Parodoje — seniausios Lietuvos
vaizdų nuotraukos
Vilniuje Martyno Mažvydo nacionalinėje bibliotekoje fotografijos istorikas Dainius Junevičius pristato parodą, kurios ekspozicijoje pirmą kartą eksponuojamos seniausios žinomos Lietuvos vaizdų nuotraukos iš Ispanijos nacionalinės bibliotekos rinkinių ir privačių kolekcijų, darytos 1861 m. tiesiant Peterburgo – Varšuvos geležinkelio atkarpą Rėzeknė–Gardinas. Parodą papildo spaudiniai apie A. Rohrbacho veiklą ir jo vietą fotografijos istorijoje. Ši paroda nustebino ne tik Lietuvos fotografus, bet ir istorikus. Kaip ji atkeliavo į Lietuvą, kas tas D. Junevičius, pasiūlęs šią parodą bibliotekai? — manau tai įdomu mūsų dienraščio skaitytojui. Susiekus su parodos autoriumi, jis maloniai sutiko atsakyti į mano klausimus.
Parodos eksponatai.
— Manau, esate įdomi asmenybė,
tad prašau, prisistatykite mūsų skaitytojams?
— Gimiau Kaune 1958 m. kartu su
dvyniu Vyteniu. 5 metais anksčiau tėvams jau buvo gimęs brolis Skirmantas. Abu
tėvai mirė per anksti. Tėtė – miškininkas – 1969 m., mama – matematikos
mokytoja – 1992 m.
Ar skaitytojams bus įdomu, kad
esu gana intravertiškas, labiau už emocijas vertinu blaivų protą, kad esu
žingeidus ir noriu pažinti pasaulį?
Be tiksliųjų dalykų, mane visą
laiką traukė kalbos, kultūros istorija. Apie 1980 m. įstojau į Mažvydo
bibliofilų klubą ir didžiuojuosi, kad esu šiame klube iki šiol.
— Kaip fotografijos istorikas
pasuko diplomatijos keliu?
— Buvo kitaip. Užsienio reikalų
ministerijoje pradėjau dirbti 1991 m., pakviestas viceministro V. Katkaus. Man
tuomet buvo 33 m., buvau baigęs fizikos mokslus Vilniaus universitete ir
puslaidininkių fizikos mokslinių tyrimų srityje dirbęs per 10 metų. V. Katkus
žinojo, kad aš tuo metu jau neblogai mokėjau lenkiškai ir gan atidžiai sekiau
Lenkijos politinį gyvenimą. Užsienio reikalų ministerija (URM) turėjo planų
toliau plėsti Varšuvoje įkurto Lietuvos informacijos biuro veiklą ir todėl
netrukus su kolega Edvardu Borisovu buvau pasiųstas į Varšuvą. Pradžioje tai
turėjo būti kelių savaičių komandiruotė, bet įvykiai pasisuko kitaip. Iki 1991
rugpjūčio, kai buvo atkurti diplomatiniai santykiai, buvau Lietuvos URM
atstovas Lenkijai, po to buvau paskirtas laikinuoju reikalų patikėtiniu, o 1992
m. Lenkijos prezidentui L.Wałęsai įteikiau skiriamuosius ambasadoriaus raštus.
Taip tapau pirmuoju po II pasaulio karo Lietuvos ambasadoriumi Lenkijoje. Iš
Lenkijos grįžau 1994 m. gegužės mėnesį. Tuometinė ministerijos vadovybė
nepaliko manęs dirbti Užsienio reikalų ministerijoje. Taip šiek tiek prieš savo
valią tapau bedarbiu.
Turiu skaitytojams pasakyti, kad
jau maždaug nuo 1975 m. renku senus atvirukus. Man vis rūpėjo išsiaiškinti, kas
buvo pirmiesiems Lietuvos atvirukams panaudotų nuotraukų autoriai. Neplanuotai
atsiradus laisvo laiko pradėjau vaikščioti į Istorijos archyvą. Beieškodamas
atsakymo į šį vieną klausimą, pamačiau, kad XIX amžiaus fotografijos istorija
Lietuvoje visiškai netyrinėta. Taip fotografijos istorijos tyrimai mane įtraukė
ir iki šiol nepaleidžia. Nors per praėjusį laiką teko dirbti ir bankininku, ir
vėl diplomatu, neužmirštu kelerių metų, kai dirbau Lietuvos kultūros ir meno
institute. Parengiau nemažai straipsnių, iš kurių gal net susidarytų solidesnė
knyga.
Taigi, diplomatas tapo
fotografijos istoriku. Šitas vaidmuo man svarbus gyvenime iki šiol ir vis dar
jam skiriu nemažai laisvo laiko. Fotografijos istorijai studijuoti ir
rezultatams skelbti tikiuosi turėti laiko ir ateityje.
— Kokiose šalyse esate dirbęs
Lietuvos diplomatu?
Į užsienio reikalų ministeriją
sugrįžau 1999 m. Teko dirbti Graikijoje įdomiu ir kupinu svarbių politinių
įvykių 2001 metų rudens – 2006 metų vasaros laikotarpiu. Tikriausiai pamenate,
kad 2003 m. Graikijai pirmininkaujant ES Lietuva su kitomis šalimis Atėnuose
pasirašė Stojimo į ES sutartį, įvyko keletas Vadovų Tarybų. 2004 m. ambasados gyvenimą
,,paįvairino” vasaros Olimpinės žaidynės Atėnuose. Dirbdamas Graikijoje, kartu
buvau ir Lietuvos ambasadorius Albanijai, Bulgarijai ir Rumunijai, šiose šalyse
teko neretai lankytis. Beje, Albanijoje, Tiranoje susipažinau ir keletą kartų
bendravau su patyrusiu Vatikano diplomatu, nuncijumi arkivyskupu Jonu Bulaičiu.
Dar prieš paskyrimą ambasadoriumi
į Graikiją kelerius metus dirbau generaliniu diplomatinės tarnybos
inspektoriumi. Nors tai nedėkingas darbas, tačiau jis turėjo ir privalumų.
Tikrindamas kitų veiklą dideliu greičiu kaupiau patirtį ir mokiausi iš svetimų
klaidų. Darbo reikalais teko lankyti mūsų atstovybes įvairiose šalyse. Tikrinau
ir visų mūsų diplomatinių ir konsulinių įstaigų Šiaurės ir Pietų Amerikoje
veiklą. Nors komandiruotės būdavo trumpos, Čikagoje laisvalaikiu aplankiau
Balzeko muziejų ir Lituanistikos tyrimo ir studijų centrą.
Šiuo metu esu URM Informacijos ir
viešųjų ryšių departamento ambasadorius ypatingiems pavedimams. Tarp kitų
veiklos sričių svarbią vietą užima Lietuvos kultūros paveldo užsienyje
reikalai.
— Kada susidomėjote fotografija?
— Fotografija vaikystėje užkrėtė
vyresnysis brolis Skirmantas. Namuose vartydavau jo prenumeruojamus
fotografijos meno žurnalus. Jis mane išmokė ryškinti juostas ir spausdinti
nuotraukas. Gana anksti vaikystėje jau turėjau savo fotoaparatus ir iki šiol
nuolatos fotografuoju. Tiesa, paskutinę nuotrauką (š.m. balandžio 30 d.)
padariau mobiliuoju telefonu – Lenkijoje netoli Seinų esančio Berzniko kapinėse
nufotografavau memorialą kautynėse už Lietuvą 1920 m. žuvusiems lietuvių
kariams ir šalia jo esantį antilietuvišką paminklą, pastatytą vietos klebono
iniciatyva.
— Kas Jus traukia fotografijoje:
vaizdas, spalva, istorija?
— Vienaip vertiname pačių
fotografuotas šeimynines nuotraukas, kitaip profesionalų darytas dokumentines,
dar kitaip menines.
Esu įsitikinęs, kad visos, net
sau atminimui padarytos aplankytų vietų nuotraukos turi būti gražios. Tačiau
fotografija man taip pat svarbi kaip praeities liudijimas. Netgi kelių
dešimtmečių senumo paprastoje buitinėje fotografijoje galima rasti įdomiausių
detalių. O jei tai šimtmečio senumo atvaizdas, dokumentinė vertė dažniausiai
viršija jos meninę vertę.
Beje, nedaug trūko, kad turėtume
1912 m. darytų spalvotų Kauno ir Vilniaus nuotraukų. Rusų fotografas
ProkudinasGorskis buvo sukūręs savo metodą trijuose atskiruose negatyvuose
išsaugoti visą informaciją apie spalvas. Rusijai minint 1812 m. karo šimtmetį,
jis buvo atvykęs ir į Lietuvą fotografuoti su karo įvykiais susijusių vietų. Jo
rinkiniai yra Kongreso bibliotekoje, tačiau išlikusių Kauno ir Vilniaus
nuotraukų neužtenka spalvotam vaizdui atkurti.
— Kokia Antono Rohrbacho
fotografijų atsiradimo istorija? Kiek žinoma albumų su jo darytomis
nuotraukomis? Kaip austras atsidūrė Lietuvoje ir ką jis čia veikė?
Apie šį XIX amžiaus viduryje
dirbusį fotografą žinoma nedaug, tačiau savo darbais, visų pirma
išsiskiriančiomis beveik metro ilgio panoraminėmis tiltų nuotraukomis, jis
tvirtai įėjo į pasaulio fotografijos istoriją. Viena aišku, kad A. Rohrbachas
turėjo būti vienaip ar kitaip susijęs su prancūzų firma ,,Gouin et Cie” ir
Paryžiaus tiltų ir plentų institutu, kurį buvo baigęs ir inžinierius Ernestas
Gouinas, bendrovės ,,Gouin et Cie” steigėjas. Ši bendrovė buvo gavusi užsakymus
pastatyti tiltus tiesiamose geležinkelio linijose tuometinėje
AustrijojeVengrijoje (1858-1859), Rusijoje (1860-61), Ispanijoje (1864). A.
Rohrbachas nufotografavo geležinkelių tiltų statybos eigą pirmosiose paminėtose
šalyse, o net du PeterburgoVaršuvos geležinkelio tiltų nuotraukų albumai
atsidūrė Ispanijoje. Spėju, kad darbų rangovai užsakovams norėjo parodyti,
kokius tiltus jie yra statę.
Rohrbacho 1861 m. fotografuotos
PeterburgoVaršuvos geležinkelio tiltų ir šalia geležinkelio esančių vietovių
nuotraukos, suklijuotos į storus gražiai įrištus albumus, ramiai gulėjo Madride
ir laukė to momento, kai kas nors atkreips dėmesį į jų meninę ir istorinę
reikšmę. Apie albumus aš laimingo atsitiktinumo dėka iš kolegų fotografijos
istorikų sužinojau prieš kelerius metus ir nuo to laiko visais įmanomais
būdais, daugiausia internetinėje erdvėje ir koresponduodamas elektroniškai,
rinkau medžiagą apie Rohrbachą, ieškojau jo nuotraukų. Vienoje privačioje
kolekcijoje Lenkijoje pavyko rasti dar vieną Rohrbacho nuotraukų pluoštą, kuris
ypatingas tuo, kad jame yra daug iki tol nematytų Kauno nuotraukų. Šias
nuotraukas išsaugojo tiltų statybos bendrovėje ,,Gouin et Cie” dirbusio lenkų
inžinieriaus Janickio palikuonys. Buvo dar ketvirtas albumas, tačiau jis prieš
kelis dešimtmečius žuvo gaisro metu. Sudėjus visas Rohrbacho darytas Peterburgo-Varšuvos
geležinkelio atkarpos Rėzeknė-Gardinas nuotraukas, susidaro gana išsamus to meto
svarbiausios statybos vaizdas. Nuotraukose užfiksuoti statomi geležinkelio
tiltai per Dubną, Rėzeknę, Dauguvą Latvijoje, per Vilnią, Nerį, Vokę, Nemuną,
Jiesią, Merkį Lietuvoje, tiltą per Nemuną Gardine. Nors tikriausiai jam buvo
užsakyta fotografuoti tiltus ir jų statybą, jis arba tiltų nuotraukose, arba
specialiai fotografuotuose vaizduose įamžino Rėzeknę, Daugpilį, Vilnių, Kauną,
Gardiną. Rohrbachas Lietuvos ikonografijai svarbus dar ir todėl, kad jis padarė
seniausias Kauno nuoraukas. Nors nesu tyrinėjęs, gali būti, kad Rohrbachas yra
pirmasis Gardino, Daugpilio ir Rėzeknės vaizdų fotografas. Parodoje
Nacionalinėje M. Mažvydo bibliotekoje keliuose stenduose pateikiama paieškų
istorija ir rezultatai, o toliau rodomos iš visų trijų šaltinių atrinktos
nepasikartojančios PeterburgoVaršuvos geležinkelio statybos vietovių ir tiltų
nuotraukų kopijos — iš viso eksponuojamos 28 nuotraukos.
— Gal galite trumpai papasakoti
apie A. Rohrbachą?
Pasakysiu, kad žinomi Rohrbacho
darbai, bet ne gyvenimo datos. Nors žinių apie šį fotografą ieškau kelerius
metus, surasti pavyko nedaug – vos vieną paminėjimą XIX amžiaus vokiškų kraštų
fotografų žinyne. Tiesa, kaip minėjau, daugiausiai naudojausi internetu ir
kolegų pagalba, todėl tyrimai nėra išsamūs. Nei kaip A. Rohrbachas tapo Gouino
fotografu, nei kodėl vėliau nebedirbo fotografijos srityje, neaišku.
Tikriausiai kuriam nors Austrijos ar Prancūzijos archyve tų žinių yra, todėl
kol kas nenuleidžiu rankų.
— Su kokiais sunkumais teko
susidurti organizuojant parodą?
Parodos rengimas vyko taip
sklandžiai, kad net labai įtempęs atmintį, negaliu prisiminti jokio sunkumo.
Bibliotekai neįprastą parodą surizikavo priimti Ryšių su visuomene skyriaus
vedėja Birutė Pečiulevičiūtė ir renginių grupės vadovė Sandra Kuliešienė,
pradžioje mačiusios tik keletą elektroniniu paštu atsiųstų nuotraukų kopijų ir
patikėjusios manimi. Labai padėjo vyresnioji bibliotekininkė Nijolė Jonaitienė,
ekspoziciją gražiai apipavidalino puikus dailininkas Jokūbas Zovė. Didžiausi
nuopelnai priklauso Sandrai Kuliešienei, geranoriškai padėjusiai ir
prižiūrėjusiai visą parodos rengimo eigą.
Atidarydamas parodą balandžio 23
d., pirmąją Lietuvoje minimos Nacionalinės bibliotekų savaitės dieną,
pažymėjau, kad ši paroda yra mano dėkingumo ženklas visoms bibliotekoms, kurios
man padėjo gyvenime šio to pasiekti. Sąmoningai pakartojau emigranto iš
Lietuvos Martino Radtkės žodžius, kurie yra įmūryti New York viešosios
bibliotekos pastato 5 Aveniu grindyse, neturėjęs galimybių sistemingai mokytis
Lietuvoje, jis už savo pasiekimus liko dėkingas minėtai bibliotekai ir jai
paliko visą savo turtą.
Manau, kad būtent atvira
biblioteka, o ne muziejai yra tinkamiausia vieta pristatyti visuomenei net ir
unikaliausias nuotraukas.
— Ačiū už pokalbį ir sėkmės
ieškojimuose.