendrovėje. Buvau
kviečiamas į žydų vaikų Bar Mitzvah apeigas, ne kartą buvau sinagogoje.
Baltimore mieste žydai ruošdami muziejų kreipėsi į mane
prašydami išversti jų turimus lietuviškus
dokumentus į anglų kalbą. Verčiau juos be jokio užmokesčio. Žydui
dantistui esu dėkingas, kad artėdamas prie
aštuoniasdešimtmečio valgau su savo dantimis, o žydui
gydytojui, kad laiku surado manyje atsiradusį vėžį. Tokiais patyrimais
ir tokiu bendravimu su žydais gali pasidalinti ne vienas Amerikos
lietuvis, tad kur ta skundiko minima trintis? Esu vadovavęs dviejų
vietovių LB apylinkėms, daug metų dirbęs JAV Krašto valdyboj,
net ir PLB valdyboje, ir nepatyriau jokios trinties su žydais.
Rašau šias eilutes ne pagiežos, bet liūdesio vedamas.
Nedirbusieji visuomeninio darbo gal ir neįsivaizduoja, kaip sunku yra
surasti rengėjus mūsų Tautinių šokių, dainų šventėms ir
koks sunkus tų rengėjų darbas. Kiek susirašinėjimų, kiek
skambinimų, kiek važinėjimų į posėdžius, kiek rūpesčių dėl
šventės pasisekimo. Ir štai atsiranda žmogus, kuris
siekdamas karjeros sąmoningai sudaro progą ne tik dirbančiųjų, bet ir
visos mūsų tautos suniekinimui. Gal būtų buvę geriau, jei jo tėvai
nebūtų reikalavę specialios lituanistinės programos jo mokymui, nebūtų
siuntę mokytis į Vasario 16-tosios gimnaziją, tada nekartintų mūsų
širdžių dviveidiški jo žodžiai: „Noriu, kad mūsų
tauta gyventų pagal kilniausius idealus.”