,,Mildos” teatras — nuo operečių iki vodevilių
Gediminas Indreika
1992 m. vasario 1 d. Drauge išspausdintame
straipsnyje „‘Mildos’ teatro likimas” buvau aprašęs šio užmiršto pastato istoriją. Atradus pluoštą senų laikraščių archyvuose, paaiškėjo, kad kai kurios
datos ir įvykių eiga netiksliai buvo
pateikta. Lietuvių
išeivijos istorijos rašytojai Aleksas Ambrose
ir prof. David
Fainhauz savo knygose pateikė
daug statistikos, bet jose yra netikslumų.
Prof. D. Fainhauz knygoje Lithuanians in Multi-Ethnic Chicago Until
World War II teigimas, kad Olšauskas pastatė „cinema” arba kino teatrą
„Mildą”, yra netikslus. Iš tiesų „Milda” buvo operos teatras su didele scena,
puikiais scenarijais, niša orkestrui ir ložėmis, talpinęs 1,000 žiūrovų. Be to,
trijų aukštų „Mildos” pastate dar buvo dvi svetainės susirinkimams ir
pokyliams, lietuviškas restoranas ir kėgliavimo salė. Kadaise čia virė
lietuviška veikla, kol dar nebuvo pastatyta Lietuvių auditorija kitoje pusėje
gatvės.
Čikagoje
jau 19-ame amžiuje
lietuviai būrėsi į chorus ir dramos
ratelius. 1900 m. buvo įsteigta
„Dr. V. Kudirkos Dainininkų draugystė”, vėliau persiorganizavusi į „Birutės” chorą. Ilgametis „Birutės” chorvedys Mikas
Petrauskas pasiūlė iškilmingai paminėti pirmojo lietuvių teatro Amerikoje 25 m.
sukaktuves. Šventė buvo surengta Čikagos centre „Garrick” teatre 1910 m. sausio
2 d., pastatant Petrausko operetę „Šienapjūtė” su orkestru. Tuomet „Šienapjūtė” birutiečių buvo laikoma opera. Šis gerai pasisekęs koncertas buvo užuomazga didesniems
planams, tą
vasarą
per Susivienijimo Lietuvių
Amerikoje seimą „Šienapjūtė” buvo pakartota. Buvo iškelta mintis, kad plačiašakei lietuvių kultūrinei veiklai Čikagoje reikalingas ir
nuosavas teatro pastatas.
Projektas statyti lietuvių namus su teatru Čikagoje, 1912 m. miesto
dokumentuose vadinamas „Lithuanian
Hall”,
buvo įgyvendintas
Antano Olševskio
(Olšausko) pastangomis. Jis
įsigijo žemės plotą 3138-3142 S. Halsted
St., ir pasamdė
norvegų
kilmės
architektą
Harold M. Hansen,
kuris geriau žinomas
dėl University of Illinois,
Urbana IL, architektūros
fakulteto steigimo. A. Olševskis
valdė
privatų
banką
3252 S. Halsted ir taip pat kontroliavo daugelio verslo pastatų Halsted gatvės ruože statybą. Beje, Olševskiui taip pat rūpėjo lietuvybės išlaikymas Amerikoje, jis
leido laikraštį Lietuva ir knygas.
„A.
Olševskio teatras”, kaip baigiant statybą šis lietuvių centras buvo
vadinamas, iškilmingai
pakėlė uždangą „subatos vakare”, 1914 metais gruodžio 19 d., „Birutės” chorui pastatant Miko
Petrausko operetę „Užburtas kunigaikštis”. Solistų vaidmenis atliko P. Stogis ir Marijona
Rakauskaitė,
režisavo Bronius Vargšas. Iškilmės tęsėsi gruodžio 20 d., pastatyti dar
du vaidinimai: 2 val. p.p. Kazio Puidos drama „Gairės”, ir 8 val. v. Slovackio penkių veiksmų melodrama „Mindaugas”. Režisavo Kleopas
Jurgelionis.
Visas šio
teatro festivalio spektaklių
pelnas buvo paskirtas nuo karo kenčiantiems lietuviams tėvynėje šelpti. Pastatymus rengė ,,Lietuvių Dramos Draugijų Susivienijimas”. Tai buvo visas Čikagos lietuvių muzikos ir teatro pajėgas jungianti
organizacija. Deja, to meto lietuvių spaudoje neradau šių vaidinimų aprašymų, lyg nebūtų suvokta šio įvykio svarba. Aleksas
Ambrose (Ambrozevičius)
rašo, kad 500 dol. pelnas
buvo pasiųstas
Lietuvių
Mokslo draugijai Vilniuje.
Po savaitės
Olševskio teatrui buvo
duotas vardas „Milda”, pagal lietuvių mitologijoje meilės dievaitę. Nuo gruodžio 26 d. teatras veikė septynias dienas per
savaitę,
gastroliuojant amerikiečių vodevilio grupėms. Skelbime laikraštyje Lietuva giriamasi „Mildos” teatro naujovėmis: „tai yra didžiausias, gražiausias ir brangiausias
budinkas visoje šioje
miesto dalyje. Jis yra statytas pagal naujausias Chicagos miesto reguliacijas iš nedegančios medegos, plieno ir
cemento, su geriausia ventiliacija, didele scena, gražiai išrėdytas, taip, kaip
didieji vidurmiesčio
teatrai ir kaštuoja
nemažiaus...
Už 5 centus čia matysite geresnį Teatra negu
vidurmiestyje už
50 centų”.
Apsisaugoti nuo gaisro, „Mildos” scenoj buvo įrengta hidrauliniu
varikliu pakeliama plieno uždanga.
Aleksas Ambrose knygoje Chicagos Lietuvių istorija klaidingai
teigė,
kad 1915 m. įkurta
„Lietuvių Teatralė” bendrovė iš profesionalių vaidintojų „Mildos” scenoje kasdien statė lietuvišką vodevilį. Minėta bendrovė rengė vodevilį ne „Mildoje”, bet už keliolikos namų į pietus esančiame „Lithuania” teatre, talpinusiame
300 žiūrovų. „Lietuvių Teatralei” bendrovei vadovavo B. Vaitiekūnas ir P. Sarpalius.
JAV vodevilio pavidalas skyrėsi
nuo europietiškojo – pastarasis buvo satyriniai vaidinimai. Amerikietišką
vodevilį sudarė dainos, kupletai, šokiai ir akrobatiniai pasirodymai, kas
Europoje buvo žinoma kaip „variety theatre”. Taigi „Milda” tapo amerikietiško
vodevilio teatru, o 1915 m. buvo įvesti ir „krutamieji paveikslai”. Nebyliai
filmai ir vodevilis buvo palydimi orkestro, kurio muzikantai priklausė unijai.
Lietuviškos programos „Mildos” teatre buvo rengiamos tik retkarčiais, vadinasi,
nebuvo lemta įgyvendinti tikros operos teatro paskirties. Tačiau „Mildos”
svetainės kambariuose kasdien vykdavo lietuvių susirinkimai, savišalpos
renginiai ir pokyliai.
1916–1917 m. keletą kartų
„Mildoje” buvo surengtos rašytojos Julijos Žymantienės-Žemaitės paskaitos,
siekiant rinkti aukas nuo karo nukentėjusiems lietuviams. Būdama kairiųjų
laikraščio Naujienų bendradarbė,
Žemaitė susilaukdavo nepalankios kritikos katalikiškoj spaudoj ir Draugo puslapiuose. Iš laiko
perspektyvos žiūrint, to meto lietuviška spauda buvo vyrų dominuojama,
manyčiau, todėl Žemaitės proveržis daug kam sukėlė pavydą. Gal teisingiausiai
ir nuosekliausiai Žemaitės darbus ir pasiaukojimą vertino Dalia
Noreikaitė-Kučėnienė, savo 1994 m. mokslinėj studijoj, iš kurios cituoju:
„Žemaitė kovojo už lygias teises,
kovojo už teisybę, už nuskriaustuosius, už humanizmą. Kai reikėjo, turėjo
karžygiškos drąsos tarti teisybės žodį, kuriam priešinosi ir vyskupai, ir
prezidentai, ir valstybės patriarchai, ir komunistai, kitaip jie nebūtų prieš
ją kovoję, nebūtų iškreipę jos minčių, iškupiūravę sakinių bei nuslėpę kai
kuriuos jos laiškus”. (Žemaitė Amerikoje,
p. 71, Copyright: Dalia Noreikaitė – Kučėnas).
1918 m. Olševskio bankas
nebegalėjo padengti skolų ir bankrutavo. Likviduojant banką, indėlininkai 1918
m. įsteigė „Mildos teatro bendrovę”, per kurią Olševskis taupytojams grąžino
pusę indėlių sumos pinigais, o kitą pusę jiems išmokėjo naujai sudarytomis
„Mildos” teatro akcijomis. Tokiu būdu indėlininkai neprarado savo santaupų ir
tapo „Mildos” teatro dalininkais. Bendrovės pirmininku buvo išrinktas Antanas
Tumavičius, pats Olševskis nebeturėjo balso teatro reikaluose.
Lietuvos nepriklausomybės
atgavimas išeivijoje įkvėpė tautinę savigarbą, tačiau įvairių politinių srovių
lietuviai tebebuvo susiskaldę. Pasaulinio karo įkarštyje daug jaunimo buvo
pašaukta į JAV kariuomenę, tad „Birutės” choras buvo susilpnėjęs, į repeticijas
susirinkdavo vos keli nariai.
Choro sekretorė Lilija
Žilvičiūtė (Vanagaitienė) 1918
m. pakvietė iškilųjį komp. S. Šimkų vadovauti „Birutei”, ir jis maloniai
sutiko. Šimkus ištiesė ranką visiems, norintiems prisirašyti prie „Birutės”
choro: „Visi laukiami, bet tik vieno prašysime: eidami pas mus, pasidėkite į
šalį ginklus, nesudrumskite mums šaltinio...
Vien dailės ūpas mus turės sujungti, vien dailės troškimas mums jėgą
priduos”. Taip rašė Lilija Vanagaitienė, viename „Birutės” choro programos
leidinyje.
Per kitus dvejus metus „Birutės”
choro veikla suklestėjo, buvo pastatytos Šimkaus operetės „Čigonai” ir
„Išeivis”. 1919 m. spalio 1 ir 2 d. „Mildos” teatre Šimkus dirigavo simfoniniam
orkestrui, akompanuojant J. Bagdžiūno išleistą filmą apie Amerikos lietuvių
seimą ir Lietuvai padovanotą Laisvės
varpą. 1920 m. gegužės mėn. susirinko pilna „Mildos” svetainė Stasio Šimkaus
išleistuvėms. Šimkus pasiilgo Lietuvos, jos gamtos, ir atsikuriančiai valstybei
jis buvo reikalingesnis kaip Amerikoje. Atsisveikinimo koncertas buvo surengtas
Čikagos miesto centre.
Įvedus garsinių filmų įrangą
„Mildoje” 1929 m., retėjo ir vodevilio pasirodymai. Pagaliau ir tie nutrūko.
Iki 1952 metų „Milda” vertėsi kaip eilinis komercinis kino teatras. Pastato
savininkas tuo tarpsniu buvo Pranas Šatkauskas. Maždaug tuo laiku daugelyje
kino teatrų vyko permainos, įvedant plačiametražinius „Cinemascope” ekranus.
Šatkauskas nutarė „Mildos” pastatą parduoti ir 1953 m. jį nupirko lietuviai
komunistai.
Naujieji savininkai nebeleido
„Mildos” teatru pasinaudoti plačiajai lietuvių visuomenei. Pirmąjį
persiorganizavusios „Mildos” koncertą 1954 m. balandžio 25 d. atliko senųjų
ateivių socialistų Lietuvos Kanklių
choras, pastatant miuziklą „Rio Rita”. Apskritai „Mildos” teatras jau buvo
pasmerktas merdėti, tapęs komunistų „būstine”. Koks paradoksas — rytinėj
Halsted gatvės pusėj Lietuvių auditorija, kur klestėjo antrosios bangos išeivių
veikla, o priešais, vakarinėj pusėj stovėjo „Milda”, užgesintom šviesom,
paslaptinga, pro kurią net baugu buvo praeiti. 1961 m. „Mildoje” susirinko
senieji komunistai, Vilnies
redaktoriaus Leono Prūseikos laidotuvėms. Maždaug tokie renginiai ir oficialių
svečių iš okupuotos Lietuvos priėmimai dabar užpildydavo „Mildos” teatrą.
Apie 1982 m. „Mildos” pastatą nupirko architektas R. Vari, kuris iš pagrindų perdirbo klubo
kambarius įstaigoms,
išgriovė teatro prieangį ir sumodernino išorės fasadą. 1991 m. rudenį „Mildos” teatras tebestovėjo, jau ant išnykimo ribos. Tuo laiku
su fotografu Eugenijum
Butėnu aplankėm „Mildą”, paskutinį kartą nufotografuoti šį pirmąjį lietuvių operos teatrą Amerikoje. Vidų buvo sunku matyti, tamsu, tik per
kiauras lubas saulės
spindulys apšvietė lopinėlį scenoje, lyg kviečiant dar kartą pasižiūrėt vaidinimo.