Kas suka gyvenimo laikrodį į priekį?
Romualdas Kriaučiūnas
Kartas nuo karto išeivijos spaudoje ir gyvenime nubanguoja kas
nors nelaukto, netikėto. Čia nekalbu apie kokius nors lietuvių
pasiekimus sporto, literatūros ar mokslo pasaulyje. Džiaugiamės jais,
paplojame, bet liekame sėdėti. Kalbu apie ,,ant kojų”
sukeliančius įvykius, kur žmonės pasijaučia išjuokti,
išprovokuoti ar dar kaip nors užgauti. Kaip pavyzdžius galima
paminėti Monikos Bončkutės ,,pilvažmogius”, Dariaus Udrio norą į
Lietuvių tautinių šokių šventę pakviesti kitataučius.
Tie, kurie jų mintims pritarė, o jų, atrodo, buvo mažuma, liko
nuošalyje. Tuo tarpu įsižeidusieji tokiems ,,neklaužadoms”
negailėjo įvairių epitetų, sakančių apie jų nesubrendimą, reikalų
nesupratimą, nekultūringumą, tautinių vertybių pamynimą ir t.t.
Nuomonių apsikeitimas tais reikalais vis dar tęsiasi.
Ieškant didesnio supratimo, kartais reikia nuo įsiliepsnojusių
jausmų kiek atsitolinti ir į viską pažvelgti iš toliau.
Prieš akis klausimas: ar tokius proveržius galima būtų
išaiškinti kaip ,,kartų skirtumo” atvejus? Kaip
galvojama apie kartų skirtumus? Kokios tų skirtumų teigiamos ir
neigiamos savybės? Į talką čia ateina prieš kurį laiką tais
klausimais surengtas anketinis simpoziumas. Įdomumo dėlei pacituosiu
keletą įdomesnių pasisakymų. Jų autorių vardus paliksiu paslaptyje, kad
dėmesys būtų sutelktas išsakomoms mintims, o ne jų autoriams.
• ,,Kartų skirtumai gali būti kaip gaivinančio vėjo
pustelėjimas, nunešantis metų dulkes nuo politinio ar kultūrinio
baldo. Kartų konfliktas gali pasitarnauti kaip peilis,
išpjaunantis užsisenėjusį vėžį. Ateity kartų skirtumai didės ta
prasme, kad šiandieninis lietuviškas jaunimas vis daugiau
tols nuo lietuviško gyvenimo ir taps jam abejingesnis.”
• ,,Kartų skirtumas yra būtinas visuomenėje. Manau, kad mūsų
išeivių gyvenime kartų įtampa yra viena iš pagrindinių
savybių, išlaikančių mus nuo sustingimo ir horizonto
susiaurėjimo. Skirtumų pašalinti negalima, jie egzistuoja ir
egzistuos, bet jie turi būti abiejų šalių analizuojami. Kitu
atveju konfliktai sukelia per didelę baimę, kuri veda į vienos
šalies at(si)skyrimą nuo kitos. At(si)skyrimas, deja, yra
geriausia dirva augti ir klestėti visoms egomanijos
rūšims.”
• ,,Kai skirtumai vystomi bendradarbiavimo ir prasmingo dialogo
dvasia, jie yra naudingi, nes plečia akiratį ir skatina savo minčių ir
pastangų kritiką, netgi konkurenciją. Atviras konfliktas dažnai yra
griaunantis. Bet yra atvejų, kuomet konfliktai yra neišvengiami
ir net naudingi. Pvz., visuomeniniuose junginiuose konfliktai gali būti
vienintelė išeitis organizacijos linijai ar vadovybei pakeisti
(ypač kai vyresnieji, įsisenėję savo pozicijose, tolydžio tolsta nuo
‘vadovaujamos’ masės ir gyvenimo realybės).”
• ,,Kartų skirtybės, apskritai imant, teigiamas dalykas. Jei jų
nebūtų, kas varytų į priekį ir aukštintų gyvenimą? Skirtybių
apyskaitoje ir net rungtyje vyksta vertybių derinimas, charakterių
brandinimas ir šlifavimas... Skirtumų nereikia vengti, nei jų
skatinti, o balansuoti, moderuoti, panaudojant bendram labui. Daugelis
skirtybių yra teigiamos, jos derintinos, nes tai praturtina ir
tobulina...”
• ,,Teigiamos kartų skirtumų savybės skatina pažangą, padeda
individui asmeniškai bręsti, surasti savąjį
‘aš’, savo tapatybę; parodo, kad žmogus eina su
gyvenimu. Kiekviena karta sukuria ką nors naujo, kas ją skiria nuo
praėjusios kartos. Neigiamos kartų skirtumų savybės trukdo reikalingą
dialogą tarp kartų; drumsčia šeimos bei bendruomenių ir net
ištisų tautų sugyvenimą, bendrą darbą daro neįmanomą; sukelia
nuolatinę kovą tarp kartų, kur turėtų būti sugyvenimas, sutarimas,
vienų kitiems pagalba.”
•,,Kartų skirtumų neigiama savybė yra ta, kad nesuprasti skirtumai
pasireiškia nesantaika. Teigiama – skirtumai yra tautinio
likimo sąlyga: dalindamasi pažiūromis ir jausmais, nelaikydama kurios
nors pažiūros (nei savo, nei kito) ar laikysenos absoliučia,
bendruomenė bręsta, svarbiausia, turi sąlygas kurti ateičiai,
priklausančiai tiems, kurie yra veiksmingai viltingi... Nežinau, ar
įmanoma skirtybių vengti. Galima nepasiduoti ir neleisti (skirtingų
pažiūrų asmenims ir sau) užsikirsti ar pasislėpti už nuomonių
sienos.”
• ,,Visuomet žiūriu į naują kartą su viltimi ir tikiuosi, kad ji
bus žymiai gudresnė, negu mes. Kad jie mokės protingiau ir
nesavanaudiškai žiūrėti į lietuvišką veiklą ir geriau
pasiruošti ateičiai, nei mes juos paruošėm.”
• ,,Kartos viena nuo kitos turi skirtis: pagal amžių yra kiti
darbai, kita atsakomybė. Neigiama kartų savybė yra amžini kaltinimai
kitai kartai.”
• ,,Esu smarkiai nusistatęs prieš uniforminę vienybę. Ji
taip pat yra tiek žalinga, kiek ir tuščiaviduris,
menkavertiškas, o dažnai net ir dirbtinas nesutarimas tarp
kartų.”
Dabar galiu atskleisti šių įžvalgių pasisakymų autorius: 1. J.
Gaila, 2. I. Gražytė, 3. L. Girnius, 4. S. Yla, 5. G. Kijauskas, 6. A.
Saulaitis, 7. L. Milukienė, 8. A. Namikienė, 9. J. Šoliūnas. Tos
nuomonės buvo išsakytos ir išspausdintos ,,Aidai”
žurnale 1970 m., nr. 6., t. y., prieš 37-erius metus!
Tą simpoziumą tada apibendrinau teigdamas, kad kartų skirtumai yra
natūralus reiškinys. Sveiki skirtumai – tai stūmoklis
pažangon. Pastebėta, kad neretai stokojama dialogo, nors nuo pamokslų
sunkiau atsisakyti. ,,Šiuo metu madinga kalbėti apie amžiaus
kartų skirtumus arba skirtumų vardan visai nesusikalbėti..., bet rankas
nusiplauti būtų emociškai frustruojantis bei intelektualiai
neatsakingas žingsnis.” Per tuos metus per daug pažangos kartų
santykiuose gal nepadaryta. Tada išsakytos pastabos, atrodo,
tinka ir šiai dienai. Pranašiškai V. Kolyčius tame
simpoziume teigė, kad kartų skirtumai daugiausia yra neigiami, tačiau
,,Gyvenimas sustotų vietoje, nes vyresnioji karta, ypatingai
išeiviai, dažnai nepastebi, kad jų laikrodis jau seniai
sustojęs.”
Jokiu būdu nenorėta visus išsibangavimus mūsų spaudoje
išaiškinti kaip neišvengiamus kartų skirtumus.
Nors ir tariant, kad tuose ,,nubangavimuose” galima įžiūrėti
kartų skirtumus, tai jokiu būdu nesuteikia teisės kitaip manančius kaip
nors pajuokti ar iš jų pasišaipyti. Iš spaudos
arenoje ar visuomeninėje veikloje besireiškiančių tikimasi tam
tikro subrendimo, atsakomybės, visapusiško reikalų supratimo,
pasiruošimo pokalbiui ir galimam kompromisui. (23)