Nepriklausomybės šventės – pagarbos ir džiaugsmo išraiška
Romualdas Kriaučiūnas
Vasario 16-osios aktas buvo Lietuvos valstybės nepriklausomybės
paskelbimas, įvykdytas Lietuvos Tarybos Vilniuje 1918 m. vasario 16 d.
Anot Zenono Ivinskio, siauresne istorine prasme šis Aktas buvo
Lietuvos Tarybos pastangų grandinėje dar vokiečių okupacijos metu.
Platesne prasme, Vasario 16-oji, virtusi Lietuvos valstybės ir visur
pasaulyje gyvenančių lietuvių tautine švente,
išreiškia visas lietuvių pastangas siekiant tautos
laisvės ir valstybinės nepriklausomybės.
Lietuvos Taryba, atsiremdama į lietuvių sąmonėje niekada nepražuvusią
valstybingumo tradiciją, siekiančią karaliaus Mindaugo II laikus,
galutinai išreiškė tą balsą, atrandamą Antano Strazdelio
poezijoje apie ateinantį pavasarėlį. ,,Didžiojo Valančiaus veikimas ir
‘Aušros’ pasirodymas taip pat buvo žymi
prošvaistė pirmyn. Dar labiau tautinės sąmonės mintis
kristalizavosi pranašiškoje Maironio lyrikoje, kai
Kudirkos ‘Varpo’ dūžiai ‘Kelkite, kelkite...’
vis labiau pasiekdavo lietuvio ausis.”
Kilusi 1905 m. Rusijos imperijoje revoliucija davė progą pirmą kartą
viešai Didžiajame Vilniaus Seime Lietuvai pareikalauti
autonomijos. Kita proga susidarė Pirmajam pasauliniam karui einant prie
galo. Sudaryta Lietuvos Taryba susidūrė savo sunkumais ir nesutarė dėl
taktinių ėjimų, susijusių su vokiečių okupantais. Tarybos daugumai
priėmus vieną rezoliuciją, keturi kairiųjų pažiūrų nariai 1918 m.
sausio 28 d. iš jos išstojo. Siekiant išvengti
krizės, su išstojusiais buvo deramasi ir kairioji grupė sutiko
sugrįžti. Krizės buvo išvengta vos dieną prieš visai
Tarybai pasirašant Vasario 16-osios aktą.
Vasario 16-ąją Taryba susirinko priešpietiniam posėdžiui
Lietuvių draugijos bute Vilniuje. Kadangi Tarybos prezidiumas buvo
atsistatydinęs, šiam susitaikymo ir vienybės posėdžiui
pirmininkavo Jonas Basanavičius. Ten buvo priimta kairiųjų pasiūlytoji
formulė pritariant visiems 20 Tarybos nariams. Aktą pasirašė
visi Tarybos nariai abėcėles tvarka. Vasario 16-osios teksto
svarbiausia dalis buvo, jog Lietuvos Taryba skelbia atstatanti
nepriklausomą, demokratiniais pamatais sutvarkytą Lietuvos valstybę su
sostine Vilniuje. Su tuo aktu Lietuvos sunkumai nesumažėjo, o padidėjo.
Z. Ivinskio žodžiais, gelbėdamasi nuo tolimesnių Lietuvos
valstybingumui pavojingų užmačių, Lietuvos Taryba, 1918 m. liepos 11 d.
pasivadinusi Valstybės Taryba, išrinko savo karaliumi Urachtą,
tačiau iš to nutarimo nieko nesigavo.
,,Šiandien Vasario 16-osios šventės proga paminimos ne
tik ano laiko viso pasaulio lietuvių pastangos už tautos laisvę, bet
nuolat keliamas ir vis aktualinamas okupuotosios Lietuvos
išlaisvinimas” – taip buvo rašyta ,,Lietuvių
enciklopedijos” XXXIII tome, išleistame 1965 m. Ten pat
pastebėta, kad sovietinėje istoriografijoje buvo nutylima, kad lietuvių
tauta daug pastangų ir aukų padėjo, kol ji pasiekė nepriklausomybę. Po
35 metų, 1990 m. kovo 11 d., Lietuvos Aukščiausioji Taryba
turėtą, bet sovietų pavogtą nepriklausomybę vėl atstatė. Atstatė žodžiu
ir raštu, o už 10 mėnesių – 1991 m. sausio 13 d. –
tauta tas kilnias pastangas aplaistė savo didvyrių krauju.
Šie trys įvykiai, šios trys datos – 1918.02.16,
1990.03.11 ir 1991.01.13 – yra prisimenamos ir atskirai ar kartu
paminimos užsienyje gyvenančių lietuvių. Per daugybę metų Vasario
16-osios minėjimai vykdavo nusistovėjusia tvarka. Paminėjime būdavo
įnešamos vėliavos, sugiedami Amerikos ir Lietuvos himnai,
sukalbama invokacija. Sveikinimo žodžiui būdavo pasikviečiami mūsų
reikalą suprantantys politikai. Kartais prie garbės stalo sodindavo ir
kitų pavergtų tautų atstovus. Visiems atsistojus, būdavo perskaitomas
Vasario 16-osios Nepriklausomybės paskelbimo aktas. Po oficialiosios
dalies ir pertraukos sekdavo meninė programa. Kartais tai būdavo dainos
ar tautiniai šokiai, ar dar kas nors patriotiško ir
lietuvišką savigarbą pakeliančio. Pertraukų metu būdavo renkamos
aukos lietuviškiems reikalams. Dėl tų aukų paskirstymo buvo ir
nesutarimų ar nesusipratimų. Kartais kildavo nesutarimų ir dėl minėjimų
gausos, ypač gausesniuose telkiniuose, o gal tik Čikagos apylinkėse.
Minėjimų lankytojų skaičius ir aukos su laiku mažėjo, bet mažai kas
pasikeitė tų minėjimų rutinoje.
Atstačius nepriklausomybę ir atsivėrus imigracijos iš Lietuvos
galimybėms, susilaukėme naujo kraujo, naujos energijos, naujų nuotaikų.
Tai atsiliepė ir požiūriui į nusistovėjusius minėjimus. Lietuvai vėl
tapus laisvai norėta, kad tas džiaugsmas būtų švenčiamas ir
išgyvenamas nepriklausomybės atstatymų progomis. Kai kurių
galvota, kad dabar tam labiau tinka linksmos puotos, gyvi šokiai
ir skambios dainos, o ne banalūs praeities įvykių aptarimai. Čia
nuomonės skiriasi, bet tame tikrai nėra tragedijos. Svarbu, kad yra
norinčių šias šventes prisiminti ir prideramai jas
atšvęsti. Sektinu pavyzdžiu tikrai nelaikytina Amerikoje jau
paplitusi tradicija jos nepriklausomybės dieną – liepos 4-tąją
– atšvęsti dalyvaujant beisbolo žaidynėse, pasistiprinant
dešrelėmis, užsigeriant Coca Cola ar alučiu, o sutemus džiaugtis
dangaus skliaute besproginėjančiomis įvairiaspalvėmis šviesomis.
Eilinis amerikietis nelabai suvokia, ką ta diena krašto
istorijoje reiškia.
Mažuose lietuviškuose telkiniuose toks paminėjimas gali įvykti
privačiame bute, kur susirinkę tautiečiai prisimintų savo
išgyvenimus, gal kokį tinkamą filmą kartu pažiūrėtų, gal prie
,,Švyturio” ar kavutės nauja pažintis užsimegztų.
Didesniuose telkiniuose einama į sales, buriami rengimo komitetai,
atvyksiantiems sudaroma įdomi ir prasminga, bet neperkrauta ar per ilga
programa. Bet kokie bendruomeniniai suėjimai gali svyruoti nuo
karnavalų, gegužinių, pokylių, koncertų, minėjimų iki prisimininų ir
šermenų.
Šių dienų nepriklausomybės minėjimai neturėtų apsiriboti tik tų
svarbių įvykių paminėjimu, bet suteikti visiems progą tuos istorinius
įvykius kartu išgyventi savo šeimos, draugų, artimųjų ir
dar nepažįstamų rate. Galimybes riboja rengėjų ryžtas, kūrybingumas ir
pasirinktų išraiškos formų priimtinumas renginio
dalyviams. Sektinas principas, kad kuo daugiau žmonių aktyviai bus
įtraukti ar įsitrauks, tuo mažiau bus tokių, kurie po renginio liks kuo
nors nepatenkinti. Neradus daugumai priimtinos formos, galima vienų ar
kitų siūlomus formatus kas metai keisti, kad dauguma anksčiau ar vėliau
pasijustų esantys išklausyti ir patenkinti. (27)