Dainos Čyvienės nuotr.
Motinos įvaizdis tada ir dabar
Aldona Kamantienė
Apie lietuvę motiną daug pasakoja mūsų lietuviškos liaudies
dainos, poetai ir rašytojai. Rusų carų laikais matome lietuvę
motiną su balta skarele, sėdinčią prie ratelio ir slaptai mokančią savo
vaiką skaityti iš lietuviško elementoriaus ar
maldaknygės. Ją matome liūdinčią, kai svetimieji paima jos sūnelį į
kariuomenę. Ji pražiūri savo šviesias akeles grįžtančio sūnelio
belaukdama.
Laikui bėgant, motinos įvaizdis šiek tiek keičiasi. Su pirmąja
Lietuvos nepriklausomybe lietuvė motina vėl išleidžia savo
sūnelį, nors šį kartą į laisvos Lietuvos kariuomenę, kad jis
saugotų tėvynę nuo priešų, kad siektų aukštojo mokslo
universitetuose. Kiti jos sūnūs ir dukros, baigę mokslus Europos
universitetuose, pradeda Lietuvą kelti tautiškai,
dvasiškai, kultūriškai ir ekonomiškai. Tai buvo
pakštų, maceinų, šalkauskių, brazaičių, dovydaičių,
prunskių ir daugelio kitų šviesuolių laikai.
Dainose apie motiną atsiliepiame šiais žodžiais: ,,Oi, motin,
motinėle, močiute sengalvėle, gana pavargai, gana pailsai, kol mane
užauginai.” Matome motiną, laiminančią savo vaikus,
išleidžiant juos į gyvenimą: ,,Kaip obelis, mamyt, palinkus,
galva baltumo jazminų, dar neseniai supai tu lingę, dabar gyvent jau
išeinu.” Priešui vėl pavergus kraštą, motina
ir vėl išgyvena sūnelio ar dukrelės netektį. Vieni iš jų
atsiduria Sibiro taigose, kiti traukiasi į miškus partizanauti
ir tėvynę ginti, o dar kiti – į Vakarus gelbėdami gyvybę. Atrodo,
kad motinėlės skausmui nėra galo. Tie jos vaikai, kurie atsirado
Vakaruose, prisimena motiną ir kartu tėvynę partizanų dainose, poetų
eilėse, viešuose Motinos dienos minėjimuose. Nuo jaunų dienų
Vokietijoje prisimenu tokius minėjimus mūsų tėvų įsteigtose
lietuviškose mokyklose ir organizacijose. Tie minėjimai būdavo
vieši ir visuomenės gausiai lankomi.
Kalbėtojai, poetai, rašytojai vėl grįždavo prie anų laikų
motinos didvyrės, laukiančios grįžtančių vaikų. Partizanų dainos buvo
itin jaunimo mėgiamos, pvz., ,,Pražydo jazminai po langu, nusviro balti
jų žiedai, kam leidai, močiute, kam leidai, išeit mane vargo
keliu”. Netekus tėvynės ir atsidūrus Vakaruose, didžiausia
motinos pareiga buvo palaikyti savo vaikuose lietuvybę, įskiepyti juose
meilę savo tėvų kraštui, su viltimi, kad greitai
,,grįšim, grįšim į tėvynę, kur Nemunėlis ir Neris”.
Poetas Leonardas Žitkevičius padeda išsakyti tai, kas to laiko
motinai buvo svarbiausia – lietuvybės išlaikymas:
,,Dainuok, motule, man dainužę apie tas lygumas žalias, kur bitinėliai
soduos ūžia, kur sesė skina rūteles”. Ir poetė Kotryna Grigaitytė
žodžiuose, skirtuose motinai, primena tai, kas tuo laiku buvo mums
brangiausia: ,,Nors, Mamyte, tau suskinčiau daug puikiausiųjų žiedų,
tau brangesnė ramunėlė Lietuvos laukų.”
Taigi Motina ir tėvynė buvo jungiamos neišskiriamais stipriais
meilės ryšiais. Be motinos skiepijamos meilės tėvynei nebūtume
išlikę ir mes. Tėvynės netekties dainos, partizanų dainos
stiprino to laiko jaunimą. Šiame tėvynės netekties laikotarpyje,
užaugome dvi kartos: mes, tėvų išvežti iš gimtojo
krašto, ir mūsų vaikai, gimę jau svečiose šalyse.
• • •
Tačiau laikai vėl keitėsi, o su jais ir motinos įvaizdis. Dabartinė
motina jau nesėdi prie ratelio, tačiau vis dar pražiūri šviesias
akeles iš kažkur grįžtančio sūnelio ar dukrelės laukdama. Jos
rūpestis nėra mažesnis už anų laikų motinos.
Ar šių laikų motinos nepaskandinome mūsų kasdienybėje? Tai
klausimas, į kurį reiktų patiems atsakyti. Ar šių laikų motina
nenusipelnė motinos aureolės mūsų literatūroje ir poezijoje? Ar
iš viso Motinos diena yra švęstina? Gal daugiausia ją
prisimena tik jos vaikai, savose šeimose, kaip ir šio
krašto gyventojai. Manau, kad motinos pagrindiniai tikslai ir
uždaviniai iš tikrųjų nepasikeitė. Ji nešioja naują
gyvybę po savo širdimi, kaip ir tada. Ji džiaugiasi naujagimio
pirmuoju verksmu, o vėliau jo šypsena, kaip ir tada. Ji rūpinasi
jo ateitimi, kaip ir anoji motina. Ji visapusiškai save paaukoja
augindama vaikelį. Dažnai padeda savo vyrui ir kasdieninę duoną
uždirbti. Tai kas, kad ji turi modernias apyvokos priemones, kad jai
nereikia rankomis skalbti vystyklų ir jų džiovinti lauke. Vaikui
susirgus ji lygiai taip pat juo rūpinasi ir nakteles nemiega, kaip ir
anoji, ano šimtmečio pradžioje ir viduryje apdainuota ,,močiutė
sengalvėlė”. Pažįstu bent dešimt jaunų motinų, kurios
laukiasi antro ar trečio vaikelio. Niekas jų nepavaduoja. Jos vežioja
savo vaikus į mokyklėles, organizacijas, sportą. Niekas jų neklausia,
ar joms patinka šis motinos vaidmuo. Niekam jos nesiskundžia,
kad nenori atlikti tų pareigų, kurias jos pačios su meile prisiėmė
– atnešti savo vaiką į pasaulį ir jį užauginti doru
žmogumi, naudingu Dievui ir visuomenei.
Manau, kad šių laikų motina nėra mažiau gerbtina kaip anoji
apdainuota ,,močiutė sengalvėlė”. Ji rūpinasi savais vaikais gal
dar daugiau negu ankstyvesnė motina, nes šių laikų pasaulyje yra
daug daugiau pagundų ir pavojų vaikui nuklysti, daug daugiau blogų
įtakų, gal dar daugiau rūpesčių sukelia vaikai.
Gegužės mėnesį prisimename mūsų visų Motinų Motiną – Mariją.
Junkimės maldoje ir už šių dienų gyvas motinas. Joms reikia mūsų
maldų, mūsų moralinės paramos, mūsų dėmesio, mūsų dėkingumo,
nešančioms naują gyvybę į Dievo pasaulį. Kas, jeigu ne motina,
pagal Vytę Nemunėlį, parodė žmogui kelią į gyvenimą: ,,kas paleido kaip
margą drugelį, mane žemės žieduos paskraidyti, kas pasaulin nežinomą
kelią man parodė? – Mamytė, mamytė!’’ Taip, tai ta
pati lietuvė motina