Kas veda, kas seka, kas priešinasi, kas traukiasi iš kelio
Algimantas Zolubas
Kai einama į organizuotą didį
žygį, reikalinga, kad būtų kas veda, kad būtų kas seka, o abejingieji ar
nepritariantieji trauktųsi iš kelio. Tačiau retai taip būna, nes randasi ir
tokie, kurie sekti nenori, kurie priešinasi ar tampa kliūtimi kelyje. Taip buvo
žygyje einant į Kovo 11-osios Lietuvą.
Ieškant kelio pradžios, iš
tikrųjų reikėtų atsigręžti į šešių su viršum dešimtmečių praeitį, kai Lietuva
Nepriklausomybę prarado. O vedančiųjų ir sekančiųjų tenka ieškoti tarp 1941 m.
Birželio sukilėlių, tarp generolo P. Plechavičiaus Vietinės rinktinės karių,
tarp 1944 – 1953 metų partizaninio karo dalyvių, tarp pogrindyje veikusių bei
nelegalią spaudą leidusių rezistentų, tarp sovietinių kalinimo lagerių
sukilėlių, tarp karo audrų bei okupacijų išblaškytų lietuvių užsienyje iki pat
1988jų metų.
Dėl pasipriešinimo žygiui
nelengvas buvo tas kelias, nuo pat pradžių nužymėtas didžiulėmis aukomis ir
netektimis. Tačiau Laisvės ir Nepriklausomybės siekis buvo nesužlugdomas.
Istorinio likimo bendryste susieta, nemari tautos dvasia 1988 metais iš sutemų
išsiveržė Lietuvos Sąjūdžiu, kuris ir vedė į Laisvę bei Nepriklausomybę.
Iš iškilių, visuomenei žinomų
asmenybių susikūrusi Sąjūdžio iniciatyvinė grupė ryžtingai stojo į tautos
vedlio postą. Visoje Lietuvoje spontaniškai kūrėsi Sąjūdžio grupės, kurios
kilnių idėjų patrauktos sekė Sąjūdžio Tarybos brėžiamu keliu.
Buvusio okupanto brutalios jėgos
visais būdais – iki ginkluotų išpuolių – stengėsi sustabdyti Sąjūdžio
pirmuosius žingsnius, judėjimą griauti iš vidaus, grąžinti tautą į okupanto
„globą”. Tačiau per „perestroiką” atpalaiduotas užgniaužtas žodis jau pasiekė
tolimiausius šalies kampelius, išsiveržė per geležinės uždangos properšas. Kol
žodis tapo kūnu, jis patyrė daug niekinimo iš tų, kurie priešinosi Laisvės
žygiui, kurie vedami spyriojosi ir tų kurie liko šalikelėje.
1990 m. kovo 11-ąją dieną Žodis,
reiškiantis Lietuvos Laisvę ir Nepriklausomybę, tapo kūnu.
Sukakus 17 metų nuo to Žodžio
įsikūnijimo, iš Seimo tribūnos pirmasis Kovo 11-osios Lietuvos vadovas,
europarlamentaras Vytautas Landsbergis atkreipė dėmesį į Lietuvos kitokią
priklausomybę. Ne priklausomybę kokiai svetimai valstybei, o priklausomybę iš
praeities senoms ir dabarties naujoms ligoms. „Dabar mūsų užduotis – išsikovoti
nepriklausomą visuomenę, tai yra, išlaisvintą nuo senų ir liguistų
priklausomybių. Pirmiausiai liaukimės bent rusiškai keiktis, nors gyvenimas ir
mokytų, kad kitaip tavęs nesupranta. Vis dar! Čia pat ir alkoholizmas ir kitų
socialinių ligų virtinė”, – sakė profesorius.
Lietuvos nelaimė ta, kad ne visa
tauta sekė Sąjūdžiu, o todėl nesunkiai vedlio vietą užėmė buvę komunistai. Nors
vedami į Nepriklausomybę jie pradžioje priešinosi arba spyriojosi, tačiau
pajutę, kad gali išlaikyti savo buvusias privilegijas ir gyvenimą pertekliuje,
naudodamiesi išlavintomis komunistinės demagogijos priemonėmis, demokratiškai,
mulkinamos liaudies dėka atėjo į jau atgautos Laisvės kelią, į valdžią, rašė
pareiškimus į NATO, į ES.
Tokiu pat būdu buvo kurpiami
kiti, minėtajai komunistinei šutvei giminingi politinių verteivų dariniai,
kurie patekę į valdžias jungiasi prie „vedlių”, nes ten „gera”. Vaduoti liaudį
nuo žalingų priklausomybių vedliams net į galvą neateina, nes tik nepritekliuje
gyvenanti, patriotiškai bei pilietiškai neugdoma liaudis lengvai pasiduoda
populistiniam manipuliavimui, padeda išsilaikyti valdžioje.
Daugiau nei pusę dabartinės
lietuvių tautos sudaro abejingieji arba apsileidėliai. Jei pastarieji
pasitraukė iš kelio, netrukdė žengti į Nepriklausomybę anuomet, galima juos
suprasti; nesusivokė kas darosi, daugelį ištiko šokas, kad pančiai tarsi
savaime nukrito. Tačiau, Lietuvai einant Laisvės keliu, abejingumas prilygsta
priešinimuisi tautos ir jos valstybės raidai. Būtent abejingieji užleidžia
vietą aktyvesniems, žalingas priklausomybes turintiesiems ateiti į valdžias,
parazituoti skurstančiųjų sąskaita.
Pastarieji savivaldybių rinkimai
akivaizdžiai parodė, kad apsileidėlių, nesirūpinančių savivalda (savo kiemu)
dėka į vietos valdžią atėjo su savo interesais populistai, kurie dar didelę
dalį rinkėjų sugebėjo prisivilioti asmeniniais laiškais, nemokamais koncertais,
rankų paspaudimais ar skambiu, tik mulkiams reikšmingu šūkiu: „Tvarka ir
teisingumas!” Apmaudu, kad aplaidumą skatino iki šiol laikytas padoriu, tačiau,
matyt galutinai konstruktyvias idėjas išėmęs, judėjimas „Kitas pasirinkimas”.
Jis atvirai agitavo gadinti rinkimų biuletenius, nedalyvauti rinkimuose.
Kaip gydytis nuo žalingos
visuomenės priklausomybės, tarsi atsiliepdamas į V. Landsbergio žodį Seime, per
šv. Mišių pamokslą Kovo 11-osios proga Vilniaus Arkikatedroje kalbėjo
kardinolas Juozas Audrys Bačkis. Kardinolas kreipėsi į tėvus ir mokytojus,
prašydamas juos žodžiu ir savo pavyzdžiu jaunimui rodyti tikrąsias vertybes,
vesti dorovės keliu.
Formaliai Lietuva yra atgavusi
Laisvę, Nepriklausomybę, demokratinį valstybės valdymą. Tačiau didelė dalis
visuomenės tebeklaidžioja raudoname rūke, jos akis dengia slogios praeities
valktis, todėl neskiria amžintųjų bei bendražmogiškųjų vertybių nuo netikrų,
yra pasidavusi nesaikingo vartojimo, hedonistinių poreikių tenkinimo bei kitoms
žalingoms priklausomybėms, tebėra, nors ir ne marksistinio, tačiau materializmo
nelaisvėje. Demokratinis valstybės valdymas tebėra tik tokio valdymo regimybė,
nes iš tikrųjų dėl korupcijos, pilkųjų bei juodųjų valdžios rinkimų
technologijų į valstybės valdymą ateina žmonės ne idealų, o siaurų interesų
vedami, todėl ir geidžiama demokratija pasireiškia jos ydomis ir grimasomis, į
vedlius patenka ne geriausieji, o visuomenės padugnių atstovai, jos atplaišos.
Tauta turi kilti į naują, tikro
atgimimo žygį, į amžinosiomis ir bendražmogiškosiomis vertybėmis grįstą
gyvenseną. Į tą žygį turi vesti dvasios aristokratija, mokykla, Bažnyčia.
Siekdama išsivaduoti nuo žalingų priklausomybių, tik jomis turi sekti šeima,
bendruomenė, visa visuomenė. Kas trikdo žygį, kas kenkia kilniems siekimas,
privalo trauktis arba būti šalinami iš šio kelio. Čia dera su džiaugsmu
pažymėti, kad į žygį keliančius balsus, nusiteikimo ir telkimosi jam ženklus
jau galime stebėti.